Gå til innhold

Investere i Canon EOS 550D + 18-200mm obj.?


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Har i lang tid hatt lyst til å skaffe meg et speilreflekskamera, siden jeg i alle år har brukt små kompaktkameraer.

 

Har lest mye tester, artikler osv på nettet, og kommet frem til at Canon EOS 550d virker som et rimelig og godt kamera til mitt bruk.

 

Jeg er mye ute i naturen, siden mine hovedinteresser er jakt, fiske, friluftsliv og ski (bratt). Det vil først og fremst bli mye natur- og actionbilder.

 

Passer dette kameraet til mitt bruk? Ser også på film-funksjonen som en "kjekk" greie i tillegg til den gode bildekvaliteten.

 

I tillegg tenkte jeg å kjøpe 18-200mm objektivet fra Canon.

 

Høres dette ut som en passende rigg for meg og mitt bruk? Er ikke spesielt erfaren med speilrefleks fra før..

 

Hvor lønner det seg evt. å kjøpe kamera og objektiv?

 

Hilsen Kristian!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis video er litt viktig burde du heller sjekke ut 600D, det finnes kampanjer på det for tiden så du kan få et godt kjøp.

 

Angående objektiv er ikke en 18-200 førstevalget til flere amatørfotografer, grunnen er at når et objektiv har et såpass stort brennvidde-omfang er det mange kompromisser, blir omtrent som du vil ha en sportsbil som du kan kjøre flyttelast med, funker til begge deler men ikke optimalt.

 

Ville nok heller kjøpt en kamera med 18-55 IS og en 55-250 IS, da har du litt mer tele samt bedre optisk, er du litt mer hardcore ville jeg heller anbafale en Canon 15-85 IS eller en Tamron 17-50. Skal du absolutt har en superzoom "18-200" burde du også vurdere Tamron 18-270 VC, omtrent like god/dårlig som Canon sin 18-200 men med mer brennvidde.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Videofunksjonen er ikke superviktig, er først og fremst bildekvaliteten jeg fokuserer på.

 

Angående objektiv, så er jeg i første omgang mest interessert i et "allround-objektiv". Vil helst slippe å ha med meg flere objektiv når jeg skal på lengre turer og utenlandsreiser.

 

Vridbar skjerm og touchscreen føler jeg bare gjør kameraet enda mer "knotete"..eller? Pris er også en faktor, og da blir i hvertfall 650D litt for dyr.

 

Som nevnt så er dette et kamera jeg skal ha mye med på diverse turer i skog og fjell. Naturbilder og in-action bilder står høyt på lista. Kom gjerne med flere tips folkens, trenger det! Greier aldri helt å bestemme meg for hva jeg skal ha, og som passer meg best...

Lenke til kommentar

550 er et flott kamera å begynne med og selv om det er noen få forbedringer i 600D så gjør ikke de en til en bedre fotogref, og som nybegynner så tar det tid å bli kjent med sitt kamera og før du er blitt det er også 600D "gammelt"

Har en sønn som bor på Svalbard og han kjøpte 350D for mange år siden og bruker det aktivt den dag i dag og det leverer fortsatt gode bilder , det er vel det som er foran og ikke minst bak kamerahuset som er viktigst .

Lenke til kommentar

Jeg syns du skal gå for 15-85mm istedet for 18-200mm.

 

1. Det er optisk vesentlig bedre (nesten på nivå med 24-105mm L)

2. 15mm er befriende vidt sammenlignet med 18mm.

3. Vesentlig bedre bygget.

4. 200mm virker imponerende, men det skal ikke veldig mye beskjæring til på 85mm for å få tilsvarende utsnitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er mye ute i naturen, siden mine hovedinteresser er jakt, fiske, friluftsliv og ski (bratt). Det vil først og fremst bli mye natur- og actionbilder.

For meg høres 550D + 18-200 IS som en fornuftig kombinasjon. Jeg er enig med andre her at 15-85 er en bedre linse, men det høres også ut som du er bedre tjent med et litt større zoomområde.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en 550D og er veldig fornøyd. Har enda ikke møtt noen begrensninger til mitt bruk (selv om jeg begynner å blir mer og mer lysten på en 7D, mye vil ha mer :) ).

Videofunksjonen er jeg ikke så begeistret for, da bruker jeg heller kompaktkameraet.

 

Bildekvaliteten avgjøres av optikken. Jeg prøvde 18-200mm men så raskt at det leverte heller dårlig på korteste og lengste brennvidde. Jeg gikk for Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM og angrer ikke et sekund. Et knallgodt allround objektiv som leverer meget skarpe bilder

 

Hos komplett.no og Elkjøp har du åpent kjøp i en periode etter kjøpet, og da har du muligheten til å levere varen hvis du ikke er fornøyd. Kjekt! Disse kjedene kan ha heller labert utvalg av objektiver. Sjekk heller Japan photo, fotovideo.no eller bruktmarkedet på foto.no

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke kjøpt 18-200. Denne koster så vidt jeg vet godt over 4000 kroner også. Da ville jeg mye heller kjøpt 70-200 f/4. Denne koster omtrent det samme, og er mye bedre.

