Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Takk for svar. Merkelig at jeg har opplevd dette både på i5 SP4 og i7 SP4. I tillegg både på jobb og hjemme (Asus RT-N66U) på begge enheter.

 

Stig-Arne: Har du lagt inn en betaversjon? Usikker hvilken versjon jeg har på Surfacen (må sjekke i morgen), men alt er oppdatert via Windows Update iallefall.

 

Er på 10586.218 på min SP4. Har ingen problemer med nettverk. 

Har ingen betaversjon inne nei. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme versjon. I dag har faktisk Wifi koblet seg til automatisk, så la oss se om lykken fortsetter :)

 

Har bestilt tupp-settet til pennen så skal bli spennende å teste de ulike. Fortsatt OneNote som er mest sensitiv? Merker når jeg noterer at jeg skulle ønske at OneNote registrerte litt større svinger så løkkeskriften blir mer leselig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+89234341

Fikk tak i en Surface 3 + type cover + penn skitbillig (3200 tilsammen i butikk). 64GB/2GB/WiFi. Har et par billigere Wintabs fra før, pluss andre windows-enheter, så kjøpte egentlig mest for moro skyld - tenkte at jeg fikk igjen pengene brukt om det skulle komme til det. Bruker iPad Pro på jobb, og egentlig sett på WIndows som bortkasta i jobbsammenheng grunnet manglende programvare, men lojaliteten min til et merke varer kun til det punktet at X objektivt fungerer bedre enn Y, så jeg har ironisk nok flere Android-enheter og Windows-enheter enn iOS-enhetene jeg bruker til vanlig, rett og slett for å se om de er bedre. 

 

Resultatet av eksperimentet var mye som forventet, men ikke helt. Hadde jeg betalt full pris for denne hadde jeg vært forbanna, men Windows Pro, microSD med VHD-fil automounted ved oppstart, performance/services/startup/etc-tweak, registry hacks (onedrive etc), manuell page fil, og alskens annet har dog gjort maskinen til en VELDIG annen enn det sirupskonseptet som først bootet ut av boksen.  Såpass mye at jeg kan si meg imponert over hva den klarer, selv om det ikke er noen kraftsak. Desktopversjonen av Outlook er kjekk, men Drawboard, som jeg håpet kunne konkurrere med tilsvarende iPad-software, er søppel. Også ikke imponert over split screen i Windows når den kjører 175% vindusskalering på en 1920x1280 skjerm, da den stort sett har null respekt for hva som er synlig på skjermen. Derfor har jeg måttet hente iPaden en del i frustrerte øyeblikk for å få gjort unna noe arbeid. 

 

Alt i alt så liker jeg saken mer enn jeg trodde jeg kom til å ville, men det er desverre ikke noen iPad-erstatning. Per dags dato kjører jeg RDP fra iPad til PC når jeg trenger Windows, og det å bruke iPad medfører noen "kreative" løsninger for å bruke ting som USB-penn, mus, og ikke minst desktoputgaven av noe software (office). Sånn sett hadde jeg gjerne solgt iPaden og skaffet en M3 (pga fanless) Surface Pro 4 om jeg var overbevist om at den kunne estatte iOS, men for hver ting som er vanskelig å gjøre på en iPad er det en ting jeg ikke kan gjøre på en Surface, så får bare vente og håpe Windows tar seg opp litt. Dog er Surface 3 såpass liten og nett at jeg kan stappe den i bagen uten å merke mye til den, så den blir nok fast inventar - om hverken iOS eller Windows kan erstatte den andre, får jeg heller bære på begge. Kunne dog tenkt meg 128GB/4GB-versjonen, helst med 4G, men ikke til de prisene denne saken koster til vanlig - har varslinger på finn og prisguide i tilfelle, men skal vel noe til å ha flaks. Eventuelt vente og se om en Surface Notpro 5 følger med storebroren i neste runde. En 10-tommer med siste generasjon vifteløse CPU, mer RAM, og 4G hadde vært en ypperlig iPad companion. 

