Gå til innhold

En takk til politiet


Anbefalte innlegg

@geco5: De har ikke "rimlig god lønn" hvis du da ikke regner med overtids tillegg og andre tillegg. Jeg tror grunnlønna er under 400k.

 

For orden skyld nevner jeg at politibetjenter per i dag har 332 000 kr i grunnlønn. Det synes jeg er for lavt, med tanke på jobbens karakter, risiko som medfølger, ubekvem arbeidstid, utdanningsnivå, og ikke minst ansvar hos den enkelte. For øvrig gjelder dette også ansatte innen ambulansetjenesten og brannvesenet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Politiet framstod som om det ikke hadde erfaring med å håndtere terrorisme.

 

Det var da rart.

 

Skulle tro at vi ikke har opplevd terroranslag tidligere og ofte nok til at vi har et politi som har erfaringer med slikt.

 

Men dette er også en catch 22:

Vi må ha erfaring med lignende saker før vi kan håndtere lignende saker.

 

Teori må prøves ut i praksis før det kan bli praksis.

Øvelser og det som fungerer på øvelser er ikke praksis.

 

Spørsmålet er hvor mange fler milliarder vi kommer til å SLØSE VEKK på politiet framover for å forhindre lignende hendelser, bare for at det blir nytteløst fordi politiet om 30 år når neste tilfelle hender ikke har erfaringene som trengs og blir tatt på sengen akkurat som dagens politi.

Vi har ikke hatt terroranslag, i Norge etter "krigen". Men vi har i mange år visst, at en slik trussel nærmet seg og burde vært forberedt. Det begynner å bli mange år siden vi fikk en rapport fra en "Sikkerhets kommisjon/utvalg, ledet av Kåre Willock. Den pekte på mange svakheter i det norske samfundet også terrorisme, til lands og mot "offshore" innstallasjoner. Men lite er gjordt! Det var imidletid en stor øvelse i Oslo, i 2010 og da i samarbeid med andre etater. Da fungerte heller ikke ledelsen, kommunikasjon melleom etatene, m.m. Og ett år etterpå, var ingen "ting" rettet opp! Så her er det mye dårlig ledelse, for samme feil gjentok seg i Juli 2011.

 

Selvfølgelig må det trenes og neste gang kan det være flere terrorister og grupper, som slår til. Men her må også politikerene inn å legge forholdene tilrette. Nødvendig omstruktering av ledelse og prosedyrer. Og innkjøp av nødvedig utstyr og trening med dette. Så samordnede øvelser, i tenkelige senariorer. Da i første rekke Delta og innsatts styrker.

 

Men en politimann/kvinne med våpen og en morder/terrorist skyter mennesker, må de likevel engasjere seg, selv om de ikke tilhører en slik gruppe. Det er jobben deres, eller så får de finne seg noe annet å gjøre!

Endret av geco5
Lenke til kommentar
@geco5: De har ikke "rimlig god lønn" hvis du da ikke regner med overtids tillegg og andre tillegg. Jeg tror grunnlønna er under 400k.
For orden skyld nevner jeg at politibetjenter per i dag har 332 000 kr i grunnlønn. Det synes jeg er for lavt, med tanke på jobbens karakter, risiko som medfølger, ubekvem arbeidstid, utdanningsnivå, og ikke minst ansvar hos den enkelte. For øvrig gjelder dette også ansatte innen ambulansetjenesten og brannvesenet.

Deres lønn er uninteressant, de har selv søkt jobb som politi! Og til din informasjon, det er ingen i opperativ tjeneste som tjener bare 330 tusen kroner!

Lenke til kommentar

Nå har vel politiet i en årrekke selv klaget på midler som penger og utstyr. Det er ikke poltiet i gulvet som har skylden i noe som helst her, det er byråkratene og de som forvalter som bør gå i seg selv.

 

Takk de som styrer landet, kall de gjerne "kompiser", for det finnes ikke noe annet "ARBEIDER"partiet. Folk som aldri har arbeidet i hele sitt liv. Snyltere og kamerader er hva de er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsomme fakta om politidirektøren forresten:

 

- Første politidirektøren som ikke er jurist (!).

