Gå til innhold

Førsteinntrykk Buffalo WZR-HP-AG300H


Anbefalte innlegg

Endelig har min nye router ankommet. Tenkte å dele førsteinntrykket, blir sikkert mer etterhvert. Bestilt og levert av Deal.no (du finner den her https://www.deal.no/...ZR-HP-AG300H-EU ). Passe halvfornøyd med deal.no. De brukte drøyt seksten dager fra bestilling til levering til tross for at denne visstnok var på leverandørlager et par dager unna. De legger også til admingebyr på førti kroner som gjør prisen litt mindre gunstig. I skrivende stund kan du også bestille routeren hos amentio og multicom. Nok om nettbutikker.

 

Først har vi pakken, og den var et nydelig syn:

post-22889-0-51122600-1338930694_thumb.jpg

Utrolig morsomt å se en fabrikant som tar skrittet og legger inn dd-wrt som standard. Gleder meg til gjensyn med dd-wrt, det har blitt et par år siden sist. Ellers ser vi på pakken at routeren har det aller meste man kan ønske seg i en router.

 

Pakken hadde det man kan forvente, og litt til:

post-22889-0-89915600-1338930898_thumb.jpg

En litt mer elegant nettkabel enn mine gamle, brakett for veggfeste, strømkobling for England i tillegg til siviliserte Europeiske land, og en USB forlenger. Naturligvis følger det med en CD og bruksanvisning, men de går rett i søpla her.

 

Jeg var allerede koblet til mitt trådløse nett hjemme når jeg koblet meg (med kabel) til Buffaloen. Routeren oppdaget at 192.168.1.xxx allerede var i bruk, og skiftet om til å bruke 192.168.11.xxx uten at jeg løftet en finger. Effent, det tillot meg å ha nett-tilgang mens jeg satte opp routeren. Praktisk siden dd-wrt har fantastisk dokumentasjon på nettet: http://www.dd-wrt.co...x.php/Main_Page

Velkomstsiden ser slik ut:

post-22889-0-89881800-1338931345_thumb.png

så her er det bare å legge inn brukernavn og passord på routeren med en gang, så slipper du at naboen får kontroll over nettet ditt. Straks ny bruker med passord var satt opp, kom jeg til neste side, og den ser slik ut:

post-22889-0-20850700-1338931431_thumb.png

legg spesielt merke til at denne kommer med 128MB ram, ikke mye av de blir brukt... Ennå :) Hvilket minner meg på en av tingene som gjør at det kun fins en router firmware for meg,. Vi får ingen informasjon om hvor mye lagring som er tilgjengelig. Denne routeren, i likhet med alle andre firmware alternativer så nær som en, har ikke lagt opp til at du skal bruke intern lagring på routeren. OpenWrt derimot vil gjøre om routeren til en vanlig linux-server med alt som hører til. Kanskje mer om det senere.

 

Begge radioene er satt opp som standard, og virker ut av boksen. Bare legg inn passord. Det har gått rykter om dårlig signal, så det var det første jeg ville sjekke på mitt eksemplar. Huset mitt har 8x19 meter grunnflate, to etasjer pluss kjeller og loft. ved å plassere routeren i ene enden av huset, gå opp en etasjer og ut på en veranda i andre enden, så hadde jeg fortsatt signal på begge aksesspunktene. Signalet lå da på knapt 30/70, så veldig sterkt er det ikke, men det er etter mine erfaringer respektabelt. Herved friskmelder jeg signalstyrken til denne. Skal komme med oppdatering om bildet endrer seg. Det eneste jeg la merke til var at 2.4GHz radioen så ut til å tidvis dumpe ned i svak signalstyrke, mens 5GHz radioen holdt seg på stabilt høyt signal. Annen kommentar, dd-wrt ser ikke ut til å støtte å sette 40MHz på noen av radioene, så den kritikken står.

 

Da er det omtrent så lenge jeg har tålmodighet til å vente før jeg installerer OpenWrt på denne. Hvis noen vil vite noe mer om dd-wrt så fyr løs fort.

 

EDIT: 40MHz funker helt fint på radioene med OpenWrt. Se videre i tråden for mer info.

Endret av Del
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge holdt dd-wrt på routeren, da er endelig OpenWrt inne. Det gikk smertefritt. Lastet ned denne: http://downloads.ope...fs2-factory.bin

 

Den bruker ikke komprimert filsystem slik som squashfs bildene av openwrt gjør, men heller det flash-tilpassede filsystemet jffs2 på hele installasjonen. Det bruker mer plass, men det gjør ingenting, her er det et hav å ta av. Generelt vil jeg vel anbefale squashfs bildet istedet, det har muligheten til å tilbakestille routeren siden squashfs er read-only. Med jffs2 kan alt slettes, det er en risiko.