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

 

Bruker iPad Pro på jobb, og egentlig sett på WIndows som bortkasta i jobbsammenheng grunnet manglende programvare

Her datt jeg av, og jeg ble nysgjerrig på hva slags programvare du bruker og hva som eventuelt mangler. :)

 

Stort sett er det jo omvendt.

 

 

 

PDF-annotering (og fremvising for den saks skyld) er ganske sentralt. Documents/PDF expert på iOS har jeg ikke funnet alternativer til på Windows. Drawboard PDF kommer nærmest, men er på stadiet tilsvarende software på iOS var på for flere år siden. Onenote går ut pga proprietært format, og ellers er det desktopsoftware som finnes - ikke egnet for penn. Jeg er uansett avhengig av å skrive mellom to linjer str 12 tekst med penn, og det er ikke surfacepennen nøyaktig nok for - det er Pencil. Før Pencil kom brukte jeg iOS apps som, fordi de ikke hadde en nøyaktig penn, alltid hadde zoomboksskriving som en mulighet. En boks poppet opp hvor man kunne skrive stort og få det krympet. Så iOS var mer nøyaktig bpåde før og etter det hadde egen penn, ironisk nok. 

 

PDF Office for å lage pdf forms finnes det desktopalernativer til, men disse er prosessorkrevende og lite intuitive i forhold. 

 

RDP er en annen ting. Jump Desktop finner jobb-PCen (som jeg trenger for f.eks utskrift) over nett, gjennom brannmur. Vanlig RDP-tilkobling finner ikke PCen. Har ikke funnet noe tilsvarende JD som bruker faktisk RDP protokoll, og JD for Windows finnes i utdatert utgave og ny beta som ikke har RDP-støtte enda (kun fluid). 

 

Miracast er OK, men tregere enn Airplay, som jeg bruker mye. 

 

Split view på iOS er veldig dynamisk i hvordan apper blir seende ut, mens det er hit and miss på mye software på windows. Skalering har den også issues med til tider. 

 

"Open in..." systemet for å jobbe med filer å tvers av apps er også en god del raskere enn filsystemet i Windows, selv om sistnevnte har noen fordeler også. 

 

Masse småapps jeg bruker som det overhodet ikke finnes Windows-alternativer til. 

 

Fingeravtrykkleser. Nuff said (ja, type cover 4).

 

Men for all del - sitter på et kurs nå, med surface oppe, skriver dette på den. Outlook er fint, office generelt, liker type cover, størrelser, og mye. Men jeg kan ikke klare meg med kun en surface - desverre.

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

OK, takk for klargjøringen!

Jeg gjør også fortløpende notater i PDF, og er enig i at det kunne vært bedre programvare for det! Men jeg registrerer at jeg gjør en bedre og raskere jobb en andre som bruker iPad'er. Jeg skriver stygt som nøkken, men klarer å skrive pent og lite på Surface, det er noe av det jeg liker med den.

 

Resten av innlegget registreres, men for meg med lunken interesse. Det er smak og behag, som med så mye annet. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

OK, takk for klargjøringen!

Jeg gjør også fortløpende notater i PDF, og er enig i at det kunne vært bedre programvare for det! Men jeg registrerer at jeg gjør en bedre og raskere jobb en andre som bruker iPad'er. Jeg skriver stygt som nøkken, men klarer å skrive pent og lite på Surface, det er noe av det jeg liker med den.

 

Resten av innlegget registreres, men for meg med lunken interesse. Det er smak og behag, som med så mye annet. :)

 

Som sagt så har jeg undret på om pennen faktisk fungerer som den skal. Ikke nubbsjanse i havet om å kunne skrive normalt mellom to linjer str 12 tekst uten zoom på den iallefall. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har samme versjon. I dag har faktisk Wifi koblet seg til automatisk, så la oss se om lykken fortsetter :)

 

Har bestilt tupp-settet til pennen så skal bli spennende å teste de ulike. Fortsatt OneNote som er mest sensitiv? Merker når jeg noterer at jeg skulle ønske at OneNote registrerte litt større svinger så løkkeskriften blir mer leselig.

