Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen R2 vår 2012


Anbefalte innlegg

Nuvel, blir nok ikke sekser her gitt, men tror dere det holder til femmer med disse feilene?:

 

Bitteliten føringsfeil på induksjonsbeviset, resten riktig på del 1. Alt rett på oppg. 4, med unntak av toppunkt som jeg av en eller annen grunn fikk 178 i stedet for 180 (men regner med dette er en liten feil), feil utførelse av derivasjonen på oppg. 5, aka. også feil svar på d). Alt rett på 6 og 7, samt fikk ikke tid til den siste oppgaven på 8. Surt når jeg faktisk kunne fått til alt, men tidspress og nerver ødela litt. Nuvel, greit fornøyd, selvsagt. Kan ikke forvente toppkarakter, selv om det jeg både satset og håpet på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

My words exactly. Satset høyt, men tidspresset ødela. Dog ingen grunn til å gråte over spilt melk. Jeg vet selv hvor min kompetanse ligger, og det holder for meg.

 

f(t)=18, du skal da få to svar. 75,5 og 284? Husker ikke nøyaktig.

Riktig, det. 75.52 og 284.48.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, du får ikke trekk for det. Når de ikke ber om dato, behøver du ikke å gi det. Desutten var modellen "unøyaktig" på den måten at den innholdt 360 dager i året (30 dager måneden), derfor er det nesten bedre å si "rundt midten av mars" f.eks. enn en nøyaktig dato.

Lenke til kommentar

Synes lengden var helt grei. Ble akkurat ferdig med alle oppgavene. Man har selvsagt ikke tid til å skrive alt man vil på hver oppgave, og man er nødt til å bruke digitale hjelpemidler effektivt, som for eksempel WxMaxima og Geogebra. Ikke har man tid til å kladde heller.

Lenke til kommentar

Synes lengden var helt grei. Ble akkurat ferdig med alle oppgavene. Man har selvsagt ikke tid til å skrive alt man vil på hver oppgave, og man er nødt til å bruke digitale hjelpemidler effektivt, som for eksempel WxMaxima og Geogebra. Ikke har man tid til å kladde heller.

 

Hvordan kan du synes lengden var helt grei for så å si masse ting som peker mot det motsatte?

Lenke til kommentar

Hvis man ikke kladder har man god tid. I de siste årene har del 2 blitt lenger og vanskeligere, mens del 1 har blitt veldig lett. Man kan ikke lenger bruke to timer på del 1. Jeg brukte tiden før 11 til å gjøre blant annet oppgave 7, siden man ikke trengte noe annet enn penn og papir på den.

 

Men vi fikk 35 oppgaver, noe som er mye, men har vært standaren de siste årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes lengden var helt grei. Ble akkurat ferdig med alle oppgavene. Man har selvsagt ikke tid til å skrive alt man vil på hver oppgave, og man er nødt til å bruke digitale hjelpemidler effektivt, som for eksempel WxMaxima og Geogebra. Ikke har man tid til å kladde heller.

 

Hvordan kan du synes lengden var helt grei for så å si masse ting som peker mot det motsatte?

Fordi jeg ikke synes at man skal ha god tid på eksamen. Da blir det for enkelt. Man skal kunne stoffet, og kunne bruke hjelpemidler riktig.

 

Edit: Enig med deg, St€rk.

Endret av andybb
Lenke til kommentar

Failet nok grovt på denne dessverre. Del 1 gikk glatt, og jeg hadde god følelse, men så kom del 2 og jeg døde litt innvendig. Endte opp med å angripe det jeg trodde var lettest, failet, gikk videre, failet, osv. Målet var 4, men er redd det blir en stusselig 3-er igjen. (Tok den som privatist, fikk 3 både på eksamen og standpunkt i vg3).

 

Håper det gis poeng for utregninger og "noe riktig" på del 2.

Lenke til kommentar

Men vi fikk 35 oppgaver, noe som er mye, men har vært standaren de siste årene.

 

Det var ikke noe galt med antall deloppgaver. Antall oppgaver var dog mer enn vanlig. Det er ikke vanlig med åtte oppgaver. Det betyr flere problemstillinger å sette seg inn i, og mindre tid til å faktisk regne på oppgavene. Det kunne gjerne vært mindre oppgaver, men fler deloppgaver på hver oppgave.

 

Jeg innser også at jeg burde ha brukt digitale hjelpemidler alene til å komme fram til noen av svarene. Da hadde jeg kanskje rukket alt. Jeg gjorde alt ved regning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men vi fikk 35 oppgaver, noe som er mye, men har vært standaren de siste årene.

