Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Medikamenter for sosial angst


Veltins

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du vært hos lege? Sosial angst er fint mulig å kurere helt uten medisiner.

 

Gikk 2 år til psykolog for å få diagnosen. Det er ikke akkurat noe jeg har lyst til å gjøre igjen. Og det er ikke så mye man kan gjøre med aspergers som jeg har lest. Siden det er en endring i hjernen som skaper det.

Lenke til kommentar

Angst er primært styrt av nevrotransmitteren GABA, ikke av serotonin som SSRI er designet for.

Benzodiazepiner fungerer mot angst, men de er sterkt vanedannende så etter den søte kløe kommer som regel den sure svie.

Ekstra Vitamin B3 (niacin) sammen med B-kompleks vitaminer reduserer angst

 

Ta også 3 spiseskjeer med lecithin pr dag

Unngå sukker og raske karbohydrater

Ta kromtilskudd fra 40-400 mcg

Tren!

Du kan også vurdere homeopatiske middel som Aconite, Coffea Cruda og Kali phos.

Pleier også å bruke NDS probiotika 780 på de med autisme og aspberger. Dette er spesialtilpasset tarm-bakteriestammer spesielt designet for diagnosen.

Tarmbakterier har faktisk mye å si på hvordan hjernen utvikler seg.

 

Du bør også vurdere å kelere tungmetaller. Mange med lidelsen har problemer med opphopninger, og fjerning av disse kan bedre dette. Er enkelte leger som er BAN-sertifisert (Behandle autisme nå) og de kan behandle dette. Geir Flatabø er en av disse.

 

Du kan også vurdere te av kamille

 

Hvis du har gått 2 år til psykolog så har du forhåpentligvis lært litt ang. sosialisering og kroppsspråktydning etc. Hvis du bruker dette sammen med rådene så øker du i alle fall sannsynligheten til å fungere bedre.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du vært hos lege? Sosial angst er fint mulig å kurere helt uten medisiner.

 

Gikk 2 år til psykolog for å få diagnosen. Det er ikke akkurat noe jeg har lyst til å gjøre igjen. Og det er ikke så mye man kan gjøre med aspergers som jeg har lest. Siden det er en endring i hjernen som skaper det.

 

Ikke la diagnose - stemplet gå inn over deg. Vær stolt av deg selv og vær glad for den du er. Sosial angst trenger ikke nødvendigvis være knyttet til asberger, selv om som du sikkert har hørt kan ha en sammenheng.

Likevel så tror jeg ikke at du skal henge deg opp i biologiske endringer i hjernen, og anse den sosiale angsten som en tapt sak, og gå over på medisiner med kraftige bivirkninger.

 

Nå kjenner jeg ikke deg på et personlig plan, men jeg vet om mange som har sosial angst, og dem har ikke asberger.

Alle har faktisk en liten grad av sosial angst. Men hvis du er disponert med asberger kan det nok være vanskeligere å takle.

 

Hvordan går den sosiale angsten utover livet ditt? :)

Lenke til kommentar

Har du vært hos lege? Sosial angst er fint mulig å kurere helt uten medisiner.

 

Gikk 2 år til psykolog for å få diagnosen. Det er ikke akkurat noe jeg har lyst til å gjøre igjen. Og det er ikke så mye man kan gjøre med aspergers som jeg har lest. Siden det er en endring i hjernen som skaper det.

 

Ikke la diagnose - stemplet gå inn over deg. Vær stolt av deg selv og vær glad for den du er. Sosial angst trenger ikke nødvendigvis være knyttet til asberger, selv om som du sikkert har hørt kan ha en sammenheng.

Likevel så tror jeg ikke at du skal henge deg opp i biologiske endringer i hjernen, og anse den sosiale angsten som en tapt sak, og gå over på medisiner med kraftige bivirkninger.

 

Nå kjenner jeg ikke deg på et personlig plan, men jeg vet om mange som har sosial angst, og dem har ikke asberger.

Alle har faktisk en liten grad av sosial angst. Men hvis du er disponert med asberger kan det nok være vanskeligere å takle.

 

Hvordan går den sosiale angsten utover livet ditt? :)

 

Den går utover livet mitt ved at jeg ikke klarer å vise takknemlighet til de folkene som betyr noe for meg, og jeg mister dem. Jeg klarer heller ikke å snakke offentlig på skolen, og begynner å kaldsvette, brekke meg og få hodepine hvis det er presentasjoner eller lignende.

