Gå til innhold

LØST: Canon 7D Mark II - Annonsert 15.09.2014


Anbefalte innlegg

Jeg Lurer på hvorfor det har tatt så lang tid før en etterfølger til 7D kom/kommer.det er jo 4 år sia 7D kom.

Jeg tenker på en sak,kansje kameraet blir å hete 8D ?og i den forbindelse forstår jeg at ting kan ta tid,for når det kommer til tallet 8 så det er et lykketall i Japan,de betaler store summer for å eie 8 tall i forskjellige settinger,8 er lykketall og kansje canon vil at dette kameraet som får tallet 8 i seg skal være så perfekt som mulig.bare en tanke....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg Lurer på hvorfor det har tatt så lang tid før en etterfølger til 7D kom/kommer.det er jo 4 år sia 7D kom.

Mulige årsaker:

-Nikon har ikke lansert en D400, og da vil ikke Canon lansere en 7Dmk2

-7D selger fremdeles greit (pris og alder tatt i betraktning)

-Canon jobber for harde livet med å tilfredsstille video-kunder og å ta igjen sensor-forspranget som Sony/Nikon/... har, og har nedprioritert 7D-linjen

-System-kamera-markedet er i endring, og seriene som funket bra i 2009 funker ikke nødvendigvis bra i 2013

-FF har blitt betydelig billigere (og har fått høyere sensel-tetthet). Kostbesparelsen og tele-fordelen ved (relativt dyre) crop DSLR er ikke nok til å holde kundene borte fra FF

Jeg tenker på en sak,kansje kameraet blir å hete 8D ?og i den forbindelse forstår jeg at ting kan ta tid,for når det kommer til tallet 8 så det er et lykketall i Japan,de betaler store summer for å eie 8 tall i forskjellige settinger,8 er lykketall og kansje canon vil at dette kameraet som får tallet 8 i seg skal være så perfekt som mulig.bare en tanke....

Det passer ikke så godt med navnekonvensjonene Canon har brukt før, men hvem vet hvordan de tenker? For min del kan de gjerne kalle det "Casio2000".

 

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg Lurer på hvorfor det har tatt så lang tid før en etterfølger til 7D kom/kommer.det er jo 4 år sia 7D kom.

Det ryktes at MkII lanserer i mars 2014, men får presisere at det er veldig løse rykter :)

 

Her er antatte spesifikasjoner.

 

  • 20MP or 24MP sensor with Dual Pixel CMOS AF
  • Auto-Focus system similar to the EOS 5D Mark III (61 points), possibly the same as 5D3
  • High frame rate, 10-12 fps
  • “high grade” weather sealing, like Canon’s professional DSLRs
  • Dual Digic V+ processor
  • Single card slot
  • WiFi & GPS
  • Innovative video features
  • Price around $2000
  • Very good ISO performance
Lenke til kommentar

 

Det ryktes at MkII lanserer i mars 2014, men får presisere at det er veldig løse rykter :)

 

Her er antatte spesifikasjoner.

 

  • 20MP or 24MP sensor with Dual Pixel CMOS AF
  • Auto-Focus system similar to the EOS 5D Mark III (61 points), possibly the same as 5D3
  • High frame rate, 10-12 fps
  • “high grade” weather sealing, like Canon’s professional DSLRs
  • Dual Digic V+ processor
  • Single card slot
  • WiFi & GPS
  • Innovative video features
  • Price around $2000
  • Very good ISO performance

 

Håper virkelig det blir Dual Digit VI +. Denne (Digit VI) har jo allerede kommet på et par mindre modeller. Men hittil er det jo bare rykte.

 

Arne M

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

"Kanskje kommer Kongen...

...

Men kanskje kommer'n ikke..."

 

Motstridende info er kommet om at det ikke blir noen 7D.

 

Canon Rumors tror likevel oppdatert 7D mest sannsynlig kommer.

 

Personlig tror jeg dette kun er støy, og at den kommer i en eller annen form. Jeg tror også at den vil hete 7D etellerannet, fordi dette er et innarbeidet godt merkenavn, men akkurat hva det heter er jo helt underordnet. Jeg er overbevist om at det er plass for en oppdatert 7D i markedet, og at APS-C har fordeler i seg selv som lavere pris enn FF, utnytter sweetspot i objektivet, gir ekstra effektivt tele etc etc.

