Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skade i lakk + litt oppretting = 22.000?!


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

BIlen min har fått seg en liten skade på ei list (?) og bakdøra.

 

Tenkte å få fiksa dette før vintern og saltet kommer på veiene, men jeg har vært innom to plasser som har gitt meg tilbud på 22.000 eller 15.000kr!

 

Dette høres jo helt høl i huet, er det virkelig så kostbart å fikse det som vises på bildene?

 

Og, kan jeg legge på litt lakk selv nå før vintern kommer (har en boks med originallakk) for å forhindre at det blir mer rust? Har ikke 20.000 liggende som jeg kan bruke på bilen akkurat, så dette er noe som må spares opp.

 

Håper på gode svar!

 

e: og hvis noen vet av noen gode og billige lakkeringsverksted i stor-Oslo så mottas de tipsene med takk :)

post-166931-0-86806600-1344502210_thumb.jpg

post-166931-0-27059800-1344502248_thumb.jpg

Endret av dobbeldusj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke noen ekspert, men tror ikke du kan "kvele" rust ved å legge på lakk over rust. Hvis du likevel skal rette opp og lakkere opp dør og list, men må spare først, kan du jo alltids pusse ned det som er rust nå, og legge grunning og en eller annen lakk over selv. Siden det skal gjøres profft uansett senere, er ikke resultatet like viktig som at du faktisk tar knekken på rusten.

Lenke til kommentar

Ja, det viktigste nå for meg er å gjøre et eller annet som gjør at problemet ikke forverres utover vinteren, men som ikke koster 20k. Kan som sagt spare opp og få hele "penjobben" gjort når jeg har penga tilgjengelig.

 

Nedpussing av rust og legge lakk over, er det noe jeg kan gjøre selv eller må den inn for det også?

Lenke til kommentar

Puss ned, så du får vekk all rust. Legg på grunning/sparkel. Puss med fint sandpapir. Legg på lakk...flere lag. Puss med fiiiiiiint sandpapir mellom lagene. Legg på klarlakk. Polér.

 

Det vil ikke bli 100%, men det koster bare noen timers arbeid (inkludert kaffepausene mellom hvert lag med lakk) og rundt 500 - 1 000 kr.

Lenke til kommentar

Puss ned, så du får vekk all rust. Legg på grunning/sparkel. Puss med fint sandpapir. Legg på lakk...flere lag. Puss med fiiiiiiint sandpapir mellom lagene. Legg på klarlakk. Polér.

 

Det vil ikke bli 100%, men det koster bare noen timers arbeid (inkludert kaffepausene mellom hvert lag med lakk) og rundt 500 - 1 000 kr.

Jeg eller en mekaniker som skal gjøre dette? :)

Lenke til kommentar

Du...

 

Om du ikke har en alt for ny og fin bil vil dette gi et resultat du kan leve med. Bare husk og ta deg god tid, og la lakken tørke skikkelig mellom hvert strøk.

 

En ting jeg ikke nevnte; jeg ville prøvd uten å maskere. Det er veldig lett for at en får et alt for tydelig skille om en bruker maskering. Bare vær forsiktig, og dekk til hjul/felg og eventuell plast og lignende som ikke skal ha lakk på seg. Det mest kritiske er grunningen siden den gjerne er hvit; kjedelig med hvite prikker på bilen.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Du...

 

Om du ikke har en alt for ny og fin bil vil dette gi et resultat du kan leve med. Bare husk og ta deg god tid, og la lakken tørke skikkelig mellom hvert strøk.

 

En ting jeg ikke nevnte; jeg ville prøvd uten å maskere. Det er veldig lett for at en får et alt for tydelig skille om en bruker maskering. Bare vær forsiktig, og dekk til hjul/felg og eventuell plast og lignende som ikke skal ha lakk på seg. Det mest kritiske er grunningen siden den gjerne er hvit; kjedelig med hvite prikker på bilen.

Skjønner, takk! Hvor mye lakk trengs? Har ei flaske med lakk som stemmer helt med fargekoden (carbon grey), men spørs om det holder. Kommer nok også til å spørre om en aldri så liten punkt-for-punkt-liste når den tid kommer :) Nettopp bytta "kyllingbein" bak på bilen, visste ikke at det var noe som het det engang :D

Lenke til kommentar

Jeg hadde skade på bil og benyttet kasko. Siden det var første skade betalte jeg kun egenandel, mistet ikke bonus.

Har du sjekket din avtale, muligens du har samme opplegg?

