Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spm. om A6 2.7 biturbo og Gjensidige Bil Plus forsikring


Anbefalte innlegg

Hei,

 

ser etter bruktbil (A6 Quattro, 2002+), og har et lite spørsmål ang. forsikring.

 

Leser at Gjensidige Bil Plus dekker motor- og girskade om bilen er under 8 år og/eller gått mindre enn 200 000km.

 

Maskinskade - skader på motor og girkasse

Som den eneste av våre bilforsikringer erstatter Bil Pluss skade på motor og girkasse. Maskinskade dekkes frem til bilen er 8 år eller har kjørt 200 000 kilometer og så lenge alle serviceintervallene er fulgt.

 

Har da sett på en 2002 2,7 biturbo med automat, og fått med meg såpass at skifte av en enkelt turbo kan komme opp i 15000, og at girkasse kan ryke "når som helst". Dårlige girkasser, disse tiptronic-ene?

 

Om turboen(e) ryker, eller girkasse for den saks skyld, vil dette dekkes av forsikringa? Eller er det bare totalhavari av motor/girkasse som dekkes? Var vanskelig å bli klok på.

 

edit: For øvrig link til Gjensidige.

Endret av MDCCLXXVI
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en lignende forsikring fra IF for noen år siden, og en eukontroll avdekket en oljelekkasje fra motor.

Reprasjon kostet ca 12000. Forsikringen dekket dette uten problemer.

 

Så vil tro at ikke må være ett totalhavari for at gjensidigeforsikringen skal gjelde.

Lenke til kommentar

Leser at Gjensidige Bil Plus dekker motor- og girskade om bilen er under 8 år og/eller gått mindre enn 200 000km.

 

Har da sett på en 2002 2,7 biturbo med automat, og fått med meg såpass at skifte av en enkelt turbo kan komme opp i 15000, og at girkasse kan ryke "når som helst". Dårlige girkasser, disse tiptronic-ene?

 

Bilen (2002-modell) er jo allerede eldre enn de 8 år som forsikringen gjelder, så denne forsikringen kan du bare glemme på den aktuelle bilen.

Vær oppmerksom på at når det står 8 år ELLER 200 000 km, er det alltid slik at det er gyldig til første av de to tilfellene inntreffer. Om bilen er 6 år gammel og når 200 000 km har man nådd enden av forsikringen. Eller om bilen er 8 år gammel og har bare 80 000 km har man også nådd enden.

 

Hadde du derimot funnet en 2005-modell (joda, 2004-modell også, men da får du forsikringen i maks ett år) med mindre enn 180 000 km på telleren kunne du vurdert forsikringen.

 

Du skal også være oppmerksom på at det er en del biler de ikke vil dekke grunnet deres svakheter. Audi A6 2.5TDI er et slikt eksempel. Men det får du svar på fra forsikringsselskapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke det at girkassa knekker som papp i disse til vanlig, men den ligger rett på grensa av hva den tåler når motoren er standard. Chipper du så vil den knele ganske fort.

Litt usikker på om det sitter k03 eller k04 i denne, sansynligvis k03, men om du må bytte disse må du av med fronten og nesten ut med motor for å komme til. Dette vil hvertfall koste 30k på verksted.

Hadde jeg vært deg ville jeg heller vurdert 4.2. Bruker ikke så fantastisk mye mer bensin ved vanlig kjøring og har ikke de samme reperasjonskostnadene

Lenke til kommentar

Om vi dreier diskusjonen en smule; hvor lurt er det egentlig å kjøpe en '02-'04 A6 som førstegangsbil? Får jo bare 20% startbonus, har ikke vært i noen ulykker før, men er ei heller medlem av organisasjoner som gir mer rabatt, så det blir jo lite å hente der.

 

Kjører ikke langt i året, men leser jo på nettet at serviceintervallene- og kostnadene kommer ofte og er relativt dyre. Ja, Audi er vel et "luksusmerke", men blir det to-tre service i året, og ditto høye kostnader tror jeg det vil koste mer enn det smaker for min del.

