Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvorfor er denne leiligheten så billig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en veldig liten leilighet samt en andelsleilighet. Hadde dette vært i f.eks. Bergen hadde det fortsatt vært billig mtp størrelsen, men jeg aner ikke hvordan prisene pleier være i Sandefjord.

Skrevet (endret)

Noen som kan forklare meg hvorfor denne leiligheten er så "billig"?

Er det noe jeg ikke har forstått? Ser det er 8500 i fellekostnader men vil jo si at det er ganske billig

http://www.finn.no/f...nnkode=35167781

Tja - vet ikke om dette er så billig, i Sandfjord. Og felleskostnader på kr. 8 590,- pr mnd. er også ganske dyrt. I sandefjord kan du vel leie en tilsvarende leilighet, for den summen. Selv i sentrale strøk, med press i boligmarkedet, så er dette høye felleskostnader. Så her ligger noe av forklaringen til den relativt lave prisantydningen.

Editt: I mange lignende boliger, med høye fellesutgifter, ligger ofte oppvarming. Det gjør det ikke her. Så her må du beregne ca 1 tusen på dette, pr. mnd. Og kabel/internett er heller ikke med så det blir 560 kr. ekstra. Da er du oppe i over 9 tusen kroner pr. mnd. Og så skal du betale for lånet, så du havner vel i beste fall opp i ca 13 - 15 tusen kr. pr mnd.

Endret av geco5
Skrevet

Takk for alle svar!

Ser at husleien er inkludert i felleskostnadene. Det som er spennende her er jo beliggenhet.

Skrevet (endret)

Denne er "billig" fordi det så vidt jeg skjønner er en obligasjonslelighet fra 1991 etter lovverket i husleieloven av 1939 - denne måten å "selge" leiekontrakter ble det slutt på i 2000 da ny husleielov kom.

fra Finn:

Obligasjon:

Det gjøres oppmerksom på at obligasjonens pålydende er kr. 97 000,- og at man betaler en overpris for obligasjonen.

Leiekontrakt, låneavtale og partialobligasjon er vedlagt salgsoppgaven og vi oppfordrer interessenter til å sette seg inn i dette før inngivelse av bud. Leien indeksreguleres og neste regulering er 1/6-2013.

Forstår jeg det rett blir man ikke eier av denne leiligheten, man får bare en leieavtale ved å kjøpe obligasjonen for 590.000, men den er bare pålydende 97.000. Og i verste fall kan man bli kjøpt ut av eier av bygget for obligasjonens verdi, lavere enn den overpris man har betalt. Man har færre rettigheter og deltar ikke i verdistigningen av bygget på samme måte som i selveier, andels- eller borettslagsleiligheter.

Les gjerne også http://no.wikipedia....asjonsleilighet og http://www.jusstorge...y=37&ArtKey=279

PS: Jeg håper jeg tar feil...

Endret av Svinks
Skrevet

Spørsmålet om dette er billig eller dyrt vil i all hovedsak være avhengig av kva leigekontrakta gir deg av rettigheiter.

Være spesielt oppmerksom på at krav om å signere leigekontrakt og ikkje kjøpskontrakt bør få varsellampene til å lyse.

I praksis så betaler du ein halv mill for å få rett til å leige ei eitroms leiligheit for 8500 kroner i måneden (pluss strøm, pluss intenett/TV).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...