 

Etter installasjon trengte routeren en reboot (altså ut og inn med strømkontakt), koble til PC med trådnett, og vente til den kobler seg opp. Dernest må man logge seg på med telnet for å sette passord, det gjøres fra terminal:

telnet 192.168.1.1
passwd

så er det bare å logge ut, og logge seg på igjen med ssh (bruk Putty fra windows):

ssh [email protected]

Nå er tiden moden til å fa nett, koble routeren til Internett.

Da kan vi ha det litt moro å sjekke hva linux finner på denne herligheten. Først hvilken kjerne vi har:

root@OpenWrt:~# uname -a
Linux OpenWrt 3.3.8 #1 Wed Jun 6 01:31:27 PDT 2012 mips GNU/Linux

så kan vi se hvilken prosessor vi har:

root@OpenWrt:~# cat /proc/cpuinfo
system type			 : Atheros AR7161 rev 2
machine				 : Buffalo WZR-HP-AG300H
processor			   : 0
cpu model			   : MIPS 24Kc V7.4
BogoMIPS				: 452.19
wait instruction		: yes
microsecond timers	  : yes
tlb_entries			 : 16
extra interrupt vector  : yes
hardware watchpoint	 : yes, count: 4, address/irw mask: [0x0000, 0x0030, 0x0a68, 0x0160]
ASEs implemented		: mips16
shadow register sets	: 1
kscratch registers	  : 0
core					: 0
VCED exceptions		 : not available
VCEI exceptions		 : not available

dvs. en MIPS prosessor fra Atheros som kjører på 680MHz, en aldri så liten kraftpakke :)

 

Så har vi hvor mye minne vi har og hvor mye av det som er brukt eller cachet:

root@OpenWrt:~# free
		 total		 used		 free	   shared	  buffers
Mem:		126664		15152	   111512			0			0
-/+ buffers:			  15152	   111512
Swap:			0			0			0

altså 15MB brukt, 111,5MB ledig. Mye å gå på med andre ord. Så hvordan står det til med lagring:

root@OpenWrt:~# df
Filesystem		   1K-blocks	  Used Available Use% Mounted on
rootfs				   31296	  3012	 28284  10% /
/dev/root				31296	  3012	 28284  10% /
tmpfs					63332		72	 63260   0% /tmp
tmpfs					  512		 0	   512   0% /dev

dvs. vi har bortimot 32MB å ta av hvorav kun 10% er brukt. /tmp og /dev tar av RAM slik at de blir slettet ved en reboot. Så vi har mye å gå på her også før våre 32MB er oppbrukt, men vi skal snart få fyllt opp litt.

 

OK, da er det på tide å bruke litt av lagringsplassen, og det har vi pakkesystem for. Først kan vi sjekke hva som er installert, det er en litt lang liste så jeg dropper listen, men slik er kommandoen:

root@OpenWrt:~# opkg list-installed

Listen avslører at USB drivere er installert, trådløsdriver er installert, men det er ingen web-interface. For de av oss som vil ha det brukervennlig er neste naturlige skritt å få en web-interface slik at vi ikke trenger konfigurere alt fra kommandolinja. Ikke at det er veldig vanskelig, all konfigurasjon befinner seg i mappen /etc/config, så her kan du redigere for hånd det du vil. Uansett, la oss installere Luci som er standard web-interface til OpenWrt (en annen web-interface som kan være verdt en test er X-Wrt):

root@OpenWrt:~# opkg update
root@OpenWrt:~# opkg install luci

sørg nå for at web-serveren på routeren blir startet hver gang routeren booter slik at web-interfacen alltid er tilgjengelig:

root@OpenWrt:~# /etc/init.d/uhttpd enable

så kan vi starte den nå, slik at vi slipper å reboote:

root@OpenWrt:~# /etc/init.d/uhttpd start

Da er det på tide å åpne nettleser, legg inn adressen 192.168.1.1 i nettleseren, så kan du logge på. Da ser det slik ut:

post-22889-0-97647100-1339053063_thumb.png

Da er det på tide å aktivere trådløst nett. Gå til Network og Wifi, så klikker du på Enable ved en av radioene (eller begge):

post-22889-0-18373800-1339053075_thumb.png

klikk på Edit, så kan du sette opp WPA2 kryptering og passord her:

post-22889-0-79673500-1339053082_thumb.png

Gratulerer, du har nå en velfungerende trådløsrouter.

