Gå til innhold

Hvorfor betaler vi for å se reklame på kino?


morgan_kane

Anbefalte innlegg

Reklamen:

Denne her kan jeg forstå. Jeg liker heller ikke reklamer. Men hvis det stod 21:00 på kinobilletten og filmen faktisk begynte 21:00, så hadde folk uansett kommet for seint inn i filmen. Det synes jeg er verre. Jeg har opplevd flere ganger grupper på fire personer gå forbi meg under trailerne.

 

Under reklamepausene sitter jeg og prater med mine kompis om hva vi forventer ut av filmen, diskuterer rykter, tidlige anmeldelser, skuespillere, selskapet som står bak de visuelle effektene osv. at før vi vet ordet av det, demper de belysningen i salen.

 

Trailere:

Jeg vet dette er smak og behag, men jeg liker godt trailere. Jeg vet mye av det er slitsomt og bråkete med raske klipp, cheesy one-liners, store bokstaver og en "morsom" replikk på slutten før tittel kommer, som du ser i mange trailere nå til dags, men jeg liker å dømme trailere som et kunstnerisk verk også. Personlig liker jeg teasere for de viser så lite og gir så mye mer opp til fantasien. Det finnes teasere og trailere som er mye bedre enn filmen de promoterer.

 

Og noen ganger får man det privilegiet av å få en THX-snutt. Det er bare gøy.

 

 

Mat og drikke

 

De er strenge med å nyte medbrakt mat og drikke på buss, museer, innsjekk på fly, dagligvarebutikker, legekontorer, Lenins mausoleum, restauranter og mange andre fasiliteter. Men ikke kino. Der sjekker de ikke innholdet i sekken din. Dette er et klart tegn på at man kan ha med mat og drikke hjemmefra.

 

Når det gjelder popcorn pleier jeg å ha massevis av disse 3-pack-popcornpakkene til 21 kroner i skapet hjemme. Delt på tre får du bare syv kroner. Jeg popper dem i mikrobølgeovnen rett før jeg skal dra. Heller dem i en tom pappkartong (gammel RITZ-kjeksboks eller frokostblanding) og tar det med. Ikke bare sparer du penger, men du slipper å søle popcorn fra det hullet i bånn hvis du velger en enkel pappkartong hjemmefra.

 

 

 

Selvsagt kan det være irriterende. Jeg føler med deg. Men tenk heller at dette er som en lange kø til en kjempemorsom berg-og-dalbane. Du hater den egentlig, men det er fordi du er så spent på å ta den berg-og-dalbanen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det veldig viktig å huske at det man betaler for billeten, går ikke 100% til kinoen. Rundt 40-60% eller mer av prisen går til distribusjons selskapet, i gjennomsnitt, avhengig av hvilken film det er snakk om og hvor lenge den har gått på kinoen. Selve inntekten til en kino kommer mer fra salget av popcorn og snacks samt reklame enn selve billeten (kanskje noe å tenke på når man tar med seg snacksen hjemmefra?)

 

Er derfor en nødvendig onde at der er såpass mye reklame på kinoen før filmen starter. Hvis de skulle tjene penger kun fra billetene, måtte vær billett ligge på rundt 400 kr, og da vil man aldri gått på kino.

 

Edit: Forøvrig en interesang artikkel: http://www.nytimes.com/1987/01/28/movies/where-movie-ticket-income-goes.html?pagewanted=all&src=pm

Endret av Bear^
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Choekaas: Enig i det meste her, og fint og ryddig innlegg (mer enn hva jeg gidder "klokken trøtt og sulten" om kvelden). :)

 

Jeg bruker også reklametiden på å diskutere film osv. :)

 

Selv liker jeg ikke trailere. De røper mye av filmen, og de er elendig laget (ofte, men ikke alltid :) ). Klisjèer, unaturlige stemmer, teite linjer, ensformige og like hver gang. Rett og slett oppbrukt. Og i mange filmer er action-scenene du finner i traileren alt du finner i filmen. De får filmen til å virke som den er noe annet enn den egentlig er, det er markedsføring og det skader kunsten (som film er).

 

Liker å komme til en film å vite minst mulig om den. Når jeg så Zombieland hadde jeg sett traileren og dette ødela en del av filmen for meg.