- Har brutt loven ved en rekke anledninger (!), blant annet bedrageri.

- Har absolutt ingen faglig bakgrunn (!), bare AUF-

- Tok fem måneders pappaperm i oktober (!) for surrogatungen (!!)

- Er pasifist (!) og militærnekter (!)

- Var forlover for Jens Stoltenberg (!)

 

Han burde aldri hatt den stillingen opprinnelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har vel politiet i en årrekke selv klaget på midler som penger og utstyr. Det er ikke poltiet i gulvet som har skylden i noe som helst her, det er byråkratene og de som forvalter som bør gå i seg selv.

 

Takk de som styrer landet, kall de gjerne "kompiser", for det finnes ikke noe annet "ARBEIDER"partiet. Folk som aldri har arbeidet i hele sitt liv. Snyltere og kamerader er hva de er.

Det er riktig, at politjenestemennene kan klaget over utstyr. Men 22 Juli Rapporten har likevel konstantert, at problemet den 22 Juli, lå på ledelse, manglende rutiner og manglende "gutts". Det trengs nok også penger, men manglende ledelse, realistisk trening og folk som er sitt ansvar bevisst, er viktigst. Som en Finsk politi tjenestemann uttalte på TV, under demostrasjon av sitt kommunikasjonsutstyr (i bilene), "utstyr er bare et hjelpemiddel og da må en ha prosedyrer/rutiner, for hva en gjør når utstyret svikter". Fritt sitert.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Jeg er ikke ening med deg! Jeg har ikke hørt noen, som beskylder politiet myrderiene. Men det er vel ganske stor eninghet og at de hånterte situasjonen dårlig, etter at bomben smalt. Og med rette prosedyrer, burde også politiet hatt mulighet for å stoppe Breivik, før han kom til Utøya. Og at de to politimennene fra Nordre Buskerud, ikke tørte å reise over til Utøya, for å konfrontere terroristen, er for meg uforstålig. De er medansvarlige, for at 27 ungdommer mistet livet. Polititjenestefolk har selv valgt yrket, de har rimlig god lønn og er satt til å forsvare sivilbefolkningen, selv om de kan bli skadet, eller drept. Så her var det mye, som var galt. Men på generelt basis, har jeg god tro på politiet.

 

Men når terrorisme/sikkerhet nå diskuteres, virker det som om det bare er Oslo-gryta som skal forsvares her i landet. Hva med resten av landet og utenfor sentrale strøk?

 

Tullball. De to politimennene kunne ifølge kommisjonen vært på øya absolutt tidligst 18.10-18.15. På denne tiden er ABB ved pumpehuset. Så ideelt, og høyst teoretisk kunne altså de på sydspissen vært reddet. Det er 5-6 stykker. Vel og merke om man teoretisk tror at politmennene ved et under visste hvor ABB befant seg. For gruppe 2 av Delta/BT (gruppe 1 løp i feil retning) var det at de så kulenedslag/hørte lyd som de agerte på. De fant han raskt grunnet hans drap av de på sydspissen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke kommentere alle dine betraktninger, les heller 22.Juli Rapporten! Men mine kommentarer her, om fakta i denne tråden, har jeg og mange andre, i hovedsak visst om i ca et år. Og rapporten bekrefter mine og andres viten. Skal likevel tilføye.

 

Leder av Innsatsgruppen i Nordre Buskerud, har selv fortalt om sin inntreden i aksjonen på TV. Han avbrøt sin fridag/ferie (beundringsverdig og bra) og reiste til politistasjonen, kom frem etter 10 min. Der fikk han utlevert utstyr for seg og en mann til. Og de ankom Utvika området etter kort tid. Så langt var alt bra. Det er etterpå, at alt de gjorde ble galt og feigt! Slike politifolk trenger vi ikke, i opperativ tjeneste. Spessielt i en Innsatsstyrke!

 

Uten at jeg har brydd meg med hvilken bevepning de fikk utlevert, fikk de trolig med seg hjelm, skuddsikker vest, en pistol og en MP5. De var klar over, at mennesker ble skutt. Da de kom til Utvikaområdet, var det også klart, at det dreide seg om kun EN terrorist! Og som innsatsgruppe, hadde de sikkert den bevepningen jeg nevner. Men det er ikke poenget mitt!