 

Og så tar du med 18-55, som kun koster deg noen få hundrelapper sammen med kameraet, og du har betydelig bedre dekning i området 18-200mm enn hva du ville fått ved å kjøpe superzoomen 18-200.

 

De hundrelappene det eventuelt koster mer er det ganske sikkert verdt.

 

Nå vet jeg ikke hva slags budsjett du opererer med, men til actionbilder vil du muligens være tjent med en 70-200 f/2.8 istedet, dog koster denne omtrent dobbelt så mye som f/4-versjonen (versjonen uten IS, som du uansett ikke har spesielt bruk for til actionfotografering).

 

Angående hvor du handler: Jeg pleier å bruke rimeligste nettbutikk, men både FotoVideo og JapanFoto ligger ofte godt an prismessig, og det kan kanskje være praktisk å ha en butikk du kan dra til for å prøve ut ymse.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger! Kjekt å høre hva dere mener, selv om dette faktisk gjør meg enda mer forvirra...forstår at 15-85 mm er et meget godt objektiv! MEN ser jo også at dette objektivet koster en god del mer enn f.eks 18-200 mm. Fins det noen gode tilbud på dette?

 

Jo mer jeg leser, desto vanskeligere blir det å velge hva man skal ha.. 15-85 mm frister veldig, vil jo ha best mulig kvalitet. Men det koster jo tross alt 2-3000 kr mer enn 18-200 mm.

 

Har ikke så god peiling på dette her, så er svært takknemlig for tips!

Skal ikke være lett det her.. :wee:

Endret av Kkh89
Lenke til kommentar

15-85 er sikkert et glimrende objektiv hvis du har nok lys. Men du skriver blant annet at du skal bruke objektivet spesielt mye til actionfotografering. Jeg vet ikke hva slags actionfotografering du skal drive med, men her kan det være at 15-85 er et dårlig egnet objektiv grunnet liten maksblender på full tele. Naturfotografering kan også bety så mangt, men tenker du actionbilder av dyr i gunstig fotolys, trenger du både tele og stor blenderåpning.

 

Problemet er at man ikke vet spesielt mye om hva man trenger når man starter, og jeg tror de fleste av oss har gått i (eller vurdert) alt-i-ett-objektiver. Så lærer man mer og forstår hva man trenger, og man ender opp med å selge alt-i-ett-objektivet med tap og kjøpe et mer egnet objektiv. Sånt blir fort dyrt.

 

Hvis jeg var deg tror jeg at jeg ville kjøpt kameraet med 18-55. Dette objektivet skal være optisk godt, og det koster svært lite sammen med kameraet (du sparer i hvert fall 5000 sammenlignet med å kjøpe 15-85). Etter å ha brukt dette en stund, samt lært deg det mest essensielle (kjøp også en fotobok, f.eks. Understanding Exposure av Bryan Peterson og Digital Fotografi i Praksis av Magnar Fjørtoft), handler du et egnet objektiv når du vet hva du trenger.

 

15-85 skal være glimrende optisk, men jeg synes det er litt merkelig at du blir anbefalt et lyssvakt objektiv som dette når du skriver at du skal drive med actionfotografering uten å spesifisere hva slags actionfotografering du skal drive med. Det er ikke mye skyene som skal til før dette objektivet ikke egner seg spesielt godt til actionfotografering, og tenker du med actionfotografering på f.eks. innendørssport kan du bare glemme 15-85. Sannsynligvis vil du også slite med bilder av bikkja i fart utendørs dersom du ikke har sterkt sollys.

 

Sånt vil uansett avhenge av hva du skal fotografere, og jeg ville derfor ikke lagt spesielt mye vekt på at andre er veldig fornøyd med sine objektiver uten å vite hva de bruker dem til. Det er ikke sikkert bruksområdet deres er det samme som ditt.

 

Uansett skal 18-55 være svært mye for pengene (det koster nesten ingenting ekstra med kamerahuset) - og med dette objektivet vil du lære og forstå hva du trenger, og så handler du etter behov når du kjenner begrensningene til 18-55.

 

Og nei - 18-55 er ikke godt egnet til actionfotografering, men det er heller ikke 15-85. Fordelen med førstnevnte er at det nesten er gratis i en pakke med kameraet du har sett deg ut, og sånn sett et billig og godt alternativ mens du lærer.

 

Jeg fulgte selvsagt ikke egne råd da jeg startet, men den gang visste jeg fint lite. Sånn er det vel med alle som starter. :) Jeg hadde i hvert fall spart penger på å bruke hodet før jeg handlet, og derfor er dette mine råd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

15-85 er sikkert ...................

Meget bra og balansert innlegg hvor jeg synes prosessen med å gå fra å vite ingenting til å lære seg hva man egentlig trenger er godt beskrevet. Veldig enig i at dt å treffe riktig med valg av linse på første forsøk er veldig vanskelig.

