Gå til innhold

Dags MTM


Anbefalte innlegg

På vei til kveldsmesse i går i jakke i 100% cashmere, bespoke fra Whitcomb & Shaftesbury.

Jeg har ikke helt klart å vokse meg inn i denne. Passformen er bedre i RL enn på bildet, og den er ikek så gigantisk over brystet som det ser ut her. Men... det er noe som liksom ikke er helt slik det skal være. Buksene er MTM fra Gieves and Hawkes. Skjorten er MTM fra Turnbull and Asser, for lange ermer. Slipset er fra Charles Tyrwhitt.

 

UCUonV0.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, den som hadde vært styrtrik kunne gått til Edward Green og betalt 10.000,-. Det går jo ikke, men fine er de, Dovers.

 

Vi som bare er søkkrike måtte nøye oss med disse fra 125 serien til Cheaney, og som heter Chiswick.

De ligger til £275 hos Herring. Med skotrær kom de på sånn ca 4.000 NOK. 

Men så betaler jo den engelske staten tilbake noen lusne shilling ifbm moms, så de blir litt billigere enn det.

Om du bestiller fra Herring skal den norske staten ha et rikelig påslag, så det kan være like greit å reise over og handle om du ikke har noen i UK som kan ta i mot for deg.

 

Du kan også kjøpe belte til i samme skinn. 

 

Jeg har jobbet og jobbet med å få litt shine på dem. Det er ganske mye arbeid med så grovt skinn, men det blir bra, tukkjer eg.

Lenke til kommentar

Takk for det, JorgenH. Joda, det er Westfield. Veldig fornøyd med dem. Deilig å ha på, trengte ikke noe inngåing; bare smukk rett på foten.

 

Jeg har hatt flere semskede i denne stilen, først fra CT, så fra Herring - som var helt identiske, og som jeg mistenker er fra Loakes billig kolleksjon. Så dette blir et bra steg opp, og kjekt å ha noe fra C&J.

Jeg er lei av å velge fra nederste hylle, og ønsker å strekke meg. Jeg har begynt å fase ut billigskoene mine, og når det er tid for fornying kjøper jeg bedre enn de jeg kasserer. 
Det handler også om eierglede, ikke bare å ha noe på føttene. 

 

Det som også var kjekt hos Crockett & Jones var at de kunne skifte såle på mine Allen Edmonds; de nøttebrune har blitt brukt ganske flittig og var ganske så tynnslitte.

Det er ingen i Norge som såler om Allen Edmonds, så jeg ble glad jeg slapp å sende dem helt til statene.

1500 NOK er litt stiv pris for nye såler, men billigere enn å kaste dem. Jeg slipper toll/moms siden jeg har en proxy i UK og som kan ordne med transporten hjem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Slik ble det i dag:

Jakke og skjorte - bespoke fra Whitcomb & Shaftesbury

Slips fra Charles Tyrwhitt

PS fra Metrololitan museum of art

Bukser fra Harvie & Hudson

Strømper fra Falke

Sko fra Loake

 

Jeg tror jeg skal ta jakken med tilbake når jeg om lenge drar for å prøve siste bestilling. Er ikke helt happy med passformen. Noen synspunkter?

 

 

j2w3JNl.jpg

Lenke til kommentar

Tja - synes passformen ser bra ut, jeg. Kanskje litt for stort innsøkk i midjen?

 

Ellers bra antrekk, dog synes jeg slipset er for mørkt.

 

Interessant du sier der, EJN. Det betyr at du synes jakken er for trang i livet?

Jeg har mer problemer med brystet, jeg synes jakken er for vid der. Og litt uryddig i skuldrene, noe som ikke kommer så godt frem på dette bildet, gjerne.

Tar den uansett med tilbake når jeg drar over om en måned for å prøve siste bestilling. Så får jeg høre hva de synes hos W&S, om dette bare er noe jeg overreagerer på eller ikke.

