Gå til innhold

To unggutter arrestert for angrepene


Anbefalte innlegg

Fyttikatta! 6 år for litt datahacking, mens en massemorder sikkert blir slept løs etter 21..... Norge i et nøtteskall

 

Det er strafferammen for grovt skadeverk etter straffeloven.

 

§ 291. For skadeverk straffes den som rettstridig ødelegger, skader, gjør ubrukelig eller forspiller en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen.

Straffen for skadeverk er bøter eller fengsel inntil 1 år. Medvirkning straffes på samme måte.

Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring, medmindre almene hensyn krever påtale.

 

§ 292. Grovt skadeverk straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 år. Medvirkning straffes på samme måte.

Ved avgjørelsen av om skadeverket er grovt skal det særlig legges vekt på om skaden er betydelig, om den skyldige vitende har voldt velferdstap eller fare for noens liv eller helbred, om handlingen er rasistisk motivert, om det er voldt avbrekk i den offentlige samferdsel, om skaden er øvd på grenseskjel mot naborike eller mot offentlig minnesmerke, samlinger eller andre gjenstander som er bestemt til alminnelig nytte eller pryd eller som for almenheten eller en større krets har historisk, nasjonal eller religiøs verdi.

 

 

Som du ser er maksimal strafferamme inntil 6 år - noe disse neppe får - for så grovt skadeverk er det ikke.

 

@andrey3000: I det henseende er jeg enig i at det er gutterom. Men realiteten er at også gutterom har mulighet til å skaffef seg ressurser til svært kraftige angrep.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fyttikatta! 6 år for litt datahacking, mens en massemorder sikkert blir slept løs etter 21..... Norge i et nøtteskall
Du er iogforseg inne på noe skeivt der.Dere som sier pyttsann, dette er jo guttestreker og vi får gi dem en dask på lanken og fy i ansiktet. Det dere strengt tatt gjør er å bagatellisere en relativt alvorlig handling.Og jeg er 100% sikker på at dere overhodet ikke er det minste innteresert i å sponse slike aksjoner noe som vil bli konsekvensen hvis samfunnet ikke reagerer sterkt mot slike handlinger.Hvis bankene etter dette må investere i dyre sikkerhetsløsninger så havner den regninga til syvende og sist hos deg og meg, og jeg synes det er ekstremt ugreit hvis huslånet eller billånet mitt blir x antall % dyrere. Jeg tipper at dere ikke liker det helller. Men det er konsekvensen hvis man ikke gjør slike handlinger veldig lite attraktive.

 

Nei, nå er du også inne på noe skeivt her. Jeg har på ingen som helst måte forsvart partene nevnt i artikkelen. Og hvis jeg må betale for andres feil, blir jeg jo selvsagt ordentlig pissed! Det jeg mente var kontrasten på straffene som nevnt over. Nå er jo ingen av sakene dømt, men det hadde ikke forundret meg over at du vet hvem får gå fri om ikke 20 år, men får gå fri en gang i fjern framtid.

Lenke til kommentar

Hvis det er så fryktelig farlig med opptiden så host siden din et sted der de faktisk tar DDoSing på alvor f.eks. Dragonara. Hvis Norsk Tipping, Aller Media og DNB mener at oppetiden er så kritisk og at de taper masse penger på nedetid er det merkelig at de ikke har satsa på å beskytte seg mot DDoSing istedet for å tro de bor i Kardemommeby.Hvis siden din ikke tåler litt DDoSing fra gutterommet må du se litt på dine egen løsninger også. Ikke bare innta offerrollen.Når det er sagt er det selvsagt ikke greit at man skal ødelegge for bedrifter uansett hvor dårlige løsningene deres måtte være. ;)

 

Mener det var snakk om et botnet på flere tusen PCer som utførte angrepet.

Lenke til kommentar

Håper det blir veldig streng straff, det er eneste måten å skremme slike tåpelige unger fra å gjøre noe sånt.

 

Hva får deg til å si det?

 

Ellers er jeg overrasket over hvor mange som mener 6 år i fengsel og millionerstatning er enn rettferdig dom for noe slikt. NOen spesiell grunn til det? Eller er det bare synet "alt må straffes knallhardt, da forsvinner nok alt av kriminalitet"?

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvis det er så fryktelig farlig med opptiden så host siden din et sted der de faktisk tar DDoSing på alvor f.eks. Dragonara. Hvis Norsk Tipping, Aller Media og DNB mener at oppetiden er så kritisk og at de taper masse penger på nedetid er det merkelig at de ikke har satsa på å beskytte seg mot DDoSing istedet for å tro de bor i Kardemommeby.Hvis siden din ikke tåler litt DDoSing fra gutterommet må du se litt på dine egen løsninger også. Ikke bare innta offerrollen.Når det er sagt er det selvsagt ikke greit at man skal ødelegge for bedrifter uansett hvor dårlige løsningene deres måtte være. ;)
Mener det var snakk om et botnet på flere tusen PCer som utførte angrepet.

 

Jeg vet at DDoS spørringene ikke fysisk ble utført fra gutterommet, men at de styrte botnettet fra gutterommet. Serverene som knelte burde uansett håndtert DDoSing bedre enn de gjorde.