 

Jeg er også enig i at 18-55 IS er et bra sted å starte for de fleste og det kan du også gjøre, eventuelt komplementere med en rimelig telezoom. Alternativet er et mer alt i et objektiv hvor 15-85 er en god kandidat, skarpt, rask fokus og bra vidvinkel. Begrenset tele, men bedre enn 18-55. 18-200 som du spuret om i første innlegg er ikke på samme nivå i bildekvalitet og fokushastighet som 15-85, men et veldig fleksibelt objektiv.

 

Det er mange utfordringer med actionbilder, nok lys som Keyzer28 nevner er et problem, foksuhastighet et annet, rekkevidde et tredje. Hverken 18-55, 15-85, 18-200 eller 18-135 er objektiver beregnet på å ta actionbilder i profesjonell sammenheng, men det gjør dem ikke ubrukelige. Velger du en standardzoom som et av disse får du en del begrensinger og det må du bare akseptere. Målet må være å få et objektiv så du kommer i gang med det du ønsker å ta bilde av, og her er jeg uenig med Keyzer28, jeg tror 18-200 vil være et bra kompromiss for deg på grunn av litt større zoomområde, bare ikke forvent perfekt bildekvalitet eller verdens rakseste autofokus.

Lenke til kommentar

Jeg er mye ute i naturen, siden mine hovedinteresser er jakt, fiske, friluftsliv og ski (bratt). Det vil først og fremst bli mye natur- og actionbilder.

 

I tillegg tenkte jeg å kjøpe 18-200mm objektivet fra Canon.

 

Ein av hovedfordelane med å velge kitobjektiv 18-55 i forhold til 18-200 er at kitobjektivet er mykje mindre. Dermed blir litt mindre plagsomt å gå med kamera framme heile tida. Saknar avogtil min 350d med kit når det gjeld akkurat det. Det å bytte objektiv er egentlig ikkje så mykje stress som folk vil ha det til. Det er jo heile vitsen med eit systemkamera:) Eg ville kikka etter brukte 70-200 f/4 hvis du treng tele, har sett dei ned i 2500kr på foto.no.

 

Hvis actionbilder betyr "ski (bratt)", så betyr det også i dei aller fleste tilfeller masse lys, så lysstyrken på objektivet til den typen fotografering, er ikkje så nøye. Blender oftast ned til minst 5,6 sjølv, i dei fleste tilfeller i slike situasjonar, sjølv om optikken min har betre lysstyrke. Det som kan vere vanskelig, er å få bilder tatt med telelinse med tett utsnitt til å bli i fokus, det stiller litt krav til både kamera, fokusmotor i objektiv og teknikken til fotografen. Men det er ikkje umulig å få til med enkelt utstyr, har fått mange gode treff med 350d og 55-250 is (billig plastikktelezoom) og dei gangane det er blir bom så kan det like gjerne vere evna til fotografen til å holde fokusprikken på målet som har svikta. Har no oppgradert til 7d og 70-200 f/4, men det blir ei heilt anna vekt og prisklasse. Håper treffprosenten øker, det er kjipt når alt stemmer bortsett frå fokusen ;-) Dei beste skibilda er uansett etter min meining ofte ikkje bilder tatt med teleobjektiv med tett utsnitt, men bilder som viser ein skikøyrar i ei spektakulær linje i eit flott landskap. Slike bilder får ein tatt med allslags utstyr, så lenge ein klarer å komme seg til det spektakulære landskapet, i riktig lys og har blikket i orden.

 

Det ser ut til at du stort sett kjem til å bruke kameraet utendørs i allslags vær. Er du låst på canon? Eg ville også kikka på pentax, feks k-5 med 18-55 WR. Pentax lager optikk og kamera med god værtetting i vesentlig rimeligare prisklasse enn canon og nikon. Dei lagar også modellar som er påkosta og gode uten å vere fysisk store, dermed burde det vere det perfekte turkamera. Bildekvaliteten på lav iso er også litt betre, (evne til å få feks både ein lys himmel og ein mørk forgrunn til å sjå bra ut etter drastisk bildebehandling) uten at eg ville lagt så veldig stor vekt på det.

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke en investering, det å kjøpe et kamera ...

 

Men 550D er et greit kamera å starte med. Ikke verdens raskeste; men med riktig bruk og teknikk går det fint ta gode bilder med det, også actionbilder. Jeg hadde nok startet med en Tamron 17-50mm og Caon EF-S 55-250mm istedet for en 18-200mm.

Lenke til kommentar

Hei igjen! I dag slo jeg til på japan photo sin kampanje; Canon EOS 600D til 4499,-

 

Var vel det rimeligste kjøpet jeg kunne gjort akkurat nå..

 

Ang. objektiv, så gjorde jeg som noen over her anbefalte..tok med kitobjektivet 18-55mm, så får jeg heller gå til innkjøp av andre objektiv etter hvert når jeg føler for det!

Nå står batteriet å lader..venter spent... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...