Lenke til kommentar

Da går det mot ferie, hadde tenkt å få dratt over til London alt i månedsskiftet, men da er John på ferie. Så jeg venter til han kommer tilbake. Jeg har noen ganger droppet en tilpasning, bare for å oppdaget at alt ikke var som det skulle når jeg kom hjem og fikk brukt plaggene noen ganger. Derfor drar jeg nå alltid over til i alle fall én tilpasning.

 

Så noen fine rutete stoff, ett i lys brunt og ett i grått, som kan bli flotte jakker, og så er jeg på jakt etter en grå tweed dress til vinteren. Enten Lamlana eller Donegal fra W Bill. Kan være jeg skal se etter stoff til en vinterfrakk og. Det er jo tiden til å bestille slikt, så er det klart til sesongen setter inn. Å den stakkars kontoen min - på evig slankekur...

 

I dag var det denne fra i fjor høst, den begynte som bukser til et sett jeg fikk laget. Men så likte jeg ikke så godt komboen, og fikk heller laget jakke til buksene sånn at jeg fikk meg en fin-fin  blådress. Skjorten er også bespoke fra W&S. Skoene er fra Allen Edmonds, slips fra CT, PS er fra Berg & Berg og strømper fra Falke.

 

DsBBQu7.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ny tur for å få tilpasset klær.

 

5BJpM9i.jpg

 

h4rZrBY.jpg

 

Bomullsbuksene er for vide, og må tas inn. Usikker på hvor mye disse buksene vil bli brukt. 

 

oYdIWT5.jpg

 

iXzZPKq.jpg

 

Tror jakka blir bra. To-tre uker til så er den klar til å hentes.

 

JFtRoaH.jpg

 

Hadde med denne tilbake for retting; synes den er for vid over brystet. Det ble litt dikkedering frem og tilbake, John liker at de er rause i snittet; jeg vil ha de litt smalere. Den skulle være ferdig i løpet an en halvannen ukes tid, så får jeg se hvordan den har blitt.

 

s0lLg4i.jpg

 

Her er John i ferd med å lage mønster for en ny kunde. 

 

FMImOe1.jpg

 

Det var en del fint hos Gieves & Hawkes, og tilbudet var godt. Talte på knappene angående det ene PoW-stoffet i litt grov flanell. Men det ble likevel ikke til at jeg handlet.

 

RWPXrKv.jpg

 

Derimot var det salg hos Ede & Ravenskroft, en Savile Row-skredder på skrå overfor G&H, og som jeg ikke har handlet hos før. Fant denne i grå Donegal tweed som satt ganske greit; må bare legge opp buksene. Har vært på jakt etter en slik i lang tid, og til £395 - vat, så var det en no-brainer.

 

CLFCfaS.jpg

 

Var også og møtte Bryan Manning som laget min første MTM i 2009. Jeg trengte å se om den dressen kunne reddes, noe den kunne.

Han arbeider i kjelleren på 179 Tottenham Court Road, ganske langt fra Savile Row. Her satt det i alle fall åtte skreddere i en kjeller og arbeidet.

Mannen nærmest på bildet, i hvit skjorte, viste meg arbeidet sitt. Han sydde en jakke for Sheppard & Anderson, kanskje ikke den dyreste, men jaffal den mest prestisjefylte skredderhuset on the Row. En ting er sikkert: ikke alt som sies det er laget on the Row, er faktisk laget der... 

 

vNXQjk6.jpg

 

Var også en tur innom og kikket på John Lobb sin butikk i St James. Ble ikke til noen bestilling, men jeg ser ikke vekk fra at det blir en gang i fremtiden. Det var med ærefrykt jeg gikk inn i denne sagnomsuste butikken. 