 

Men med min. et våpen, skal en politimann/kvinne, engasjere en drapsmann/terrorist (med våpen) og forsøke å uskadligjøre den trusslen snarest mulig. Det er jobben deres. Å blande inn Securitas vakten, er tullete. Men jeg kan gjenta, at sivile, uten skuddsikre vester, var ute i båtene sine (få meter fra land på Utøya) og plukket opp ungdommer fra sjøen. Mens politiet søkte dekning 4 - 5 hundre meter fra båtene. Og båtene reiste "skytteltrafikk" og berget mange ti-talls ungdommer, med fare for eget liv.

 

Jeg kjenner flere sivile, som trolig hadde engasjert Breivik (meg selv inkludert), hvis de hadde vært tilstede med våpen og visst hva som skjedde. Selv uten skuddsiker vest! Og det er sikkert mange politi tjenestemenn i Norge, som hadde gjort det samme. Men de to jeg kritiserer, gjorde det ikke. Og det er for dårlig!

 

Les rapporten selv. Du kritiserer politimennene å være feige. Problemet ditt, er av hvis P-30 B hadde vært enda mer feig og tiltaksløs (ifølge deg) hadde han sett Delta-troppen dundre forbi, som også var poenget hans ved å gå opp på veien.

 

Dette er ifølge deg, feigt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke ening med deg! Jeg har ikke hørt noen, som beskylder politiet myrderiene. Men det er vel ganske stor eninghet og at de hånterte situasjonen dårlig, etter at bomben smalt. Og med rette prosedyrer, burde også politiet hatt mulighet for å stoppe Breivik, før han kom til Utøya. Og at de to politimennene fra Nordre Buskerud, ikke tørte å reise over til Utøya, for å konfrontere terroristen, er for meg uforstålig. De er medansvarlige, for at 27 ungdommer mistet livet. Polititjenestefolk har selv valgt yrket, de har rimlig god lønn og er satt til å forsvare sivilbefolkningen, selv om de kan bli skadet, eller drept. Så her var det mye, som var galt. Men på generelt basis, har jeg god tro på politiet.

 

Men når terrorisme/sikkerhet nå diskuteres, virker det som om det bare er Oslo-gryta som skal forsvares her i landet. Hva med resten av landet og utenfor sentrale strøk?

 

Tullball. De to politimennene kunne ifølge kommisjonen vært på øya absolutt tidligst 18.10-18.15. På denne tiden er ABB ved pumpehuset. Så ideelt, og høyst teoretisk kunne altså de på sydspissen vært reddet. Det er 5-6 stykker. Vel og merke om man teoretisk tror at politmennene ved et under visste hvor ABB befant seg. For gruppe 2 av Delta/BT (gruppe 1 løp i feil retning) var det at de så kulenedslag/hørte lyd som de agerte på. De fant han raskt grunnet hans drap av de på sydspissen.

Nå er det du som tuller. Innsatslederen pratet med en båtfører på Utvika camping kl.18:05. Og forsøkte ikke å få skyss over sjøen! Og kommisjonen antyder, at 27 ungdommer kunne vært reddet! Så les rapporten du!

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Bare det faktum at NRK sirkulerte rundt Utøya en evighet før politiet i det hele tatt var på båten som forøvrig fikk havari sier sitt om politiet i denne situasjonen.

 

Politets situasjon kan sies best med tekst som er å finne i rapporten side 127;

 

Politibetjenten på BTs patrulje D-35, som

hadde fått i oppdrag av egen aksjonsleder å få

avklart oppmøtestedet, kom ikke gjennom til den

lokale operasjonssentralen på telefonen. Han fikk

da sin samboer til å ringe opp sentralen og be dem

ta kontakt på hans mobiltelefon. Hun fikk forbindelse

rett etter kl. 17.52 og formidlet denne

beskjeden. Vedkommende tjenestemann hadde

også engasjert en kollega ved OPD, som befant

seg på Hønefoss, til å varsle lokalt politi om at

troppen var på vei, noe han gjorde ved personlig

oppmøte om lag kl. 18.00.84

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Nå er det du som tuller. Insatsledere pratet med en båtfører på Utvika camping kl.18:05. Og kommisjonen antyder at 27 ungdommer kunne vært reddet! Så les rapporten du!

