Gå til innhold

Gjøre mitt barn fotballintressert!


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg har en sønn på 3 og et halvt år. Og jeg er veldig fotballinteressert. Jeg lurer bare på om noen vet om hvordan jeg kan få barnet mitt tidlig til å bli "glad" i ball? Jeg tenker bare sånn i starten. Etter hvert når han begynner på skolen og sånt, så har jeg lyst til at han skal ligge litt foran de andre ;) Håper dere skjønner hva jeg mener :wee:

 

Takk for svar :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør aldri tvinge et barn til å like eller være interessert i noe bare fordi du selv liker det. Det første du kan starte med er vel å gi ungen en fotball eller lignende. At dere sparker ball til hverandre.

 

Er ikke dette av interesse bør du ikke pushe på videre. Dog så kan det komme med alderen. At han ikke liker det nå, men om 2-3 år kan det være kjempemorro.

 

Selv så er jeg veldig glad i innebandy, og har i mange år prøvd å få lillebror til å være med å spille. Han ble med noen timer, men han likte det ikke. Ingen vits i å tvinge han da. Han var også veldig god med tanke på at han ikke hadde prøvd det før, men det falt ikke i smak :)

Endret av Vertical^
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å skape positive minner med fotball er en enkel måte å gjøre dette på. Selv om det aldri er en garanti for at barnet vil like det etterhvert som alderen øker. Å være med foreldre er jo alfa omega for barn. Som Rottingflesh sier, spill fotball med han. Når barn er mellom 3-6 år utvikler de en hel del motoriske ferdigheter. Å trille en ball til han, sparke den, kaste den, kan være enkle ting som utfordrer barnet på naturlige utviklingsstadier (f.eks. øye-hånd koordinasjon).

 

Hvis du vil at barnet ditt skal bli god i fotball så er det bare å spille fotball med han. Men det beste tipset jeg kan gi deg her er å ikke presse på for mye og la utfordringen og "læringskurven" bli for bratt. Det kan fort gjøre at man blir mettet på det hele og finner det enten umotiverende eller ikke gøy.

 

(Og tips: Studier har vist at det ikke nødvendigvis er det største "talentene" som er de som blir fotballproffer. De som er allsidige innen mange ulike aktiviteter er de som ofte gjør det godt over lengre tid :) )

Lenke til kommentar

Så det å få poden interessert i fotball er ambisjonsnivået ditt??? Stakkars gutt. :nei2:

Jeg spurte om noen kunne hjelpe meg med å få barnet mitt til å bli glad i ball.. Tenker sånn fysisk aktivitet. Jeg vil ikke at han skal ende opp foran pc'en hele dagen. DET JEG PRØVER Å SI er at jeg vil at barnet mitt skal bli glad i ball, og kan utvikle det til å bli fysisk aktiv. Grunnen til at jeg skrev fotball er fordi jeg kan mye om fotball, derfor.

 

Så det å få poden interessert i fotball er ambisjonsnivået ditt??? Stakkars gutt. :nei2:

Jeg spurte om noen kunne hjelpe meg med å få barnet mitt til å bli glad i ball.. Tenker sånn fysisk aktivitet. Jeg vil ikke at han skal ende opp foran pc'en hele dagen. DET JEG PRØVER Å SI er at jeg vil at barnet mitt skal bli glad i ball, og kan utvikle det til å bli fysisk aktiv. Grunnen til at jeg skrev fotball er fordi jeg kan mye om fotball, derfor.

å jeg kan hjelpe han videre der..
Lenke til kommentar

Ok, det er oppklarende. Som andre har nevnt, positiv aktivitiet relatert til ball vil nok gi økt sjanse for interesse.

 

Men hver så snill å husk at 3 1/2 år er veldig lav alder så legg ambisjonsnivået noen hakk under 0, det må under ingen omstendighet oppfattes av poden som vanskelig, da er løpet kjørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke det er mulig å overtale noen til å like noe de ikke er disponert for å sette pris på. Noe av det verste jeg visste under oppveksten var når jeg følte at foreldrene mine prøvde å styre interessene mine mot noe, de tingene havnet fort på svartelisten. Nå er jeg kanskje over gjennomsnittet trassig av meg, men likevel.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener med å ikke ville at han skal ende opp foran pc'n. Begge brødrene mine sitter stort sett foran pc'n hele dagen, det samme med mange av kompisene mine. En av mine beste venner spiller fotball, han har ett sykt talent innenfor akkurat dette! Og det er ikke bare det at han er flink i fotball, men han er også mere omtenksom og snill enn de kompisene mine som sitter foran pc'n.

 

Det er undersøkelser som viser at vis man sitter foran pc'n og eventuelt spiller skytespill eller annet så blir man frekkere i kjeften etter en stund ;) Kan se meg enig i det!

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...