Gå til innhold

– Vi kan ikke nå fotorealisme (Mac, PC)


Anbefalte innlegg

Jeg kan lage en liste med flere hundre eldre spill av både kjente og mindre kjente spillutviklere hvorav de er på et helt annet nivå enn Skyrim med tanke på grafikk.

Gleder meg til denne. Tror ikke jeg kan nevne 200 spill selv engang, men kanskje det begynner å demre når listen kommer. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Koslig med personangrep. Jeg spiller utelukkende pc og har en relativt heftig spillmaskin. Man kan si mye negativt om skyrim, men å presentere det som et "bokstavelig" faktum at et spill som de aller fleste er enige om er objektivt pent, som stygt, blir direkte banalt.Å definere din svært merkverdige påstand som et faktum, istedenfor å si at du ble skuffet av grafikken, vitner om at du er et troll kun ute for å provosere.
Du kan umulig ha en 'heftig spillmaskin' dersom du syntes at Skyrim ser bra ut. JDersom du faktisk hadde hatt en 'heftig spillmaskin' så hadde du nevnt det faktum at Skyrim hovedsakelig er en konsollport som er dummet ned i favør for konsoller. Beklager, du er et troll og har ingen kunnskaper om PC-gaming.

 

Svært så mye du vet om meg da. Jeg har 2x Gtx 580SC, i7 2700k, 16gb ram. Ganske komisk at du snur det hele til en diskusjon om gameplay, da vi utelukkende diskuterte det estetiske ved Skyrim.

 

Du kan rase så mye du vil og komme med flere banale påstander om meg og mitt erfaringsnivå, det forandrer ikke at din originale kommentar ikke har basis i virkeligheten.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Svært så mye du vet om meg da. Jeg har 2x Gtx 580SC, i7 2700k, 16gb ram. Ganske komisk at du snur det hele til en diskusjon om gameplay, da vi utelukkende diskuterte det estetiske ved Skyrim.

 

Du kan rase så mye du vil og komme med flere banale påstander om meg og mitt erfaringsnivå, det forandrer ikke at din originale kommentar ikke har basis i virkeligheten.

 

Gameplay? Hvorfor relaterer du en konsollport til gameplay når vi diskuterer om grafikk? Det virker ikke som om du er helt klar over hva en konsollport er for noe... Forsøk igjen når du har lest litt om hva en konsollport egentlig omhandler og hvorfor jeg nevnte det i relasjon med grafikk. Slik som jeg nevnte tidligere så mangler du tydeligvis generelle kunnskaper om PC-gaming - dette er viktig da du forsøker å diskutere om grafikken i Skyrim til tross for at du tydeligvis mangler kunnskapen som er nødvendig i en slik diskusjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Svært så mye du vet om meg da. Jeg har 2x Gtx 580SC, i7 2700k, 16gb ram. Ganske komisk at du snur det hele til en diskusjon om gameplay, da vi utelukkende diskuterte det estetiske ved Skyrim.

 

Du kan rase så mye du vil og komme med flere banale påstander om meg og mitt erfaringsnivå, det forandrer ikke at din originale kommentar ikke har basis i virkeligheten.

 

Gameplay? Hvorfor relaterer du en konsollport til gameplay når vi diskuterer om grafikk? Det virker ikke som om du er helt klar over hva en konsollport er for noe... Forsøk igjen når du har lest litt om hva en konsollport egentlig omhandler og hvorfor jeg nevnte det i relasjon med grafikk. Slik som jeg nevnte tidligere så mangler du tydeligvis generelle kunnskaper om PC-gaming - dette er viktig da du forsøker å diskutere om grafikken i Skyrim til tross for at du tydeligvis mangler kunnskapen som er nødvendig i en slik diskusjon.

