Gå til innhold

Kommentar: Spillbransjen er fortsatt i puberteten (PS3)


Anbefalte innlegg

Spennende kommentar.

Men vi må gjennom puberteten for å bli voksen. Og at utviklerne og spillmediene gjennomfører denne selvransakelsen er vel et nødvendig skritt på veien til å bli voksen.

 

For 80 år siden var det vel enten dansing eller skyting i 90% av filmene som ble utgitt. Et eller annet sted begynte filmbransjen og kritikerne å be om mer. Det samme som spillbransjen gjør nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange av eksemplene på "voksne spill" er spill som ikke utnytter spillmediet i det hele tatt, og prøver å late som spill er en film, jeg synes ikke det er verken voksent eller kreativt.

 

Forhåpentligvis for konsoller litt mindre markedsandel i framtiden, det er på PC indie-spill vokser best og kreativiteten flyter mest uhemmet.

 

AtW

Lenke til kommentar

God artikkel om et tema jeg mener er ganske viktig.

 

Det er riktig at enkelte spill på dagens marked, så definitivt er voksne nok, for eksempel Civilization-serien, Portal, F1 2011, Football Manager, Magic The Gathering - Online, og mange mange flere. Selvfølgelig er de modne nok, rett og slett fordi de kun er spill som er laget for å bryne spillerens evne til strategisk og taktisk tenkning, og ikke skal få folk til å tenke gjennom sider ved det virkelige liv.

 

Selv er jeg veldig glad i adventurespill som tar opp temaer som kan få deg til å se ting fra nye vinkler, og gi deg meningsfullt nytt tankegods. Eksempler på dette er, Syberia, The Longest Journey, Heavy Rain, og noen få til. Desverre er slike spill en mangelvare, og jeg skulle gjerne sett mange flere.

 

Jeg kjenner igjen dette fra den tiden jeg var opptatt av tegneserier, fra tidlig 70-tall og utover mot slutten av 90-tallet. I denne perioden hadde tegneserie-mediet en enorm utvikling i forhold til hva som ble utgitt av intellektuelt nyskapende innhold. Spesielt utover på 80-tellet ble det utgitt store mengde nyskapende og intellektuelt høyverdige tegneserie album, mange av dem like flotte innholdsmessige som de største klassikerne i litteraturhistorien. Jeg håper og tror at vi vil se den samme utviklingen innen spill, jeg er ganske skråsikker på at dette vil skje.

 

De siste par årene har jeg også sett flere og flere spill, som kan betegnes mer som kunstneriske eksperimenter, en som egentlige spill. Dette liker jeg også veldig godt, og jeg håper at dette er en utvikling som vil fortsette. Tror det vil være mindre og uavhengige selskaper som vil styre denne utviklingen, så kan vi bare håpe at de store utgiverne vil plukke opp elementer her og der, og bruke disse til å styrke den intellektuelle verdien av block-busterne de utgir.

 

Ellers, så er det jo greit å ha i bakhodet at vi som kunder har ganske stor makt. Vi snakker med lommeboka, og jeg kan garantere at det er et språk spillutgivere forstår svært godt. Så kjøp spill du ønsker å se mer av, og vend ryggen til de du har sett nok av, jeg gjør iallefall det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Seneste tittel fra Tellgate "The Walking Dead" ga meg en overveldende spillglede jeg ikke har følt på lang, lang tid. Denne sjeldne følelsen av å bli totalt oppslukt av en historie, karakterene og hvor tiden bare forsvinner.

 

Som "godt voksen" er dette en av retningene jeg håper vi får se mer av. Mange andre titler i disse dager som sikkert er gode i manges øyne blir for mye "same shit and hardly even a new wrapping" for min del.

 

D:SF var refreshing ift. sin sjanger og ga mye god underholdning. Men som mange spill i dag blir det fort repetitivt og handler etterhvert mest om å grinde alle utfordringene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Problemet slik jeg ser det er sjanger konvensjonene vi setter på spill. Tenk over det, hvordan beskriver vi spill sjangere?

 

FPS, RTS, SIM osv

 

Når spill blir utviklet tenker utviklere flest innen de banene tror jeg. Man tenke ikke på om man vil skape en komedie, action, drama, thriller osv.

 

Om spill en dag skal nå opp til film medie (i kultur aksept) vertfall må utviklere slutte å sette seg ned å tenke "ok, nå skal vi lage en FPS", og istede for tenke "ok vi ønsker å lage en adrenalinfyllt historie om spilleren som mot alle odds beseiret (insert here) men mistet mye i sin kamp". Dette er bare et eksempel på hvordan en FPS burde tenkes ut.

 

Problemet er (slik jeg ser det) gamplay alltid kommer først, hva med å prøve å bygge opp en god histore, muligens ikke troverdig, men god, for så og bygge gameplay rundt det. Heavy rain var et skritt i rett retning, men langt fra bra nok.

 

Vi er desverre pr. dags dato låst i gameplay sjangere spør du meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spennende link til "Spillboring".

 

Etter å ha lest artikkelen der, sitter jeg med en følelse av at forfatteren er en smule konservativ i sin måte å se filmhistorien på. De få kvalitetsregissørene han trekker fram, er jo bare en liten engere krets regissører. Det finnes da dusinvis av store filmer med "dypt" innhold utgitt de siste 20 åra, kanskje spesielt i Europa. Om nyere filmhistorie ikke hadde mer å by enn det som nevnes i "Spillboring-artikkelen", da kunne jeg like gjerne sluttet å se på film. Synes det virker litt rart å bare snakke om Hollywood, de lages da filmer og spill andre steder i verden enn USA, og her mener jeg spillbransjen har et stort potensiale.

 

Jeg støtter fortsatt artikkelforfatteren hos Gamer.no. Kanskje han trekker fram tvilsomme eksempler på gode modne spill, men hans poeng, at spillbransjen fortsatt er i en pubertetstilstand, den støtter jeg, og jeg tror man vil se en ganske stor utvikling i vesten de kommende 5-10 år. Dette ikke minst fordi vi ser flere og flere uavhengige spilldesignere, man kan håpe at de klarer å bringe kvalitet og spennende nyskaping til oss spillere. Kanskje de kan hjelpe bransjen gjennom den diskuterte puberteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...