 

 

Når det gjelder mat så liker jeg også å ta med selv. Pleier å stikke innom matbutkken på siden. Og så er det kebab eller pizza når filmen er ferdig (eventuelt før).

 

 

 

Er så luta lei av å fære på kino for å se reklame i et kvarter før filmen, pluss trailere til andre filmer i tillegg. Om det står at filmen begynner kl 9 så trenger de faen ikke kjøre reklame og annen mansjitt i flere minutter. Vi har jo tross alt betalt for å se filmen, ikke den helvetes reklamen. Dette er rett og slett grådighet på sitt værste.

Greit nok, det gjør at hele oppholdet er litt lenger. Men det er ingen selvfølge at du skal slippe reklame. Du har ikke reservert deg mot det, du har ikke betalt deg fra det, og det er ingen lover mot det (heldigvis).

 

Og en ting til, hvordan tror du kinoen hadde sett ut uten reklame? Den ville ikke vært like fin ihvertfall. Det er en del av inntektene deres.

 

 

Personlig er jeg for reklame, generelt sett. Har ingenting imot det og synes for det meste det bare er positive sider med det, i bunn og grunn.

 

Og det er greit å ha litt å gå på, slik at du ikke mister noen minutter, eller at folk kommer for sendt og bråker i begynnelsen.

 

Du (og andre) får litt tid på å komme for sendt, gå på do, sku telefonen på lydløs, ta av jakken, finne setene, installere deg.

 

Jeg ser for meg at de første minuttene av filmen hadde vært irriterende plagsom uten reklamene.

 

 

Og jeg må innrømme at jeg faktisk synes det er koselig å se på reklamer. Selvsagt er det mange elendige reklamer, men generelt er det greit. Og på kinoen gir det litt tid for å diskutere filmen, kritikker, regisør og skuespillere, relaterte temaer osv.

 

 

 

Synes du og andre bør lære dere å være glad for hva reklamer faktisk gjør mulig. Uten det hadde verden sett veldig annerledes ut, mange lever av reklame. Som f.eks. forumet du er på nå.

 

 

 

 

Nå er det veldig viktig å huske at det man betaler for billeten, går ikke 100% til kinoen. Rundt 40-60% eller mer av prisen går til distribusjons selskapet, i gjennomsnitt, avhengig av hvilken film det er snakk om og hvor lenge den har gått på kinoen. Selve inntekten til en kino kommer mer fra salget av popcorn og snacks samt reklame enn selve billeten (kanskje noe å tenke på når man tar med seg snacksen hjemmefra?)

Ikke glem moms. ;) I tillegg har de mange utgifter, jeg er redd for kinoene, en dag vil de kanskje være historie.

 

Uansett hvor bra hjemmekino du har så er det koselig å gå på kino!

 

 

(kanskje noe å tenke på når man tar med seg snacksen hjemmefra?)
Jeg har faktisk tenkt tanken flere ganger, kjenner at jeg får litt dårlig samvittighet!

 

Men til mitt forsvar så hender det at jeg handler ting i kiosken, av og til. :whistle:

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

morgan_kane: Er det tidspunktet som er så viktig for deg, så går du vel ikke på konserter? Det er allmenn vitende at filmen starter som oftest 10-15 minutter over tiden. Reklamene pleier å starte ved oppsatt tid.

Husker jeg var på konsertoverføring på Colosseum for et par år siden. Da det begynte eksakt et klokkeslett da, så stod det noe som: presis 20:00 på billetten.

 

Synes artikkelen det ble linket til her var interessant. Ja, de største titlene fyller salen kanskje flere ganger om dagen en stund framover, men hvis vi ser bortifra de største kinosalene i landet, så er det vel under 400 stk. per visning. Selv populære filmer vises med kanskje under 70% solgte billetter bare dager eller til og med på premieredatoen enkelte steder. Husk at du støtter en filmindustri og din lokale kino, hvis du vil ha en du kan besøke framover.

Når du kjøper en film på disk, så betaler du vanligvis mellom 100 og 200 kr for en relativt ny release. Samme regnestykket skal gå opp her. Noe til utsalgsstedet, noe til utgiveren, dekke kostnader ved trykk, skuespillerne etc.