 

Da kan du vel referere eksakt til dette. Hvis du har lest rapporten altså. Min referering er altså;

 

Framme på kaianlegget påtraff han to personer i en skjær

gårdsjeep, som satte i land ungdommer de hadde

plukket opp fra vannet.102 Kommisjonen legger til

grunn at klokken da var cirka 18.05.103

 

(side 131-132).

 

Altså i praksis den første båten de møter. legger man tid til overfarten + gange til sted der man antok ABB var (som høres flott ut i teorien), vil det medføre at det er kun de ved sydspissen som hadde en teoretisk sjanse til å blir reddet. Hvis man leser nevnte sider sammen med side 120.

Lenke til kommentar

Bare det faktum at NRK sirkulerte rundt Utøya en evighet før politiet i det hele tatt var på båten som forøvrig fikk havari sier sitt om politiet i denne situasjonen.

 

Politets situasjon kan sies best med en note som er å finne i rapporten side 127;

 

Mye gikk galt den dagen og kommunikasjonsutstyret var elendig. Men dette er likevel en bortforklaring, av når politiet kunne ha engasjert Breivik. Hadde de to første (på stedet), engasjert Breivik, kunne 27 mennesker vært reddet, før Delta nådde frem. Dette er konstandtert, i Rapporten!

 

At også Innsatsgruppa til Drammen, kunne vært fremme før Delta, hvis de ikke hadde blitt komandert av Opperasjonsleder, til å kjøre feil veg, er et annet bevis på feil besluttninger. Men jeg har sympati for Opperasjonslederen, det sies også i rapporten. At Delta kunne være så dumme, at de gikk 8 mann i en liten gummibåt, beregnet for 3 personer, er også et annet eksempel på dårlig lederskap.

Lenke til kommentar

Nå er det du som tuller. Insatsledere pratet med en båtfører på Utvika camping kl.18:05. Og kommisjonen antyder at 27 ungdommer kunne vært reddet! Så les rapporten du!

Framme på kaianlegget påtraff han to personer i en skjær

gårdsjeep, som satte i land ungdommer de hadde

plukket opp fra vannet.102 Kommisjonen legger til

grunn at klokken da var cirka 18.05.103

Altså i praksis den første båten de møter. legger man tid til overfarten + gange til sted der man antok ABB var (som høres flott ut i teorien), vil det medføre at det er kun de ved sydspissen som hadde en teoretisk sjanse til å blir reddet. Hvis man leser nevnte sider sammen med side 120.

Riktig det du skriver her. Og da kunne 27 personer vært reddet, i følge kommisjonen! Jeg satt og overhørte hele presentasjonen fra 22.Juli Kommisjonen og intervjuer etterpå.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Nå er det du som tuller. Insatsledere pratet med en båtfører på Utvika camping kl.18:05. Og kommisjonen antyder at 27 ungdommer kunne vært reddet! Så les rapporten du!

Framme på kaianlegget påtraff han to personer i en skjær

gårdsjeep, som satte i land ungdommer de hadde

plukket opp fra vannet.102 Kommisjonen legger til

grunn at klokken da var cirka 18.05.103

Altså i praksis den første båten de møter. legger man tid til overfarten + gange til sted der man antok ABB var (som høres flott ut i teorien), vil det medføre at det er kun de ved sydspissen som hadde en teoretisk sjanse til å blir reddet. Hvis man leser nevnte sider sammen med side 120.

Riktig det du skriver her. Og da kunne 27 personer vært reddet, i følge kommisjonen! Jeg satt og overhørte hele presentasjonen fra 22.Juli Kommisjonen og intervjuer etterpå.

 

Ikke det jeg spør om, eller som du bruker som argument. Du har lest rapporten sier du. Det bør være enkelt å finne dette da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Morsomme fakta om politidirektøren forresten:

 

- Første politidirektøren som ikke er jurist (!).

- Har brutt loven ved en rekke anledninger (!), blant annet bedrageri.

- Har absolutt ingen faglig bakgrunn (!), bare AUF-

- Tok fem måneders pappaperm i oktober (!) for surrogatungen (!!)

