Gå til innhold

Bygge pc for første gang, videoredigering, foto, osv


Anbefalte innlegg

Trenger en liten oppgradering av pcen min, og tenkte at jeg skulle prøve å bygge en egen. Erfaringen min med å bygge pc er kun å koble til ekstra harddisker, så trenger et kabinett med GODE løsninger og god plass til å jobbe på ;)

 

Bruken vil være jevnlig videoredigering, fotoredigering og div andre ting. Ikke gaming.

 

Pcen jeg har nå består av dette:

353142 Cooler Master Elite 333,

Sort, Midi tower (Uten Strømforsyning)

386808 Chieftec Smart Series PSU ATX 550W

12cm Fan, 4x SATA, 2x 6 pin PCIe, 20/24

447960 ASUS M4N78-AM, Socket-AM2+/AM3

GeForce 8200, DDR2, m-ATX, GbLAN, PCI-Ex(2.0)x16

388817 AMD Phenom X4 9650 Quad Core,

Socket AM2+, 2,3GHz, 2MB, Boxed m/Vifte

342738 Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4GB KIT CL5

Kit w/two matched ValueRAM 2048MB DDR2

364980 HIS Radeon HD 4850 1GB GDDR3 IceQ 4

PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, HDCP

343054 Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2

32MB 7200RPM

344154 USB2 multikortleser 3.5" sort for

CF I/II,MMC,RS MMC,MMC Plus,SD,SDHC,miniSD,microSD

457705 Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7243S

LabelFlash, Multirecorder(Ram), DVDRW 24x, SATA, S

 

+ en ssd disk som jeg kjører os på.

 

Er det noe av dette jeg fortsatt kan bruke?

Hva bør jeg kjøpe for å en rask og god pc de neste årene?

 

Er veldig takknemlig for all hjelp!

Endret av sonicdeathmonkeys
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger jo egentlig ikke bytte mer enn Hovedkort, minne og prosessor, resten virker jo helt fint. Hvis du kjøper en ny prosessor som Intel i5 3570K eller i7 3770K kan du også droppe skjermkortet for å redusere støy.

 

Alt av oppgraderinger kommer jo an på hvor mye penger du har, men noen gode valg i mine øyne er disse:

 

- Hovedkort i Asus P8Z77 serien.

- 16GB Corsair Vengeance Low Profile minne.

- Intel core i5 3570K eller i7 3770K.

 

Hvis du trenger kabinett er Fractal Design sin Define serie av kabinetter gode for pengene.

Lenke til kommentar

Valg av hovedkort er en smakssak. De forskjellige produsentene har gjerne litt forskjellige farger på de forskjellige delene på hovedkort. Og der er ett hav av diverse modeller. Det koker i bunn og grunn ned til smak og funksjonalitet. Dyrere kort har gjerne noe ekstra funksjonalitet mot høyere pris. Det være seg onboard trådsløst nettverk, flere nettverkskontakter flere hard disk kontakter thunderbolt onboard ssd etc etc.

 

forskjellen på i5 3570 og i73770k er at den førstnevnte ikke har hyperthreading (aka 4 "simulerte kjerner" ekstra) . Dette gir en boost i f.eks foto editerings programmer video redigerings programmer. En funksjon som igjen har ingen effekt i spill

Lenke til kommentar

Valg av hovedkort er en smakssak. De forskjellige produsentene har gjerne litt forskjellige farger på de forskjellige delene på hovedkort. Og der er ett hav av diverse modeller. Det koker i bunn og grunn ned til smak og funksjonalitet. Dyrere kort har gjerne noe ekstra funksjonalitet mot høyere pris. Det være seg onboard trådsløst nettverk, flere nettverkskontakter flere hard disk kontakter thunderbolt onboard ssd etc etc.

 

forskjellen på i5 3570 og i73770k er at den førstnevnte ikke har hyperthreading (aka 4 "simulerte kjerner" ekstra) . Dette gir en boost i f.eks foto editerings programmer video redigerings programmer. En funksjon som igjen har ingen effekt i spill

 

Da bør jeg vel gå for i7?

