Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg får skrive noen ord om den Hama saken når jeg får den. Portoen var på over 12GBP, da regner jeg med at den blir sendt litt kjappere enn vanlig. Har den kanskje til helgen...

Ble sendt med UPS, kom på døra for en time siden. 2 dagers leveringstid :)

 

Førsteinntrykk: Hama Cable Release For Digital Cameras

Det er litt jalla-greier. Men så lenge den fungerer så er jeg førnøyd. Man bør være nøye når man fester den pga størrelsen på RX100. Dessverre så blir knapper og hjul dekket av reima som går rundt kameraet. Man må justere alt på forhånd, feste trådutløseren og ta bildet.

 

Fikk to stykk billige kinabatterier, disse to kostet under $5, (28kr. inkl. frakt). Driver å tester de nå.

Billig kinabatteri #2 - Billig kinabatteri #3

 

 

Edit: Hama saken fungerte dårlig med stativ. Stativfestet på RX100 er plassert på feil side... Må modde litt... :dremel:

Endret av kelux
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPL og mulighet for ND filter til din Sony RX100... med magnetfeste :w00t:

 

MagFilter Threaded Adapter Ring - 52mm, 55mm eller 58mm filtergjenger.

 

MagFilter CPL (Circular Polarizer) Filter

Er det bare jeg som skriver i denne tråden? Det er så ille at jeg quoter meg selv.

 

Magfilter CPL ble sendt med Fedex. Kom idag, bestilt på mandag.

Har ikke testet ute ennå. Utrolig enkelt å bruke, mye bedre en vanlig CPL.

Fant ut etterpå at jeg jeg hadde et Marumi CPL filter med 52mm filtergjenger. Har også LCW ND fader med 52mm gjenger.

Må bestille en Magfilter adapter til de :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vurderer en oppdatering på kompaktsiden med bl.a. Nikon 1 system( + FT1), men så dukker det opp noe annet som også har fristet i lengre tid...? Ser ut som det går i favør av Nikon 1 i videomodus også... :hmm:http://www.youtube.com/watch?v=3E5YT4a7z7A

Joda, hvis du liker et "drassbart" kamera som er lettere overeksponert fremfor noe som du kan putte i lomma er nok Nikon V1 et alternativ. Men min erfaring med speilløse systemkameraer er at de gjerne er akkurat litt for store til at man gidder ta dem med, og har man litt ekstrautstyr i form av objektiver, blits o.l. så er man tilbake til å måtte dra med seg en veske.

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar

Sakset fra Erfaringstråden til Canon G1X:

 

Jeg tror RX100 er litt bedre på AF. Bildekvalitet er litt for tidlig å si, må få testet litt først.

Men har en foreløpig konklusjon:

Er man ut etter et kamera som passer i lomma og du ikke bruker ekstern blits; kjøp RX100, det perfekte reisekamera. Den merkes ikke i lomma. Bedre skjerm. Bedre video.

Er du ut etter en speilrefleks erstatter og vil leke med ekstern blits; kjøp Canon G1X.

G1X syncer på de fleste lukkertider. På "produktfoto" som dette fikk jeg faktisk "gode" resultater med RX100 også, men da må man trigge den eksterne blitsen med den interne blitsen på kameraet. På G1X brukte jeg PC sync kabel. Er man ute og har litt avstand til blitsen så nytter det ikke å trigge blitsen med den interne, her vinner G1X. G1X har også lukkertider mellom 60sekunder og 1/4000sek. RX100 har kun 30sek. til 1/2000sek. og ingen innebygd ND filer.

 

Canon G1X

 

ISO 100 - f/8 - 1/125sek.

 

ISO 100 - f/8 - 1/2000sek.

 

Sony RX100

 

ISO 125 - f/8 - 1/125sek.

 

ISO 125 - f/8 - 1/2000sek.

Alle bildene er tatt på kameraets lengste brennvidde; 100mm for RX100 og 112mm for G1X.

G1X har litt mindre støy på høy ISO bilder ifølge tester på nettet.

Det er fordeler og ulemper med begge kameraene, man velger ut ifra som frister mest.

 

Edit: Jeg satt lampen bak for å vise hva som skjer med vanlig belysning når man øker fra 1/125sek. til 1/2000sek og fortsatt kan synce med blits. På 1/125sek. ser man at det er lys i lampen, ved 1/2000sek. ser det ut som om lampe er av. Lampen var på hele tiden.

Endret av kelux
Lenke til kommentar

Har som sagt ikke testet GX1 så jeg skal ikke utale meg om det.

 

men kompaktkamera er teknisk sett et kamera hvor man ikke har muligheten til å bytte objektiv etc. Hva som er kompakt i dine øyne er så klart noe helt annet :)

 

Uansett så er RX100 det det nest beste kompaktkameraet jeg har eid og jeg mener også at Canon S100 er en god kandidat i den klassen til RX100, til en hyggeligere pris. Ikke like høy oppløsning, men hvem bryr seg vel om det, så lenge bildene blir flotte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...