Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] tentamens karakter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Matte 1P

 

Termin 1

karakter:1

 

Termin 2

1+

1/2

1+

2+ På tentamen

 

Er det sånn at tentamens karakteren teller nesten 90% slik at jeg da får 2 til standpunkt?

 

Tentamen teller 100% med mindre du vipper (altså + eller -). Du kan få en 2er gjennom hele året men dersom du får 4 på siste prøve så blir det 4 i standpunkt. Hadde det vært en 4- så hadde det nok blitt en 3er.

 

Du får 2 i standpunkt.

 

Edit: Dette skyldes av at heldagsprøven viser sluttkompetansen i faget.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Matte 1P

 

Termin 1

karakter:1

 

Termin 2

1+

1/2

1+

2+ På tentamen

 

Er det sånn at tentamens karakteren teller nesten 90% slik at jeg da får 2 til standpunkt?

 

Tentamen teller 100% med mindre du vipper (altså + eller -). Du kan få en 2er gjennom hele året men dersom du får 4 på siste prøve så blir det 4 i standpunkt. Hadde det vært en 4- så hadde det nok blitt en 3er.

 

Du får 2 i standpunkt.

 

Edit: Dette skyldes av at heldagsprøven viser sluttkompetansen i faget.

Tusen takk for svar.

 

Gjelder dette i andre fag også? f.eks

termin1 4

termin2

4-

4+

5-

+ en til prøve

 

Har jeg sjans til å få 5 i standpunkt da? Siden det viser forbedring?

Lenke til kommentar

Matte 1P

 

Termin 1

karakter:1

 

Termin 2

1+

1/2

1+

2+ På tentamen

 

Er det sånn at tentamens karakteren teller nesten 90% slik at jeg da får 2 til standpunkt?

 

Tentamen teller 100% med mindre du vipper (altså + eller -). Du kan få en 2er gjennom hele året men dersom du får 4 på siste prøve så blir det 4 i standpunkt. Hadde det vært en 4- så hadde det nok blitt en 3er.

 

Du får 2 i standpunkt.

 

Edit: Dette skyldes av at heldagsprøven viser sluttkompetansen i faget.

Tusen takk for svar.

 

Gjelder dette i andre fag også? f.eks

termin1 4

termin2

4-

4+

5-

+ en til prøve

 

Har jeg sjans til å få 5 i standpunkt da? Siden det viser forbedring?

 

Lærere bryr seg veldig lite om hva du har fått i tidligere terminer. Men dersom du skal få 5er i faget på bakgrunn av de karakterene du har nevnt nå så må du nok få en 5er på heldagsprøven. Ja, det gjelder i alle fag som har en heldagsprøve.

Lenke til kommentar

Edit: Dette skyldes av at heldagsprøven viser sluttkompetansen i faget.

 

Prinsippet du bruker her - at karakteren skal reflektere sluttkompetanse - er for så vidt helt sant. Men det er et par forutsetninger her, for eksempel at tentamen tester alle (eller i alle fall de fleste) kompetansemål. Det er det langt fra sikkert at den gjør. Hvis tentamen ikke tester alle kompetansemålene vil den heller ikke alene være avgjørende.

Lenke til kommentar

Edit: Dette skyldes av at heldagsprøven viser sluttkompetansen i faget.

 

Prinsippet du bruker her - at karakteren skal reflektere sluttkompetanse - er for så vidt helt sant. Men det er et par forutsetninger her, for eksempel at tentamen tester alle (eller i alle fall de fleste) kompetansemål. Det er det langt fra sikkert at den gjør. Hvis tentamen ikke tester alle kompetansemålene vil den heller ikke alene være avgjørende.

 

Den er helt avgjørende med mindre man vipper (+, -, 5/6, 6/5, osv). Jeg fikk dette bekreftet av både rektor, lærere og rådgivere på min skole for noen måneder siden. Hvis man har fått en 2er gjennom hele året og får en 'ren' 5er på tentamen så blir det 5 i faget uavhengig av hvor mange kompetansemål som berøres på tentamen. Det er mulig at dette også varierer fra skole til skole og lærer til lærer da lærere ofte står ganske fritt om hva de kan gjøre.

Lenke til kommentar

I hvor stor grad tentamen vurderes avhenger helt fra skole til skole, og fra lærer til lærer. Min mattelærer på VG1 ser omtrent bare på tentamen. En kan få 2er gjennom hele året, avslutte med 4 på tentamen, og få 4 i boken. Han mener at tentamen er en oppsummering over alt du skal ha lært deg gjennom året, og at det er her du får bevist om du kan stoffet eller ikke.

 

Samtidig vet jeg om andre lærere som knapt nok ser på tentamen. De mener at tentamen blir for enkel siden en kan bruke hjelpemidler på del 2. De bruker ofte tentamen som en pekepinn på om eleven skal ha pluss eller minus i et fag. Altså dersom en elev vipper mellom to karakterer.

 

Læreren vil sjeldent bruke tidligere terminkarakter. H*n vil kanskje bruke det som et utgangspunkt, eller dersom du står mellom to karakterer. Etter min mening vil jeg si at du kommer til å få 2 i standpunkt da du hele tiden gjennom 2 termin har luktet på 2eren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...