Tenkte også jeg skulle kjøpe to ssd'er. Samsung 830 er greit?

Lenke til kommentar

Kjøp en stk SSD og resten vanelige HDD'er. SSD'n bruker du som som boot disk(win) og resten som lagring. 830 skal jeg kjøpe en straks av selv den har fått god omtale og er rask og stabil.

 

Når det gjelder cpu så sparer du ca 500.- på å kjøpe i5 3750 enn i7'n. Ikke K vell og merke. 500.- er ikke all verden så jeg ville gådd for i7'n hvist du ikke skal spille.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar
Takk for svaret! Har uansett tenkt å kjøpe denne: http://www.dustinhom...-r3-usb3-black/ Vil jeg merke noe forskjell mellom i5 3570K eller i7 3770K med mitt bruk? Noe spesielt jeg bør tenke på når jeg velger hovedkort?

 

Neste generasjon Define-kabinett er kommet, bare for å ha sagt det. Den største forskjellen her er at det er 2 cm bredere, så du får plass til 140mm-vifter i alle slots, og så er det 1 cm høyere. I tillegg kan du fjerne HDD-burene, dersom du ikke skulle ha behov for å ha 7 disker inni samtidig.

Lenke til kommentar

Forskjellen i pris på i5 3570K og i7 3770K er nesten en tusenlapp, for ikke-K modellen er det mindre forskjell. Merk at i5 3570K koster mindre enn i5 3570 ikke-K.

 

Selv mener jeg at R4 er et snodig kabinett som egentlig bare burde hete Define R3+, eneste betydelige forskjellen er at du kan ta ut HDD buret. Greia med R3 var jo at du fikk det du fikk for den lave prisen, men Define R4 har priset seg for høyt i mine øyne i forhold til R3, 700kr hadde vært greit, men 830kr er for mye. R4 er jo nesten oppe i Corsair 550D området, noe det rett og slett ikke klarer å hamle opp med.

Lenke til kommentar

For de som er studenter får man R4 for 780,- hos Dustin, så prisforskjellen er en drøy hundrelapp.

 

Det er sant at det ikke er så stor forskjell på de to generasjonene, men det som er forandret i forhold til R3, er forbedringer. En ekstra USB 3.0 i front er heller ikke dumt. Og at de har kvittet seg med den gamle viftekontrolleren og erstattet den med en pre-montert bryter i front er også veldig praktisk for oss som er opptatt av støyreduksjon, noe som mange av de som velger Define-serien er (pga. lyd-demping og modu-vents).

Lenke til kommentar

Valg av hovedkort er en smakssak. De forskjellige produsentene har gjerne litt forskjellige farger på de forskjellige delene på hovedkort. Og der er ett hav av diverse modeller. Det koker i bunn og grunn ned til smak og funksjonalitet. Dyrere kort har gjerne noe ekstra funksjonalitet mot høyere pris. Det være seg onboard trådsløst nettverk, flere nettverkskontakter flere hard disk kontakter thunderbolt onboard ssd etc etc.

 

forskjellen på i5 3570 og i73770k er at den førstnevnte ikke har hyperthreading (aka 4 "simulerte kjerner" ekstra) . Dette gir en boost i f.eks foto editerings programmer video redigerings programmer. En funksjon som igjen har ingen effekt i spill

 

Da bør jeg vel gå for i7?

Tenkte også jeg skulle kjøpe to ssd'er. Samsung 830 er greit?

 

 

i5 = gaming. i7 = bilde/videoredigering etc.

 

2 stk Samsung 830 SSDer er vel og greitt. Hvis dem kjøres i raid 0 får man jo en liten ytelses forbedring skulle jeg tro. Tidligere støttet ikke SSD drives i raid 0 Trim funksjon (hvilket innebærer at SSDen mister gradvis ytelse pga "mye rot" på SSDen med gamle slettede filer etc. Vet ikke om dette er forbedret nå. (kjører ikke raid 0 selv)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...