Gå til innhold

DayZ diskusjonstråd - Teknisk diskusjon i egen tråd!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DayZ har alltid vært casual, sorry mac. Spillet er bare vanskelig å komme inn i da det meste er så dårlig laget, se, inventory, zombies, houses, random bugs osv osv. Spillet krever ikke spesielt mye, alle mine kompiser har kommet inn uten problem, det er for alle, det er lett spill, krever ikke skills.

 

Kan hende jeg ikke skjønte hva du mente med "casualisering" though.

 

Hva er så forandret i Epoch lillevenn? Jo byggesystem, må du bruke det? nei. Er jo bare morsomt å campe en base og drepe alle som nu holder seg der. Også er det enn del mer å gjøre. Hvorfor sluttet jeg sist med original dayz? Ja, man ble lei men så kom man seg over Origins, epoch mods og ga liv i spillet igjen.

 

Crafting system er ikke så dårlig som du tror, jeg likte det veldig godt. Av mitt team så har jeg brukt mest tid å bygge basen våres som faktisk ser veldig tøft. ut.

Gold system er jo bare logisk, trenger ikke å diskutere det engang.

 

Kan hende Epoch ligger flere år etter det originale dayz da folk har funnet seg fram igjen, begynt å bruke valuta og bygge hus igjen.

 

men jaja, om man ikke liker andre mods så ikke spill dem, men alt i alt så tror jeg fortsatt Standalone vil slite litt om de ikke har noe folk kan bruke tiden på.

 

Selvfølgelig håper jeg at Standalone skal slå til.

DayZ har aldri vært causal, sorry mac. Spillet er ekstremt vanskelig i forhold til andre "lignende" spill, om det i det hele tatt kan dras så langt som å kunne sammenlignes med noe. Bare hvordan et våpen og fysikken til kulen oppfører seg er et spill alene om man igjen; sammenligner med noe "lignende". Hvordan man opptrer i forhold til miljø og vurderinger er noe man må(tte) ta hensyn til, tenke gjennom og lære seg å bli kjent med. Her kan jeg bruke vanvittig mange avsnitt og avhandlinger på hvorfor DayZ er alt annet enn "casual" i ordets rette forstand når man sammenligner spill som nå er på markedet. WarZ er et mer "casual" spill som kan sammenlignes til en viss grad.

 

Å si at DayZ er (helst var) casual gjør at det blir store problemer med å kategorisere andre spill innenfor samme rekke. Hva er da f.eks CoD og denslags? Casual? Må man kunne forstå koordinater og forstå viktigheten med kart og kompass i CoD? Trenger man retningssans og ta langsiktige vurderinger der? Hmm... Jeg tror ikke du tenkte særlig før du prøvde deg på den der. Prøv igjen!

 

Casualisering: Gjøre spillets opprinnnelige "vanskelighetsgrad" mildere. Gjøre spillet mer tilgjengelig. Når spillet er så frustrerende jævlig til tider, der du hører sutring, klaging og grining konstant, så er det gale. Når klagingen nå har vippet over til "har ikke hatt egen base på sikkert 1 dag", der det en gang var prestisje å ha militært graderte våpen i det hele tatt, så sier det seg selv at det er blitt "casualisert".

 

Det var moder som gjorde spillet så forbanna tilgjengelig og mye lettere som gjorde at jeg ikke orka disse fag-mode modsene som du tydeligvis foretrekker. Smak og behag. Jeg er hardkjernet, du er myk.

 

God system er alt annet enn logisk i en post-apocalyptisk setting. Du finner en koffert med gullbarrer (osv) og kan handle med disse for å kjøpe deg high-end utstyr? Forklar meg, er du snill... Hvordan er dette logisk? At det i det hele tatt er et "trader"-NPC system er ødeleggende nok for min del. Skal man handle, så gjør man det med de ressurser man har. En naturlig utviklet currency som et samfunn på en server skaper selv, eventuelt handle utstyr med andre spillere. Det er det som skaper det DayZ alltid har handlet om og fremdeles vil strebe for å oppnå i SA.

 

Jeg tror ikke SA kommer til å slite på noen måte, men jeg håper det gjør det, og jeg håper virkelig ikke, i så fall det blir så hardbarket som jeg ønsker, at han gir etter når guttunger som deg skal bombardere forumene med klaging over absolutt alt, fordi det er for vanskelig, eller "for lite å gjøre", fordi basebygging er gøy i en eller annen mod som skal implementere så mye søppel at det nesten er morsomt.