 

5CyopPb.jpg

 

Hadde en avtale med Steed, som leier hos Chittleborough and Morgan, men der har det oppstått en misforståelse, for ingen var der på avtalt tidspunkt. Jeg fikk derimot en liten omvisning hos verten. De lager ganske fine plagg i en mer moderne og smalere stil enn jeg har. Hyggelig fyr det var lett å prate med. Kunne godt tenkt meg å prøvd dem, men NOK 50.000,- + reiser for å tilpasse, er litt over mitt budsjett. Dessverre.

Lenke til kommentar

Stilig! Var i London forrige helg selv, artig å gå rundt i Savile Row/St. James-traktene. Visste ikke at Steed hadde representasjon i London - er det de som koster 50.000 eller ligger de litt rimeligere?

 

Kul Ede & Ravenscroft-dress. Kunne neppe gått med den selv, men kanskje jakka med noen andre bukser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er gøy å gå i disse gatene og kikke innom disse butikkene. Mange av dem er legendariske og ofte fint innredet

Det er Chittleborough and Morgan som tar £4500 pr dress, men de gjør bare bespoke. 

 

Steed leier hos dem på timebasis når de har kunder de skal besøke i London. Steed har også MTM og prisene for en to-delt dress begynner på £950. Noe som helt klart er konkurransedyktig med hvem som helst. Bespoke-prisen er ikek oppgitt, men de er nok en del rimeligere enn de skredderne som har fast base i Savile Row.

 

Steed ble startet i 1995 av Edwin DeBois og Thomas Mahon som begge hadde gått gradene hos Anderson & Sheppard. Men de fikk ikke til å samarbeide, og Edwin fikk firmanavnet og tok etter hvert sønnen, Mathew, som assistent. De har base i Carlisle.

Ikke langt unna ligger byen Brampton, hvor Mahon har sitt hovedkvarter. Begge steder er helt på grensen til Skottland, og langt fra de urimelig høye leieprisene i London.

Jeg var på besøk hos Mahon i 2012, og i år skal jeg og sønnen min gå Hadrians mur, som sneier forbi både Brampton og Carlisle. Da byr det seg kanskje en sjanse til å møte på dem. Hadde vært kjekt.

 

Prismessig kan ingen av disse måle seg med Whitcomb & Shaftesbury, der kommer jeg unna med ca 15.000 NOK. Men jeg må tåle at de er sydd i India - under oppsyn av skreddere fra London og etter Savile Row metoden.

Men pris er ikke alt; kjenner jeg er litt klar etter å prøve noe nytt, men vet bare ikke helt hvilken vei jeg skal gå. Synes nok Whitcomb & S er litt for gammelmodig når det kommer til antrekk som skal være litt mer ledig i stilen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er pc-noob, og får ikke til å legge ut bilder etter at imugr oppdaterte siden sin... Så da får ingen sett det ferdige antrekket. 

 

Da var den nye jakken på sin jomfrutur. Ble ikke dårlig den. Tror jeg skal gå for flere én-knapps i fremtiden, den nederste kneppes jo likevel aldri. Som vanlig er det meste håndarbeid.

 

 

 

Har også hatt en tur og besøkt Steed i Carlisle, men det ble med en hyggelig prat, og ingen handel.

 

 

Var også innom Brampton, men der var ingen hjemme. Hadde heller ingen avtale denne gang.

 

Lenke til kommentar

Denne tråden er fire år gammel. Det satt langt inne å starte den, men nå opplever jeg at den da har den utspilt sin rolle.

Jeg har utviklet meg, og det har også forumet.

Det er lite å hente for meg her, nesten ingen kommenterer og jeg lærer ikke noe mer.

Det har vært ingen negative kommentarer og ikke noe dritt som jeg fryktet da jeg startet. Folk har vært ryddige og saklige.

Det takker jeg for. Kunne lett kjørt mitt MTM-prosjekt rett i grøfta.

 

Det har vært en kjekk reise, og for min del er den ikke over. Men jeg kommer ikke til å poste mer i denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...