Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i matematikk for 10. trinn - 2012


Anbefalte innlegg

Da er vi ferdig med eksamen!

 

Håper alle har fått forberedt seg godt, og at det blir mange gode karakterer! Jeg kommer til å la den denne tråden ligge for alle 97'ere, siden de mest sannsynlig vil få denne eksamen som tentamen til neste år.

 

Neste stopp: Videregående skole!

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

<---Eksamen i matte--->

Dette er da tråden for oss som har vært så heldige eller uheldige å komme opp i matte. Her kommer det forhåpentligvis å diskutert matte eksamen. 1. posten kommer til å bli oppdatert etterhvert som folk kommer med mer nyttig info.

 

<---Hva som kommer til å komme--->

Det er nå lagt ved en pdf fil med alt som kommer til å komme på eksamen, og også sannsynligheten for at det kommer. Tallene er basert på forrige eksamener.

 

På side 6 i

vurderingsveiledningen står det også en mer detaljert beskrivelse av hva som vil komme.

 

Det vil i tillegg mest sannsynlig bli noen "tenk selv" oppgaver hvor man skal anvende hva man har lært, på en ny måte.

 

 

<---Nyttige matte sider--->

http://www.khanacademy.org/

http://vihart.com/

http://mattevideoer.net/

 

 

 

<---Hjelp her på forumet--->

Den enorme matteassistansetråden

 

<---Gamle eksamener--->

 

<---Regelbok--->

Ferdig skrevet regelbok

 

Her er en annen regelbok

 

Her er en tredje, veldig detaljert regelbok

 

<---Veiledninger--->

Her er vurderingsveiledningen på UDIR sine sider

 

Sensorvelidning på UDIR sine sider

 

<---Hva man burde gjøre--->

  • Jobbe gjennom gamle eksamener og oppgaver
  • Lage regelbok

<---På eksamensdagen--->

  • Møte opp til riktig tidspunkt
  • Ha med seg:
    • God penn, som kan føre godt
    • Tippex
    • En blyant til konstruksjon
    • Blyantspisser
    • Linjal
    • Gradskive
    • Kalkulator
    • Passer

    [*]Hvis det er en oppgave man ikke greier: Jobb videre

    [*]Før pent inn

    [*]Bruk all tida du har, hvis du er ferdig tidlig:

    • Lese igjennom alle oppgaver NØYE!
    • Lese igjennom alle oppgaver NØYE!
    • Lese igjennom alle oppgaver NØYE!

<---Takk til--->

  • smileymari for linken til UDIR, og linken til regelboken
  • Karina Hulesangerhule for mer info til førstepost
  • anna.sol for litt info om eksamens siden til sp1.skoleelev
  • martegre for linken til vurderingsveiledningen og sensorveileningen
  • Simunen for linken til den andre regelboken
  • ChrisseNisse for linken til den tredje regelboken
  • Krølle som inspirerte meg til å lage denne tråden

sansynlighetmatte.pdf

Endret av Beutifyllik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-cvVoQz

Vil råde alle til å se over enkle basiskunskaper! Viktig å unngå slurvefeil/tullefeil på del 1 (og del 2 forsåvidt). Lykke til alle sammen, ta det som en øvelse!

Lenke til kommentar

Kom selv opp i matte, men håpet på engelsk. Er egentlig likegyldig for meg da jeg er en ganske habil matematiker. :mrgreen: Læreren min har innrømmet at hun er sensor til årets eksamen, og jeg skal prøve å få noe ut av henne angående det som står på rettingsveiledningen eller hva det nå enn heter (?). Skal oppdatere snarest mulig. :ph34r:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kom selv opp i matte, men håpet på engelsk. Er egentlig likegyldig for meg da jeg er en ganske habil matematiker. :mrgreen: Læreren min har innrømmet at hun er sensor til årets eksamen, og jeg skal prøve å få noe ut av henne angående det som står på rettingsveiledningen eller hva det nå enn heter (?). Skal oppdatere snarest mulig. :ph34r:

Dritbra om du greier det :w00t:

 

Jeg anbefaler også alle å se over alle oppgaver flere ganger, personlig har jeg mistet en del poenge på dette før :wee:

 

 

Finnes det eksempeloppgaver?

 

Den øverste linken i førsteposten :)

http://sp1.skoleveven.no/index.php?pageID=63&page=eksamen

Endret av Beutifyllik
Lenke til kommentar

jolind: Vi hadde matte eksamenen fra i fjor som prøve eksamen/tentamen i vår. Vi ble fortalt av læreren vår at den var enklere enn den hadde vært på noen år. Jeg hadde heller ikke inntrykk av at den var veldig vanskelig. Med andre ord, tror jeg det varierer veldig, men Utdanningsdirektoratet skal jo i utgangspunktet holde lik standard for eksamen hvert år. Jeg tror ikke det er noen stor sjanse for at den blir enklere enn i fjor i hvert fall! :)

Endret av smileymari
Lenke til kommentar

http://eksempeloppga...x?trinn=1&fag=2

 

Legger ved en passordbeskyttet link fra UDIR sine nettsider, hvor matte eksamen fra tidligere år ligger ute. (Fasitene ligger også der.)

 

Hvis dere ikke kommer inn på linken er passordet: Eksempel og brukernavnet: Eksempel (viktig med stor forbokstav).

 

Håper det er til hjelp! :thumbup:

 

Skal si det gjorde seg godt med den til øving før tentamen. Øvde på 2011 eksamen, men visste ikke at vi faktisk skulle ha den som tentamen :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...