Igjen trekker du frem mitt "manglende erfaringsnivå", basert på at jeg ikke er enig i at skyrim er et stygt spill. Hvis du ikke skjønner hvor drøyt det blir, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Vi kan diskutere anti-aliasing, tessellation etc til vi blir blå, det viktigste er hvordan spillet ser ut. Sammenlignet med crysis 2 (også en konsollport), ser begge spillene bra ut, men sliter med lavoppløste teksturer som man legger merke til på nært hold. Betyr det at begge spillene er "bokstavelig stygge"? Det er forskjell mellom å ikke utnytte dagens hw til det ytterste og å være et "stygt spill med dårlig grafikk". Så kan man diskutere kunstnerisk estetikk (håndtegnede landskaper f.eks) vs antall polygoner i modeller. Det er subjektivt hva som appelerer til en visuelt. Med slike utsagn fremstår du som en som ikke kan ha spilt pc særlig lenge, med dine krav til grafikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor skal alle de relativt store i industrien snakke som om verden er svart hvitt, at enten så må det være fotorealistisk, eller så kan en bare drite og dra med hele grafikk-aspektet og putte pengene tilbake i lommeboka.

 

Og ikke forstår jeg at de må lage et TES Online heller, med mindre målet er å selge navnet mer enn spillet slik Blizzard gjorde med Diablo 3.

Lenke til kommentar

-Snip-

 

 

Ok. Her var det mye rart..

 

Igjen trekker du frem mitt "manglende erfaringsnivå", basert på at jeg ikke er enig i at skyrim er et stygt spill.

 

Hvorfor tror du at jeg skrev det? For moroskyld? Nei. Når Skyrim ble lansert så var det en enorm mengde med forumtråder på både nettsiden til Bethesda og andre forum på nettet som klagde på grafikken. Det var også slik at det var rykter om at Bethesda skulle lansere en 'high-texture pack' for PC - så dårlig er grafikken i spillet for PC. Du er den første PC-spilleren av en stor mengde med individer jeg har diskutert med som mener noe annet - det er absurd. Det at du mener grafikken er 'god nok' er ikke relevant i forhold til denne diskusjonen.

 

Sammenlignet med crysis 2 (også en konsollport), ser begge spillene bra ut, men sliter med lavoppløste teksturer som man legger merke til på nært hold.

 

Urettferdig sammenligning da Crytek brukte mye tid på å optimalisere og forbedre viktige aspekter rundt det grafiske i Crysis 2 for PC. De publiserte også en DirectX 11 patch for Crysis 2 en stund senere. Du kan sammenligne Crysis 2 på konsoller og dermed på PC i DirectX 11 og se at forskjellene er enorme i kontrast med Skyrim på konsoller og PC. Med andre ord så gjorde de hvert fall en innsats i sammenheng med det grafiske.

 

Det er forskjell mellom å ikke utnytte dagens hw til det ytterste og å være et "stygt spill med dårlig grafikk".

 

Nei, det går hånd i hånd. For at man skal klare å skape en høyere standard med tanke på grafikk så må maskinvare utnyttes mer effektivt. Dette er helt grunnlegende.

 

Det er subjektivt hva som appelerer til en visuelt.

 

Her sløser ikke jeg tiden min på å diskutere hva som appellerer til det individuelle. Når det gjelder grafikk så kan det måles objektivt da det er mulig å kalkulere mengden med data som foregår på skjermen. Om noen syntes at en lavere standard fortsatt er godt nok er en helt annet sak som jeg ikke er interessert i å diskutere.

 

Med slike utsagn fremstår du som en som ikke kan ha spilt pc særlig lenge, med dine krav til grafikk.

 

Med slike kvalme utsagn så har vel alle konsoll-fanboys en bedre forståelse av hva grafikk er? Nei. Enten så bryr man seg om grafikk eller ikke da dette kan relateres direkte til atmosfære og realisme noe som derav påvirker helhetsinntrykket av spill. En PC-gamer med mange års erfaring bryr seg mye om grafikk på bakgrunn av det jeg nettopp nevnte. Hvis grafikk ikke er viktig så kan man like gjerne spille på konsoller - minus de spillene som fungerer best med mus + tastatur samt MMORPG.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det konsollfolk glemmer også at PC kjører også høyrere FPS i samtlige multiplatts, som er en avgjørende faktor for helhetinntrykket til grafikk på PC og på konsoller. Jeg ser enkelt forskjell mellom 30-60 FPS. Skyrim på PC som jeg har der ser fint ut (ja jeg vet det finnes mye mer flotte spill der ute som ser mye bedre ut) med flotte mods, kjøres i 1920x1080p med 80 FPS på max som gjør at konsollutgaven kunne kommet ut for 4 år siden. Gameplayet blir også mer flytende når man har FPS på rundt 60 og over!