 

Jeg tror neste "7D" eller hva den nå heter, vil være bedre på video, enda proffere både i værtetting, fokus og bedre ISO. Men navnet skjemmer ingen. Kanskje kanskje det blir en helproff APS-C som heter 2D?

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Kanskje kommer Kongen...

 

Enig, at noe kommer er sikkert, eksakt hva det blir vet ingen utenfor Canon, og er det snakk om andre halvdel av 2014 så vet sannsynligvis ikke Canon det heller. Er det noen som holder igjen alt de ikke må levere er det Canon og for en modell for sånn ca Photokina-lansering er specen garantert ikke spikret 9 til 12 måneder i forveien.

 

Det siste offisielle fra Canon i sakens anlednng var et intervju for snart et år siden på dpreview der de sa at 70D ville komme i løpt av året, men at noen 7D-erstatning ikke var planlagt. Det betyr selvsagt ikke at den ikke kan planlegges, eller allrede er på trappene nå, men rykter om "ingen 7D II" burde ikke være noen overraskelse.

 

Det som er litt overraskende er at både Canon og Nikon ignorer high end crop for øyeblikket mens forumene er fulle av folk som venter på 7D II og D400. Nå representerer neppe forumene noe tverssnitt av markedet, men mange av de som er aktive på forumene kjøper nettopp i D7100/70D/D400/7DMkII/K3/A77/E-M1-segmentet, og det er ikke bare Akam-forumet, men ser tilsvarende på dpreview som vel er det største fotoforumet.

 

Hvis Canon og Nikon ønsker at denne gruppen skal gå til fullframe hvor det sannsynligvis er større marginer og mindre konkurranse fra andre burde de jo hatt modeller som kunne konkurrere og lokke kjøperne over. Canon har 5DIII, men den mangler pikseltettheten til 7D mens Nikon har D800 som har nesten samme pikseltetthet som crop, men mangler seriebildehastigheten for et dyr/fugl/sportkamera.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er litt overraskende er at både Canon og Nikon ignorer high end crop for øyeblikket mens forumene er fulle av folk som venter på 7D II og D400. Nå representerer neppe forumene noe tverssnitt av markedet, men mange av de som er aktive på forumene kjøper nettopp i D7100/70D/D400/7DMkII/K3/A77/E-M1-segmentet, og det er ikke bare Akam-forumet, men ser tilsvarende på dpreview som vel er det største fotoforumet.

 

Hvis Canon og Nikon ønsker at denne gruppen skal gå til fullframe hvor det sannsynligvis er større marginer og mindre konkurranse fra andre burde de jo hatt modeller som kunne konkurrere og lokke kjøperne over. Canon har 5DIII, men den mangler pikseltettheten til 7D mens Nikon har D800 som har nesten samme pikseltetthet som crop, men mangler seriebildehastigheten for et dyr/fugl/sportkamera.

Diskusjonene viser at pris har stor betydning for folks valg (kanskje ingen overraskelse). Men det betyr at Canons 6D er en plausibel oppgraderingspath for mange 60D/7D-eiere, selv om det er et helt annet type kamera enn 7D. Selv om det muligens vil gi dårligere bilder av fugler i flukt så tror jeg altså at det er noen som brenner inne med 15.000,- og som vil ha et Canon DSLR.

 

Den største faren for Canon må være folk som sitter med x0D, xx0D og ett eller to crop-objektiv. Hvis man skal oppgradere så må man selge hus og objektiv og kjøpe nytt. Da er terskelen for å samtidig bytte system betydelig lavere.

 

Jeg synes også at det er rart at Canon og Nikon sitter på gjerdet. Gitt raten de spytter ut konsumer og konsumer+ modeller, så skulle man tro at det å oppgradere 7D/D300s med siste skrik i sensor/software burde være en smal ting. Om ikke annet så ville det styrke loialiteten til en gruppe som bruker endel penger på foto, som har mye "synlighet" og som antagelig er skeptiske til MILF. For min egen del så vil kanskje 5Dmk3 være mest opplagte oppgradering fra 7D, men jeg synes det gir for lite og koster alt for mye. Da vil jeg heller vurdere system-skifte.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den største faren for Canon må være folk som sitter med x0D, xx0D og ett eller to crop-objektiv. Hvis man skal oppgradere så må man selge hus og objektiv og kjøpe nytt. Da er terskelen for å samtidig bytte system betydelig lavere.