 

4.2 motor ble nevnt over, men med mer driftsikker motor kommer jo høyere forsikringspremie og biter meg i rumpa. Gøy å ha bil i Norge!

 

I USA kjørte jeg Cadillac DeVille '98 mod. Suveren bil med suveren motor. Ikke noe superheftig kjøreopplevelse, men V8-er med 300+ hk er gøy :)

 

Så mitt spørsmål blir vel, finnes det noe merke/motoralternativ som er relativt driftsikkert (aller helst Audi, MB, BMW, Volvo, VW, Honda), utstyrspekket (tar gjerne skinn, automat, el. seter, cruisekontroll, parksensor bak) som ikke sluker for mye bensin og ikke koster en formue å forsikre?

 

Blir vel kanskje vanskelig å finne en bruktbil som har det ovennevnte og ikke har gått grådig langt heller. 4-hjulstrekk er definitivt et pluss, samme med avt. hengerfeste :)

 

Pris, mellom 150 000 - 200 000, og helst ikke mer enn 150 000km.

Lenke til kommentar

Om vi dreier diskusjonen en smule; hvor lurt er det egentlig å kjøpe en '02-'04 A6 som førstegangsbil? .......

 

Om du ser på det sånn er det jo et håpløst prosjekt. Du er nødt til å tenke over hvor viktig det er for deg.

Jeg hadde en A6 2.8 quattro tidligere, det var langt ifra noe lønnsomt prosjekt, hvertfall tatt i betraktning at jeg vraket den, men det gav meg mye mer å ha en litt ordentlig bil enn å gjøre som mange av mine venner som bare brukte lønnen sin på mat og alkohol/snus.

 

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er men det å forsikre en 2.7biT på en 18 åring er det nok særdeles få selskaper som gidder. Eventuelt at du får tilbud på 100000kr i året osv.

 

Til sammenligning er jeg selv i prosessen å bytte til en S6. Ikke fordi det er en rimelig bil, men rett og slett fordi jeg VIL ha en.

 

Si som alle andre apekatter rundt om kring i verden: You Only Live Once :p

Lenke til kommentar

Jeg er 27 år, og har hatt lappen i ni av dem. Gjensidige tilbyr meg 15 300kr/år, som er litt over tusenlappen i måneden, noe jeg synes er helt greit. Dog er det med 20 000 i egenandel og 5 eller 8 000km/år.

 

Bil er jo som du sier et tapsprosjekt. Intet nytt under solen der. Men jeg vil helst gjøre det billigst mulig, med best mulig bruktbil :)

 

Heller nå litt mer mot Audien igjen. Den har jo bare gått 132 000km og er forsikret med IF bruktbilforsikring i 6 mnd.

 

Har også sett på Lexus RX300. Den er like bensintørst som Audien, men ikke like godt utstyrt. Ligger et par ute på finn med "lav km", altså rundt 100-160 000km.

 

Lexus er kanskje like dyrt som Audi når det gjelder service, men må vel ikke like ofte inn for å bytte slitedeler..?

 

Kan jo like godt slenge ut lenkene til finn-annonsene her.

 

2002 Audi A6, 132 000km, 179 000kr

 

2002 Lexus RX300, 104 000km, 200 000kr

 

2001 Lexus RX300, 116 500km, 200 000kr

 

2002 Lexus RX300, 166 000km, 190 000kr

 

2001, Lexus RX300, 203 000km, 208 000kr

Endret av MDCCLXXVI
Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe noe som faller fra hverandre.. Det er mye mer mellom skiltene på disse bit Audiene enn turbo og automatkasse. Du kan sette av penger til det, men de penge blir borte i alt annet før turbo eller kassa ryker. Bytta 4 lambda sonder på en 2,7bit her og dagen og kjenner jeg blir kvalm.. det hadde du også blitt..

 

Gå for lexus!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...