Gå til innhold

Hjelp til valg av kjøp. canon 600D eller Sony A37


Anbefalte innlegg

Dro til elkjøp for å kjøpe et canon 600D kamera siden jeg har et eldre canon systemkamera fra før. Selgeren på elkjøp sa at jeg heller burde vudere sony A37 siden det det skulle være like bra som 600D hvis ikke bedre.

 

- Ting som han nevnte var at A37 hadde bare et speil, som skulle være bra.

- Stabilisatoren la i kameraet slik at linser ble billigere i innkjøp.

- Micen la lengre bak på kameraet slik at man ikke fikk støy fra zoomen ved film, noe man kunne oppleve med 600D

- Sony har kjøpt opp carl zice opptikken...eller hva det nå heter:)

- Tok 7 bilder i sec, mens 600D tok 3.

- pluss en del ting til som jeg ikke forstår noe av:)

 

Det virket helt klart at selger hadde kunskap om disse kameraene og han hadde selv byttet ut sitt canon kamera med et sony kamera.

 

Selger sa selv at jeg burde prøve sony kameraet og hvis jeg ikke skulle bli fornøyd kunne jeg bruke bytteretten og kjøpe 600D.

 

Så, har jeg gjort et dumt valg? noen som erfaring med disse kameraene og kan forklare meg forskjellen på de.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selgeren på elkjøp sa at jeg heller burde vudere sony A37 siden det det skulle være like bra som 600D hvis ikke bedre.

 

Det virket helt klart at selger hadde kunskap om disse kameraene og han hadde selv byttet ut sitt canon kamera med et sony kamera.

 

Vel, Elkjøp og Lefdal har bedre avanse på Sonykameraer så de er forpliktet og anbefale disse kameraene først, ikke at Sony er noe dårligere kamera men det er policyen deres.

 

De fordelene som ble nevnt har blitt diskutert her flere ganger og konklusjonen blir hver gang at alle kameraer har sine fordeler og ulemper, så man burde kjøpe det kameraet som føles best og mest fornuftigst ut. Siden du har et Canon "EOS ?" fra før er det en fordel hvis du har EF eller EF-S objektiver siden de kan brukes på nyere EOS kameraer, har du FD vil de ikke kunne brukes

Lenke til kommentar

Mitt generelle tips til folk som skal kjøpe sitt første DSLR er å velge Nikon eller Canon. Jeg leser mange tester, og uansett prisklasse så er det stort sett ett av disse to merkene som vinner. Siden du har Canon fra før så anbefaler jeg å kjøpe Canon nå.

 

Elkjøp er bra for å få ting til lav pris, men folk som jobber der stoler jeg ikke på. Gjør research først (slik som du gjør nå) og så gå til Elkjøp og kjøp det du har bestemt deg for. Og ikke la deg overtale av en selger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke sånn at Canon og Nikon vinner alle tester, det vil jeg si er like mye desinformasjon som det du sier Elkjøp/Lefdal driver med.....

 

Vil anbefale trådstarter å kjenne på/ prøve ut begge kamereaer, søke informasjon på nettet selv, se tester på youtube etc.

 

Og velge det kameraet som gir deg godfølelsen :)

 

Ta det kameraet du trives med, og som vil være ett du vil ta med deg :)

Endret av Karabin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dro til elkjøp for å kjøpe et canon 600D kamera siden jeg har et eldre canon systemkamera fra før. Selgeren på elkjøp sa at jeg heller burde vudere sony A37 siden det det skulle være like bra som 600D hvis ikke bedre.

Bare for å vise hvor selektivt utvalgt disse salgsargumentene er og hva selgeren ikke sa, siden det ikke var til hans fordel.

 

- Ting som han nevnte var at A37 hadde bare et speil, som skulle være bra.

Hvis det var slik fordel, hvorfor har ikke Canon og Nikon gjort det samme i sine Pro-modeller?

- Stabilisatoren la i kameraet slik at linser ble billigere i innkjøp.

Fremdeles ingen som har bevist at det er en bedre løsning eller at det senker den generelle prisen på objektiver.