 

Men når Bethseda sier de når ikke fotorealisme kan være feil, fordi Crysis 1 på PC var veldig nærme på mange punkter og det kom i 2007. Å forvente et MMORPG skal kjøre fotorealisme er litt for tidlig å si i dette grafikkjaget. Teknologien eller noen av grafikk engines som blir produsert idag kan ikke nå dette målet da konsoller holder som regel tilbake pga svakere hardware osv.

Endret av iToMaN
Lenke til kommentar

Når det gjelder grafikk så kan det måles objektivt da det er mulig å kalkulere mengden med data som foregår på skjermen.

Kan ikke du dele litt av din enorme kunnskap om grafikk i spill med oss andre, og gi oss noen eksempler på spill som har god grafikk? Gjerne fra den listen din på flere hundre eldre spill som har bedre grafikk en Skyrim.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lansér gjerne nokre døme på kva som er "god grafikk" på PC, Symmetrical.

Når det gjelder grafikk så kan det måles objektivt da det er mulig å kalkulere mengden med data som foregår på skjermen.

Kan ikke du dele litt av din enorme kunnskap om grafikk i spill med oss andre, og gi oss noen eksempler på spill som har god grafikk? Gjerne fra den listen din på flere hundre eldre spill som har bedre grafikk en Skyrim.

 

Hva som kan defineres som god grafikk på PC varierer hovedsakelig på bakgrunn av hva slags sjanger det er snakk om. I sammenheng med dette så kan jeg ta utgangspunkt i noen spill per noen sjangere som skiller seg ut med tanke på blant annet grafikk - som ser bedre ut enn Skyrim.

 

FPS:

 

Nyere: Battlefield 3 - ganske åpenbart

Mye eldre: Crysis - fra 2007 som derav er 5 år gammel men som fortsatt ser bedre ut enn Skyrim

 

RPG:

 

Nyere: The Witcher 2 - Igjen, ganske åpenbart

Eldre: Gothic 4 - 2010

Eldre: Mass Effect 2

Mye eldre: Mass Effect 1

Mye eldre: Risen - Med mods + tweaks (Animasjonen var ganske dårlig hvis jeg husker riktig)

Mye eldre: The Witcher 1 - med mods + tweaks (litt usikker)

 

P.S: Dette er noen men det er mulig at jeg har glemt en del og/eller husker feil. Jeg kan nevne mange flere i perioden - 2007-2012 dersom det blir nødvendig.

Endret av Symmetrical
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvor du vil hen. Det er ingen som har påstått at skyrim burde brukes som standard i benchmarks (som Witcher 2 som du sammenligner med). Men at grafikken i Skyrim på noen måte drar ned spillet og ser "stygt ut", blir tåpelig.

 

Skyrim har også forøvrig fått en high-res texture pack og kan tweakes en del.

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvor du vil hen. Det er ingen som har påstått at skyrim burde brukes som standard i benchmarks (som Witcher 2 som du sammenligner med). Men at grafikken i Skyrim på noen måte drar ned spillet og ser "stygt ut", blir tåpelig.

 

Jeg har ikke påstått at noen andre har konstatert at Skyrim skal brukes som standard i benchmarks. Dersom du konstaterer at det jeg skriver blir tåpelig så blir vel også det du skriver tåpelig - husk at det var du som skrev at grafikk er 'subjektivt' til tross for at jeg ikke henviser til det individuelle.

 

Det er et velkjent faktum at alle aspektene ved et spill er viktig. Med andre ord så utgjør story, gameplay, grafikk og lignende helheten av spillet. Med andre ord så kan for eksempel svak grafikk svekke spillets helhet - eller dersom spillet har god gameplay og grafikk men dårlig story. Det som er 'tåpelig' er å ignorere dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvor du vil hen. Det er ingen som har påstått at skyrim burde brukes som standard i benchmarks (som Witcher 2 som du sammenligner med). Men at grafikken i Skyrim på noen måte drar ned spillet og ser "stygt ut", blir tåpelig.

 

Det er et velkjent faktum at alle aspektene ved et spill er viktig. Med andre ord så utgjør story, gameplay, grafikk og lignende helheten av spillet. Med andre ord så kan for eksempel svak grafikk svekke spillets helhet - eller dersom spillet har god gameplay og grafikk men dårlig story. Det som er 'tåpelig' er å ignorere dette.

