Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det mange som bruker multi spot autofokus?

Jeg blir ikke helt fortrolig med valgene på sony kamera, liker godt flexi zone som er på canon s100, tilsvarer dette multi spot focus som er på sony kamera, bare med ferre målepunkter?

Er ellers fornøyd med autofokusen på RX100, den fungerer langt bedre en nex-7 i svak belysning..

Jeg har vanligvis låst focus med å trykke utløserknapp halveis ned for deretter å vende litt på kameraet, og dette er vel bare mulig med senter spot på sony kameraet eller?

Endret av macverk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hvor gode er RAW filene? Er det mulig å hente ut mye informasjon hvis bildet er overeksponert?

 

Hva synes dere er kameraets svakheter?

 

RX-100 er på toppen av lista mi nå etter å ha trasket rundt hele Venezia i flere dager med Olympus E-M5 og ditto utstyr. Skjønner ikke folk gidder å drasse rundt på store DSLR rigger. Så en kar med to stykk Canon 1.... eller annet + to røde ringer.

Lenke til kommentar

RAW filene er gode men det er ikke veldig mye å hente ut ved overeksponering, som på for eksempel Nikon D700. RAW konverteren til sony er treg og generelt ubehagelig å bruke. Kvaliteten ligger et par hakk under E-M5 men vist i HD oppløsning på en monitor eller TV så er det ingen garanti for at folk kan se forskjell i kvalitet opp til ISO 3200.

 

Grepet er elendig og det er glatt, siden kameraet er så lite og lett så kan man tilpasse seg.

 

Det er for mange funksjoner og forskjellige måter å nå de på. Man har Program Auto, Intelligent Auto og Superior Auto, noe som gir null mening for de fleste.

 

Hjelpfunksjonen er til tider meningsløs og er tydeligvis skrevet av noen som aldri har sett kameraet.

 

Videoknappen er for godt beskyttet mot tilfeldig aktivering, hvis man har tynne hansker eller store fingre så er det vanskelig å få trykket på den.

 

Måten JPEG, MP4 og AVHCD er avskilt på når man skal se innholdet på minnekortet er forvirrende.

 

Jeg synes ikke objektivet yter suverent i kraftig motlys.

 

 

Nå høres det kansje veldig negativt ut men man må se det i lys av kameraet som helhet som er ekstremt bra. Utenom grepet så er de negative punktene fremdeles like bra eller bedre enn de fleste andre kameraer.

Endret av Kristallo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, man kan jo ikke forvente at det er like bra som D700, som tross alt er et fullformatskamera. Både det at sensorstørrelsen og selve kameraet er mindre skaper utfordringer med tanke på kvalitet, betjening, hastighet og utvidelsesmuligheter. Hadde RX100 vært like bra som D700 på alle måter, kunne jo alle bare kastet fullformatskameraene sine og kjøpt et RX100 i stedet :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg blitt en RX100 eier jeg også :)

Utrolig stor forskjell fra de kompaktkameraene jeg har hatt tidligere (Samsung EX1, Panasonic LX3/LX5 og Olympus XZ-1).

 

Nå har jeg prøvd å teste litt høy ISO og justering av RAW filer. Gleder meg til å få teste RX100 ute (dessverre så er det skikkelig drittvær her).

 

#1: ISO 6400, +2EV i kameraet. -2EV exposure og -16 på highlights i LR4. LR4 klarer å hente greit med informasjon fra RAW filene til RX100. Bildet under er en skjermdump fra LR4.

 

 

 

 

#2: ISO 6400, +1EV i kameraet. -1EV exposure og -10 på highlights i LR4.

 

 

 

 

#3: ISO 6400, normal eksponering.

 

 

 

 

Jeg syns dette er sinnsykt bra. Hittil presterer RX100 over all forventning. Jeg kommer sikkert ikke til å merke noe forskjell fra Olympus E-M5 annet enn at den er liten og veier ingenting :)

 

Har bestilt flere uoriginale batterier av forskjellige selgere og "merker" på ebay, hvordan disse fungerer kommer jeg tilbake til. Har også bestilt ladere(skal ikke lade ebay batterier inne i kameraet).

 

NB! Jeg prøver alltid å ha +0,3 til +1EV når jeg bruker veldig høy ISO.

Endret av kelux
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har diverse ekstrautstyr til min RX100 begynt å ramle ned i postkassen. Har fått etui, batteri og "leather" skin til å lime på kameraet.

 

Det var en tråd opprettet av Bjerknez angående Sony sin originale etui/bæreveske til RX100, det sikkert ikke mange som er interessert i å betale 899kr. for en slik sak med tanke på at tråden fikk null svar. Jeg kjøpte en kopi fra Kina, den har ikke Sony logo og er sikkert ikke like godt lagd som den originale. Men, den kostet meg under $12 inkl. frakt. Denne lille vesken kommer jeg til å bruke når jeg frakter kameraet i en større bag og/eller oppbevarer den sammen med andre ting, skal brukes kun for beskyttelse. Jeg tok meg råd til å bruke 70kr på en slik sak. LINK til produktet.