 

"gold systemet er jo bare logisk" :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har begynt å oppleve FPS drops omtrent hvert sekund siden i går.

Altså, hvis jeg løper for eks, så tar det ett sekund før bildet henger for så å være normalt i ett sekund igjen før hakket kommer. Det er snakk om bare ett lite hakk på under ett sekund, nok til å være jævlig irriterende.

 

Noen som har opplevd det samme? Kan ikke skjønne hva det kommer av.

Lenke til kommentar

Har begynt å oppleve FPS drops omtrent hvert sekund siden i går.

Altså, hvis jeg løper for eks, så tar det ett sekund før bildet henger for så å være normalt i ett sekund igjen før hakket kommer. Det er snakk om bare ett lite hakk på under ett sekund, nok til å være jævlig irriterende.

 

Noen som har opplevd det samme? Kan ikke skjønne hva det kommer av.

Dette tyder på at serveren er overbelastet som igjen fører til dårlig fps til spillerene. Det kan også bare vere at pcen din ikke er kraftig nok.
Lenke til kommentar

Dette tyder på at serveren er overbelastet som igjen fører til dårlig fps til spillerene. Det kan også bare vere at pcen din ikke er kraftig nok.

 

Kraftig nok PC er ikke saken. (2500k, 670)

 

Men ja overbelastet server kan jo være en mulighet. Men det rare da er jo at det var slik på alle servere jeg logget meg inn på. Til og med en server som jeg har spilt aktivt på i ett par mnd. Kom plutselig ut av intet.

 

Nå kan det se ut til at det har gitt seg for nå ettersom jeg har fått spilt uten noe problem, men hadde vært greit å funnet ut årsaken.

Lenke til kommentar

Dette tyder på at serveren er overbelastet som igjen fører til dårlig fps til spillerene. Det kan også bare vere at pcen din ikke er kraftig nok.

>Ikke kraftig nok

Nja, ArmA kjører dårlig på alle PCer som ikke ble bygd i framtiden, også sent tilbake i tid pga dårlig optimalisering og faktumet at å skru ned grafikken får det til å bli enda verre.

Lenke til kommentar

Dere som har spilt Overwatch, er det stor forskjell fra det og Epoch?

 

For meg føles det egentlig ut som Overwatch er bare ren PVP egentlig. Ikke mye annet å gjøre der.

 

Epoch derimot fokuserer på basebygging, og serverne har ofte custom missions som for eksempel AI banditter som har tatt over ditt og datt, drep dem og ta loot etc.

Lenke til kommentar

Joda, har spilt epoch i en god stund nå men har bare ikke fått prøvd Overwatch.

 

Hva synes dere om disse tallene?

Antall servere:

 

Epoch: 3100+

DayZ (original) 1700+

Origins: 560+

Overwatch: 300+

 

Noe må de har gjort riktig med Epoch da de knuser så si alle andre mods til sammen, inkludert original modden. Hørt rykter at Epoch blir _kanskje_ mod for arma3, men først må de få arma3 på begge bein.

Lenke til kommentar

DayZ har aldri vært causal, sorry mac. Spillet er ekstremt vanskelig i forhold til andre "lignende" spill, om det i det hele tatt kan dras så langt som å kunne sammenlignes med noe. Bare hvordan et våpen og fysikken til kulen oppfører seg er et spill alene om man igjen; sammenligner med noe "lignende". Hvordan man opptrer i forhold til miljø og vurderinger er noe man må(tte) ta hensyn til, tenke gjennom og lære seg å bli kjent med. Her kan jeg bruke vanvittig mange avsnitt og avhandlinger på hvorfor DayZ er alt annet enn "casual" i ordets rette forstand når man sammenligner spill som nå er på markedet. WarZ er et mer "casual" spill som kan sammenlignes til en viss grad.

 

Å si at DayZ er (helst var) casual gjør at det blir store problemer med å kategorisere andre spill innenfor samme rekke. Hva er da f.eks CoD og denslags? Casual? Må man kunne forstå koordinater og forstå viktigheten med kart og kompass i CoD? Trenger man retningssans og ta langsiktige vurderinger der? Hmm... Jeg tror ikke du tenkte særlig før du prøvde deg på den der. Prøv igjen!

