Gå til innhold

Ny laptop ca 13" - de kommer uten DVD/CD-spiller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe ny laptop. Har en 14" Acer Timeline som har funket bra. Bruker den mye til analyse av sjakk, spilling av sjakk og ellers kontorting. Greit å kunne spille av en film i ny og ne. Den bør være så portabel som mulig og ha god batterikapasitet. Trenger ingen spill-PC med grafikk osv, men gjerne minst 4-kjerna. Tror jeg kan leve med en 13" og sånn sett er det vel greit for plassen sin del.

Ser det er en del med SSD-disk, flere av disse ser ut til å passe meg veldig bra. Blant annet Asus U31 som har fått gode kritikker. Jeg ser bare et stort problem: de har ikke DVD/CD-spiller! Det må da være et enormt problem? Jeg har flere programmer som installeres fra DVD/CD. Så ryker jo også muligheten for å se DVD-filmer da. Disse må da være ubrukelige for alle som ikke lever av kun å laste ned fildelingsprogramvare og divx-filmer?

Man kan ha en ekstern DVD-spiller via USB, men det må være noe plunder? Og den kjører vel ikke raskt nok til å avspille DVD-filmer?

Noen tips for en bra bærbar til mitt forbruk hvis en må ha DVD-spiller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har 3 stasjonære og en notebook og har ikke sett en CD/DVD på ett par år, ligger ikke alt for nedlasting om dagen teknisk sett ?

Skrevet

Optiske drev er for det meste unødvendig i 2012, 99,99% av alle ting du trenger kan lastes ned, og resten kan overføres til USB via en annen PC.

Det er alltid en mulighet å koble til ett drev via USB, men det virker helt idiotisk å bygge det inn i PCer nå for tiden, de tar jo 1/3 av hele PCen.

Skrevet (endret)

Har selv en acer timelinex 3820TG uten CD/DVD og det har ikke vært et savn. Men jeg bruker den ikke til film. All programvare finner jeg på nettet, eventualt lager jeg en iso fil på en annen maskin og bruker en USB pinne + daemon tools CD/DVD emulator til å montere iso filen, spill som krever CD har jeg liggende på harddisken som iso filer og monterer dem etter behov.

Det går helt fint å se film fra ekstern DVD spiller, men ja, det er ekstra plunder/bry å drasse på.

Søkte på prisjakt på enheter med quadcore intel CPU, maks 13.3" og CD/DVD, og fikk opp 0 treff. Virker som quadcore CPU er omtrent ikke-eksisterende i så små maskiner. tok vekk CD/DVD valget og fikk da 1 treff: http://www.prisjakt....t.php?p=1277699

Med andre ord: du må nesten nøye deg med dual core.

Ett alternativ er jo multicom sin 11": http://www.multicom....t:10617134;fl:0 den kan leveres med quadcore om man ønsker, men er jo rettet mer mot gaming og har derfor graftig grafikk og støyende kjøleløsning osv.

Endret av OC-Freak
Skrevet (endret)
Man kan ha en ekstern DVD-spiller via USB, men det må være noe plunder? Og den kjører vel ikke raskt nok til å avspille DVD-filmer?

Jeg har ekstern DVD-brenner.

Den er rask nok for å se på DVD

Og den er ikke noe plunder i det hele tatt. Den behøver ingen ekstra strømforsyning, som enkelte eksterne harddisker gjør. Det er kun en USB-kabel som trengs.

Plater er uansett noe herk.

Nittitallet er over. Du trenger ikke å installere fra plata som fulgte med i esken, hver gang du kjøper maskinvare eller programvare

Skal du ha en 13" laptop, er det bare tull å kjøpe et beist med CD-spiller, om du da ikke har svært sære behov.

Oppdaterte programmer og drivere får du på produsentens hjemmeside.

Ikke fra ei plate som har ligget i en skuff i to år.

Endret av Mannen med ljåen
Skrevet

Ekstern DVD fungerer flott, og jeg bruker min egen fra tid til annen (3-4 ganger i året?). Forøvrig leverer Asus sine u og ux modeller bra, og om du liker en av de skal du ikke nøle med å kjøpe den.

Firekjernet prosessor skal du ikke tenke noe på. Se på prisen til maskinen, den reflekterer gjerne hva du får av kraft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...