Gå til innhold

Avle på hund uten stamtavle


Anbefalte innlegg

Gjest Harley Quinn

Jeg er ikke positiv til raseavling, rett og slett fordi man behandler levende dyr som søppel på grunn av farger i pelsen eller høyde og annet.

 

Hvis du finner en oppdretter som behandler hundene som søppel så håper jeg virkelig de meldes ifra til mattilsynet for uansett hvor sykt dette avlingsopplegget kan bli når det gjelder farger, høyder o.l. så skal de aldri "misbrukes". Mulig jeg bare har et annet syn ettersom "min" rase er ganske så greie når det gjelder avling på farger, høyder o.l. Det skal godt gjøres å finne en hund som er utenfor standard, og er den det avles den bare ikke på, enkelt og greit. Ingen hunder hr behov for å parres!

 

På de rasene jeg kjenner til er det ikke verre enn at de individene som er pene og fine blir avlivet på, de som ikke er det blir ikke avla på, enkelt og greit! Men mulig jeg bare kjenner "snille" raser!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at det er ganske mange valper som havner i søppeldunken på grunn av feil farge eller utseende. Jeg regner også med at ganske mange valper får halen klippet av fordi det ikke er "fint".

 

Hunder har åpenbart et behov for å parre seg, la det ikke være tvil om det!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Hunder har åpenbart et behov for å parre seg, la det ikke være tvil om det!

 

De har ikke det samme behovet som vi mennesker har, så å si. De har ikke de samme forholdene til sine valper som mennesker har for sine barn.. Det sies at mennesker aldri blir ferdig med å være forelder, mens katter og hunder lett kunne drept sine egne barn i en slosskamp. De har ikke de samme relasjonene som vi har, og ei de samme følelsene når det kommer til å reprodusere.

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Regner med at det er ganske mange valper som havner i søppeldunken på grunn av feil farge eller utseende. Jeg regner også med at ganske mange valper får halen klippet av fordi det ikke er "fint".

 

Hunder har åpenbart et behov for å parre seg, la det ikke være tvil om det!

 

Valper med "feil" i forhold til rasebeskrivelsen selges billigere, men blir langt ifra "kastet". Selv var min 2000 kr billigere ettersom han mangler en testikkel. Når man fort bruker 5-6000 på å avle fram en valp (altså pr valp) er ma neppe interresert i å "kaste" den. Allerede før valpene er født er utgiftene mange. Ultralyder, sprangavgift til hannhunden, spesialfor o.a.

 

Og kupering av hund er ikke lov i Norge! Trodde de fleste viste det jeg! Kun hunder med naturlig korte haler og alvorlige helseskader får lov å ha kort hale, og vel helsemessige grunner skal også dette være dokumentert av veterinær ved f.eks utstilling.

 

 

At hunder har behov for å parre seg er det ikke tvil om nei, men det går kun på naturlige drifter, de "dør" ikke om de blir kastrert eller blir passet på i nærheten av tisper o.l. Blir som å si at huktter burde ha et kull før de blir kastrert det ;)

 

 

 

Men såklart, idioter kommer man over overalt! En oppdretter ble ganske kjente etter at de avlivet valpene som hadde et viktig rasetrekk. Men de fikk ikke akkurat noen positiv respons og flere tar stor avstand til de. Flere hr også boikottet utstyrsbutikken de har rett og slett fordi de syntes det de gjorde er helt forkastelig!

Endret av AnnChristin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når hundemennesker snakker om raser får jeg nesten inntrykk av at dette er noe evig, uforanderlig og satt i stein. Mulig det bare er måten de snakker på (på samme måte som motemennesker forteller deg hva du skal gå med), men som biologiinteressert virker det ganske merkelig. Rasebegrene er igrunnen også ganske vilkårlige, og for den saks skyld; hadde regelverket de holder (som ser ut til å være ganske konservativt) vært på plass da man begynte med alv hadde vi knapt hatt rasevariasjon i det hele tatt, og iallefall ikke tullehunder som chihuahua, bulldog, dachs og chow-chow. Igjen, det virker merkelig å være innbitt motstander av potensielle problemer i rasehybrider, samtidig som man synes det er helt greit å opprettholde uunngåelige problemer ved å fortsette å avle på disse rasene.

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Så lenge det er gjort skikkelig ser ikke jeg noe galt med å mikse raser for å få noe bedre og mer egnet. Men jeg rister litt på hodet hver gang jeg ser doodleman og rottoodle..... Hvertfall når de er 100% allergivennlige i tillegg!

 

Men dette med rasestandarer er litt rart, for, vel min rase er lik i det fleste land, mens en collie f.eks. fra norge, ville hatt sjangs i USA, den er helt feil, litt som en collie fra USA hadde ikke blitt sett på i Norge engang. Og staffene, som nå brått veier 5-6 kilo mer nå enn de gjorde for et par år siden...

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Det skulle vært ulovlig å avle på hunder som ikke er registrerte.

 

Hva med raser som ikke er godkjent av NKK, men f.eks NHL, er det godt nok da?

 

Endret av AnnChristin
Lenke til kommentar

Det skulle vært ulovlig å avle på hunder som ikke er registrerte.

 

Hva med raser som ikke er godkjent av NKK, men f.eks NHL, er det godt nok da?

 

Antagelig ikke, basert på det jeg har hørt om at folk som ikke får registrert i NKK registrerer i NHL. Sies at NHL registrerer alt som ligner på en hund.

 

NHL har også blitt et register som mange "luringer" registrerer i, gjerne uten å tydelig opplyse om hvor hunden er registrert.

 

Er nok også noen som registrerer annethvert kull i NKK og NHL, med samme moren, hvis det lar seg gjøre. Dermed kan man drive så mye rovdrift man bare vil.

Endret av LHUS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...