Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i matematikk for 10. trinn - 2012


Anbefalte innlegg

Jeg har fått Matte i prøvemuntlig, har dere noen sider hvordan jeg kan presentere det ?

 

har om "drømmehuset"

 

Det kan være lurt å skrive ned utregningene dine på power pointen eller tavla, og ikke bare svaret. Og du kunne foreksempel late som om du skal tegne dette huset. Da er det mye å tenke på. Hvilket gulv lønner seg, hvor tykk skal isolasjonen i veggene være - det er dyrere å isolere "tykt", men da sparer du kanskje på strømavgiften (oppvarming) osv.osv. I et hus er det også mange vinkler, og du kan lett dra inn pytagoras og ligninger. Prøv deg med flere ukjente, men husk:

 

Det viktigste er at du kan forklare HVORFOR du har regnet som du gjorde, så lag krevende oppgaver, men ikke for vanskelige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-cvVoQz

Det var faktisk veldig dårlig tid på prøven. På denne prøven var det 9 oppgaver på del 2. På tidligere prøver har det vært helt nede i 4 oppgaver på del 2. Det gikk fint for meg, men har hørt om flere som måtte "bryte". Tror det viktigste er å jobbe jevnt å trutt gjennom hele prøven.

 

Grunnen til at mange fikk lavere karakter på eksamen enn de hadde forventet, tror jeg er at mange glemmer å vise utregninger og å forklare grundig i en svarsetning. Viktig å få med så mye info som mulig i tilegg til rett svar.

 

En oppgave det har vært lite snakk om på forumet, er den oppgava med stabelen av hårvoks. Kjenner MANGE som ikke skjønte noe. Og det skjønner jeg godt, for det å faktisk bruke formler og sette inn verdier er noe vi knapt lærer på ungdomsskolen. Denne oppgava ser helt umulig ut dersom en ikke vet hvordan du bruker formler. Om du vet det er det like lett som å telle til 10.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...