Lenke til kommentar
Fyttikatta! 6 år for litt datahacking, mens en massemorder sikkert blir slept løs etter 21..... Norge i et nøtteskall
Du er iogforseg inne på noe skeivt der.Dere som sier pyttsann, dette er jo guttestreker og vi får gi dem en dask på lanken og fy i ansiktet. Det dere strengt tatt gjør er å bagatellisere en relativt alvorlig handling.Og jeg er 100% sikker på at dere overhodet ikke er det minste innteresert i å sponse slike aksjoner noe som vil bli konsekvensen hvis samfunnet ikke reagerer sterkt mot slike handlinger.Hvis bankene etter dette må investere i dyre sikkerhetsløsninger så havner den regninga til syvende og sist hos deg og meg, og jeg synes det er ekstremt ugreit hvis huslånet eller billånet mitt blir x antall % dyrere. Jeg tipper at dere ikke liker det helller. Men det er konsekvensen hvis man ikke gjør slike handlinger veldig lite attraktive.

 

Nei, nå er du også inne på noe skeivt her. Jeg har på ingen som helst måte forsvart partene nevnt i artikkelen. Og hvis jeg må betale for andres feil, blir jeg jo selvsagt ordentlig pissed! Det jeg mente var kontrasten på straffene som nevnt over. Nå er jo ingen av sakene dømt, men det hadde ikke forundret meg over at du vet hvem får gå fri om ikke 20 år, men får gå fri en gang i fjern framtid.

 

Konsekvensen er at det må investeres i dyre sikkerhetsløsninger som fordyrer produktene til bankene og firmaene som blir utsatt for dette, og den regninga havner hos deg og meg. Og jeg er rett og slett ikke interessert i å betale dette da utgiftene mine er høye nok som de er.

 

Og det er 100% irrelevant om man kaller dette guttestreker eller hacking, det blir akkurat like fordømt dyrt for oss uansett.

 

Det er endel her inne som må ta seg en skikkelig realitetsjekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Det er et valg de tok da de gjorde dette. Det er for seint å snyte seg når nesa er borte.
Dumme valg har vi alle tatt. Noen blir stilt til ansvar for dem, andre slipper unna. Guttestreker burde straffes som guttestreker. Hva tjener samfunnet på å henge disse to opp etter tomlene?
Guttestreker???? Guttestreker er å kaste vannballonger etter noen, ikke påføre noen milliontap.Rist litt på hodet nå.

 

Hvordan i alle dager kan du vite at det er snakk om milliontap?

PST tapte ikke mye penger på dette, annet en konsulent utgiftene for å få webserveren opp å gå igjen, det samme går for Norsk Tipping og DNB. Alle nettisidene de D-Doset ("hacket" i følge avisene, wtf?) Tapte bare den utgiften de måtte ut med for å få siden opp å gå igjen.

Hadde de tatt ned Komplett.no eller Ebay kunne vi begynt å snakke om millionutgifter. Men disse sidene som ble nevnt i artikkelen akn jeg på ingen måte se at "Lever" av internett salg... dermed kan det i værste fall være snakk omtap av reklame inntekter. men igjen etter min oppfattelse er det ikke Reklame på hverken DNB eller på PST sine nettsider... så argumentet ditt om million inntekter som har gått tapt ser jeg ikke.

 

Å sende millionkrav opp i Ræva på disse gutta kommer den Norske Stat ingen vei med. 6 år i fengsel er staff i bøtter og spann for en 19åring. i deres øyne er den beste tiden i livet forbi innen da, og de gikk glaipp av alt, mistet vennene, verden vokste opp uten dem og de ble kastet tilbake i sammfunnet i voksen alder for å kunne forsørge seg selv. de sitter igjen med en crappy jobb på grunn av manglende utdanning ingen venner og det er noe av det værste du kunne gjort mot en 18 åring.

men å sende de ett millionkrav er som å gi dem dødsstraff.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke i mot en streng straff for denne typen aktivitet, men per i dag så kan jeg ikke med god samvittighet støtte at disse skal få 6 år. og millioner i erstatning når en som har voldtatt ett par fjortiser får kansje 2 år og 100 tusen i erstatnig eller noe i den dur.

Lenke til kommentar

Hvordan i alle dager kan du vite at det er snakk om milliontap?

PST tapte ikke mye penger på dette, annet en konsulent utgiftene for å få webserveren opp å gå igjen, det samme går for Norsk Tipping og DNB. Alle nettisidene de D-Doset ("hacket" i følge avisene, wtf?) Tapte bare den utgiften de måtte ut med for å få siden opp å gå igjen.

1) Norsk Tipping betjener mange av sine kunder via sin webtjeneste. Når kundene ikke kommer inn, taper NT penger.

2) Har du hørt om nettbank? Når DnB's kunder ikke kommer inn i nettbanken, kan de tape penger.

 

Men dette med "millionerstatning" vil vel eventuelt komme som en egen rettssak, etter straffesaken der de kan ende opp med å bli tiltalt for grovt skadeverk. (Så vidt jeg vet er det ikke tatt ut tiltale ennå.) Erstatningssak vil eventuelt bli reist av skadelidende parter - det er ikke noe politiet eller staten forøvrig har noe med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...