Gå til innhold

Planka Oslo - Avgiftsfri kollektivtransport?


Anbefalte innlegg

Er det noen her som benytter seg av Planka Oslo?

 

Etter hva jeg har forstått kan man betale inn et beløp til dem i måneden (200kr), og så betaler de eventuelt bøter man skulle få ved å ta kollektivtransport i Oslo uten gyldig billett.

 

Er det noen som har erfaringer med dette? Noen som har fått dekket sine bøter av disse?

 

 

En vanlig kollektivtransportreisende kan jo spare ca. 4000 kroner ila. et år. Høres jo nesten for godt ut til å være sant. :p

 

Virker som om de gjemmer seg bak politisk aktivisme. Men kollektivtransportprisene er jo blitt relativt høye den senere tiden. Dette er vel en slags sivil ulydighet? Er Planka ulovlig?

 

 

 

(Usikker på om dette er riktig subforum, så mods får eventuelt fikse)

Endret av Aporia Qualia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja... Slik jeg ser på det er dette de facto et forsikringsselskap (du forsikrer deg mot ansvar du kan komme til å pådra deg), og forsikringsselskaper er konsesjonspliktige etter forsikringsvirksomhetsloven § 2-1.

 

Forsikringsselskaper er pliktige til å organisere seg som aksjeselskaper, allmennaksjeselskaper, eller som gjensidige forsikringsselskaper, jfr. lovens § 3-1. Planka Oslo er registrert som en forening/ideell organisasjon.

 

Hvis du er interessert i å lese hva Finanstilsynet mener om slike selskaper kan du jo lese hva de mente om firmaet Bot og Bedring som hadde som formål å betale medlemmenes fartsbøter.

Lenke til kommentar

Finanstilsynets uttalelse er mange år gammel, men det er jo Bot og Bedring som driver Planka Oslo nå.

 

Er det fordi de er registrert som en ideell organisasjon at de får lov til å fortsette med opplegget?

 

Og hvis de ikke har blitt stoppet, så er vel ikke det de gjør ulovlig?

Lenke til kommentar

At Finanstilsynets vedtak er fra mars 2007 endrer da ingenting. Forsikringsvirksomhet er fortsatt konsesjonsbelagt, og dette er fortsatt forsikringsvirksomhet etter de kriteriene Finanstilsynet beskriver i 2007-brevet. Rettssituasjonen på dette området har ikke endret seg vesentlig siden 2007.

 

"Får lov til å fortsette"? Organisasjonen er registrert i oktober/november 2011 - altså blodfersk - og registreringsopplysningene er av en slik art at Finanstilsynet ikke får noen meldinger om dette i form av registeroversikt eller lignende. Det er bare et spørsmål om tid før noen tipser Finanstilsynet. Enten en hissig kunde som ikke får utbetalt, eller kollektivselskapene selv. Og da er det kroken på døra hvis de ikke har konsesjon.

 

Det de gjør er forsikringsvirksomhet. Forsikringsvirksomhet er konsesjonspliktig. De har etter alt å dømme ikke konsesjon (og vil heller ikke kunne få det etter kriteriene i forsikringsvirksomhetsloven). Virksomheten er derfor ulovlig.

 

Er det lovlig å kjøre for fort så lenge man ikke er blitt stoppet ennå? Argumentet "men jeg ble ikke stoppet" holder ikke så lenge når purken venter bak neste sving.

Lenke til kommentar

Fant en post på freakforum. En som har fått et brev fra Planka:

 

Kjære Planka-medlem,

Norge har mange tilsynsmyndigheter! Nå har Planka fått en brev fra en av dem - finanstilsynet. De spurte om vi kunne svare på noen spørsmål, blant annet: Driver vi med forsikringsvirksomhet? Forsikringsvirksomhet er konsesjonspliktig, dvs. det krever at man søker tillatelse.

Planka har utarbeidet et svarbrev i samarbeid med en advokat, og håper på det beste, nemlig at saken dermed er ute av verden. Det er imidlertid ikke usannsynlig at Finanstilsynet krever at Planka avvikler P-kassa innen en gitt frist.

Advokaten la spesielt vekt på Plankas politiske bakgrunn i det han skulle skille oss fra et forsikringsselskap. At det er vedtektsfestet at ingen skal ta ut profitt fra dette, taler også vår sak.

I dag er det altså bare å fortsette som vanlig; det politiske prosjektet og p-kassa fortsetter som før.

Hvis Finanstilsynet sier i sitt svar til oss at vi må avvikle P-kassa, kaller vi våre medlemmer inn til et informasjons- og idémøte. Vi har allerede diskutert noen ideer til nye måter vi kan drive P-kassa videre, som vil kunne unngå forsikringsdefinisjonen til Finanstilsynet, men vi vil i så fall også ha ideer og innspill fra dere, og ikke minst gi dere muligheten til å være med å bestemme hvordan Planka Oslo skal se ut fremover!

I perioden mellom «den gamle» og «den nye P-kassa», kan det hende at P-kassa blir inaktiv i noen uker, for å unngå økonomiske sanksjoner fra finanstilsynet.

Ingen av P-kassas medlemmer, ikke en gang fra aktivistgruppa, risikerer noe juridisk i denne saken. Men vi oppfordrer likevel alle til å delta på P-kassemøte!

Vi kommer tilbake med mer informasjon så snart vi vet mer, vi regner med å høre fra Finanstilsynet i løpet av en uke.