 

Casualisering: Gjøre spillets opprinnnelige "vanskelighetsgrad" mildere. Gjøre spillet mer tilgjengelig. Når spillet er så frustrerende jævlig til tider, der du hører sutring, klaging og grining konstant, så er det gale. Når klagingen nå har vippet over til "har ikke hatt egen base på sikkert 1 dag", der det en gang var prestisje å ha militært graderte våpen i det hele tatt, så sier det seg selv at det er blitt "casualisert".

 

Det var moder som gjorde spillet så forbanna tilgjengelig og mye lettere som gjorde at jeg ikke orka disse fag-mode modsene som du tydeligvis foretrekker. Smak og behag. Jeg er hardkjernet, du er myk.

 

God system er alt annet enn logisk i en post-apocalyptisk setting. Du finner en koffert med gullbarrer (osv) og kan handle med disse for å kjøpe deg high-end utstyr? Forklar meg, er du snill... Hvordan er dette logisk? At det i det hele tatt er et "trader"-NPC system er ødeleggende nok for min del. Skal man handle, så gjør man det med de ressurser man har. En naturlig utviklet currency som et samfunn på en server skaper selv, eventuelt handle utstyr med andre spillere. Det er det som skaper det DayZ alltid har handlet om og fremdeles vil strebe for å oppnå i SA.

 

Jeg tror ikke SA kommer til å slite på noen måte, men jeg håper det gjør det, og jeg håper virkelig ikke, i så fall det blir så hardbarket som jeg ønsker, at han gir etter når guttunger som deg skal bombardere forumene med klaging over absolutt alt, fordi det er for vanskelig, eller "for lite å gjøre", fordi basebygging er gøy i en eller annen mod som skal implementere så mye søppel at det nesten er morsomt.

 

"gold systemet er jo bare logisk" :p

 

Først av alt må du lære det å forstå deg på begreper og bruken av dem. Det virker som «casual» har blitt det nye «mainstream». Og i den forstand trenger ikke «casualisering» å gjøre spillet lettere, ikke med mindre du selv vil se på det som sånn. Selv har jeg spilt DayZ, og ettersøkte mer «casual» førstepersonsstyring – ikke enklere.

 

Og å snakke om logikk i dette spillet (eller noen spill) blir bare usaklig. Hvis du skal pirke på gullbarrer med den argumentasjonen kan jeg rasere hele konseptet til DayZ og all annen spill med en gang. DET ER ET SPILL. En ting er å hente inspirasjon fra virkeligheten. Men å sammenligne spillet med virkelighetsscenarioer med et logisk perspektiv gjør fort hele spillet ulogisk. Er det logisk at jeg kan løpe i endeløse timer? Er det logisk at det ligger massevis av våpen strødd utover hele samfunnet? Er det logisk at jeg kan helberede et brukkent ben med en spröyte? Osv. osv. Det er altså ikke snakk om logikk, men hva som foretrekkes/kreves gameplaymessig, av fornuftige årsaker, av den enkelte bruker.

 

Det jeg heller ikke liker er avskyen du viser til den økte populariteten til spillet – også mods. Ikke glem at hele ideen med mods, som DayZ selv er, er åpenhet og tilgjengelighet. Og med flere spillere kommer det nye og flere behov. Enten har du det gameplayet du ettersøker med færre spillere, eller nyere gameplay tilpasset flere spillere. Ingen spill(moduser) forsvinner/kommer med mindre ikke communityen bestemmer seg for det.

Dessuten betyr økt popularitet økt levetid. Det betyr også økt aktivitet for DayZ-skaperne, som får større rom for å utvikle det spillet de ønsker.

Endret av jesus124
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Choo-choo for the self-promotion train.

 

En nyoppstartet DayZ Epoch-server med norske admins, velkommen skal dere være alle sammen, hadde vært fantastisk med litt diskusjon.no-blod inn på serveren :wee:

 

IP er 94.23.112.8:2302!

De som trodde toget hadde nådd endestasjonen tar kraftig feil. Vi har nå oppdatert til Epoch 1.0.3 som ble lansert igår. Sabla mange fine nyvinninger, både for nye og gamle DayZ og Epoch-spillere. Anbefaler og ønsker alle hjertlig velkommen til serveren. IP er fortsatt 94.23.112.8:2302, og skulle det være noen spørsmål er det bare å spørre enten her eller på PurgatoryDayz.com.

Endret av CREDiiBLE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...