Lenke til kommentar

Nå er det veldig viktig å huske at det man betaler for billeten, går ikke 100% til kinoen. Rundt 40-60% eller mer av prisen går til distribusjons selskapet, i gjennomsnitt, avhengig av hvilken film det er snakk om og hvor lenge den har gått på kinoen. Selve inntekten til en kino kommer mer fra salget av popcorn og snacks samt reklame enn selve billeten (kanskje noe å tenke på når man tar med seg snacksen hjemmefra?)

 

Er derfor en nødvendig onde at der er såpass mye reklame på kinoen før filmen starter. Hvis de skulle tjene penger kun fra billetene, måtte vær billett ligge på rundt 400 kr, og da vil man aldri gått på kino.

 

Edit: Forøvrig en interesang artikkel: http://www.nytimes.c...nted=all&src=pm

Dette er faktisk feil. Ingenting av billettsalgene går til kinoen, alt går til film regissøren eller filmstudioene. Kinoens viktigste (eller kanskje eneste) inntekter er snackssalg fra kiosken og reklamesnuttene før filmene starter. Det er derfor snacksen er så dyr i forhold til andre kiosker rundt omkring i landet.

Lenke til kommentar

Reklamen er grei, men trailerene liker jeg ikke. Er det en film jeg vil se så ser jeg aldri på trailerene, da disse røper alt for mye av filmen.

 

Men, grunnen til at jeg sjelden går på kino er folk. Kan ikke tenke meg noe mer irriterende en folk som sitter å ler høyt av alt som liksom skal være morsomt, det er akkurat som om de ikke noen sans for hva som er morsomt eller ikke, de bare ler høyt uansett hvor lite morsomt det er. Også har man de som skriker hver gang de skvetter.. Eller de som sitter å "åååh, ånei! ååååååh,, UÆÆÆH" hver gang det er en skummel scene.

 

Jeg trenger ikke høre på hele følelsesspekteret ditt når du er på Kino blant andre, takk! :)

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Protip: Ikke se en komedie- eller skrekkfilm på kino. Se thrillere, fordi de har ingen av elementene som får publikum til å reagere på en måte som irriterer andre filmtittere.

 

 

Så en kino er i realiteten bare en kiosk med reklamefilmer...interessant.

Som butikk, ja. Det samme gjelder papirutgaver av aviser, de største inntektene kommer fra reklameannonser. Aviser kan ikke leve på å selge et par aviser dagen, men må finne andre inntekter.

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skjønner ikke at folk klager over reklamene, er jo bedre å se på reklamer før filmen begynner istedet for å se på et hvitt lerret. Dessuten så tror jeg grunnen til at filmene alltid starter 10-15 min etter de egentlig skal er pga folk kommer forseint.

 

Trailerne digger jeg, som regel når jeg ser trailere at jeg bestemmer meg for at "den filmen skal jeg se".

 

Og det at folk synes film er bedre hjemme enn på kino skjønner jeg iallefall ikke, du støtter filmskaperne ved å se den på kino (gjør du jo hvis du kjøper DVDen og, men da går vel mye av pengene til moms og andre ting tror jeg) samt du får den beste lyd og bildekvaliteten. (med mindre du har et helt kanonbra hjemmekinoanlegg hjemme)

Endret av baguett
Lenke til kommentar
Men, grunnen til at jeg sjelden går på kino er folk. Kan ikke tenke meg noe mer irriterende en folk som sitter å ler høyt av alt som liksom skal være morsomt, det er akkurat som om de ikke noen sans for hva som er morsomt eller ikke, de bare ler høyt uansett hvor lite morsomt det er. Også har man de som skriker hver gang de skvetter.. Eller de som sitter å "åååh, ånei! ååååååh,, UÆÆÆH" hver gang det er en skummel scene.

 

At folk har forskjellig humor for så være, men jeg har alltid lurt på hvem disse menneskene som ler av reklamene er. Hver gang jeg er på kino opplever jeg å høre folk le av reklamer som er gått om og om igjen på TV i både måneder og år. Eneste måtte være at de ikke har TV, men iflg. statistikk gjelder det svært, svært få mennesker.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...