Gå til innhold

fordeler ved å bygge selv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordeler:

 

Pris

Frihet til å velge komponenter

Kompetanseheving / nyttig lærdom

 

Ulemper:

 

Ikke 100% garanti (ikke veldig vesentlig)

Krever litt egeninnsats (men ikke særlig mye)

 

Fordeler:

Øke teknisk innsikt.

Velge helt fritt mellom ulike komponenter.

Pris.

 

Ulemper:

Kan fort gå noen timer å sette det sammen.

 

Vi postet nesten identiske innlegg på samme tid :tease:

Lenke til kommentar

Grunner til at jeg bygger selv er flere. Det er veldig ålreit å få akkurat det man vil ha, og kanskje enda bedre - slippe å få med ting man IKKE vil ha.

 

Har bygd PC selv de siste 15 årene, og det er ikke mye som tyder på at jeg kommer til å slutte med det. :)

 

Når man har gjort det noen ganger bruker man ikke mange minuttene.

Lenke til kommentar

Fordeler:

 

- Billigere

- Muligheten for å oppgradere individuelle komponenter

- Garanti på individuelle komponenter

- Muligheten for å designe PCen slik du selv ønsker (Mye LED-lyst, ingen LED-lys, etc ...)

- Bedre kjølemuligheter - billigere

- Etc ...

 

Ulemper:

 

- Du må gjøre alt arbeidet selv

- Kan ta lang tid dersom man ikke har gjort det tidligere

- Kan være vanskelig å finne ut hvilke komponenter som ikke funker dersom noe går galt (veldig usannsynlig men kan skje)

- Etc ...

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

ser ut til at jeg tok feil os, takk for hjelpen, oem er vel det jeg skal ha?

 

OEM er et fornuftig valg hvis du ikke planlegger å skifte komponenter hver tredje måned (i praksis hovedkort / CPU). Personlig har jeg skiftet hovedkort og CPU 5 ganger uten problemer. Måtte ringe MS to av gangene hvis jeg ikke husker helt feil i farten.

Lenke til kommentar

Den største fordelen ved å bygge selv, er at du står fritt til å velge deler. I mange ferdige PC'er går det ikke engang frem hvilke deler som er benyttet og noen ganger er det jalla av verste sort. Selv i PC-byggerne i diverse nettbutikker er utvalget så begrenset at jeg ikke finner deler jeg vil ha i min PC.

 

Noen deler som PSU, kabinett, mus, tastatur og diverse lagringsmedia kan også benyttes videre ved en oppgradering. Det er da en fordel om disse er av god kvalitet. Minstekrav for en PSU idag burde være 80plus gull, 5 års garanti. Sjekk gjerne reviews fra Anandtech, Jonnyguru eller Hardwaresecrets, alle .com, i tillegg.

 

Det finnes flere nettbutikker og felles for alle, er at ingen er best på pris over hele fjøla. Bruk prisjakt.no for å finne beste pris, tilpass delevalg til to eller maks 3 butikker. De tar også forskjellig frakt, billigst her er CDON med kr 49, blant de dyreste er Deal med kr 146 pluss administreringsgebyr på kr 38.

 

I ditt tilfelle selger Komplett Carbide 400R for kr 298 + frakt, du kan få Carbide 500R, hvit for kr 644 inkl. frakt fra CDON.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...