Gå til innhold

? iPhone 5 avdukes 12. september


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som nevnt før er det den sjette modellen av iPhone, så det burde være logisk å kalle den iPhone 6, ikke 5.

 

Sony Ericsson XPERIA X1, så XPERIA X2 og så plutselig XPERIA X10. Skulle ikke XPERIA X10 ha hetet XPERIA X3 her?

 

Er mye ting som kan være logiskt i dag, men som aldri blir gjennomført.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Jeg forstår bare ikke alt av drittslenging her inne. Når skal fanboysene (på begge sider) forstå at man snakker nær sagt om to helt forskjellige produkter med Apple og Android. Omtrent det eneste felles Samsung Galaxy S3 har med iPhone 4S er at de har telefon og sms. Ellers er hele brukeropplevelsen forskjellig. Jeg er stor tilhenger av Apple-produkter, og har iPad3, iMac27, Macbook Air og Apple TV. Har tidligere hatt iPhone 3Gs, men er nå en fornøyd eier av Samsung Galaxy Note (ble dog ikke fornøyd med Note før jeg fikk rootet den, lagt inn ny kernel og litt over clocking - før det var den full av Android bugs!)

 

Poenget er at brukeropplevelsen er forskjellig i iOS og Android. Derfor blir det ikke helt rett for noen av systemene å sammenligne hvilken som er best. Hvorfor? Jo, fordi det bestemmer brukeren. Derfor så krangler folk om hvilken er best. Det er vel liten tvil om at det var Apple og iPhone som startet å lage en ekte Smart Phone. Som var enkel å bruke. Apple gikk opp veien. Når Google kom med Android har de helt klart vært inspirert av det Apple fikk til med sin mobil. Noen ganger litt for inspirrt, og Apple har da måtte beskytte sine pantenter via rettssystemet. Forståelig nok, dersom man mener at noen kopierer dem. Det er uansett en domstol som bestemmer om produkter skal stoppes, ikke Apple. Noe som er et viktig poeng, spesielt til alle debatanter som synes Apple er så grådig frekke som saksøker Samsung. Dommeren bestemmer.

 

Jeg som har huset fullt av Apple-produkter, kan synes en ny iphone kan være svært intessant. Dette fordi alt synkes veldig enkelt via iOS og iCloud. Ja, jeg vet at Google kan synke, og at Dropbox er et godt alternativ til iCloud. Men spørsmålet er hva man liker.

 

Jeg elsker Super AMOLED skjermen på Note, muligheten til å endre layout og friheten i Android. Med jeg er dritt lei av at Google ikke får fikset bugs i Android. Jeg er og drittlei av å vente på nye Android oppdateringer, som gjerne tar uker og måneder. Slik som det ble med ICS til Galaxy Note.

 

Så spørsmålet er; hva er ditt behov. Tenk om vi fortsatt hadde hatt smartmobiler som var ledet an av Nokia og Symbian. Heldigvis har vi Apple, Samsung og Google som stadig kniver etter å utvikle det beste.

 

Men hva som er best, bestemmer jeg for meg selv! Så slutt med vås-diskusjonene og la oss heller ha fruktbare debatter om de forskjellige systemene!

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Evolusjonen av Maps fra iOS6 beta1 -&--#62; beta3

post-4368-0-90668100-1343759718_thumb.jpg

 

Tok bildet ditt fra beta 3 og slo det opp i Google Maps.

 

Apple Maps til venstre, Google Maps til høyere.

Oppløsningen på enheten med Google Apps var litt lavere enn iphone 4s, derfor litt mindre bilde.

Her er direktelink som viser bildene i full oppløsning (virker som forumet nedskalerte litt slik at teksten ble utydelig):

http://postimage.org/image/d7z28q0b9/

 

Det var stor forskjell men så skal vi huske på at Google Maps har omtrent 60 x Norges offentlige veier mer veidata enn TomTom (som Apple bruker).

(kilde for påstanden: http://www.dazeinfo.com/2012/06/20/apple-still-needs-to-work-hard-on-its-mapping-app-in-order-to-contend-google-map/)

 

 

testmap.jpg

Endret av aabxx
Lenke til kommentar

Nye ting Apple skryter av (det med skjerm og NFC er antagelser, resten fra Apples hjemmeside) som de har kopiert fra Android:- Større skjerm med HD-oppløsning- NFC (Near Field Communication)- Tab Sync- Offline-lesing- Fullskjerm i nettleseren- Turn-by-turn navigasjon- Svar på anrop med forhåndsdefinerte SMS- Deling av posisjoner med venner- Unike kontosignaturer- VIP-kontakter- Systemomfattende integrasjon med Facebook og Twitter- Muligheten til å bruke en sang som alarmOg den morsomste (ved siden av at de skryter sin nye kartfunksjonalitet opp i skyene [bokstavelig talt], selv om den er underlegen Google Maps):- Man kan nå laste opp bilder og video via Safari. Fantastisk. Tenke seg. En nettleser som kan laste opp ting!!! (om enn bare bilder og video).For all del, blir en gjennomført mobil. Men hadde man fjernet eple-logoen og kalt den Android, og ellers vært helt lik som den blir, så hadde den ikke greid å konkurrere mot toppmodellene i Android-segmentet.

 

Enig i det siste du sier, men det er fordi man hadde gjort det til en Android :)

Lenke til kommentar

Apple Maps til venstre, Google Maps til høyere.

