Gå til innhold

Anbefaling: Hovedkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gigabyte GA-990FXA-UD3

 

Har bare dårlige erfaringer med dette hovedkortet. Ustabilt som søren til tider og er ikke imponert over funksjonaliteten. En blanding av en uheldig prosessor av typen 1055t, et idiotisk overclockingsopplegg i bios og en ekstremt lav FSB terskel gjør at det er klin umulig å få 1055t'en over 3.5Ghz. Det gamle hovedkortet mitt dro den samme prosessoren lett på 3.8Ghz.

 

Jeg styrer lett unna Gigabyte og spesielt UD3 klassen deres. Har alltid brukt MSI før dette og jeg vil nok falle tilbake på MSI eller Asus neste gang jeg skal gjøre en oppgradering på prosessorsiden.

Lenke til kommentar

hvilken versjon har du av kortet? Er tre revisjoner, 1.0, 1.1 og 1.2. Jeg kjøpte et demo fra komplett, det er 1.2. Kortet funker forsåvidt greit nok utifra det lille jeg har testet, men det er småekkelt å bruke med Elpida hyper baserte brikker, disse funker utmerket på Crosshair IV Extreme og Crosshair V Formula. AV-på/reset-knapp savnes, men det er kanskje prisen man betaler for å kjøpe den billigste modellen. Noen POST code-sak er der heller ikke, ikke engang LEDs som kan brukes til feisøking. Det er et stort minus i min bok. Det største drawbacket jeg fant er at det ikke resettes noen innstillinger når man bytter CPU - dette har vært standard på de fleste hovedkort i mangre, mange år. Kan være relativt bøllete å få start om man ikke er klar over dette (og farlig om man har overklokket hardt og tror alt kjører stock når man har byttet prosessor)

Lenke til kommentar

Jeg anbefalte en CPU/RAM/hovedkort/skjermkort-kombo i går og her er den vitenskaplige prosessen jeg bruker for å finne ut hva som er fint og flott.

 

1: Intel eller AMD? Dersom du anbefaler noen AMD blir det med en gang politisk og spørsmål og argumentasjon og eventuelt circle jerking og referanse til den gangen noen hørte fra sønnen til naboen at AMD kurerer kreft. Dersom noen lurer på «hvorfor Intel» kan du lett bortvifte videre diskusjon med «det har ingenting å si i dag».

 

2: Gå til komplett.no til hovedkort->intel. I filtreringsvalgene på toppen velger du:

 

* Socket 1155 (For det er dagens ikke-entusiastsokkel) 54 valg gjenstår.

* ATX formfaktor (For alt annet bare blir et problem i lengden *zing*) 33 valg gjenstår.

* Produsent ASUS (For de har flest modeller tilgjengelig, Gigabyte er negative til Linux og fordi MSI bryr ingen seg om) 19 valg gjenstår.

 

Så sorterer du på pris og finner det billigste hovedkortet som har høyest tall i seg som per i dag er 77. Se om hovedkortet har:

 

* Nok RAM-slots. Har den fire er det nok for de fleste bruksområder.

* PCIe 16x-slots. Det er avhengig om du skal ha ett eller to skjermkort.

* At hovedkortet har D-SUB, DVI, HDMI og DP-kontakter og at overnevnte DP-kontakt har mulighet for fire megapixler oppløsning.

 

Gratulerer, du har kjøpt deg et ASUS P8H77-V til 829,- som trolig er akkurat samme som HW anbefaler, men uten trådløst nettverk.

Det som er godt med denne prosessen er at den fungerer år etter år uten å egentlig følge godt med.

