Gå til innhold

[Løst] i7-2600K@4,8Ghz 1,500 Vcore... Safe?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men det kommer vel også ann på tempraturene, så høy overklokking må man nesten ha heftig vannkjøling eller flytende nitrogen.

 

Nå er det jo ikke sikkert prosessoren er dødende men kan godt tenkes prosessoren degraderes slik du må klokke ned, ville prøvd det så sant maskinen ikke viser svart skjerm i oppstart i lengere tid.

Lenke til kommentar

Hehe, takk for svar :)

 

Tok Vcoren opp til 1.520, og da fikk eg ikke BSOD under Prime95. Har man begynt på overklokking kan man dra det helt ut. Tempen ligger på 35-40 idle og ca 70. under max load med en Corsair H80. Ska reseate alt på Fredag, samtidig som eg ska trykkblåse alle komponenter tom for støv... Har ett lite håp om at eg kanskje kan ta volten tilbake til 1.5 etter eg har gjort det :) Er lenge siden sist det er gjort :p

Lenke til kommentar

Dette er i alle fall tegn på at noe er galt, om det er ustabil spenning, for lav spenning eller en kombinasjon av rusk i maskineriet er vanskelig å si, men det lureste er som regel å ta et steg tilbake (og ikke fremover med enda mer Vcore) og klokke ned cpu et hakk til du igjen finner balansen mellom spenning og stabil @24 clock.

Lenke til kommentar

Nevermind hva eg har skrevet... Kan utelukke at prosessoren tar kveld siden nå ligger eg på 4,8Ghz med 1.5 i volt, men med full viftestyrke på. Kjører Prime95 uten BSOD.

 

Tror nok at rusk i maskineriet er synderen.

Trenger du virkelig 1.500V for å kjøre 4.8GHz på en 2600k?

Det må i så fall være den verste 2600k jeg har hørt om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det er chippen min som er dårlig...

 

Var forresten ute etter seriøse svar... Spar sånne svar da... ;) Har Sabertooth P67. Kjenner en som må opp i 1.53 for å holde 4,8 så den verste er det ikke!

Seriøse svar? I åpningsposten skriver du:

Er dette safe? 1,5 i Vcore 24/7?

 

I din post nummer to, skriver du:

Tok Vcoren opp til 1.520, og da fikk eg ikke BSOD under Prime95. Har man begynt på overklokking kan man dra det helt ut.

 

Jeg hadde passet litt mer på hva jeg selv skrev, hadde jeg vært deg. Hvorfor skal jeg ta deg seriøs når du spør om 1,5 24/7 er trygt, jeg svarer, og du sier at, har man begynt på overklokking, kan man dra det helt ut, med referanse til din 1,52? Ærlig talt.

Lenke til kommentar

Tror det er chippen min som er dårlig...

 

Var forresten ute etter seriøse svar... Spar sånne svar da... ;) Har Sabertooth P67. Kjenner en som må opp i 1.53 for å holde 4,8 så den verste er det ikke!

1.400V er uansett grensa for hva butikkjøling takler med akseptable temperaturer. Med høye temperaturer og høy spenning senkes levetida.

Lenke til kommentar

Har hørt at 1.5V er helt ok. Du kan nok pushe 1.6 til 1.7V også, null problem.. Du har jo en sprek H80 kjøler. Det er jo ekstremkjøling på høyt nivå...

 

edit: Hvis du mot formodning ikke tok sarkasmen i det over..

Som arni sier, du skal være VELDIG forsiktig for spenninger over 1.4volt.

Endret av wampster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo normalt at en overklokket cpu over tid vil trenge høyere vcore når man allerede er så høyt oppe som du er vil jeg si men tiden vil variere i forhold til bruk. Kjører du 24/7 med 100% last, noe du ikke gjør, vil det ta kortere tid enn ved "vanlig" bruk (surfing, spill etc). Det kommer av at CPUen degraderer litt men om du har tenkt å bytte hw om ett år eller to så kan du sikkert leve med å måtte øke vcore litt en gang i året.

Lenke til kommentar

Okei... Ser den MeaCanis, men tror du kanskje at å fjerne støv i maskineriet kan hjelpe littegranne ihvertfall? ;)

Jeg tviler på at det vil hjelpe på vcore men på temps vil det hjelpe, CPUen din er nok allerede litt degradert så da har du valget mellom å øke vcore litt eller gå ned på hastighet.

Uansett så ville jeg forsøkt for det kan jo hende at cpuen liker litt lavere temps og at du da kan kjøre med 1,5v på 4,8 ghz.

Lenke til kommentar

Det tror eg kanskje den gjør siden eg greide å kjøre Prime95 med alle vifter gåendes på 1.5 i Volt, men med en gang eg tok ned alle viftene til 0 så ble det BSOD etter ca 10-20 sek. Då heller eg mest mot ikke overheat, men litt for varmt for MIN 2600K å ha med å gjøre :)

 

Hva sier du, MeaCanis? Takk for at du gir meg slike svar som du gjør ;)

Lenke til kommentar

Det tror eg kanskje den gjør siden eg greide å kjøre Prime95 med alle vifter gåendes på 1.5 i Volt, men med en gang eg tok ned alle viftene til 0 så ble det BSOD etter ca 10-20 sek. Då heller eg mest mot ikke overheat, men litt for varmt for MIN 2600K å ha med å gjøre :)

 

Hva sier du, MeaCanis? Takk for at du gir meg slike svar som du gjør ;)

Er mulig du har rett da ja :)

 

Men hvofor i alle dager tok du viftene ned til 0 :ohmy:

Har ikke noen vanlige SB her lenger kun SB-E(3960X) som kjører 4,8ghz på 1,32v (1,35v i Bios men kjører med vdropp) med 100% last 24/7 her nå, maks temp på kjernene er 55C med vanntemp på 28C. :)

Ellers så har jeg kun Ivy og 2 stk SR-2 oppsett men de er ikke sammenlignbare med SB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...