Med kollektiv hilsen,

Planka Oslo

 

Ser ut som om dette brevet er fra slutten av mars i år. Nå er 1,5 måneder gått, og jeg klarer ikke å finne noe informasjon om at virksomheten har opphørt. Er vel kanskje bare byråkrati som gjør at det tar så lang tid?

Endret av Aporia Qualia
Lenke til kommentar

Disse menneskene snylter på de av oss som er ansvarlige og betaler for oss selv. Dersom mange følger dette eksempelet blir konsekvensen enten at billettprisene økes for ansvarlige passasjerer, at det blir dårligere standard på t-banen, eller at staten må bruke mer penger på t-banen ved å enten redusere budsjettene til andre kollektivtilbud eller ta inn enda mer skatt fra oss som arbeider.

 

Kollektivtransport vil aldri være gratis; spørsmålet er om de som faktisk bruker t-banen skal betale for den, eller om også de som ikke bruker den skal tvinges til å betale for den. Det første alternativet virker mest rettferdig, dog vi har riktignok en blanding av alternativene idag.

Endret av ENM
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kollektivtransport vil aldri være gratis; spørsmålet er om de som faktisk bruker t-banen skal betale for den, eller om også de som ikke bruker den skal tvinges til å betale for den. Det første alternativet virker mest rettferdig, dog vi har riktignok en blanding av alternativene idag.

 

http://www.baltic-co...port/?doc=55107

 

 

Det er vel dette den politiske aktivismen til Planka Oslo tar for seg som mål.

 

Vel, de som bruker kollektivtransport i dag finansierer jo også transportinfrastruktur etc. som de IKKE bruker via skattseddelen, så det argumentet går begge veier. Men jeg vil gjette at de minst ressurssterke bruker kollektivtransport, så jeg skjønner på en måte at grupperinger som Planka Oslo oppstår når kollektivtransportprisene har økt ila. den siste tiden til tross for lovnader om økt kollektivsatsing.

Endret av Aporia Qualia
Lenke til kommentar

Det jeg ikke skjønner, er at hvis det er lønnsomt at disse menneskene kollektivt betaler hverandres bøter, ville det ikke vært like lønnsomt å bare lage sin egen "snikekasse" der man selv sparte 200 i måneden for å betale eventuelle bøter? Dette avhenger selvfølgelig av hvor ofte man selv reiser da, men hvis man reiser lite lønner det seg jo ikke å være med i Planka heller.

 

Selvfølgelig, hvis denne organisasjonen får noen form for ideell støtte så vil jo det hjelpe en del..

Lenke til kommentar

Brevet fra Finanstilsynet til Planka, og svaret fra Plankas advokat.

 

Jeg synes ikke argumentene fra Plankas advokat er særlig overbevisende. Argumentasjonen hviler på at Planka ikke har profitt som mål, at risikoens overgang ikke er fullstendig (medlemmet taper rett til dekning hvis Planka skulle gå konkurs), og at det ikke gjøres noen reell risikovurdering (alle medlemmer anses å utgjøre samme risiko).

 

Av disse tre momentene er det bare ett som er forskjellig fra Bot/Botogbedring/Fartsbot-sakene, og det er det første. De tre nevnte sidene var AS/NUF-selskaper, og pga. Bots NUF-status gikk Finanstilsynet ut fra at det før eller siden ville bli utbetalt en form for profitt, siden det ligger i formålet til AS/NUF å utbetale profitt til eiere. Planka er en ideell forening. Hvor mye realitet det er i denne forskjellen kan man jo spørre seg om - nevnte Bot hadde følgende tekst i sine avtalevilkår:

 

18. Det understrekes at dette ikke er en forsikring eller forsikringsordning som omfattes av lov om forsikringsvirksomhet, ei heller noen form for produkt som faller inn under forsikringsavtaleloven. Dette er en medlems- og interesseorganisasjon som gjennom sin økende medlemsmasse har til hensikt å utøve ett politisk press og være ett talerør innenfor områder som bla statens økninger av bøtesatser/forenklede forelegg/gebyrer mv, samt statens vesentlige økende utplassering av antall fotobokser. Medlemmet gir samtidig bot.as fullmakt til å opptre på medlemmenes vegne i slike saker. Medlemsavgiften fungerer som en ressurspool av kapital hvor medlems- og interesseorganisasjonen bot.as ønsker å gi en håndsrekning til de medlemmene som kommer i et slikt økonomisk uføre som en fartsbot eller parkeringsgebyr kan medføre.

 

Finanstilsynet opplyste at saken ikke var avsluttet hos dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare gjøre noe av det samme med noen kamerater som bruker kollektiv også?

 

Hvis man ikke ville at slikt skulle forekomme så kunne vel sjefene sagt blankt nei til det idiotiske nye billettsystemet som har kostet oss millioner, hvordan tror dere at de finansierer dette tullet? De kunne også satt ned billettprisene. 30 kr for en tur med tbanen noen få stasjoner EN VEI.. det er helt latterlig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare gjøre noe av det samme med noen kamerater som bruker kollektiv også?

 

Hvis man ikke ville at slikt skulle forekomme så kunne vel sjefene sagt blankt nei til det idiotiske nye billettsystemet som har kostet oss millioner, hvordan tror dere at de finansierer dette tullet? De kunne også satt ned billettprisene. 30 kr for en tur med tbanen noen få stasjoner EN VEI.. det er helt latterlig!

 

Jepp. Det er som med et pokerlag. Hvis det er ti-tyve venner som gjør det uten å trekke oppmerksomhet til det er det ingen som bryr seg. Med en gang du setter opp en plakat kommer myndighetene og ødelegger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...