Gå til innhold

Anbefaling: RAM/minne


Anbefalte innlegg

David Brown : Jeg tror nok ikke vi er så uenig når det gjelder programvare, men sannsynligvis så er det måten vi har to forskjellige synspunkt på saken.

 

Mitt synspunkt kan grovt sett forenkles med : Flere pc'er som har godt med minne (og 64 bits) kan gi intensiver til utviklerne å utvikle programvare som ikke har begrensningene til 32 bits systemer eller for brukere som ikke har nok minne.

Uansett så synes jeg vi begge to har fått fram våre synspunkt på minnebehovet på en fornuftig måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

David Brown : Jeg tror nok ikke vi er så uenig når det gjelder programvare, men sannsynligvis så er det måten vi har to forskjellige synspunkt på saken.

 

Mitt synspunkt kan grovt sett forenkles med : Flere pc'er som har godt med minne (og 64 bits) kan gi intensiver til utviklerne å utvikle programvare som ikke har begrensningene til 32 bits systemer eller for brukere som ikke har nok minne.

Uansett så synes jeg vi begge to har fått fram våre synspunkt på minnebehovet på en fornuftig måte.

Problemet med 64 bits kode i dag er at du må ha en 64bit og en 32bit for å støtte alle.

Om programet ikke har noen merkbar fordel av 64bit er det liten grunn til å lage en 64 bit versjon før win xp har forsvunnet. Er derimot godt mulig at en del tunge programmer kommer til å droppe 32 bit versjonen snart.

Lenke til kommentar

David Brown : Jeg tror nok ikke vi er så uenig når det gjelder programvare, men sannsynligvis så er det måten vi har to forskjellige synspunkt på saken.

 

Mitt synspunkt kan grovt sett forenkles med : Flere pc'er som har godt med minne (og 64 bits) kan gi intensiver til utviklerne å utvikle programvare som ikke har begrensningene til 32 bits systemer eller for brukere som ikke har nok minne.

Uansett så synes jeg vi begge to har fått fram våre synspunkt på minnebehovet på en fornuftig måte.

Problemet med 64 bits kode i dag er at du må ha en 64bit og en 32bit for å støtte alle.

Om programet ikke har noen merkbar fordel av 64bit er det liten grunn til å lage en 64 bit versjon før win xp har forsvunnet. Er derimot godt mulig at en del tunge programmer kommer til å droppe 32 bit versjonen snart.

 

Enige.

 

Jeg ser at tunge programmer kommer til å gå over til 64-bit, men for lettere programmer er det ingenting å vinne med 64-bit, og det koster en god del (inkludert kompatibilitet med 32-bit systemer, som nesten alle XP systemer og en betydelig andel Win 7 systemer - jeg ville tippe på at det er fremdeles flere 32-bit Windows systemer i aktiv bruk enn 64-bit systemer).

 

Men ellers tror jeg at Malvado og jeg er nokså enige.

Lenke til kommentar

 

Mye smartere å gå for lavprofilutgaver. Vengeance heatspreaderne utelukker muligheten for flere tredjepartskjølere, og de gjør ikke noe særlig nytte for seg heller utenom å se litt kul ut.

 

Nei, det skulle da ikke være noe problem. Har selv tatt mine av og på for å fjerne støv, var ikke noe problem i det hele tatt ;)

 

Når skrev jeg at det var vanskelig å fjerne de? Les innlegget mitt om igjen du ;)

 

Mye smartere å gå for lavprofilutgaver. Vengeance heatspreaderne utelukker muligheten for flere tredjepartskjølere, og de gjør ikke noe særlig nytte for seg heller utenom å se litt kul ut.

 

Dette merket jeg kjapt da jeg installerte H80 kjøleren over mitt hovedkort med socket 2011 som har 8 spor. Vengaence er for "høye" for den siden. Er lav-profil utgavene like bare uten varmesprederen? - Hvis det stemmer- går det ikke ann for meg å kjøpe 4 lavprofils Vengaence RAM-brikker nå som jeg allerede har 4 stk med varmespreder og sette de uten varmespreder bak H80-kjøleren? Altså : |||| [cpu] ||||

De 4 på venstre side uten varmespreder og de 4 på høyreside med varmespreder..

 

Så vidt jeg vet er det nøyaktig samme brikke bare uten heatspreaderen :)

 

Du skriver at det utelukker for flere tredjepartskjølere, men det er jo bare å ta av heatspreaderne så er det ingen problem? Unskyld hvis jeg misforstår her...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Litt gammel tråd? Skal gå til innkjøp av 8gb ram, maks 1600mhz. Er ikke disse et godt valg da: 2xCorsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL7 4GB? CL7 å greier :) Eller er det noen andre å foretrekke? Eller eventuelt http://www.prisjakt.....php?p=1082977? Eneste forskjellen jeg ser på dem er XMS3 (hva nå enn det betyr) og designet på kjølern, begge er også LP...

 

EDIT: Og 3,- i pris :hmm:

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Litt gammel tråd? Skal gå til innkjøp av 8gb ram, maks 1600mhz. Er ikke disse et godt valg da: 2xCorsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL7 4GB? CL7 å greier :) Eller er det noen andre å foretrekke? Eller eventuelt http://www.prisjakt.....php?p=1082977? Eneste forskjellen jeg ser på dem er XMS3 (hva nå enn det betyr) og designet på kjølern, begge er også LP...

 

EDIT: Og 3,- i pris :hmm:

 

XMS3 betyr Xtreme Performance DDR3.

 

XMS3 har "Tested Latency: 7-8-7-20"

 

Vengeance har "Tested Latency: 7-8-8-24"

 

PS: Bruk Prisguide.no neste gang. Den plassen der var håpløs.

Lenke til kommentar

Det var ikke det jeg mente. Jeg mente om du vet hvilke spesifikasjoner du leter etter, og kan bruke avansert filter-søk tar det bare et minutt eller to å finne alle aktuelle kandidater på prisjakt, mens på prisguide må du bla igjen kategorier og plukke ut kandidatene.

Om du f.eks. bare skal ha deg en viss mengde RAM eller lagring og leter etter en god pris er prisguide helt grei.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Glem Win7, det er 8 som gjelder nå, og 8pro 64bit som ikke har noen restreksjoner på verken RAM eller kompabilitet med tidligere windowsversjoner fås for så lite som kr. 249,-. Ok, du må kanskje ut med 5$ for en ok startmeny, men ellers er jo alt som før, bare bedre.

 

Hvis en er på stram line økonomisk, bør en vurdere en SSD før en kjøper 32GB "high end" RAM!

 

Ram er jo ikke dyrt for tiden, så det er bare å fylle opp med så mye en får plass til. Ut fra de tester som jeg har lest er det lite forskjell på CAS 9 og 10 eller 1300-1600Mhz. Nyere CPUer overklokkes på multiplikator. Da er det langt viktigere at brikkene faktisk passer under en stor luftkjøler. Vil tro at minst 50% av alle selvbygg vurderer en oppgradert luftkjøler.

 

Når en tester hovedkort burde man kanskje hatt med de mest populøre kjølerne og RAMbrikkene da det er lite info fra produsenter om hva som passer sammen og hva som ikke gjør det. Mål o.l. er i allefall godt skjult inni alle spesifikasjonene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...