- Er pasifist (!) og militærnekter (!)

- Var forlover for Jens Stoltenberg (!)

 

Han burde aldri hatt den stillingen opprinnelig.

 

Han er dog utdannet psykolog, og å komme videre fra grunnfag på psykologistudiet er ikke lett. Mange kommer ikke gjennom nåløyet. Jeg kjenner jursiter som har prøvd seg på psykologi.

 

Han fikk aldri vist om han kunne organisere og sette vedtatte endringer ut i livet. Så får vi se hvem som blir etterfølgeren og hva vedkommende gjør. Helse vesenet besto i det minste prøven. En psykolog er universitetsutdannet helsearbeider,

Lenke til kommentar

Mye gikk galt den dagen og kommunikasjonsutstyret var elendig. Men dette er likevel en bortforklaring, av når politiet kunne ha engasjert Breivik. Hadde de to første (på stedet), engasjert Breivik, kunne 27 mennesker vært reddet, før Delta nådde frem. Dette er konstandtert, i Rapporten!

 

Da bør det være enkelt å finne dette. Du har jo lest rapporten sier du.

 

At også Innsatsgruppa til Drammen, kunne vært fremme før Delta, hvis de ikke hadde blitt komandert av Opperasjonsleder, til å kjøre feil veg, er et annet bevis på feil besluttninger. Men jeg har sympati for Opperasjonslederen, det sies også i rapporten. At Delta kunne være så dumme, at de gikk 8 mann i en liten gummibåt, beregnet for 3 personer, er også et annet eksempel på dårlig lederskap.

 

SBPD sine patruljer kjørte forskjellige veier.

 

Side 120;

Første bil fra SBPD ankom, Hønefoss politistasjon

kl. 18.20. Ytterligere to til ankom kl. 18.29.

Patruljene meldte seg for operasjonssentralen,

men ble stående uvirksomme, og kjørte så videre

til Storøya, der de ankom kl. 19.04.30. En tredje

patrulje kjørte en annen vei enn anvist, nemlig

Vikersund–Sylling, til oppmøtestedet ved Storøya,

som den ankom til kl. 18.59. Dersom styrken

hadde kjørt direkte til aksjonsområdet på landsiden

av Utøya, kunne første bil etter kommisjonens

beregninger ha vært der cirka kl. 18.30.49

 

Hvorfor lyver du om at du har lest rapporten? Er det en eller annen form for ego som spiller inn?

Endret av norskgoy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Riktig det du skriver her. Og da kunne 27 personer vært reddet, i følge kommisjonen! Jeg satt og overhørte hele presentasjonen fra 22.Juli Kommisjonen og intervjuer etterpå.

Ikke det jeg spør om, eller som du bruker som argument. Du har lest rapporten sier du. Det bør være enkelt å finne dette da.

Hva er det du tuller med nå? Ikke det du spør om! Hva spurte du om da? Jeg har svart på dine siste påstander og kommentarer. Og da du kommer med en del bortforklaringer, som er enten feil, eller manglende viten, så har jeg sagt mitt og henvist til Rapporten.

 

Jeg har ikke påstått, at jeg har lest rapporten, Men jeg har fulget saken et år og overhøte hele presentasjonen fra Kommisjonen. I tilegg har jeg informasjon fra bekjente som var på stedet, men har så langt ikke ikke skrevet noe om det. Virker som om du enten er politimann, eller har dem som nære bekjente og skal beskytte feigingene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Bare det faktum at NRK sirkulerte rundt Utøya en evighet før politiet i det hele tatt var på båten som forøvrig fikk havari sier sitt om politiet i denne situasjonen.

 

Forsvars helikoptre fra Rygge kunne vært på Utøya innen et kvarter. Det er en fundamental svikt.

 

Det har vært en fundamental svikt å overse terror fra høire ekstreme miljøer. Du trenger ikke lete lenger enn i gamle tråder på dette forumet for å finne høire ekstreme tråder og meninger. Jeg ble selv svært overrasket av de mange høire ekstreme meningene her inne. Angrepet kom ikke overraskende på meg.

 

De er blitt svært så tause for tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...