Endret av Del
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da begynner ting å falle på plass. Altfor godt vær har gjort progresjonen treg, men nå er det meste jeg ville ha på plass. Signalstyrken virker fortsatt OK, så har ikke sett behov for ekstra antenne ennå.

 

I forrige post lastet vi ned openwrt, og installerte denne gjennom web-interface. La inn passord, ny web-interface, og aktiverte trådløst nett.

 

Mitt neste punkt er å sette opp dhcp (gi maskinene en fast IP adresse), dns (gi maskinene et navn knyttet til IP adressen), og brannmur (bestemme hvilken nett-trafikk som går hvor). Her jukset jeg, og bare kopierte filene fra min gamle router, men det er slett ikke vanskelig å sette opp dette i openwrt sin web-interface. Bare koble til alle maskinene dine (tråd og trådløst), så går du inn på Network og DHCP and DNS. Der vil du se alle maskinene listet opp under Active leases. Bare legg dem inn i listen under med de IP-adressene de allerede har fått, og gi hver maskin det navnet du vil. Det er meget fort gjort siden Mac og IP allerede er forhåndsutfylt for deg. Skulle gjerne lagt ut skjermskudd, men blir knot å anonymisere ørten Mac adresser på bildet.

 

Nå har vi fått fast IP, da kan vi sette opp brannmuren. Mer spesielt tenker jeg på port-forwarding, noe de fleste vil ha nytte av. Gå inn på Network og FirewallPort forwards. Nederst på siden kan du legge inn forwarding, det ser slik ut:

post-22889-0-77032200-1339325794_thumb.png

Eksempelvis for torrent nedlasting er det greit å ha noen porter åpne, det ser slik ut:

post-22889-0-38906500-1339325831_thumb.png

 

Neste punkt på listen er å sette opp gjestenett. Jeg liker ikke at naboer får tilgang til mitt nett når de er på besøk, og de vil jo gjerne koble seg til. Jeg valgte den tunge veien med å sette opp alt manuelt fra denne siden:

http://wiki.openwrt.org/doc/recipes/guest-wlan

men du kan fint gjøre det i web-interface også. Hvis noen er interessert kan jeg sikkert hjelpe. Uansett, gjestenettet er på 2.4GHz radioen siden det meste støtter den:

post-22889-0-08053100-1339326432_thumb.png

 

Neste punkt på listen er å få satt opp en USB-disk på routeren, til back-up, fildeling og streaming. Da trenger vi å installere noen ekstra pakker. Gå til pakkeinstallasjon på routeren, her:

post-22889-0-51265800-1339326630_thumb.png

nå ser du at jeg har juksa, og allerede installert masse ekstra for 20% av plassen er brukt. Uansett, du trenger støtte for filsystem, bruk ext3 eller ext4, disse er best støttet (da må disken formateres deretter). Det finner du i pakken kmod-fs-ext4. Du trenger også pakkene kmod-usb-storage, block-mount, samba36-server og luci-app-samba. Når du har installert disse og disken din er formatert med ext3 eller ext4 filsystem, så kan du få montert opp disken på routeren på denne siden:

post-22889-0-03107200-1339327192_thumb.png

Dernest må vi gjøre den tilgjengelig på nettet, det kan gjøres slik:

post-22889-0-15795900-1339327234_thumb.png

sjekk nå at du får tak i disken som delt mappe på nettet. Dokumentasjon på manuelt oppsett av dette finner du her:

http://wiki.openwrt.org/doc/howto/usb.storage

http://wiki.openwrt.org/doc/howto/cifs.server?s[]=samba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Endelig en oppdatering. Personlig laster jeg ned siste skudd kildekode fra OpenWrt, og kompilerer opp selv. Dette betyr også at jeg blir rammet av bugs som ikke fins i den offisielle versjonen. For denne routeren var det en seiglivet bug som gjorde trådløst ustabilt, men endelig er den fikset. Dette betyr også at jeg nå har OpenWrt bilder til denne routeren som jeg føler jeg kan gå god for. Dersom du har denne routeren og ønsker å teste OpenWrt trenger du bare laste ned denne:

http://ubuntuone.com...TUcfNoNcFkleMUP

så installerer du gjennom web-interface. Dersom du allerede har OpenWrt installert, og bare vil oppgradere til denne versjonen, så bruker du heller denne:

http://ubuntuone.com...5a5hKGfBabQP0gh

 

Merk: Jeg tar intet ansvar om så routeren spiser opp katten din ved installasjon. Hva enn du gjør, ikke kutt strømmen til routeren mens den installerer.

