Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ikke mat trollet. Etter postene hans ser det ut som han jobber innen IT for kommunen, og jeg ser ikke hvorfor han skal klage på lavere lønn da. Lønn er ikke kun basert på hvor lang utdanning man har, men også hvor mye man jobber (sjøfolk jobber 10-15% flere timer i året enn de som har 37.5 timers uke på land) og hvor mye verdi man er med på å skape, og alle vet det er mye penger å hente i oljeindustrien og for de som jobber der.

 

Eller er jeg ute å kjøre? Svært mange sjøfolk har også "høyere akademisk utdannelse" (bachelor innen maskiningeniør eller nautikk).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke mat trollet. Etter postene hans ser det ut som han jobber innen IT for kommunen, og jeg ser ikke hvorfor han skal klage på lavere lønn da. Lønn er ikke kun basert på hvor lang utdanning man har, men også hvor mye man jobber (sjøfolk jobber 10-15% flere timer i året enn de som har 37.5 timers uke på land) og hvor mye verdi man er med på å skape, og alle vet det er mye penger å hente i oljeindustrien og for de som jobber der.

 

Eller er jeg ute å kjøre? Svært mange sjøfolk har også "høyere akademisk utdannelse" (bachelor innen maskiningeniør eller nautikk).

 

Du er nok ikke ute å kjører der nei! :)

De aller fleste chiefer og styrmenn osv kommer fra høgskole utdanning.

Nå skal man ikke stikke under teppet, at det er oljen, oljevirksomheten og da igjen i neste rekke, redere -> sjøfolk som ha stått for den største økonomiske veksten i Norge slik vi kjenner det i dag. Samt (såklart) alle leverendører av utstyr og kompetanse som jobber tett i sammarbeid med oss.. :)

 

Å si det at vi har blitt for dyre er i mine ører bare tull. Timesbetalingen min er langt lavere enn hos mange på land. Jeg er borte over halve året, så det er vel i hovedsak der jeg sparer de største pengene

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du skal være redd for det, det er vel ikke så mange som utdanner seg til det uansett, då der er nok av jobber for nå. Om det blir mye utbygging innen olje og gass (og det ser vell slik ut?) så blir det nok av jobber! Hvilken type jobb er det du vil ha på sjøen/offshore?

 

Tenker på styrmann eller maskinist.. men vet ikke helt. Er det noen andre jobber på sjøen/offshore jeg heller burde satse på?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du skal være redd for det, det er vel ikke så mange som utdanner seg til det uansett, då der er nok av jobber for nå. Om det blir mye utbygging innen olje og gass (og det ser vell slik ut?) så blir det nok av jobber! Hvilken type jobb er det du vil ha på sjøen/offshore?

 

Tenker på styrmann eller maskinist.. men vet ikke helt. Er det noen andre jobber på sjøen/offshore jeg heller burde satse på?

Lenke til kommentar

Visst ikke politikerene ser verdien med å ha nordmenn ansett der, og å ta vare på den kompetansen vi har innen det maritime feltet. Brasil og Australia har regler der XX% av mannskapet SKAL være fra Brasil/Australia. Hvorfor får ikke Norge til det samme?

Kanskje fordi vi er et EØS-land, og slike tåpelige regler vil føre til sanksjoner mot oss fra alle andre EU-land.

Er dog i mot bruk av utlendinger bare fordi at der er billigere.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du skal være redd for det, det er vel ikke så mange som utdanner seg til det uansett, då der er nok av jobber for nå. Om det blir mye utbygging innen olje og gass (og det ser vell slik ut?) så blir det nok av jobber! Hvilken type jobb er det du vil ha på sjøen/offshore?

 

Tenker på styrmann eller maskinist.. men vet ikke helt. Er det noen andre jobber på sjøen/offshore jeg heller burde satse på?

 

om man ser på petroliumsindustrien, så er der da flust av jobber... QHSE, kranførere, drilling, ingeniører både på rigg, land.. kokk , you name it!

