Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det mulig å anmelde noen for brudd på vikeplikten og frekk oppførsel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor har du konkludert med at de gjorde dette bevisst for deretter å håne deg ved å le når de kjørte forbi deg?

 

Eg synes det virker som en litt forhastet konklusjon. Vikepliktsbruddet kan skyldes manglende erfaring, uoppmerksomhet, dårlig sikt, høy fart osv, ikke nødvendigvis en bevisst handling for å rakke ned på deg personlig.

 

Skal du lære alle i trafikken en lærepenge, eller ta alt personlig, så kan du si opp jobben din og bruke all fritid på det. Er det verdt det? Tvilsomt. Det blir født mange idioter daglig, og de aller fleste av disse vil få lappen samtidig som de færreste vil ta poenget med lærepengene dine.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Anmelde saken er en ting, som sannsynligvis dessverre blir henlagt på grunn av enorm saksbelastning på de enkelte etterforskerne. Et bedre tips er å melde i fra til operasjonssentralen på tlf 02800 og fortelle om hendelsen når det faktisk skjer. Da blir det enklere for de å sende en patrulje dersom de har anledning og faktisk prate med vedkommende. Selv om det kanskje ikke er nok til å få vedkommende anmeldt, vil han garantert bli nervøs og kanskje ta hendelsen til etterretning og kjøre penere. I tillegg vil han jo bli registret i systemene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt tidligere: Skaff deg cam i bilen. Politiet slipper omtrent å behandle saken, og vips så kan de utføre den også.

Bortsett fra at det ikke går. For at det i det hele tatt skal kunne bli brukt som bevis kan det ikke eksistere tvil om hvem som er sjåføren, noe et dashbord-cam med høy sannsynlighet ikke vil klare å fange opp.
Lenke til kommentar

Bilnummer ---> Utspørring ---> Bang

Eller er det norske poltiet virkelig så inkompetent?

Det går vel heller på ressurser, at en person har brutt vikeplikten er neppe høyt prioritet. Politiet har høyere prioriterte sakerå ta seg av, tviler på at de vil "sløse" bort tid på noe som i beste fall bare kommer av manglende erfaring eller misstolking av trafikken...

 

Er ikke sikkert føreren av den andre bilen tolket situasjonen likt som deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Da har jeg sovet litt på saken. Nå kommer jeg til å gå meg noen runder for å se etter denne bilen, utover det har jeg ennå ikke bestemt meg for hva som blir neste.

 

Kommer til å oppdatere dere dersom det blir noe liv ut av dette!

 

Hvorfor har du konkludert med at de gjorde dette bevisst for deretter å håne deg ved å le når de kjørte forbi deg?

Jeg er sikker på hva jeg så iløpet av de sekundene dette skjedde. Jeg har ikke konkludert med noe utover hva jeg så.

Eg synes det virker som en litt forhastet konklusjon. Vikepliktsbruddet kan skyldes manglende erfaring, uoppmerksomhet, dårlig sikt, høy fart osv, ikke nødvendigvis en bevisst handling for å rakke ned på deg personlig.

Du har et poeng, men som sagt over så vet jeg hva jeg så. Dårlig sikt var det ikke, høy fart idet bruddet skjedde var det heller ikke.

 

Manglende erfaring? Muligens. Uoppmerksomhet? Vel, jeg la merke til at han registrerte meg i god tid og likevel valgte å bryte vikeplikten.

 

Tar heller ikke episoden personlig, da dette er ungdom som sikkert kan finne på å opptre like dårlig ovenfor mange andre òg.

Skal du lære alle i trafikken en lærepenge, eller ta alt personlig, så kan du si opp jobben din og bruke all fritid på det. Er det verdt det? Tvilsomt. Det blir født mange idioter daglig, og de aller fleste av disse vil få lappen samtidig som de færreste vil ta poenget med lærepengene dine.

Kan forstå at noen kan få inntrykk av det, men er IKKE av typen som drar absolutt alt opp i nesen og tar alt personlig.

 

Jeg har ikke tenkt å gi "alle" i trafikken en lærepenge nei.

Bilnummer ---> Utspørring ---> Bang

Eller er det norske poltiet virkelig så inkompetent?

Nettopp så enkelt det bør være, men...

 

Får se hva som skjer! Anonym poster: af4b079ed594d996c0339ca85bc15933 Anonym poster: af4b079ed594d996c0339ca85bc15933

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke heller gjøre som folk flest?

Bare overse det. Det er daglig billister som kjører som gale.

Det finnes dessverre ikke en 100% perfekt fører i dag.

Men når man ser en billist som bryter flere vikeplikter, kjører veldig uforsvarlig, så ring 02800, slik at de kan loggføre det ihvertfall. Er man heldig så er det politibil ledig i nærheten og.

Å anmelde slikt i ettertid er vel mye bortkastet tid.

Og hvorfor skal politiet bruke så mye tid på etterforskning på slike saker, når de ikke oppklarer voldtekt og andre viktigere saker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mens han kjører rett forbi meg ser jeg at både han og en passasjer gliser hånlig fra øre til øre. Han er altså fullt klar over at han bryter vikeplikten og er i tillegg såpass uforskammet at han ler av meg. Jeg legger også merke til at de speeder avgårde. Begge ser nokså unge ut. Jeg tar ikke opp jakten, så jeg har mitt på det tørre.
Jeg er sikker på hva jeg så iløpet av de sekundene dette skjedde. Jeg har ikke konkludert med noe utover hva jeg så.

Det du så var at han og passasjeren såg deg, og samtidig ser du at de smiler/gliser.

 

I dette legger du følgende meninger:

- Glisene er et hån mot deg. Dette kan du overhode ikke vite.

- Han vet at han bryter vikeplikten. Dette kan du heller ikke vite, sjåføren kan, av manglende kunnskap eller erfaring, tro at du har vikeplikt for han.

- At sjåføren ler av DEG. Dette vet du heller ikke. I det korte tidsrommet så kan det være at de hadde det morsomt i bilen, UTEN deg.

 

Dette er tre ting som nærmest er tatt ut av løse luften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...