- Micen la lengre bak på kameraet slik at man ikke fikk støy fra zoomen ved film, noe man kunne oppleve med 600D

Det der er en ganske søkt problemstilling siden objektivene ikke lager støy med mindre IS er på. Sony's "sensor risting" skaper jo også vibrasjoner.

- Sony har kjøpt opp carl zice opptikken...eller hva det nå heter:)

Sony prøver å "melke" Carl Zeiss navnet de har lisensiert for alt det er verdt. Original Carl Zeiss optikk er både bedre og dyrere enn det Sony produserer under det navnet.

- Tok 7 bilder i sec, mens 600D tok 3.

Det riktiger er 3.9 bilder i sekundet på 18 megapixel RAW. Det han glemte å si er at A37 bare klarer 8.4 megapixel i Jpeg når det skyter 7 bilder i sekundet.

Canon 600D har 18MP sensor (samme sensor som i 7D og 60D). Sony A37 har 16.1MP

 

- pluss en del ting til som jeg ikke forstår noe av:)

Sikkert like "søkte" salgsargumenter som de over.

 

Det virket helt klart at selger hadde kunskap om disse kameraene og han hadde selv byttet ut sitt canon kamera med et sony kamera.

Han har selvfølgelig blitt opplært i disse salgsargumentene, men han presenterte ikke et balansert og sannferdig bilde av de tekniske spesifikasjonene mellom kameraene.

Selvfølgelig sa han at han hadde byttet til Sony. Alle selgerne har fått en "superdeal" på Sony kameraene. Om det var helt sant at han hadde en Canon DSLR før er jo ikke sikkert.

 

Selger sa selv at jeg burde prøve sony kameraet og hvis jeg ikke skulle bli fornøyd kunne jeg bruke bytteretten og kjøpe 600D.

 

Så, har jeg gjort et dumt valg? noen som erfaring med disse kameraene og kan forklare meg forskjellen på de.

Selgeren prøvde å bløffe deg. Kjøp det du hadde bestemt deg for.

 

Det er flere Canon eiere enn Sony eiere. Da har du flere som vil respondere hvis du søker kunnskap om kamera. Også større utvalg i kjøp og salg av brukt utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

cmf_Tiger forsøker å få veiledning vedr. sitt valg av fotoapparat og har grunn til å bli forvirret, både av selgere fra elkjøp og fra forumdeltakere her.

 

Canon og Nikon er mer konservative i sin bruk av ny teknologi og har et tilsvarende konservativt publikum. Dermed beholder de gammel og velprøvd speilhusteknikk i søkerne på Pro-nivå, da med SVÆRT godt resultat. Vi venter nå spent på ny FF Sony a99 på høstens Photokina der SLT på proffnivå blir presentert.

 

Optikk uten stabilisering er jevnt over billigere enn optikk med. Beviset finner du i Tamron 17-50mm der VC er ca 500 kroner dyrere enn modellen uten. Flere telezoomer fra Canon demonstrerer det samme.

 

Støy fra optikken kommer fra fokuseringen, særlig om gammel spinneoverføring til kamerahuset blir brukt. En støyende stabilisering er et ukjent fenomen. "Sensor-risting" under videoopptak er umulig å høre. (Har litt erfaring fra a55) Den som skal jobbe mer serøst med video, kjøper tidlig ekstern mikrofon, men ikke nødvendigvis fordi apparatet bråker.

 

Carl Zeiss er viktig for merkevarebygging i Sony. Dette blir ofte misbrukt. Kitoptikk til Sony a37 er så langt fra Carl Zeiss fra Sony det går an å komme! Bare vær obs på at øvrig Carl Zeiss for foto produseres på lisens på Cosinafabrikken i Nakano, Japan. Bedre og dyrere enn Carl Zeiss til Sony? Hmm? Ta en titt på hjemmesiden til FotoVideo. De selger begge deler. De kan i alle fall si noe om prisene som utfordrer athons påstander. Kvalitet? Kanskje blir manuellfokusert fastoptikk fra Cosina vanskelg å sammenlikne med autofocus zoomoptikk fra Sony.