På sjøen er vel utvalget litt mer skralt.. Men på de største båtene har man da kranførere og slikt da.. ;)

Lenke til kommentar

Hadde du fått valget mellom 1 nordmann eller 3 fillipinere for samme utgift, ikke si du hadde valgt den ene nordmannen? Forutsatt at du uansett trengte 3 menn, og forutsatt at en nordmann og en fillipiner var like gode arbeidere. Sosial dumping er "positivt". Hadde fillipinerne krevd lik lønn som en nordmann mister de konkurransefortrinnet sitt, for da har ikke arbeidsgiver noen som helst grunn til å ansette en fillipiner fremfor en nordmann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde du fått valget mellom 1 nordmann eller 3 fillipinere for samme utgift, ikke si du hadde valgt den ene nordmannen? Forutsatt at du uansett trengte 3 menn, og forutsatt at en nordmann og en fillipiner var like gode arbeidere. Sosial dumping er "positivt". Hadde fillipinerne krevd lik lønn som en nordmann mister de konkurransefortrinnet sitt, for da har ikke arbeidsgiver noen som helst grunn til å ansette en fillipiner fremfor en nordmann.

 

ta deg en tur ombord på en båt som er drevet av norsk mannskap i 10 år.

Så tar du deg en tur på en båt som er drevet av philipinsk, indisk eller annet billig mannskap i 10 år.

 

Da får du med en gang svar på spørsmålene dine....

De store utgiftene kommer ikke før på klassingene, når man MÅ fikse ting, for å få båten DNV godkjent. Da ser man fort hva som er billigst.. da er en norsk drevet/vedlikeholdt båt MYE lettere å få godkjent/klasset på nytt...

 

Sier overhodet ikke dette av rasistiske grunner... Men Norske sjøfolk er mye flinkere i drift og vedlikehold av skip enn utenladsk mannskap. De har en helt annen, og litt "lettere" måte å gjøre ting på, som ikke er bra i lengda

Lenke til kommentar

sjøfolk har godt betalt og skattefradrag. hva med de som er på reise halve året, da må de også få like god lønn som sjøfolk. for de som er halve året i utlandet på jobb, så må de også få skattefradrag.

 

du sier at de på land tjener mer enn deg. da lurer jeg på hva du tjener. hva tjener du? hva utdanning har du? selv har jeg høgere lønn enn firmaer som gjør nesten samme jobbene som meg. så da bør du tjene mer enn meg.

Lenke til kommentar

sjøfolk har godt betalt og skattefradrag. hva med de som er på reise halve året, da må de også få like god lønn som sjøfolk. for de som er halve året i utlandet på jobb, så må de også få skattefradrag.

 

du sier at de på land tjener mer enn deg. da lurer jeg på hva du tjener. hva tjener du? hva utdanning har du? selv har jeg høgere lønn enn firmaer som gjør nesten samme jobbene som meg. så da bør du tjene mer enn meg.

 

timeslønnen til sjøfolk er langt lavere enn det man har på land. Og når man ser på antall timer i året vi jobber, i forhild til en som er på land, så er ikke gresset som vi beiter av så mye grønnere enn det man skulle tro.

 

Skattefradraget er heller ikke noe særlig å skryte av. Jeg betaler skatt av tabell.

 

Jeg er utdannet elektriker, med fordypning i drift av maritime elektriske systemer. Altså skipselektriker.

Deldig røft regnet så jobber jeg 336 timer iløpet av en måned. Dette vil si 84 timer i uka.

 

dermed, med en lønn på 45 000 kr mnd, har jeg utbetalt 133 kr t. Dette er ikke en vanvittig bra times lønn iforhold til hva man kan få på land.. (Nå har jeg diverse tilleg utbetalt som ikke er medregnet i dette.

 

Og fremdeles så er det folk her oppe som mener at jeg og mine kollegaer er blitt FOR DYRE i drift... Det er da helt latterlig...!

 

jeg betaler og skatt etter tabell... så lite med skattefradrag her i gården (sjømansfradraget, utgjør kun noen procenter på en måned)

 

Det jeg sparer mest penger på, er vel igrunn det at jeg er så ofte vekke hjemmefra. så da går det litt mindre penger de månedene jeg er på jobb...

