Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Da jeg zoomet inn på et bilde på mitt Nikon D3000 la jeg merke til flere små blå prikker, jeg bladde i gjennom de andre bildene jeg har tatt og ser de samme prikkene, på samme sted, men som varierer i farge fra blå til hvit. Er bildebrikken ødelagdt? Kan noe gjøres?

Tenkte tidligere og selge kamerahuset, senker dette prisen?

post-227037-0-44694900-1342045709_thumb.png

post-227037-0-69008600-1342045920_thumb.png

post-227037-0-72478100-1342046386_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er "hot pixels" - helt normalt og ufarlig. Ser du nøye etter så vil du kunne finne de på de fleste kamera i 100% crop.

Tusen takk for svar. Var bekymret en stund der.

Vvet du hvor mye et kamerahus av typen D3000 er verdt?

Endret av Hocki
Lenke til kommentar

Bruker du Lightroom (muligens andre program også); så vil disse hotpixels bli automatisk fjernet vanligvis. Det er også mulig å kjøre en remapping av sensor (på verksted), men dette er litt døfødt siden hotpixels kommer og går. Viser vanligvis bare på høyere ISO-verdier (kommer vanligvis flere til høyere ISO man bruker).

Lenke til kommentar

Bruktprisen er kanskje en tusenlapp eller to i følge denne listen, men det er vanskelig å vurdere pga kun en annonse i år:

http://teambiathlon....dule=price&p=91

Det er et annet kamera. Jeg prøver å legge det ut for 2000, men setter det ned hvis det blir umulig og selge. Prøver og ha nok penger til å bare betale 500 kr utenom de pengene jeg tjener på å selge for en D3100.

Lenke til kommentar

Bruker du Lightroom (muligens andre program også); så vil disse hotpixels bli automatisk fjernet vanligvis. Det er også mulig å kjøre en remapping av sensor (på verksted), men dette er litt døfødt siden hotpixels kommer og går. Viser vanligvis bare på høyere ISO-verdier (kommer vanligvis flere til høyere ISO man bruker).

 

Et lite spørsmål bare; på mitt Panny GH2 har jeg en funksjon som heter piksel refresh. Er det remapping av sensor? Står i manualen at jeg skal bruke den hvis jeg plutselig får noen piksler som skiller seg ut.

Lenke til kommentar

Ja, enkelte kamera har dette innebygd. Dvs de dektererer pixler som ikke er svarte; og bruker pixler rundt til å gjenskape denne på bilde som lagres. Denne metoden er veldig praktisk, men tar bare høyde for hotpixels; man har også piksler som alltid er slått av (les: svarte) - de klarer man ikke fange med denne metoden.

 

Forøvrig er varme og død piksler vanlig på CMOS sensorer. Og ikke noe man bør henge seg opp i. Mange raw-lesere klarer detektere dem og automatisk "mappe" om basert på omliggende punkter.

 

Hadde en periode tidligere der jeg var veldig opptatt av dette temaet. Nå bryr jeg meg ikke og fokuserer heller på å ta bilder :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...