Kan forøvrig oppdatere om at jeg måtte krype til korset til slutt for at wifien skulle være stabil - aktiverte avslutningsknappen og lukking av deksel til å slå av istedenfor dvale/hvilemodus. Egentlig rart jeg ikke har gjort det før med tanke på at en oppstart fra avslått vs oppstart fra dvale tar ca. samme tid.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Egentlig rart jeg ikke har gjort det før med tanke på at en oppstart fra avslått vs oppstart fra dvale tar ca. samme tid.

Det er forsåvidt sant, men når du også inkluderer oppstart av programmene man bruker, så taper "oppstart fra avslått" alltid uansett hvilken maskin det er snakk om. ;)
Lenke til kommentar

Har et lite muse-sensitivitets-problem. Har finjustert sensitiviteten på min MX Master til å være perfekt på Surface-en, men når jeg skyver musen ut til mitt utvidede skrivebord (Dell 24", står på anbefalte 1920x1200), så beveger musepekeren seg plutselig en del raskere. Noen som har en løsning på dette?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+89234341

Ble en Surface Pro 4 m3 på meg, oppgradering av S3en fra noen poster tilbake. Gikk litt frem og tilbake, leste mye. Kan fortsatt ikke erstatte iPaden, men kickstanden alene har gjort at jeg har brukt S3en mer enn jeg trodde. Insider Preview av Anniversary Update gjorde at jeg oppgraderte. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Liker at de bl.a har en ny Skype-app som en mellomting mellom desktop skype og den horrible Messaging driten. Er også annet smårusk, som en miracast mottaker(!)-app, diverse settings her og der som ikke finnes per d.d. Men største for Surface er Ink Workspace, en ny kontekstmeny i app tray (som du også kan mappe til surface knappen) som har post-it widgets til desktop, sketchpad app og en funksjon for å skrive på skjermbildet som vises - pluss recommendations for andre "ink apps". 

 

Kanskje ikke revolusjonelt, men nok til at jeg savner mange funksjoner når jeg nå er tilbake på release på SP4. 

 

EDIT: https://www.microsoft.com/en-us/windows/upcoming-features

Merket meg også at Cortana nå kan brukes selv på norsk region, den bare advarer om at ikke alt er tilgjengelig. 

 

....og glemte nesten noe av det største, extensions i Edge

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
Merket meg også at Cortana nå kan brukes selv på norsk region, den bare advarer om at ikke alt er tilgjengelig.

Ja, hvorfor de har brukt ETT ÅR på å få dette til virker helt utrolig på meg.

 

Egentlig det samme som med nettleser-utvidelser. Alle andre har det, hvorfor i det hele tatt slippe Edge uten?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

 

Merket meg også at Cortana nå kan brukes selv på norsk region, den bare advarer om at ikke alt er tilgjengelig.

Ja, hvorfor de har brukt ETT ÅR på å få dette til virker helt utrolig på meg.

 

Egentlig det samme som med nettleser-utvidelser. Alle andre har det, hvorfor i det hele tatt slippe Edge uten?

 

 

Mye av det som er i Anniversary Update er ting man strengt talt skulle forvente var der fra starten. Samtidig mye som fortsatt ikke er på plass i Windows 10 i det hele tatt. Jeg har en iPad Pro 12.9" i tillegg, så fristende å sammenlikne litt, da det er ting jeg merker jeg savner. Én ting er jo en ordentlig nettleser som ikke dreper enheten den kjører på, og selv om utvidelser i Edge er et steg i riktig retning, mangler den per dags dato 1/3 av "trekløveret" av utvidelser jeg har både i Chrome på PC og Safari på iPad: støtte for synkronisering (ikke bare  import) av bokmerker fra Chrome. Adblock og LastPass er på plass. 

 

Picture in Picture savner jeg også litt, men ikke så mye som måten iOS håndterer splitscreen på, hvor alle apper har layouts for fullscreen, halfscreen, og 1/3 screen, så de holder seg innenfor plassen de har fått. Kan ikke engang sette FB Messenger på 1/3 av skjermen i Win 10 da den ikke vil resize seg og bare vise halve chatten av gangen. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...