Endret av Skipstrixy
Lenke til kommentar

kanskje det har noe med at land og sjø kan ikke sammenlignes? dere har godt med fritid på skip. dere er kanskje dyr i drift pga kaffidrikking? når du jobber i mexico eller hvor det var. tenk på den kostnaden som et lite PSV har for å forsyne griske sjøfolk på sjøen. de tar jo bare en telefon så får de alt de vil ha med tida. får ikke du det så jobber du i feil rederi. og de i seismikk bader i milliarder. sikkert rederi her i norge som trenger deg hvis du er så misfornøyd. man kan velge og vrake blandt arbeidsgivere, hvis du er attraktiv da. selv får jeg nok av tilbud fra rederi og store firmaer på land.

Lenke til kommentar

kanskje det har noe med at land og sjø kan ikke sammenlignes? dere har godt med fritid på skip. dere er kanskje dyr i drift pga kaffidrikking? når du jobber i mexico eller hvor det var. tenk på den kostnaden som et lite PSV har for å forsyne griske sjøfolk på sjøen. de tar jo bare en telefon så får de alt de vil ha med tida. får ikke du det så jobber du i feil rederi. og de i seismikk bader i milliarder. sikkert rederi her i norge som trenger deg hvis du er så misfornøyd. man kan velge og vrake blandt arbeidsgivere, hvis du er attraktiv da. selv får jeg nok av tilbud fra rederi og store firmaer på land.

 

Hva du vet om fritiden til oss som jobber på sjø eller ikke det vet jeg ikke noe om. Men siden det åpenbart virker som om du labber rundt på verft å trekker kabler bra A til B, så går jeg ut ifra at den kunnskapen ikke er så ALT for pålitelig. Jeg for min del har hendene fulle hver dag på jobb, jeg jobber fra 6 om morgenen til 6 om kvelden, ofte mye lengere en 6 om kvelden for å få ting til å gå rundt. Da med 0 kr i overtid.

 

Grunnen til at jeg i dette tilfellet sammenlignet sjø og land, var fordi at mange her inne tror det at vi sjøfolk er overbetalte idioter, med lav utdannelse dette var for å sette perspektiv på at vi faktisk LANGT fra er overbetalte..

 

Jeg ser og at du mener at (kansje som en idiotisk dårlig ironisk spøk) kaffepausene (?) våres gjør det at vi er overbetalte? Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen med den, så der har du allerede tapt for meg min venn.....

 

Jeg ser og at du har 0 peiling på hvordan der fungerer med spare parts, og bestillinger. Du skyter fra hofta! Ordrer går igjennom kontoret, godkjennes, det strykes vekk masse ting som de mener vi ikke trenger (til å utføre f.eks vedlikehold). Og det tar opp til flere måneder (I Mexico) før disse delene leveres ombord. Dermed må du tenke veldig langt frem i tid, å være strategisk når du bestiller inn Spareparts.

 

Når det gjelder kostnadene som et "Lite PSV" har for å forsyne oss "griske sjøfolk" med deler, kan jeg opplyse om at de aller fleste av disse PSV'ene går kontraktert på godt betalte dagrater fra selskapet som driver med seismicen.. Dette er det samme som de aller fleste PSV'er som er kontraktert i nordsjøen. Med unntakt da av de som går på spotten. Disse kan naturlig nok måtte ta på seg litt av hvert, i et ganske bedretent spott marked, som har lave dagrater fortiden. Dette er nå, fordi at de aller fleste store aktører, satser på lange kontrakter med skikkelige rederier og båter. Dermed havner en del båter som ikke får faste kontrakter på spott markedet..

 

Og, om jeg er missfornøyd med min sitvasjon eller ikke, det er urelevant i denne sammenheng. Jeg blir ikke flagget ut med det første uansett, og ja; jeg kan velge å vrake i det jeg vil innenfor maritim virksomhet. Det som var meningen med denne posten var å få belyst sitvasjonen om sosial dumping av norske sjøfolk. Det ser åpenbart ut til at enkelte ikke skjønner dette.

 

det er og urelevant om du får nok av tilbud på fra store rederier offshore, eller på land eller waddevah! Det spiller ingen rolle, det er nok av flinke folk der ute som bader i tilbud. Men ut ifra det innlegget du nettop skrev, så bør du hvertfal endre holdning til diverse ting før du mønstrer på.. Hvist ikke mønstrer du like fort av igjen, alle kan ikke bli sjømenn (heldig vis")

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...