 

Helt enig at 6D kan være en bra oppgradering for mange 7D brukere, og i ennå større grad D610 for Nikon, men for de som har kjøpt 7D/D300(s) for det disse er sterkest på - dvs autofokus, pikseltetthet, seriebilder, byggekvalitet og "crop-pris" er ikke 6D noen ideell oppgradering, og heller ikke 5DMkIII selv om det matcher 7D på de fleste områder - untatt pris og pikseltetthet.

 

Også enig i at det er merkelig at Canon (og Nikon) ikke bare kjører ut en mindre oppgradering for å få sensor og bildeprosessor oppdatert, resten av 7D er helt OK og en oppdatering de allerde har gjort i mange andre hus kan umulig kreve all verden. Greit nok at semiproffe modeller ikke bør oppdateres for ofte, men fire år er lenge i dette markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvordan 6D skulle være et oppgraderingsalternativ til 7D - autofokusen er lite anvendelig i forhold til 7D, bps er lavt, cropfaktoren ikke tilstede osv. Jeg ser på 6D som et dårlig spekka entrylevelkamera i crop - bare at her er sensoren byttet ut med en større, og prisen er 3-4 ganger høyere. 6D er i mine øyne et svært kjipt kamera.

 

Når det gjelder siste rykte om at "7Dmk2 ikke kommer" bør en ta dette med en stor dose av et eller annet. Hadde ryktet vært at det ikke kom i 2014 så kunne det vært lettere å kjøpe. Årsaken kan være så enkel at canon ikke har pr neste år en god nok sensor rett og slett - å putte i sensoren til 70D har liten hensikt da den yter i praksis omtrent det samme som den gamle i 7D. Canon virker til å ha stagnert i sensorutviklingen - eller rett og slett konsentrert seg for mye om video de siste par årene.

 

Men skulle ryktet ha sannhet i seg så kan en begynne å lure på hva som skjer internt hos canon. 70D er ikke en direkte erstatter av 7D - på det beste kan man muligens si at den nærmer seg 7D, men da snakker vi om et kamera fra 2009. Gamle 7D selges enda, og jeg våger den påstanden at gamlingen fremdeles selger bedre enn 70D på verdensmarkedet.

 

Jeg har heller ingen tro på at produsentene ser på fullformat som en erstatter for crop, da ville de prist seg ut totalt, bare se på 6D - et sløvt ribbet kamera til en pris som ikke henger på greip og som ikke ville fridd til massene. Fullformat er skamdyrt fremdeles og ser ut til å forbli på det nivået lenge enda. De beste cropsensorene i dag er ikke særlig langt unna fullformatsensorene i bildekvalitet.

 

Det er sterke grunner til at 7D har vært og er en stor suksess for canon - og hovedgrunnen er at det er et cropkamera. Å plutselig skulle avskrive en fortsettelse er nesten som å si at det ikke kommer et 5Dmk4.

 

Canon strategi er vanskelig å forstå for oss på utsiden, de siste par årene ser det ut til at de har satset i hovedsak på 2 områder: Video/film og oppgradering av objektiver. Speilløst ser det ut til at de har stappet ned i skuffa igjen. 5Dmk3 er egentlig ikke allverdens i forhold til mk2 bortsett fra bedre autofokus - 6D er som sagt knapt noe å nevne, 700D er det samme som 650D, 70D er en miks av gamle greier med en sensor fokusert på video osv. Lite nytt over hele fjøla bortsett fra de 2 nevnte områdene.

 

2014 kan bli nok et lite interessant år fra canon etter ryktene å dømme. Kanskje sover de på salgsputene og tror at alt skal fortsette på samme nivå uten at de behøver gjøre annet enn å bytte navn på kameraene. Et av problemene med 7D er at nikon ser ut til å ha gitt opp å konkurrere på det nivået og latt canon få ha det nærmest alene. Så kanskje canon tenker at så lenge den gamle traveren fremdeles selger godt så lar vi det være som det er. Muligens er det like greit dersom de ikke har en ny betydelig forbedret sensor på pulten..

 

Tor

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvordan 6D skulle være et oppgraderingsalternativ til 7D - autofokusen er lite anvendelig i forhold til 7D, bps er lavt, cropfaktoren ikke tilstede osv. Jeg ser på 6D som et dårlig spekka entrylevelkamera i crop - bare at her er sensoren byttet ut med en større, og prisen er 3-4 ganger høyere. 6D er i mine øyne et svært kjipt kamera.