 

Dette bildet har et hav av software installert (mye mer enn det som følger med OpenWrt som standard). Likevel fyller det bare opp drøyt en tredjedel av lagringsplassen, så du kan installere masse mer fra pakkesystemet til OpenWrt. Dette bildet bruker (i motsetning til Squashfs bildene av OpenWrt) skrivbare filsystem for alt, så du vil også kunne frigi lagringsplass ved å fjerne det jeg har installert.

 

Kan bemerke at denne kjører 40MHz på radioene helt greit. Det vil si at kun signalstyrken gjenstår som et mulig minus. Mine tester så langt har vist grei signalstyrke på mitt eksemplar. Har tenkt å teste det litt mer når jeg får rotet meg til det.

 

PS! Dersom du tester bildet mitt er det flott om du legger igjen en kommentar her :)

Endret av Del
Lenke til kommentar

Utrolig fin guide, kudos! :)

 

Er på utkikk etter en ny router som matcher hastigheten til nettverkskortet i HTPCen min, TP-Link TL-WDN4800, samt har 5Ghz og støtter OpenWRT. Det står mellom denne og Netgear WNDR3800. Ser du har tidligere nevnt at disse to er de beste valgene, men dette er nå snart et år siden. Hva var årsaken til at du valgte Buffalo? Dvs. vil du helst anbefalt denne?

 

Har også lest om litt ustabiliteter/disconnects på WNDR3800, men det ser ut til at det kanskje er relatert til eldre firmware som har blitt/blir shipped. Har ikke funnet noe info om dette også gjelder på OpenWRT. Har du selv testet denne modellen?

 

Nå har jeg WRT54GS, men den kneler litt vel lett ved mange connections (torrents) som du sikkert vet, har kun 802.11g og mangler gbit ethernet.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Anbefalingen står fast, lite har endret seg siden sist. Har ikke testet WNDR3800, men innmaten er identisk med Buffaloen jeg kjøpte. Et hederlige unntak, Buffaloen har dobbelt så mye lagring. Ellers er det forskjellige antenner, så mulig signalstyrken er bedre på Netgear routeren, men det er vanskelig for meg å si noe sikkert om. Prisen er kanskje den største forskjellen, Netgear routeren er 50% dyrere. Generelt er begge et godt valg fortsatt. Toppmodellen til Asus har marginalt bedre hardware, men elendig linuxstøtte, og koster vesentlig mer enn Netgear routeren, så den vil jeg ikke ha.

 

Selv har jeg nettopp bestilt meg en ny router i deler som julegave til meg selv. Her er hovedkortet:

http://routerboard.com/RB493G

så da havner Buffaloen på hytta, så er det påån igjen med debugging og testing :dremel:

 

Ustabiliteten på WNDR3800 bekymrer meg ikke overhodet. Du kan installere openwrt fra web-interface, og buggen som rammet meg rammet også den. Den er nå fikset, dønn stabil router for meg siden siste boot av routeren:

root@OpenWrt:~# uptime
19:20:50 up 24 days, 20:46,  load average: 0.00, 0.01, 0.04

når du får inn en stabil openwrt, så kan du bare la den surre å gå i år uten å tenke.

Endret av Del
Lenke til kommentar

I følge prisjakt så koster de ca. det samme. Prisene varer dog ganske mye på begge to, så om man titter på Netgearen på Komplett f. eks er den mye dyrere. Å kjøpe en av de populære Asus-routerne var egentlig aldri et alternativ, har lyst å leke litt med OpenWRT.

 

Tror jeg uansett bestiller Buffaloen da du har rimelig godt bevist at den kjører godt. Det største minuset med den er at det kan bli litt lang leveringstid :tease: Signalstyrke bør ikke være noe problem i denne leiligheten i alle fall, maks 5 meter fra routern og ingen betongvegger.

Får se om jeg ikke kanskje også tester bildet ditt.

 

Og ja, planen er å kjøpe en litt kraftig router nå så den kan holde lenge, på samme måte som min WRT54GS har gjort, den er fra 2006.

 

Selv har jeg nettopp bestilt meg en ny router i deler som julegave til meg selv. Her er hovedkortet:

http://routerboard.com/RB493G

så da havner Buffaloen på hytta, så er det påån igjen med debugging og testing :dremel:

Hehe, stå på! Viktig med noen som tester ut nye godsaker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...