 

Komisk at du gjentar ting jeg har poengtert og bruker det som ditt argument. Du innrømmer jo selv at du driver gjennomført tåpelig argumentering ved at du fokuserer på grafikken på et spill (som på ingen måte var grusom) som led av sterke gameplaymangler som det hadde vært mye viktigere å fokusere på.

 

Edit: ser nå at du er 19 år gammel og lar herved dine hormoner løpe fritt.

Endret av tørrfisk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I sammenheng med dette så kan jeg ta utgangspunkt i noen spill per noen sjangere som skiller seg ut med tanke på blant annet grafikk - som ser bedre ut enn Skyrim.

Ser bedre ut? Hva mener du med det, det du sier her:

Her sløser ikke jeg tiden min på å diskutere hva som appellerer til det individuelle. Når det gjelder grafikk så kan det måles objektivt da det er mulig å kalkulere mengden med data som foregår på skjermen.

Altså at grafikk er objektivt og baserer seg på hvor mye data som kjøres gjennom skjermkortet.

 

Eller det du sier her:

Enten så bryr man seg om grafikk eller ikke da dette kan relateres direkte til atmosfære og realisme noe som derav påvirker helhetsinntrykket av spill.

Atmosfære er i høyeste grad subjektivt.

 

Hva er det som gjør at spillene (rpg) du listet opp ser bedre ut enn Skyrim?

Lenke til kommentar

Komisk at du gjentar ting jeg har poengtert og bruker det som ditt argument. Du innrømmer jo selv at du driver gjennomført tåpelig argumentering ved at du fokuserer på grafikken på et spill (som på ingen måte var grusom) som led av sterke gameplaymangler som det hadde vært mye viktigere å fokusere på.

 

Du leser ikke det jeg egentlig skriver men velger kun å trekke ut enkelte punkter for å derav forvrenge diskusjonen til din fordel. Jeg fortsetter ikke diskusjonen før du samler tankene dine og leser deg jeg egentlig skriver. Nå kommer du også med nye punkter relatert til 'gameplay' som er irrelevant i forhold til det vi hovedsakelig diskuterer. Du er i din egen lille verden og ser alt kun gjennom dine egne øyne. Hvis du skal diskutere med meg så burde du være mer objektiv.

Lenke til kommentar

-snip-

 

Jeg tror at det viktigste i denne diskusjonen blir å skille mellom det noen definerer som 'kunst' eller lignende og det rent grafiske i seg selv. Da kan man blant annet henvise til tessellation og andre grafiske teknologier som åpenbart er bedre.

 

Jeg har hatt en lignende diskusjon mange ganger før. Den enkle løsningen var å plassere de 'tvilsomme' i et rom og henvise til forskjellene. Hva som er 'bedre' eller den 'beste' grafikken i et spill kan defineres som 'subjektiv' men er som regel - med mindre noen har synsproblemer - konsistent mellom individer. Jeg kan virkelig ikke gi et bedre svar enn dette.

 

Tørrfisk, jeg tror du bør slappe av litt. Etter å ha lest gjennom de ulike svarene dine virker det som du trekker forhastede konklusjoner/mistolker Symmetricals svar gjentatte ganger.

 

Jeg er glad for at noen andre merker det..

 

Det er vell om å ha så lav grafikk som mulig, sånn at spillet er tilgjengelig for flere.

 

Ja, det er nok hovedpoenget. Men det kan også relateres til lavere utviklingskostnader og/eller mindre tid som brukes på å utviklet spillet i seg selv.

Endret av Symmetrical
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er vel ganske subjektivt hva som er god grafikk. Alle har sine preferanser og jeg kjenner folk som mener at Mario er god grafikk, selv om jeg tør påstå at den allmenne oppfatningen er at god grafikk= så nærme fotorealisme som mulig. At noen spill er laget på en annen måte for å være "annerledes" er en ting, men om det er dårlig er jo helt subjektivt. Det er forskjell på god/fotorealistisk grafikk og fin/behagelig grafikk.

 

Forøvrig så mener jeg at Skyrim ikke har topp grafikk iforhold til mange andre spill, men den er på ingen måte dårlig! Det er som sagt opp til den enkelte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...