 

En av de største forskjellene er at Apples egne kart er i vektorformat, i motsetning til Googles som er ulike bilder for hver grad av zoom. Hvis du zoomer inn på kartet på dagens iPhone må nye bilder lastes ned, og avhengig av hastigheten på nettet er de uklare i starten. Dette problemet forsvinner med Apples nye kart, som bare behøver å lastes inn én gang.

 

Du finner mer informasjon pluss fine illustrasjoner her.

 

 

Ser det ut som om det blir muligheter for minnekort?

 

Svært lite sannsynlig.

 

 

Det er vel kanskje derfor det er et spørsmålstegn i begynnelsen av trådens tittel.

 

Litt småpirk, men spørsmålstegnet skal egentlig være en tankestrek; – (en slags lang bindestrek). Noe skjer når diskusjonstråden opprettes, slik at spesialtegn som dette ikke virker. I dette tilfellet skal tankestreken vise at «iPhone 5 avdukes 12. september» er et sitat, ikke noe Amobil selv mener. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

En av de største forskjellene er at Apples egne kart er i vektorformat, i motsetning til Googles som er ulike bilder for hver grad av zoom. Hvis du zoomer inn på kartet på dagens iPhone må nye bilder lastes ned, og avhengig av hastigheten på nettet er de uklare i starten. Dette problemet forsvinner med Apples nye kart, som bare behøver å lastes inn én gang.

 

Du finner mer informasjon pluss fine illustrasjoner her.

De nye kartene må da ha zoom-nivåer de også? Hvis jeg ser på hele USA, får jeg da inn kartdata for hele USA i hver minste detalj?

 

Uansett, jeg må si jeg liker vektorideen. Hva kan grunnen være til at man ikke har gjort dette før? For tung belastning for klienten før man fikk skikkelig prosesseringskaft?

Lenke til kommentar

De nye kartene må da ha zoom-nivåer de også? Hvis jeg ser på hele USA, får jeg da inn kartdata for hele USA i hver minste detalj?

 

Ikke på samme måte som de gamle bildekartene fra Google. Jeg vet ikke hvordan vektorkartene er «delt opp», men hvis du velger en by og skrur av nettet, kommer du ganske langt før detaljer forsvinner. Kartene er like klare og skarpe, men småveier, navn og andre detaljer blir borte. Du ser eksempler på dette på siste side i artikkelen jeg linket til. :)

 

 

Uansett, jeg må si jeg liker vektorideen. Hva kan grunnen være til at man ikke har gjort dette før? For tung belastning for klienten før man fikk skikkelig prosesseringskaft?

 

Google Maps har alltid brukt bildefiler (bitmap), inkludert på maps.google.com. Hvorfor har jeg ikke noe godt svar på, men det er vel derfor de bruker det i mobilapplikasjonene sine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ikke på samme måte som de gamle bildekartene fra Google. Jeg vet ikke hvordan vektorkartene er «delt opp», men hvis du velger en by og skrur av nettet, kommer du ganske langt før detaljer forsvinner. Kartene er like klare og skarpe, men småveier, navn og andre detaljer blir borte. Du ser eksempler på dette på siste side i artikkelen jeg linket til. :)

Ja, vektorrepresentasjonen gjør det enklere å zoome, men man vil, som du sier, fortsatt mangle smådetaljer hvis disse ikke blir lastet inn i ettertid.

 

Dog, GPS-enheter klarer å holde fulle kart, så det kan vel være man får en mulighet til å gjøre det på iOS også.

 

Google Maps har alltid brukt bildefiler (bitmap), inkludert på maps.google.com. Hvorfor har jeg ikke noe godt svar på, men det er vel derfor de bruker det i mobilapplikasjonene sine.

Nå har jeg sjekket litt, og det virker som om Google Maps for Android har tatt ibruk vektorkart (http://googlesystem....or-android.html og http://www.i-program...oes-vector.html fra desember i 2010).

 

Nå kan også maps.google.com bruke vektorkart gjennom WebGL:

 

 

At den tradisjonelle nettsiden ikke har brukt vektorkart tror jeg er veldig enkel: Beregningstungt å behandle i tradisjonell HTML/JavaScript.

 

EDIT: Jeg har prøvekjørt Google Maps på iPaden og skjønner godt at dette trenger forbedring. Veinavn er til tider uleselige hvis man treffer feil zoomnivå, og man får som Runar sier bare tiler lastet inn om gangen. På min Android-telefon har google på mirakuløst vis faktisk klart å implementere vektorkart og der er gatenavn leselige... Synd at Google ikke har gitt iOS-brukerne samme funksjonalitet.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Synd at Google ikke har gitt iOS-brukerne samme funksjonalitet.

 

Jeg mistenker det er Apple som står for utviklingen av den nåværende iOS-kartapplikasjonen, og at de kun bruker selve kartene fra Google, ikke noe annet. Nå som Google-applikasjonene (Maps, YouTube) ikke lenger er standardapplikasjoner, vil de få muligheten til å utvikle de selv med nye funksjoner tidligere forbeholdt Android.

Lenke til kommentar

Jepp, Google leverte bare kartdata, resten var visst laget av Apple.

Litt interessant er det jo at det var Google som ikke tillot GPS-navigasjon i iOS, ikke Apple.

 

http://www.quora.com...t-Android-sales

Etter å ha lest linken din så virker det mer som om at Apple ikke var interessert i å ha det, ikke noe Google ikke tillot.

 

På en måte er det nok bra for Google at de tar over utviklingen av kartappen sin selv, for Apple har tydeligvis vært mer interessert i å forberede sin egen tjeneste i det siste enn å forbedre kartappen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...