Gå til innhold

Guide: Kjøp riktig minnekort til mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil også trekke frem at random access ytelsen i microsd-kort varierer veldig, og at det gjerne er kort med lavere sekvensiell hastighet som gjør det bedre. Det kan være veldig merkbart i telefoner hvis man plasserer programfiler og data på sd kortet (Windows phone 7 telefoner gjør dette, og android-telefoner hvis man bruker apps2sd).

Endret av EirikLF
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Husk også på at disse prisene som nevnes i prisguiden ike er helt til å stole på. Jeg forsøkte nylig å kjøpe et minnekort fra Deal.no, men det ble en del ekstra. Porto er greit nok, men administrasjonsgebyr på 38 kr i tillegg.

 

Slikt er for dumt.

 

Og så har man DustinHome, som skal ha over hundrelappen i porto uansett hvor liten ting man kjøper.

 

Slikt er det greit å være klar over.

Lenke til kommentar

Vil også trekke frem at random access ytelsen i microsd-kort varierer veldig, og at det gjerne er kort med lavere sekvensiell hastighet som gjør det bedre. Det kan være veldig merkbart i telefoner hvis man plasserer programfiler og data på sd kortet (Windows phone 7 telefoner gjør dette, og android-telefoner hvis man bruker apps2sd).

 

Her er en link til noen som har testet forskjellige kort:

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1005633

Lenke til kommentar

En liten ting som hadde vært lurt, vet at "ALLE" gjør det ikke sant ? Backup av bilder...lærte på den vanskelige måten hvor viktig det er. Jo større kort du har,jo sjeldnere får du for lite plass og dermed behov for å flytte over/ ta backup av bilder og videoer.

 

Genialt å koble fotomappa til en skytjeneste, da. Min telefon syncer fotomappa med Dropbox så fort jeg kommer på Wifi. Det skal sies at jeg har S3 og derfor har fått 50gb ekstra på Dropboxen, men dette er uansett en god løsnning. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Takk for bra artikkel! Kjøpte det beste minnekortet, 64gb. På lefdal i butikk, kostet det 1250kr. På nettbutikken deres kostet det 600! Syk forskjell! Gå inn i butikken, sjekk prisen der. Så finner du frem smartmobilen din, og sjekker prisen på nettet. Det er alltid billigere på nettbutikken. Bestill, og trykk hent i butikken. Det står at du kan hente om 2 timer, men det bryr de seg ikke om.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Fin artikkel. Det er verd å merke seg et par punkter:

  • Når man bytter telefon så gjør minnekort det mye lettere å flytte med seg bilder, videoer og annet innhold.
  • Er man uheldig og drukner telefonen er det stort sannsynlighet for at et separat minnekort overlever. Det er det ikke for fastmontert minne.
  • Pass derfor på at du kjøper en telefon med minnekortplass
Det er dumt å betale for mye. Min favorittnettbutikk for Micro SD minnekort har gode priser på kort man slipper å betale mva og fortollingsavgift på: Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke for å ødelegge dagen til noen av dere som har betalt mye men jeg kjøper 64GB klasse 10 kort på Ebay ( Scandisk ) til 112,- ferdig levert på døra.....

 

På eBay kan man gjøre gode kjøp, men det er også vanlig å bli lurt ved at man får et defekt/falskt/kassert minnekort. Skal man bare lagre musikk eller kopierte filmer på kortet er det ikke kritisk, men hvis man tar bilder eller filmer lønner det seg å kjøpe noe man vet man kan stole på.

 

Selv bruker jeg vanligvis nettbutikken som Simen1 har lagt ut linker til ovenfor.

Lenke til kommentar

Ikke for å ødelegge dagen til noen av dere som har betalt mye men jeg kjøper 64GB klasse 10 kort på Ebay ( Scandisk ) til 112,- ferdig levert på døra.....

Scandisk er ikke det samme som Sandisk! Jeg tør gjette på at du har kjøpt et kopiprodukt med vesentlig dårligere kvalitet enn Sandisk sine. Vær obs på treg hastighet og høy feilrate og kort levetid. Ta backup ofte.

 

Mymemory.co.uk er en britisk (EU) nettbutikk (holder til på Jersey) og de stoler jeg mye mer på enn kinesiske Ebay-selgere. I UK har vi i det minste ok forbrukerrettigheter og EU-krav (CE, RoHS m.fl.).

Lenke til kommentar

Ikke for å ødelegge dagen til noen av dere som har betalt mye men jeg kjøper 64GB klasse 10 kort på Ebay ( Scandisk ) til 112,- ferdig levert på døra.....

 

Ja og det for ca 3 mnd siden, kortet var ikke 64 gb class 10 men 32 gb class 6 :-( og det virket ikke i det hele tatt. Har retunert det til kina mannen men pengene har jeg ikke sett noe til.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...