Jeg er enig med deg i at 6D er et særdeles dårlig oppgraderingsalternativ til 7D. Men jeg er sterkt uenig i at 6D er et kjipt kamera. Jeg vil faktisk si at det er det eneste Canonhuset som har interessert meg de siste 5 årene.
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvordan 6D skulle være et oppgraderingsalternativ til 7D - autofokusen er lite anvendelig i forhold til 7D, bps er lavt, cropfaktoren ikke tilstede osv.

 

6D er et oppgraderignsalternativ for folk som har 7D fordi mange (de fleste?) som har 7D ikke har bruk for autofokusen, bps og bufferstørrelsen og kunne like godt hatt et 700D. For de som faktisk trenger autofokusen osv er 6D opplagt ikke noe godt alternativ. Men trenger du (eller tror du trenger) et rimelig fullframe hus for landskap, portretter, arkitektur og mye annet som ikke beveger seg alt for mye så er 6D et helt OK hus.

Lenke til kommentar

Men jeg er sterkt uenig i at 6D er et kjipt kamera. Jeg vil faktisk si at det er det eneste Canonhuset som har interessert meg de siste 5 årene.

Ser man på prisen (og det gjør de fleste) er 6D et kjipt kamera - man betaler blodpris for sensoren og resten man får er under middelmådig.

 

Jeg vet ikke hva du mener er interessant med 6D til den prisen?

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

6D er et oppgraderignsalternativ for folk som har 7D fordi mange (de fleste?) som har 7D ikke har bruk for autofokusen, bps og bufferstørrelsen og kunne like godt hatt et 700D. For de som faktisk trenger autofokusen osv er 6D opplagt ikke noe godt alternativ. Men trenger du (eller tror du trenger) et rimelig fullframe hus for landskap, portretter, arkitektur og mye annet som ikke beveger seg alt for mye så er 6D et helt OK hus.

Hvordan kan du anta at de fleste som har kjøpt 7D kunne like greit kjøpt et entrylevelkamera? Kan man ikke da si det samme om nær sagt alle kamerakjøp, dvs at folk kjøper et mer spekka kamera enn de behøver? Og ikke minst fullformat - det er oppskrytt og overvurdert av mange slik de uttaler seg.

 

Alt du nevner i siste linje kan du og ta like bra med 7D, så jeg ser ikke poenget ditt..

 

Tor

Lenke til kommentar

Ser man på prisen (og det gjør de fleste) er 6D et kjipt kamera - man betaler blodpris for sensoren og resten man får er under middelmådig.

 

Jeg vet ikke hva du mener er interessant med 6D til den prisen?

 

Tor

Et grep som passer hånda mi bortimot perfekt - 7D osv er for store.

En sensor som er særdeles velegnet til bruk i dårlig lys som blueskonserter osv.

Innebygget wifi og gps.

 

Det som 5D MKIII er bedre på har jeg ikke bruk for (Fancy AF, høy skuddtakt masse buffer). Og skal jeg ha noe værtetta så velger jeg Olympus eller Pentax.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvordan 6D skulle være et oppgraderingsalternativ til 7D - autofokusen er lite anvendelig i forhold til 7D, bps er lavt, cropfaktoren ikke tilstede osv. Jeg ser på 6D som et dårlig spekka entrylevelkamera i crop - bare at her er sensoren byttet ut med en større, og prisen er 3-4 ganger høyere. 6D er i mine øyne et svært kjipt kamera.

Jeg forventet en respons som din:

Diskusjonene viser at pris har stor betydning for folks valg (kanskje ingen overraskelse). Men det betyr at Canons 6D er en plausibel oppgraderingspath for mange 60D/7D-eiere, selv om det er et helt annet type kamera enn 7D. Selv om det muligens vil gi dårligere bilder av fugler i flukt så tror jeg altså at det er noen som brenner inne med 15.000,- og som vil ha et Canon DSLR.

Det jeg sier er altså at jeg forventer at endel 60D/7D-eiere vurderer å oppgradere til 6D _på tross av_ de tekniske ulikhetene. Hvis du er uenig i dette så burde du kanskje argumentere for hvorfor kamera-kjøpere er rasjonelle?

 

<elitist-mode>

De færreste kamera-kjøpere vanker på fotoforum, og de fleste tar dårlige bilder.

</elitist-mode>

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...