Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen R2 vår 2012


Anbefalte innlegg

Hei! vet noen om frie svingninger med og uten demping er pensum? bruker boken sigma hvor to av del-kapitlene handler om dette. Står det om dette i andre R2-mattebøker også?

Ja, det er et kompetansemål som går på det. Det er dekket i Sinus R2.

Endret av nypis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan tenke meg de går for flere oppgaver med lettere nivå i år. var hvertfall det de gjorde i r1 hvor det var 10 oppgaver i år. var lett vanskelighetsgrad da, så man hadde tid til å bli ferdig om man ikke kladder eller roter bort tid. passer meg ypperlig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare for å være sikker, kan noen skrive opp en liste over hva man bør ha med på eksamen, og hva som kan være gode hjelpemidler? Alt av utstyr, pluss programmer på data, er det noe mer en GeoGebra og wxMaxima jeg kan ha bruk for?

 

Utstyr:

Lærebok

Oppgavebøker

Formelhefte

Penn, blyant, pussegummi, vinkelskive, passer(bare i tilfelle det plutselig skulle dukke opp noe)

Kalkulator

Tidligere prøver+eksamener

På pc:

wxMaxima og GeoGebra

Mat og drikke:)

 

Dette er i alle fall det jeg har pleid å ha med meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har tatt og slått isaman alle løysingsforslaga til oppgåvene i Sinus R2 boka som liggjer på nett til ei fil. Kan være grei og ha :-)

 

Wow, tusen takk! Det må da ha tatt en evighet?

 

Noen som vet hvordan det skal føres når man bruker digitale hjelpemidler som Geogebra eller Maple til å løse en oppgave?

Lenke til kommentar

Lurer på om jeg har spurt om dette før, men er 5.6-5.7(5.6 sfærisk avstand, 5.7 Sfæriske tokanter og trekanter) fra i Sinus R2 pensum? Sigma-bøkene inneholder ikke noe av dette. Kompetansemålet som kanskje kan knyttes opp mot dette lyder:

• beregne lengder, vinkler og arealer i legemer avgrenset av plan og kuleflater

Lenke til kommentar

Har tatt og slått isaman alle løysingsforslaga til oppgåvene i Sinus R2 boka som liggjer på nett til ei fil. Kan være grei og ha :-)

 

Wow, tusen takk! Det må da ha tatt en evighet?

 

Noen som vet hvordan det skal føres når man bruker digitale hjelpemidler som Geogebra eller Maple til å løse en oppgave?

 

Tok litt tid å laste alle ned, så tok eg og lagra alle etter innhaldsfortegnelsen i boka (1.1 Antiderivert osv). Brukte Adobe Reader X til å samle alle dokumenta til ei fil, trur det var 67 stykk :p

 

Nokon som har litt informasjon om korleis det vert med utskrift av eventuelle GeoGebra dokument? :)

Lenke til kommentar

Lurer på om jeg har spurt om dette før, men er 5.6-5.7(5.6 sfærisk avstand, 5.7 Sfæriske tokanter og trekanter) fra i Sinus R2 pensum? Sigma-bøkene inneholder ikke noe av dette. Kompetansemålet som kanskje kan knyttes opp mot dette lyder:

• beregne lengder, vinkler og arealer i legemer avgrenset av plan og kuleflater

 

Jeg fikk beskjed av læreren min om at 5.7 og 5.9 ikke har kommet på eksamen tidligere og hun ikke tror det vil komme på denne heller. Det man lærer i 5.6 er vel for så vidt også en del av avstandsregningen i 5.8?

Lenke til kommentar

Hm, læreren min mente at det bare var 5.6 som var pensum. Hvordan er de øvrige R2-bøkene på dette?

 

Småpæng: Jeg ser ikke problemet med å bruke en slik penn.

 

Jeg har gått på sonans og fått beskjed om å droppe alt fra 5.6-5.9 og at det ikke er en del av læreplanen og derfor ikke kan komme på eksamen :)

Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg sliter med induksjonsbevis for rekker og lurer på om noen kan hjelpe meg med å forklare hvordan jeg enkelt kan forstå det?

 

I tillegg skjønner jeg ikke konvergens. Kan dere hjelpe meg, plz.

 

På forhånd takk.

 

Jeg er nok ikke den beste til å forklare induksjonsbevis, men disse videoene hjelper

 

Når det gjelder konvergens, sier man en rekke konvergerer hvis -1<k<1. ofte når du skal finne konvergensområde, kan det hjelpe å skrive det som k2 < 1 og rekne det derifra :)

Lenke til kommentar

Konvergens er når en uendelig geometrisk rekke har en konstant, k, som er -1 < k 1, og at den konvergerer vil si at summen av rekken går mot et tall, n. (Correct me if wrong, tar det på husk som øving til eksamen :))

 

Induksjonsbevis:

 

1) Regn ut venstre side for n=1, og høyre side for n=1 og se at det stemmer.

2) Ta utgangspunkt i n=k, og skriv opp ligningen på nytt med k istedet for n.

3) Så skal du vise at dette stemmer også for k+1, altså at du bytter ut k i ligningen med k+1, for så å komme fram til det opprinnelige uttrykket ved regning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...