 

Skuddtakt for DSLR er et forvirrende og vanskelig tema. Sony har en miserabel buffer og disse går full så fort at du ikke kan benytte 7 bilder i sekundet lenge uansett oppløsning i bildet. Her er Canon bedre. Det hjelper bittelitt å kjøpe det raskeste minnekort du får tak i til Sony. Vær obs på reklameprat både i brosjyrer og salgskåte selgere hos elkjøp.

 

Det finnes mange nok Sony-eiere som kan hjelpe deg. Du kan kjøpe en masse brukt optikk til din Sony på Ebay. Bare vær klar over at det kan stå Minolta AF på den...

 

Til syvende og sist bør du kjenne nøye på hvordan apparatet faller i hånden. Sony a37 har et lite og merkelig utformet kamerahus der lillefingeren ofte blir hengende i løse luften uten støtte for noe som helst. Plassering av knapper og brytere er også litt forskjellig plassert i forhold til alt annet på markedet.

 

Det er orginalt og nytenkende å kjøpe Sony. Ikke nødvendigvis smart og sikkert. Canon (og Nikon) har et helt annet feste i fotomarkedet. De har jobbet systematisk med sine tekniske løsninger i overbevisning om at de er det beste som finnes!

Lenke til kommentar

Dersom du seriøst satser på både video og stillbildefoto, er Sony a37 et glimrende alternativ. Glimrende autofokus på video er Sony a37 nesten helt alene om. (Panasonic er nemlig nesten enda bedre på dette)

Det er mulig du blir en av få brukere som vender deg til en elektronisk søker. De som oppdager fordelene med konstant søkerbilde under eksponering, direkte måling av eksponeringskompensjon og dybdeskarphet bytter aldri tilbake til tradisjonelt speil som i Canon (og Nikon).

Sony får også store, lyse søkere av samme grunn. Opplevelsen av å se bilder på TV forsvinner riktignok aldri. Du har aldri noen organisk, spontan kontakt med motivet slik vi er vant med.

Kjæresten min har Sony a55 (første modell med elektronisk søker og halvgjennomsiktig speil) Det har det samme, lille, rare huset. Samme sensor som i a37 og tilsvarende bildekvalitet. Det første du legger merke til er det lave støynivået. Det har ikke noe speil som hopper opp og ned ved hver eneste eksponering. Det blir naturlig nok ikke vibrasjoner av dette heller. Genialt. Konstant kontroll over sluttresultat allerede før du har tatt bildet, reduserer tendensen til å sette kamera i playback for å se bildet på LCD-skjerm bak på huset.

Søkeren er stor, noe akams test av Nikon D3200 ikke får fram på noe måte.

Høy skuddtakt som brosjyrer og reklame skryter så veldig av, er totalt misvisende med en buffer som går full etter en par sekunder. (a55 har 10 bilder i sekundet, men går i stå etter 2,5 sek med det raskeste minnekort som finnes)

 

Kjøp gjerne Sony a37. Kitobjektivet er kanskje det beste av "billig drit" som finnes ... og gir deg en liten lett løsning som gir deg det beste av speilrefleks og det beste av speilløse kamera uten å få alle svakhetene. Sony SLT er liv laga for de helt få som ikke helt klarer å bestemme seg for om de skal bruke kamera til video eller stillbilder.

Lenke til kommentar

Hei Karabin

Fint om du kan vise meg hvor jeg skriver at "Canon og Nikon vinner alle tester".

Nå er ikke jeg Karabin, men du sa da vitterligen litt lenger opp (min uthevning):

 

Mitt generelle tips til folk som skal kjøpe sitt første DSLR er å velge Nikon eller Canon. Jeg leser mange tester, og uansett prisklasse så er det stort sett ett av disse to merkene som vinner. Siden du har Canon fra før så anbefaler jeg å kjøpe Canon nå.

 

&--#60;snip&--#62;

For de fleste som leser posten vil det tolkes som "Canon og Nikon vinner alle tester"

 

edit: trykkleif

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...