 

Det var ikke noe galt med antall deloppgaver. Antall oppgaver var dog mer enn vanlig. Det er ikke vanlig med åtte oppgaver. Det betyr flere problemstillinger å sette seg inn i, og mindre tid til å faktisk regne på oppgavene. Det kunne gjerne vært mindre oppgaver, men fler deloppgaver på hver oppgave.

Nettopp. De kunne hatt flere delspørsmål på oppgavene, (eks. som på den siste oppgaven) men færre oppgaver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes at del 1 var lett, meget lett. Jeg kunne lett startet på del 2 klokken 10, og gjort både vektor-oppgaven og rekke-oppgaven før 11. Dette gjorde jeg ikke, men ville heller se over at jeg hadde gjort del 1 rett. Fant selvfølgelig en feil jeg rettet opp, mens sett sammen med del 2 teller det ene poenget jeg hentet på del 1 lite. Jeg så det var mange oppgaver på del 2, men jeg trodde jeg skulle rekke det på 3 timer. Jeg er også veldig glad i fortelle hva jeg gjør for å løse oppgaven, noe som kanskje ikke er så relevant? Slikt tar tid. Jeg synes eksamen heller burde gå over til 3 timer på del 1 og 2 timer på del 2. Da jeg mener dette fortelle mer av hva du kan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

. Jeg synes eksamen heller burde gå over til 3 timer på del 1 og 2 timer på del 2. Da jeg mener dette fortelle mer av hva du kan.

Ganske uenig. I del 1 har du jo de "lette"/enklere regnestykkene, som skal løses forholdsvis kjapt, med mindre du ikke har øving i slike - og hvis du ikke har øving så kan du jo bryne deg på del 2. Så altså, gjerne ha like lang tid, eller evt noe kortere..

 

...Det fører til at jeg mener dette; del 2 kunne med fordel ha blitt utvidet - alt fra 20.min til en hel time, halvtime muligens. All den jævla tida vaktene bruker på å trampe opp og ned lokalet genererer støy, tid du mister på å innlevere kl.11, og generelt sett gi kandidatene en sjanse, slik at kandidaten eventuelt ikke skal trenge å ta en eksamen opp igjen.

Eksamen er dyrt og tidkrevende å avholde..

 

Jeg synes dette over ikke høres dumt ut, men dere?

Lenke til kommentar

Joda, enig med at tida for del 2 kunne blitt utvida med kanskje en halvtime. Det hadde hjulpet ikke bare meg, men også mange andre jeg har snakka med. For øvrig er jeg direkte uenig i dem som mener at man skal se svarene pronto på del 2, slik at det ikke skal være rom for å gruble over oppgavene. Eksamensoppgaver er bygget opp en smule annerledes enn de "vanlige" oppgavene vi gjør, være seg på prøver eller i boka, så det burde være ekstra tid for å i det minste prøve ut og fundere litt under selve prøven.

 

Nå får vi avvente og se til forhåndssensuren kommer, og om det blir tatt opp noe vedrørende det påståtte tidspresset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

. Jeg synes eksamen heller burde gå over til 3 timer på del 1 og 2 timer på del 2. Da jeg mener dette fortelle mer av hva du kan.

Ganske uenig. I del 1 har du jo de "lette"/enklere regnestykkene, som skal løses forholdsvis kjapt, med mindre du ikke har øving i slike - og hvis du ikke har øving så kan du jo bryne deg på del 2. Så altså, gjerne ha like lang tid, eller evt noe kortere..

 

...Det fører til at jeg mener dette; del 2 kunne med fordel ha blitt utvidet - alt fra 20.min til en hel time, halvtime muligens. All den jævla tida vaktene bruker på å trampe opp og ned lokalet genererer støy, tid du mister på å innlevere kl.11, og generelt sett gi kandidatene en sjanse, slik at kandidaten eventuelt ikke skal trenge å ta en eksamen opp igjen.

Eksamen er dyrt og tidkrevende å avholde..

 

Jeg synes dette over ikke høres dumt ut, men dere?

 

Det blir jo selvfølgelig nødvendig å endre litt på del 1. Gjerne legge inn flere "bevis"-oppgaver og andre litt vanskeligere oppgaver som viser mer forståelse. På denne eksamen tør jeg påstå at det ikke var noen utfordringer på del 1. Selvfølgelig med unntak av induksjonsbeviset om man ikke har gjort noen slike oppgaver med derivasjon før - de fleste oppgavene i min bok er iallefall rekkeoppgaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes eksamen heller burde gå over til 3 timer på del 1 og 2 timer på del 2. Da jeg mener dette fortelle mer av hva du kan.

Fra og med neste år bytter de om på tidsbegrensingen og vektleggingen av del 1 og del 2, altså at del 1 veier tyngst og varer i 3 timer, mens del 2 veier minst og varer i 2 timer.

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...