Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen R2 vår 2012


Anbefalte innlegg

Hadde R1 i går. Den ene oppgaven lød "Bestem det største arealt trekanten kan få". Vi hadde før i oppgaven hatt en oppgave hvor det sto hva funksjonen for arealet til trekanten var.

 

Min besvarelse ble da:" Bruker N-spire, setter inn g(x)(grafen for arealet til trekant), og bruker et måleverktøy på N-spire som finner maksimumverdien. Finner ut at det er 0,5(for eksempel). Det største arealet trekanten kan ha, er 0,5"

 

 

Er dette en god nok besvarelse? Ville jo tro det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig bra!

 

Holder på å regne gjennom nå, men har litt vanskeligheter med å tolke 1f) og hva som står på g(x). Antok først at det sto 1/2, men da skjærer bare f og g hverandre én gang. Kan det være 7/2?

 

EDIT: Eller kanskje 3/2? Da blir det i alle fall fine tall. :)

 

Ja, det er 3/2! Beklager dårlig scann :s på del 2 har læreren gjort en feil.. I oppg 3b skal telleren vere 4 og ikkje 4x.

 

Jeg finner ikke svaret ditt på oppg 1 d), det om det finnes en n som gir at summen blir 185? Hvor på dokumentet ditt ligger den?

Lenke til kommentar

Tror sanddyret glemte å gjøre den. Den er dog vanskelig å svare på, fordi svaret er nei (og du får en ekkel andregradslikning, men det kan hende du slipper unna ved å argumentere at utrykket under roten ikke blir et naturlig tall og at det dermed ikke kan finnes en heltallig n slik at summen er 185).

Lenke til kommentar

Er det noen her som er flinke til å løse induksjonsoppgaver? Skjønner egentlig ikke helt hva greia med induksjon er, så om noen ville være så snille å hjelpe meg å forstå eller er i besittelse av et dokument o.l. som forklarer godt rundt om dette temaet og kunne delt det med meg. Det hadde vært virkelig supert, eneste jeg ikke forstår noe av. :D

Endret av Småpæng
Lenke til kommentar

Er det noen her som er flinke til å løse induksjonsoppgaver? Skjønner egentlig ikke helt hva greia med induksjon er, så om noen ville være så snille å hjelpe meg å forstå eller er i besittelse av et dokument o.l. som forklarer godt rundt om dette temaet og kunne delt det med meg. Det hadde vært virkelig supert, eneste jeg ikke forstår noe av. :D

 

Føler eg har begynt å få teken på induksjonsbevis.

 

Sitat fra http://per.matematikk.net/index.php?title=Induksjonsbevis:

I induksjonssteget antar vi at formelen gjelder for en bestemt verdi av n, si n=k, og utleder deretter via kjente regneregler at formelen gjelder for n=k +1. Dersom vi lykkes vil dette indusere en dominoeffekt; fra steg 1 vet vi at formelen gjelder for n=1 og steg 2 sikrer at formelen gjelder for n=2 (og på samme måte at formelen gjelder for n=3 etc.).

 

 

Det eg brukar å gjere (dette passar vel best for sumformlar):

 

1. Vise at formelen er gyldig for n=1. Altså sette inn 1 i stedet for n på begge sider av likhetstegnet, og sjekke at V.S. og H.S blir likt.

 

2. Antar at formelen stemmer for n=k. (kan jo selvfølgelig bruke t,r,s...osv. i stedet for)

Skriv opp likt som oppgava har vist meg, men set inn k i stedet for n alle stadar.

 

3. Må deretter bevise at formelen stemmer for n=k+1

 

Det eg først gjer då, er å sette inn k+1 i stedet for n alle stadar.

Deretter set eg opp uttrykk 2 en gang til, og legg til neste ledd, an+1 Kva det leddet er er forskjellig frå bevis til bevis. F. eks. blir neste ledd i rekka: 12 + 22 + 32 + ... + n2 lik (n+1)2.

 

Neste steg blir å legge til dette neste leddet på begge sider av likhetstegnet, og få uttrykket til å sjå ut som nr 3.

 

Da kan man skrive at formelen er bevist!

Endret av sanddyret
Lenke til kommentar

Har gått gjennom sanddyrets heldagsprøve. Må innrømme at jeg er voldsomt imponert over at du klarer å få alt riktig. I tillegg er notasjonen strøken. Var noen jeg sleit på, men skal øves mer før eksamen. Var du helt ferdig før selve tida var ute på heldagsprøven?