 

Og jeg kunne godt hatt sosial angst uten aspergers. Jeg sier bare diagnosen jeg har fått, og det er jo antakelig koblet sammen.

 

Sånn som jeg ser det så er det verdt et forsøk, også kan jeg slutte hvis jeg ikke liker det.

Lenke til kommentar

Har du vært hos lege? Sosial angst er fint mulig å kurere helt uten medisiner.

 

Gikk 2 år til psykolog for å få diagnosen. Det er ikke akkurat noe jeg har lyst til å gjøre igjen. Og det er ikke så mye man kan gjøre med aspergers som jeg har lest. Siden det er en endring i hjernen som skaper det.

 

Ikke la diagnose - stemplet gå inn over deg. Vær stolt av deg selv og vær glad for den du er. Sosial angst trenger ikke nødvendigvis være knyttet til asberger, selv om som du sikkert har hørt kan ha en sammenheng.

Likevel så tror jeg ikke at du skal henge deg opp i biologiske endringer i hjernen, og anse den sosiale angsten som en tapt sak, og gå over på medisiner med kraftige bivirkninger.

 

Nå kjenner jeg ikke deg på et personlig plan, men jeg vet om mange som har sosial angst, og dem har ikke asberger.

Alle har faktisk en liten grad av sosial angst. Men hvis du er disponert med asberger kan det nok være vanskeligere å takle.

 

Hvordan går den sosiale angsten utover livet ditt? :)

 

Den går utover livet mitt ved at jeg ikke klarer å vise takknemlighet til de folkene som betyr noe for meg, og jeg mister dem. Jeg klarer heller ikke å snakke offentlig på skolen, og begynner å kaldsvette, brekke meg og få hodepine hvis det er presentasjoner eller lignende.

 

Og jeg kunne godt hatt sosial angst uten aspergers. Jeg sier bare diagnosen jeg har fått, og det er jo antakelig koblet sammen.

 

Sånn som jeg ser det så er det verdt et forsøk, også kan jeg slutte hvis jeg ikke liker det.

les posten til vidor, mange gode råd der :)

Psykolog er bra, prøv å få til et arbeid sammen din psykolog som går på jobbe kognitivt, flere burde vært innom en psykolog er bare sunt, så ikke skam deg over det..

 

Lykke til, dette greier du bare ha troen :)

Lenke til kommentar

SSRIer er vist å forbedre sosial funksjon hos personer med asperger syndrom. Når det gjelder fysiske angststympomer ved fremføring o.l. er dette noe helt annet og bør behandles separat.

 

Interessant. Da er vel angsten ledsaget av en depresjon vil jeg tro.

Hvilken angst er det du snakker om nå? Hvis du mener "dårlig sosial funksjon" så er det ikke det samme som angst, og det har ihvertfall ingenting med depresjon å gjøre.
Lenke til kommentar

Alkohol.

 

Lite morsomt :hrm: - Jeg er ganske sikker på at du vet dette:

 

Det er kjempemange som bruker alkohol for å dempe sosial angst. Veldig mange som har sosial angst og psykiske problemer har lett for å bli avhengig av rusmidler. Blir man avhengig av rusmidler er det et stort slit å komme seg ut av det, veldig mange kommer seg ikke ut av det - da har man ødelagt livet sitt mer eller mindre.

Lenke til kommentar

Bestevennen min har sosial angst og det er Aspergers i familien. Såpass ekstremt tilfelle at det å snakke om det eller snakke om hva som helst på et anonymt forum er HELT utelukket. Han spiller en del online da, men en hver form for kommunikasjon er utelukket, aldri noe chatting eller slikt. Når jeg ser på tv om folk som står frem med sosial angst så må jeg nesten le, de tør jo å være på tv!

 

Og alkohol gjør denne personen ganske normal og da kan han snakke med folk han ikke kjenner, noe som aldri skjer ellers.

Lenke til kommentar

Greit. Du vet at det er et ekstremt tilfelle men du poster likevel en antydning for å ufarliggjøre alkohol på det generelle nivå.

 

Bestevennen din bør vurdere å jobbe med seg selv på andre måter enn å spille online og drikke alkohol.I et slikt ekstremt tilfelle som du snakker om bør han få ordentlig hjelp fra psykolog og/eller psykiater. Et ekstremt tilfelle er IKKE en unnskyldning for å ikke ta tak i problemer på en fornuftig måte, snarere tvert om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...