Det kan jeg sjekke ut! Visste ikke at dette kan være et alternativ, takk!

 

 

Det kan være billigere å gjøre jobben i utlandet, for å si det sånn. Jo lenger vekk fra Norge, jo billigere. Kan fort spare mange tusenlapper på å reise til sentral-europa.

Og så kommer bensinpenger, økt antall km på årlig reiselengde, bomstasjoner etcetc.. Tror kanskje det er billigere bare av å dra opp til Trøndelag med bilen også :)

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke her å se om det er noen bulk der, men hvis det er en bulk der blir jo betydelig dyrere å repparere på et verksted. Uansett er det snakk om to paneler som må lakkeres på nytt for å repparere denne skaden. Slikt er dyrt. Skal det bli perfekt resultat må sikkert panelene pusses helt ned over et større område, grunnes, lakkes i mange lag på nytt igjen, osv.

 

Du vil absolutt ikke bruke forsikring til slikt hvis ikke bilen er dyr og du har en større skade, eller vil beholde rustgarantien, når du har så lite bonus. Du vil havne på 10% isåfall, og i praksis miste 40% bonus, fordi du ikke får ny bonus dette året. Ved neste hovedforfall havner du på 10%, mens du normalt sett skulle havnet på 50%. For å få "ingen bonustap" må du først ha hatt 70% i 5 år, og deretter 75% i 5 år, og valg bort å få 80%. Dvs. du er 13 år unna dette enda, og velger du å bruke forsikringen nå er du ytterligere 4 år til unna det. I tillegg får du registrert en skade i forsikringsselskapenes sentrale register som også brukes for å beregne pris på forsikring, og dèt i seg selv øker premien en betydelig del (i de neste 3 årene).

 

Det du kanskje kan gjøre er å få et verksted til å fikse det slik at det ikke blir verre enn det er, eller du kan gjøre dette selv som endel over her har beskrevet. I vertfall er det viktigste å sørge for at all rust er vekk, og at det ikke er synlig metall lengre. Det er verdt å nevne at skal du matche fargen må du kanskje bruke en litt annen nyanse enn det som er originalt, samt du må ha klarlakk over (fargelakk i seg selv med mindre den er utblandet med klarlakk er helt matt).

 

I vertfall må du ikke lakke over rusten!! Da får du deg en overraskelse etterhvert.

Lenke til kommentar

Døde litt når eg leste ting her..

 

Det der er en passe stor skade. beregnet tid for bare oppretting ville nok vært nesten en hel arbeidsdag.

Og da pluss lakk i tilleg.

 

Man trenger ett litt trent øye, men ja ganske store bulker der gitt.. -til og med på ett bilde ser man det lett.

 

Anyways, enkleste måte:

Slip ned til bart metall. For å få slipt godt nok, trenger du maskin av noe slag. Fiberdisk (Det mer almenne ordet er faktisk negerkuse, beklagelighvis) på drill er vel det greieste å få tak på.

 

Hvis du ser en mørk flekk på størrelse med ett nålestikk i en bordplate kommer det rust tilbake før eller senere..

 

Når du omsider er ferdig med dette, må du ha på noe rustbeskyttende. Det beste er å bruke en epoxy-grunning. Denne trenger som regel å tørke over natta, hvis ikkje er det antaglig noe skvip.

 

Dette må mattes før eventuell lakk. personlig hadde eg driti i hele lakken da jallaproduktene som privatpersoner får flasser av og kan gjøre vondt værre da den ikkje er tett. En del merkeverksteder har ikkje lov å bruke det meste av sprayboks produkter, enda de er av beste kvalitet.

-Mange gjør egene reprasjoner med sprayboks osv, og syntes det ser greit ut. Som regel bare fordi det er noe de har gjort det selv.

 

om du driter i i jallalakken, kan du stikke innom ett lokalt verksted å spørre om en liten skvett base, og klarlakk som du simpelt pensler på. Dette er som regel opene verksted bare glade til. (ikkje merkeverksteder altså).

Dette ser ikkje så værst ut om du sliper minimalt, og det ikkje er så mye rust. og du får ett mye bedre resultat hva kvalitet angår.

 

 

1. slip til du ikkje ser antydning til rust, bruk bra med lys.

2. antirust (epoxy, Brunox, syregrunning)

3. lakk -pensle. Base/klarlakk. Sørg for at klarlakken dekker godt over omerådet du har penslet base (farge)

 

 

-Hilsen Bilopprettern

Endret av kleiva
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...