Gå til innhold

Oppgradere filserver, mangler sata porter etc


Anbefalte innlegg

Hei,

Har nå en filserver med 6x1.5tb disker. De bruker en dell perc 5/i controller nå, har ingen problemer med diskene eller kontrolleren, men nå nermer det seg fult i raidet.

Problemet er att ukomprimerte blue-ray rips tar stor plass, og samlingen vokser ganske fort.

Har kun 2 porter ledige på kontrolleren nå, men de varer ikkje så lenge.

 

Tenkte da å kjøpe en ny kontroller, men er usikker på kva som er bra, og kva som passer mitt behov.

Har sett på en del 24porters kort, men de er ikkje akuratt billige, så leter etter andre måter å gjere dette på, 2 kontrollere med 12porter kanskje?

 

Tenkte det kanskje var like greit å gå for eit kort med 24 porter med en gang, eller vist det går an å ha to like kontrollere er jo dette også en mulighet. Men vil egentlig ha kun eit volum da dette gjere det enklere. Men går vel an å bruke jbod mellom flere raid volumer? slik att alt kommer under en mappe "Blue-Ray"?

 

Kva vil dere anbefale av kontrollere?

Har sett på expander kort også, men tror ikkje det er noe å spare på å kjøpe eit slikt samt eit kort med ekstern port.

 

Stiller ikkje store krav til en kontroller, men er jo noen; stabilt, støtter raid 5,6 og 10. Muligheter får å utvide enkelt med flere disker, trenger ikkje kortet som er kjappest, men vil ha noe som ikkje bruker en uke.. samt det skal finnest driver som passer win server 08.

 

Vist noen vil komme med svar der søking er hovedtema så ikkje gidd å bruk energi på det, da eg allerede har brukt mange timer etter info etc.

 

Mvh.

Oddbjørn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synest det blir får mykje å betale 6000 + frakt og tollavgigter ol. får eit slikt kort. Har sett på Areca tidligere, men med eit kort med 24porter så trenger eg ikkje sas expander med det første.

Trodde Areca var "state of art" når det kom til raid kontrollere, finnest det ikkje noe billigere som fortsatt er hw kontrollere? Eller må man faktisk opp i slike summer får å få eit skikkelig kort?

 

Edit; Ser det er eit Areca ARC-1280ML på ebay til en grei pris, kva er den store forskjellen på dette og 1680 og 1880 serien?

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

Vel, med frakt og kabler så vart det 6000kr, inc moms*

Så det ble ikkje så billig akuratt, men har ikkje de kortene vert på markedet en stund da? trodde de hadde gått mer ned i pris..

 

Edit:

 

Men gikk inn på arecaraid og fant dette kortet på "salg" http://www.arecaraid...80f32228f72d250

Spørsmålet er om eg fårstår kva de mener; Support up to 4 SATA ll or SAS drives Multi-adapter support for large storage requirements.

 

Så dette støtter TD. 24 med sas expander? eller støtter det kun areca's expander?

Ingen expander support*

 

Noen som vet om kort som støtter hp's sas expander? da av den billige typen..

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

Skal du bruke HP SAS Expander så bør du bruke SAS disker og ikkje SATA disker. Grunnen til dette er at SATA standarden mangler fleire kommandoer som SAS standarden har. Nexenta har ikkje lenger support for SAS Expander med SATA drivere fordi det er stor fare for datatap/korrupsjon.

 

Min anbefaling er å kjøpe eit hovudkort med 4-5 pcie slotter og fulle dei alle opp med IBM m1015. Då skal du ha 32/40 porter. Billig er det og.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har jo sett mangen som bruker sas expander til sata disker, og kva med kontrollere som kun har sas porter? vil de ha samme problemer som en expander sata disker..? eksempel : areca kontroller med 6 sas porter, spesifikasjonene sier jo att det har 24porter..

 

Uansett, eg tror eg skal se om eg kommer over eit areca eller en annen "high end" kontroller til en fornuftig pris, litt synd de ikkje faller noe særlig i pris sjølv om de er brukt..

 

ThaBear

Lenke til kommentar

Ok, takker for mangen bra svar, og att dere ikkje er helt enige om noe skaper jo bare en diskusjon, dette gir jo oss som ikkje har noe særlig peiling mer info ol. så det satte eg pris på!

 

Men finnest det kort som kan bruke TD: hp's sas expander uten raid? så en kan bruke raid z eller andre former for SV raid også?

Har jo hatt diverse operativsystemer på div servere, det eg likte best var ubuntu server, men raid z i solaris 10 var det eg satte størst pris på når alt var oppsatt ol.

Eneste grunn til att eg bruker win server er fordi det bruker disk id og ikkje porter fra HK (slik eg oppfattet det i ubuntu ivertfall) og eg har mykje betre kontroll når eg bruker win siden det er dette eg har brukt siden eg var 10 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...