Endret av JohndoeMAKT
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg anbefalte en CPU/RAM/hovedkort/skjermkort-kombo i går og her er den vitenskaplige prosessen jeg bruker for å finne ut hva som er fint og flott.1: Intel eller AMD? Dersom du anbefaler noen AMD blir det med en gang politisk og spørsmål og argumentasjon og eventuelt circle jerking og referanse til den gangen noen hørte fra sønnen til naboen at AMD kurerer kreft. Dersom noen lurer på «hvorfor Intel» kan du lett bortvifte videre diskusjon med «det har ingenting å si i dag».2: Gå til komplett.no til hovedkort->intel. I filtreringsvalgene på toppen velger du:* Socket 1155 (For det er dagens ikke-entusiastsokkel) 54 valg gjenstår.* ATX formfaktor (For alt annet bare blir et problem i lengden *zing*) 33 valg gjenstår.* Produsent ASUS (For de har flest modeller tilgjengelig, Gigabyte er negative til Linux og fordi MSI bryr ingen seg om) 19 valg gjenstår.Så sorterer du på pris og finner det billigste hovedkortet som har høyest tall i seg som per i dag er 77. Se om hovedkortet har:* Nok RAM-slots. Har den fire er det nok for de fleste bruksområder.* PCIe 16x-slots. Det er avhengig om du skal ha ett eller to skjermkort.* At hovedkortet har D-SUB, DVI, HDMI og DP-kontakter og at overnevnte DP-kontakt har mulighet for fire megapixler oppløsning.Gratulerer, du har kjøpt deg et ASUS P8H77-V til 829,- som trolig er akkurat samme som HW anbefaler, men uten trådløst nettverk.Det som er godt med denne prosessen er at den fungerer år etter år uten å egentlig følge godt med.

 

Skulle til å skrive ca samme innlegg, bare jeg havnet på Gigabyte av div grunner. Uansett poenget er, hvorfor anbefale så dyrt kort når ett til ca 800,- er plenty bra nok for de fleste?

Lenke til kommentar

Gigabyte GA-990FXA-UD3

 

Har bare dårlige erfaringer med dette hovedkortet. Ustabilt som søren til tider og er ikke imponert over funksjonaliteten. En blanding av en uheldig prosessor av typen 1055t, et idiotisk overclockingsopplegg i bios og en ekstremt lav FSB terskel gjør at det er klin umulig å få 1055t'en over 3.5Ghz. Det gamle hovedkortet mitt dro den samme prosessoren lett på 3.8Ghz.

 

Jeg styrer lett unna Gigabyte og spesielt UD3 klassen deres. Har alltid brukt MSI før dette og jeg vil nok falle tilbake på MSI eller Asus neste gang jeg skal gjøre en oppgradering på prosessorsiden.

 

Har samme hovedkortet med en 1055T og 16GB RAM i serveren. Den kjører VMWare ESXi med 9 VMs.

Valgte AMD pga. billig og enkel tilgang til IOMMU (VT-d i Intel-verden), som jeg bruker til passthrough av en diskkontroller til en guest (som jeg bruker som filserver).

 

Min opplevelse etter nesten et år uten noen problemer som helst er at dette er fjellstabilt, men så overklokker jeg jo heller ikke noe til denne bruken..

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar
Hva kan være eventuelle ulemper med å velge sokkel LGA1155?
Ingenting, egentlig.
Jeg sliter med å forstå behovet for LGA2011 sokkelen.
Hexa core prosessorer, dual CPU sockets, quad channel RAM, 8x RAM-spor, 48 PCIe-lanes og støtte for 128GB RAM.

 

Trenger du noe av dette er LGA2011 rett valg.

 

Takk for godt svar. Har vært ute av PC-bygger gamet i omtrent 7 år, noe som merkes på både PC-en og kunnskapsnivået. Har riktignok en bærbar, men nå blir det ny maskin rundt LGA1155.

Lenke til kommentar

Jeg anbefalte en CPU/RAM/hovedkort/skjermkort-kombo i går og her er den vitenskaplige prosessen jeg bruker for å finne ut hva som er fint og flott.1: Intel eller AMD? Dersom du anbefaler noen AMD blir det med en gang politisk og spørsmål og argumentasjon og eventuelt circle jerking og referanse til den gangen noen hørte fra sønnen til naboen at AMD kurerer kreft. Dersom noen lurer på «hvorfor Intel» kan du lett bortvifte videre diskusjon med «det har ingenting å si i dag».2: Gå til komplett.no til hovedkort->intel. I filtreringsvalgene på toppen velger du:* Socket 1155 (For det er dagens ikke-entusiastsokkel) 54 valg gjenstår.* ATX formfaktor (For alt annet bare blir et problem i lengden *zing*) 33 valg gjenstår.* Produsent ASUS (For de har flest modeller tilgjengelig, Gigabyte er negative til Linux og fordi MSI bryr ingen seg om) 19 valg gjenstår.Så sorterer du på pris og finner det billigste hovedkortet som har høyest tall i seg som per i dag er 77. Se om hovedkortet har:* Nok RAM-slots. Har den fire er det nok for de fleste bruksområder.* PCIe 16x-slots. Det er avhengig om du skal ha ett eller to skjermkort.* At hovedkortet har D-SUB, DVI, HDMI og DP-kontakter og at overnevnte DP-kontakt har mulighet for fire megapixler oppløsning.Gratulerer, du har kjøpt deg et ASUS P8H77-V til 829,- som trolig er akkurat samme som HW anbefaler, men uten trådløst nettverk.Det som er godt med denne prosessen er at den fungerer år etter år uten å egentlig følge godt med.

