Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i matematikk for 10. trinn - 2012


Anbefalte innlegg

Slik var det jeg løste 9b på del 2, hvis jeg ikke husker helt feil (kan ikke garantere at det er riktig):

 

AB = 60 mm

AC = 50 mm

 

Hvis vi deler trekanten ABC på midten, får vi da et punkt midt på AB. La oss kalle punktet E.

 

AE = AB/2

AE = 30 mm

 

√(AC2 - AE2) = CE

√(502 - 302) = 40

 

CE = 40 mm

OE = CE - r

OE = 40 mm - r

 

Den lille delen (OE) som er i tillegg til radiusen på CE er altså 40 mm - r. Den eneste ukjente er da r (radius), og hvis vi bruker pytagorassetningen på trekanten AEO kan vi finne r.

 

(CE - r)2 = r2 - AE2

 

(40 - r)2 = r2 - 302

(40 - r)(40 - r) = r2 - 900

1600 - 40r - 40r + r2 = r2 - 900

-40r - 40r + r2 - r2 = -900 - 1600

-80r = -2500

-80r/-80 = -2500/-80

r = 31,25

 

Svar: radius = 31,25 mm

Endret av Stupebr3tt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan skulle man gjøre den define oppgaven, for det første den der vi skulle bruke formelen. Jeg ble forvirret, jeg forstor ikke hvorfor det var n'1, n'2', n3..osv..?

 

Også den oppgaven der du skulle regne ut blandingsforholds greie..Du skulle finne ut hvor mye vannstoff man trengte for 40g blonderingsmiddel. Blandingsforholded var 2:3 ... Noen som husker?

Lenke til kommentar

Også den oppgaven der du skulle regne ut blandingsforholds greie..Du skulle finne ut hvor mye vannstoff man trengte for 40g blonderingsmiddel. Blandingsforholded var 2:3 ... Noen som husker?

 

Om jeg gjorde den riktig var det to måter å løse den på:

1) 40/2 = 20 - 20*3 = 60

2) 40/x = 2/3 - 2x = 120 - 2x/2 = 120/2 - x = 60

 

Altså blir svaret 60g, om jeg gjorde den rett. : )

Lenke til kommentar

Også den oppgaven der du skulle regne ut blandingsforholds greie..Du skulle finne ut hvor mye vannstoff man trengte for 40g blonderingsmiddel. Blandingsforholded var 2:3 ... Noen som husker?

 

Om jeg gjorde den riktig var det to måter å løse den på:

1) 40/2 = 20 - 20*3 = 60

2) 40/x = 2/3 - 2x = 120 - 2x/2 = 120/2 - x = 60

 

Altså blir svaret 60g, om jeg gjorde den rett. : )

 

Yesss, Jeg er smart jo
:p
fikk 60g jeg også ...Endelig litt bedre etter deprisjonen
:p
Lenke til kommentar

Hvor mange poeng (ca.) tror dere man må ha for å få en 6-er? Og er det noen som husker hvor mange poeng som var maks?

 

Poeng er bare veiledende.

 

Nå vet ikke jeg maks poengsum, men hvis den er på 65, som fjordåret, så er det mulig med 59 poeng, kanskje mindre. Vet at mine 55 poeng ikke var nok...

Lenke til kommentar

Gikk greit nok.. Satt med forlenget tid til klokka 16:00ish? LOL.

Hadde ikke blitt ferdig med mindre jeg fikk utsatt.

Virka som rektor trolla oss med å si "Dette er den enkleste eksamen noensinne!".

Sleit også litt med astma grunnet pollen. :/ Sleit nok mest med del 2.. Det siste oppgavene var helt forferdelige.

 

Hvorfor/hvordan fikk du forlenget tid?

Lenke til kommentar

Gikk greit nok.. Satt med forlenget tid til klokka 16:00ish? LOL.

Hadde ikke blitt ferdig med mindre jeg fikk utsatt.

Virka som rektor trolla oss med å si "Dette er den enkleste eksamen noensinne!".

Sleit også litt med astma grunnet pollen. :/ Sleit nok mest med del 2.. Det siste oppgavene var helt forferdelige.

 

Hvorfor/hvordan fikk du forlenget tid?

 

Om du har astma/pollen allergi eller en sykdom som forstyrrer deg så tror jeg du kan kreve lenger tid. Var iallefall sånn på skolen vår

Lenke til kommentar

Her og.

Har selv pollen, men orka ikke å stresse med legeattest osv...

 

Jeg også, men jeg hadde attest :) Synes ikke det var noe stress å fikse - ringte ned til legekontoret og sa hva det gjaldt, fikk time samme dag, og tja, det tok vell 2-3 minutter fra jeg gikk inn til jeg kom ut, med attesten i hånden som jeg leverte på skolen samme dag :wee:

 

Hvor mange poeng (ca.) tror dere man må ha for å få en 6-er? Og er det noen som husker hvor mange poeng som var maks?

 

Maks antall poeng er 67. 27 på del 1 og 40 på del 2 :)

 

Takk, da tåler man 5-6 poeng trekk-- Håper jeg! :hm:

Lenke til kommentar

Hva fikk dere på den aller siste oppgaven på del 2 (9b)? Var etter min mening den vanskeligste oppgaven.

 

Husker ikke svaret.. MEN: En viste jo at AB=60mm og at trekanten var likebeint, altså at de to katetene er like lange. Dermed kunne vi bruke pytagoras for å finne lengden på disse to katetene som også er radiusen som oppgaven spør etter.

 

Svaret blir 31,5 mm i følge læreren vår. Jeg gjorde det på samme måte som deg og han mente at det var feil. Ingen i klassen min klarte den

 

Denne måten vi to gjorde er riktig, da det var en likebeint trekant der begge sidene er like lange, dermed kunne vi regne ut katetene utifra hypotenusen.

 

EDIT: TROR jeg.. Ble usikker etter å ha sett utregningen til dere andre.

Endret av clarke133
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har fått Matte i prøvemuntlig, har dere noen sider hvordan jeg kan presentere det ?

 

har om "drømmehuset"

 

Du kan gjerne inkludere:

Areal (og volum) av diverse rom

Geometriske figurer: vindu, dører osv

Strømforbruk

Hva det koster å bygge huset

Lån og rente

Hva en familie for eksempel bruker på mat i løpet av ei uke

 

Mattelæreren vår sa det kunne være lurt å dikte opp en historie om for eksempel en familie som bor i et hus, og vise flere ulike områder innen matematikk - dvs ikke bare vis at du kan å måle areal, vis mer! Dessuten kan det være lurt å regne ut noe på tavla, slik at du viser at du kan det du holder på med - ikke bruk bare powerpoint..

 

Lykke til! :w00t:

Endret av martegre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...