Endret av Mys1
Lenke til kommentar

Hvordan tegner jeg inn en kule i GeoGebra? z-koordinatene blir bare fjernet når jeg prøver

 

Geogebra har kun to-dimensjonal tegning. Men det skal vere en beta-versjon der man kan tegne med z-aksen også. Har dog ikkje prøvd den.

 

Er denne versjonen jeg prøver, men får ikke z-koordinatene inn..

Lenke til kommentar

Hadde R1 i går. Den ene oppgaven lød "Bestem det største arealt trekanten kan få". Vi hadde før i oppgaven hatt en oppgave hvor det sto hva funksjonen for arealet til trekanten var.

 

Min besvarelse ble da:" Bruker N-spire, setter inn g(x)(grafen for arealet til trekant), og bruker et måleverktøy på N-spire som finner maksimumverdien. Finner ut at det er 0,5(for eksempel). Det største arealet trekanten kan ha, er 0,5"

 

 

Er dette en god nok besvarelse? Ville jo tro det.

Hvis du har en graf for et areal, og du skal ha det største arealet, vil jo det tilsvare toppunktet til grafen. Forutsatt sensor forstår hva du mener med N-spire osv., så er det en riktig besvarelse.

Lenke til kommentar

Hva er fordelen med N-spire kontra GeoGebra? Jeg gjorde den oppgaven Mys1 snakker om med GeoGebra, og jeg kan vanskelig tenke meg noen lettere måte å gjøre oppgaven på. Allikevel, er det noen andre fordeler med N-spire som gjør det verdt å sette seg inn i det?

Lenke til kommentar

Har gått gjennom sanddyrets heldagsprøve. Må innrømme at jeg er voldsomt imponert over at du klarer å få alt riktig. I tillegg er notasjonen strøken. Var noen jeg sleit på, men skal øves mer før eksamen. Var du helt ferdig før selve tida var ute på heldagsprøven?

 

Takk for skryt!

Eg klarte alt før tida var omme, trur faktisk eg var ferdig sånn 45 min før slutt. Er ganske rask, sjekker veldig lite i boka. Del 1 brukte eg berre en av to klokketimar på, noke som er veldig vanlig for meg. Derfor hadde eg veldig god tid på del 2 og gjorde veldig masse før man kunne bruke hjelpemiddel. så tips: ikkje kladd, ikkje nøl! Kanskje..

Lenke til kommentar

Har hatt Fysikk 2 og R1 nå, og kan forsåvidt si det samme, at jeg blir ferdig 1 time, men ikke helen ferdig, finner en eller annen kødden slurvefeil, og må forsikre meg om at alt er riktig. Men kladder ikke, fører inn, men blir en del kryss over svar som er helt feil, vet ikke om de trekker for det jeg.

Lenke til kommentar

Har hatt Fysikk 2 og R1 nå, og kan forsåvidt si det samme, at jeg blir ferdig 1 time, men ikke helen ferdig, finner en eller annen kødden slurvefeil, og må forsikre meg om at alt er riktig. Men kladder ikke, fører inn, men blir en del kryss over svar som er helt feil, vet ikke om de trekker for det jeg.

 

Det trekker de ikke for. Læreren min sier det er helt greit. Tok også 1T-eksamen i fjor, og endte opp med en toppkarakter enda jeg hadde streket veldig mye over. Besvarelsen var med andre ord ikke veldig pen.

 

Videre har jeg hørt at delkapitlene om sfærisk trigonometri, sfæriske tokanter og trekanter og sfærisk avstand ikke er pensum til R2-eksamen. For sinusbrukere er det delkapitlene 5.6, 5.7 og 5.9. Er det noen som kan bekrefte at dette faktisk stemmer?

Lenke til kommentar

Videre har jeg hørt at delkapitlene om sfærisk trigonometri, sfæriske tokanter og trekanter og sfærisk avstand ikke er pensum til R2-eksamen. For sinusbrukere er det delkapitlene 5.6, 5.7 og 5.9. Er det noen som kan bekrefte at dette faktisk stemmer?

 

Jeg fikk beskjed av læreren min om at 5.7 og 5.9 ikke har kommet på eksamen tidligere og hun ikke tror det vil komme på denne heller. Det man lærer i 5.6 er vel for så vidt også en del av avstandsregningen i 5.8?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...