Gå til innhold

Falsk legg, kommer jeg inn i Garden?


Army76

Anbefalte innlegg

Jeg er selv 18år, men glemte min egen legemitasjon når jeg skulle på et utested. Lånte min kamerat sitt legg, og ble stoppet for dette. Saken kom til å få en liten plass på rullebladet sa politiet.

 

Det jeg lurer på er om dette er en stor nok sak ene og alene til å gjøre at jeg ikke kan tjenestegjøre i Garden - Drilltroppen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kravet er vel egentlig plettfri vandel for alle grener i forsvaret, men noen avdelinger skiller seg ekstra ut. Skal ikke gå inn på hvilken sikkerhetsklarering garden har, da dette neppe er offentlig informasjon. Du burde uansett ta kontakt med VPV. Lykke til!

Lenke til kommentar

Vakt og sikring hadde ihvertfall krav om plettfri vandel. Det har noe med sikkerhetsklareringen å gjøre.

 

Plettfri er plettfri. Ikke plettfri med notis.

 

De fleste som ikke får bli i avdelingen man er innkalt til blir sent til v&s (kp. Østerdalen). Mange av disse har noe på rulleblad

Lenke til kommentar

Som saftsus tok opp, er det folk i førstegangstjeneste som har noe på rullebladet. Alvorligheten, sjansen for gjentagelse, ol, er alle faktorer som spiller inn. Det som er saken er at man har forskjellige nivåer av klarering. Fra begrenset til strengt hemmelig (står forklart i sikkerhetsloven).

 

Du søker om klarering til et viss nivå, så enten får du den du søker, eller lavere, eller ingen (ettersom hvordan det totale bildet av deg er). Deretter bestemmer "sjefen din", hvilket nivå de vil gi deg tilgang til og hva du får jobbe med (alt ettersom hva jobben din er osv). Man kan være klarert for "Hemmelig", men har kun autorisasjon for "begrenset". Klareringen din sier kun noe om hva som er "maks grensa di" på en måte.

 

Mer om dette finner du på hjemmesidene til Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (to linker neders). Du kan miste klarering av å ha massespillegjeld, eller være gift med en tidligere KGB agent, nøyaktig hvordan de vurderer saken din er nok et mysterie for de fleste av oss :p

 

Akkurat hva slags klarering forskjellige stillinger krever, det er sånt du finner ut av etterhvert, og et annet sted enn diskusjon.no. Ikke stress, vær ærlig og fyll ut alt slik det er når du får et skjema forran deg. =)

 

P.s. er veldig mange som er raskt ute å skyte noen for å "si noe de ikke får lov til å si", please don't. Alt det her finner du på nett. https://www.nsm.stat.no/Arbeidsomrader/Personellsikkerhet/sikkerhetsklarering/ og https://www.nsm.stat.no/Arbeidsomrader/Personellsikkerhet/Autorisasjon/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det viktigste du gjør er å være ærlig om dette når du søker om sikkerhetsklareringen. Dette skjer normalt etter at du har innrykk. På søknaden blir du bedt om å fylle inn om du har noe på rullebladet ditt.

Her er det svært viktig at du oppgir sannheten, hverken mer eller mindre! Dette blir faktisk sett positivt på av avdelingen din, fordi du viser at du er til å stole på.

 

Du kan jo tenke deg selv hva som skjer om du ikke oppgir dette, og de finner det ut etterpå..

 

Småhendelser som falsk leg, fartskontroll, prøvde hasj en gang du var 16 år er eksempler på ting som kan bli godtatt dersom du er ærlig om det fra dag 1.

 

Det er nok værre med hendelser av grovere karakter. Men akkurat hvor denne grensen går vurderes av sikkerhetsmyndigheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Drilltroppen i Garden er en tropp hvor du som person ikke vil være en soldat i veldig mange sine øyne.

 

Du vil ha ekstremt lite trening rundt våpen og grønt, såkalte "Sivile i grønt".

 

I forhold til dette vil du heller ikke ha noen funksjon innenfor vakt og sikring eller i tilfelle Slottet blir angrepet (Drill og musikktroppen vil være vakter på leir), i krig har du heller ingen funksjon.

 

Ut ifra dette, vil jeg tørre å påstå at et rulleblad som ikke er plettfritt ikke er fatalt. Du trenger altså en lav sikkerhetsklarering.

Og hvis du er heldig, vil de ta disse punktene inn under vurdering av sikkerhetsklareringen.

Lenke til kommentar

Vakt og sikring hadde ihvertfall krav om plettfri vandel. Det har noe med sikkerhetsklareringen å gjøre.

 

Plettfri er plettfri. Ikke plettfri med notis.

Feil. Det kreves sikkerhetsklarering, og i dette inngår en vurdering av vandelen, men det kreves ikke i seg selv plettfri vandel, verken for klarering til h eller noen stillinger jeg kan komme på, og definitivt ikke vakt og sikring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vakt og sikring hadde ihvertfall krav om plettfri vandel. Det har noe med sikkerhetsklareringen å gjøre.

 

Plettfri er plettfri. Ikke plettfri med notis.

Feil. Det kreves sikkerhetsklarering, og i dette inngår en vurdering av vandelen, men det kreves ikke i seg selv plettfri vandel, verken for klarering til h eller noen stillinger jeg kan komme på, og definitivt ikke vakt og sikring.

 

Men vakt og sikring hadde ihvertfall krav om sikkerhetsklarering. Hvilke lovbrudd man kan begå, men allikevel komme inn er jeg ikke helt sikker på, men dokumentforfalskning (regner med det er det vi snakker om) ligger såvidt jeg vet under en noe bitter strafferamme.

Lenke til kommentar

Vakt og sikring hadde ihvertfall krav om plettfri vandel. Det har noe med sikkerhetsklareringen å gjøre.

 

Plettfri er plettfri. Ikke plettfri med notis.

Feil. Det kreves sikkerhetsklarering, og i dette inngår en vurdering av vandelen, men det kreves ikke i seg selv plettfri vandel, verken for klarering til h eller noen stillinger jeg kan komme på, og definitivt ikke vakt og sikring.

 

Men vakt og sikring hadde ihvertfall krav om sikkerhetsklarering. Hvilke lovbrudd man kan begå, men allikevel komme inn er jeg ikke helt sikker på, men dokumentforfalskning (regner med det er det vi snakker om) ligger såvidt jeg vet under en noe bitter strafferamme.

Poenget mitt var at sikkerhetsklarering ikke krever plettfri vandel, som du sa det gjør.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...