 

Æsj! Asus! :o Nøyer meg med mitt MSI hovedkort, er fortsatt NOEN som bryr seg om det... :D

 

Lenke til kommentar

Skulle jeg kjøpt nytt nå, ville jeg valgt noe som er sertifisert for Windows 8. Windows 8 RTM slippes jo til uken, og mange av oss vil da også få den endelige versjonen via MSDN/TechNet. Offentlig slippes ikke denne endelige versjonen før 26. oktober. Eventuelt hadde jeg ventet litt med innkjøp for å se hva som får gode reviews. Håper HW snart tester hardware med Windows 8.

 

Det er store endringer i Windows 8 (ikke bare i brukergrensesnittet), herunder f.eks. UEFI og annen firmware endringer som er spesifikt for Windows 8. Det er også en rekke oppdateringer på driverfronten, f.eks. i forhold til USB 3 kontrollere mv. Ved å velge et sertifisert hovedkort sikrer man at man får optimal ytelse og unngår stabilitetsproblemer med Windows 8. Selvsagt vil Windows 8 kjøre på alle systemer som kjører Windows 7, men man får ikke de nye fordelene, f.eks. kald oppstart på få sekunder (fastboot) bare for å nevne en ting.

 

Sjekk produsentenes nettsider, f.eks. ASUS var tidlig ute med å få en rekke hovedkort sertifisert.

 

http://event.asus.com/mb/windows_8/#feature

 

Merk at ASUS kommer med nye utgaver av mange av hovedkortene, f.eks. er alle AMD kortene i en revisjon 2 utgave for å være fullt kompatible med Windows 8.

 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg anbefalte en CPU/RAM/hovedkort/skjermkort-kombo i går og her er den vitenskaplige prosessen jeg bruker for å finne ut hva som er fint og flott.

 

1: Intel eller AMD? Dersom du anbefaler noen AMD blir det med en gang politisk og spørsmål og argumentasjon og eventuelt circle jerking og referanse til den gangen noen hørte fra sønnen til naboen at AMD kurerer kreft. Dersom noen lurer på «hvorfor Intel» kan du lett bortvifte videre diskusjon med «det har ingenting å si i dag».

 

2: Gå til komplett.no til hovedkort->intel. I filtreringsvalgene på toppen velger du:

 

* Socket 1155 (For det er dagens ikke-entusiastsokkel) 54 valg gjenstår.

* ATX formfaktor (For alt annet bare blir et problem i lengden *zing*) 33 valg gjenstår.

* Produsent ASUS (For de har flest modeller tilgjengelig, Gigabyte er negative til Linux og fordi MSI bryr ingen seg om) 19 valg gjenstår.

 

Så sorterer du på pris og finner det billigste hovedkortet som har høyest tall i seg som per i dag er 77. Se om hovedkortet har:

 

* Nok RAM-slots. Har den fire er det nok for de fleste bruksområder.

* PCIe 16x-slots. Det er avhengig om du skal ha ett eller to skjermkort.

* At hovedkortet har D-SUB, DVI, HDMI og DP-kontakter og at overnevnte DP-kontakt har mulighet for fire megapixler oppløsning.

 

Gratulerer, du har kjøpt deg et ASUS P8H77-V til 829,- som trolig er akkurat samme som HW anbefaler, men uten trådløst nettverk.

Det som er godt med denne prosessen er at den fungerer år etter år uten å egentlig følge godt med.

 

Helt enig! Brukte samme metoden nå for et par mnd. siden. Gikk for Asuskortet med tråløst nettverk, SSD, og 16GB RAM. Klarte i vilfarelsen å bestille en Sandy bridge, men men... Har ikke fulgt med siden 2006, så ovennevnte metode er tilnærmet "fail safe".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...