 

RX100 er litt glatt i og rundt "grepet", så jeg bestemte meg for å prøve ut GARIZ SONY RX100 Leather Skin. Jeg valgte denne typen (LINK), men du får den i en type som dekker mer(finner ikke produktet på ebay lenger). Vet ikke hva jeg mener om denne saken ennå, har nettopp festet den til kameraet. Trur ikke grepet ble noe mindre glatt. Mulig denne hjelper på vinteren, grepet føles varmere når man ikke tar på det kalde metallet. Skal man ha grep så er dette en mulighet(LINK), men nesten $40 for et grep inkl. frakt + mulig mva? Er det verdt pengene å bruke over 400kr. for et lite grep? Ditt valg :) NB! Med dette grepet vil ikke den originale eller de uoriginale veskene passe.

 

Kinabatteri #1: Ladet batteriet i kameraet* og etter halve ladetiden sjekket jeg om batteriet ble varmt e.l. Null problem. Etter batteriet var fulladet så gjorde jeg et video opptak på 30min. og så et til på 10min. Totalt 40min. med video. Tok 75bilder, ca. 1/3 av bildene var med den innebygde blitsen. Jeg satt noen minutter å bladde gjennom menyer. Lot kameraet stå å vise halve filmen på 30min. og bladde gjennom alle 75 bildene. Formaterte kortet 2 ganger på samme batteri. Kameraet har vært på konstant i ca. 70min. og status på batteri indikatoren er ennå full (3streker). Hittill ser dette bra ut.

 

*Uoriginale batterier liker jeg ikke å lade i kameraet. Jeg hadde mange uoriginale batterier til Olympus XZ-1, de ladet jeg som regel i den ekstra laderen jeg hadde kjøpt på ebay. Det samme kommer jeg til å gjøre med RX100. Å bruke uoriginale batterier i kamerat har jeg aldri hatt noe problemer med bortsett fra på Panasonic LX5, pga chippen-greia så fikk jeg ikke opp noe batteri staus på kameraet.

Har bestilt disse laderne til de uoriginale RX100 batteriene; LINK1, LINK2. Jeg forventer at de ramler ned i postkassa i nærmeste framtid. Det kommer også to andre batterier, samme batteri men kjøpt fra to forskjellige selgere. Under $5 stk inkl. frakt.

 

Her er en batteributikk jeg stort sett har vært fornøyd med, gode batterier og rimelig kjapp levering. Det er en ebaybutikk i Canada/USA, men batteriene kommer selvfølgelig fra Kina som alt annet.

 

 

Oppdatering 25/11: Det nevnte batteriet anbefales. Jeg brukte det i helgen mens jeg var i Trondheim. Det ble ikke mange bilder(128stk), men en del av de var med lukkertider på 8-30sek. Batteriet ble fulladet på torsdag, har stått i kameraet siden og holder 3 streker ennå etter nattfoto i kulda. Batteriet koster $10 inkl. frakt (under 60kr.) men de andre jeg har kjøpt koster rundt $5(ikke fått de ennå).

Endret av kelux
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svarte !/$"&!!? at ikke det finnes fjernutløser til RX100. Idiotisk å lage et kamera med bulb og ikke ha mulighet for ekstrautstyr som fjernutløser :wallbash:

RX100 får til kjempefine bilder med lukkertider på 30sekunder...

 

 

RX100: ISO 200, f/9 og 30sek.

 

 

 

Jeg skal prøve den her Hama saken, koster 200kr. inkl. frakt. Klarte å trykke på 1-click buy greie, fikk ikke sjekket andre priser :(

Endret av kelux
Lenke til kommentar

Helt enig, bulb uten fjernkontroll er litt meningsløst.

Sony sine nex kamera har denne muligheten, derfor er det rart at det er utelatt på rx100.

Er egentlig rart at kameraprodusentene ikke tilbyr 2min, 5min osv som forhåndsatte lukkertider, det hadde vært svært nyttig;-)

Endret av jonash92
Lenke til kommentar

Helt enig.

 

De skulle hatt en funksjon i bulb der man kan velge antall sekunder/minutter, da slipper man fjernkontroll/utløser. Tenk så enkelt det hadde vært hvis man kunne stilt inn verdien og trykke ned utløseren med 2sek. utløsertid.

 

Olympus og Panasonic har 60sek. som lengste lukkertid, de andre har kun 30sek.

 

Jeg får skrive noen ord om den Hama saken når jeg får den. Portoen var på over 12GBP, da regner jeg med at den blir sendt litt kjappere enn vanlig. Har den kanskje til helgen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...