Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Foresatt aldersgrense til Danmark


svve1

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle ta meg en tur til Danmark med mitt fosterbarn på 14 år. Da jeg kom å skulle hente billettene fikk jeg beskjed om jeg ikke fylte kravene til å ha med han. Jeg hva ikke gammel nok sa de. Jeg er 26 år

 

De sa jeg måtte være 18 år eldre en personen jeg tok med

 

Det betyr jeg må ha vært min 18 + 14 = 32 år

 

Norske lover sier du kan få barn da du er 16 år. Får du da ett barn da du er 16 så kan du ikke ta barnet ditt med til Danmark før du er 34 år og barnet selv har blitt 18.

 

Finnes det ikke noen Norske lover mot dette?

 

 

Color Line sine regler

 

http://www.colorline...r/aldersgrenser

 

Foresatt:

 

Som foresatt regnes voksen person som reiser i foreldres sted, og som påtar seg ansvaret for person(er) under aldersgrensen.

Foresatt må være minimum 18 år eldre og registrert på samme bestilling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foresatt:

 

Som foresatt regnes voksen person som reiser i foreldres sted, og som påtar seg ansvaret for person(er) under aldersgrensen.

Foresatt må være minimum 18 år eldre og registrert på samme bestilling.

 

Slik jeg leser alderskravene til "foresatt" hos Colorline så gjelder det hvis "foreldre" ikke er med på reisen. Siden det er snakk om et fosterbarn regnes du vel som foreldre til barnet og ikke bare foresatt. Var du klar på at det var ditt (foster)barn du skulle reise sammen med?

 

Regelen til Colorline er nok ment for å forhindre at barn/ungdom/voksne under aldersgrensen reiser sammen med kamerater over aldergrensen, og ikke for å forhindre at de reiser sammen med sine unge foreldre.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Norsk lov sier du kan få barn så snart du er kjønnsmoden - det er ingen aldersgrense for å få barn. Det er en aldersgrense for når du kan ha seksuell omgang med barn, men den er irrelevant for spørsmålet om å få barn.

 

Argumentet ditt om foreldre er irrelevant. Foreldre kan være så unge de bare vil, det er foresatte som må være over 18 år eldre enn personen under aldersgrensen. Definisjonen av 'foresatt' er 'voksen person som reiser i foreldres sted'. Dette betyr at en forelder ikke er foresatt, og reglene for foresatte gjelder dermed ikke foreldre.

 

Color Lines hovedregel er at personer må være over aldersgrensen. Laveste aldersgrense for å reise alene er 16 år. Dette er en lovlig og rimelig regel.

 

Color Line sier videre at de gjør unntak dersom foreldre er med. Dette er en lovlig og rimelig regel.

 

Color Line sier også at de gjør unntak også dersom andre enn foreldre er med (altså foresatte), men at foresatte må akseptere ansvar for personen under aldersgrensen og være minst 18 år eldre. Regelen er lovlig slik den står. Er den urimelig? Tja - den kan ha urimelige utslag (regelen er åpenbart en regel for å forhindre "partycruises" der en kompis står som ansvarlig for å få med mindreårige på turen). Men urimelig er regelen ikke.

 

 

Man kan stille spørsmål ved om du skal regnes som forelder eller foresatt. Dersom foreldrene er fratatt foreldreretten, og foreldreretten ligger hos barnevernet (en juridisk, ikke fysisk, person) vil gode grunner tale for at du bør regnes som forelder (og ikke som representant for forelder) etter nevnte regel. Forelderen, altså personen som har foreldrerett, vil jo ikke selv fysisk kunne stille - vedkommende er en juridisk person.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...