Gå til innhold

[Løst] Altibox fiber - Ustabil med kabel - wifi OK


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har prøvd å søke litt på forumet, og ser det er andre som har lignende problemer, men ikke helt som det jeg har.

 

Jeg har en 40/40Mb/s linje fra Altibox, med Zyxel router.

Alle PCer og mobiler som er koblet til WIFI fungerer helt fint.

 

Derimot har alle PCer som er koblet til LAN problemer med nettet.

Problemet viser seg kun på http trafikk, FTP/torrent/usenet fungerer fint.

 

Routeren er koblet i en Zyxel gigabit switch.

Det er 4 PCer som er koblet til med LAN og 4-7 enheter på WLAN.

 

Youtube videoer stopper å laste, nettsider stopper opp nedlastinger klarer ikke starte, osv...

Kobler jeg en PC direkte i router er det ikke et problem, men gjennom switch blir det problemer.

Samme PC med USB WIFI dongle fungerer fint.

 

Jeg har også forsøkt å sette en D-Link DGL-4300 opp både som router og kun som switch, uten at det hjalp. Jeg har ikke prøvd bridge-mode enda, men har bedt Altibox om å aktivere det på routeren så jeg kan teste.

 

Er det noen som har sett noe lignende eller kan fortelle meg hva som kan gjøre dette?

Er det sannsynlig at bridge-mode vil hjelpe?

Endret av [muffin]
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
' timestamp='1345052121' post='19566033'] Kobler jeg en PC direkte i router er det ikke et problem, men gjennom switch blir det problemer. Samme PC med USB WIFI dongle fungerer fint.

Så hvis du omgår switchen ved å 'kable deg forbi' den eller ved å bruke WiFi, så virker det?

Da må jeg si at mistankens lys er rettet mot switchen .... eller kabelen fra switchen til routeren.

Prøv en annen kabel og se om det hjelper - det koster i hvert fall ikke all verden.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd med flere forskjellige kabler, helt nye skjermet CAT6 som fungerer mellom PC og router direkte.

Jeg har som nevnt også forsøkt med D-Link routeren. Den fungerte fint på mitt gamle nett fra Telenor, men ikke her.

Jeg har også mistenkt switchen, men siden den og den gamle routeren oppfører seg likt, og det er ingen problemer med lokalnettet, virker det ikke helt som det er der feilen ligger.

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet selv, viste seg at Zyxel routeren til altibox er av elendig kvalitet.Løsningen ble å ringe altibox kundeservice og få de til å enable bridge mode for deretter å kjøre alt gjennom egen router.

 

Jeg har allerede sendt en forespørsel om dette til kundeservice, men sikkert best å ringe de mens jeg holder på.

Fungerte det hos deg koblet direkte til router?

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Synes ikke denne er "Løst"

 

Jeg har selv dette problemet, og alt fungerer når jeg har den i Bridge og bruker annen router.

Men jeg synes ikke det er kundens oppgave å kjøpe egen router for egne penger her.

Jeg har byttet inn en Zyxel router mot en ny, og problemet er akkurat likt.

Jeg har også byttet ut alle kabler og switcher, til ingen nytte.

 

Jeg synes Altibox bør klare å fikse opp i dette, og vi burde heller sette lys på dette enn å bare si at problemet er løst ved å kjøpe en egen boks, som trenger egen strøm, tar opp egen plass osv.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg fikk fiber fra altibox i dag. Og nettopp det samme som skjer hos meg. Tragisk at det skal være slik med HELT nytt utstyr. Noe annet man kan gjøre?. På Zyxel router har jeg jo også bare en utgang til PC og resten er til TV. Jeg vil heller bruke alle til PC, men det går altså ikke.

 

Noe spes man må gjøre når du setter linjen i Bridge-mode ? eller mottar du bare ipen og setter det opp vanlig i routeren som man selv har ??

 

 

Ken

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...