Gå til innhold

Dags MTM


Anbefalte innlegg

Da har jeg gitt kunstneren beskjed om at jeg ikke kommer til å henge opp bildene slik de er. Han mente han kunne fikse på junior, meg var han nok (fint) ferdig med.

 

Okkesom, slik ble det i dag, hummer og kanari i salig blanding. Jakken er bespoke, skjorte og bukse er som på maleriet. Loafers fra Carmina.

 

Ys58s5A.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Javel, så har det vært tur til the Realm for å besøke både barn og skredderne i St Georg street. Nå var det tilpasning av en mørk blå dress, jeg har sluttet med MTM, det er bare bespoke fra nå av.
 

829epoX.jpg

 

y0IgBJC.jpg

 

w8indCl.jpg

 

Jaggu falt jeg ikke for havesyken, og bestilte en jakke i pure cashmere fra W Bill. Det er stoffet som ligger øverst her. Det  måtte ligge i to år etter veving for å modnes. Hørtes ut som noe visvas, men så skal jo både vin og whisky modnes, so why not? Det var mykt som et barnekinn å ta på.

 

H9EQOdz.jpg

 

 

fFTmzWh.jpg

 

Det er gøy å ha så mye å velge mellom, og jeg setter veldig pris på den gode servicen. Noe helt annet enn hos Gieves & Hawkes; de er så store at de kan drite i ei pølse i slaktetida som meg.

 

 

opTPhXm.jpg

 

Hadde også med egen prøver fra W Bill, en sjokoladefarget herringbone tweed i ull og angora.

Det ble en tre-delt dress av dette stoffet. Med en ekstra vest i lysere tweed. Jeg gleder meg til den er ferdig oppunder jul.

 

Tok nye mål til skjorter, var ikke så fornøyd med passformen på de jeg har fått laget før, så da blir det i denne omgang en til hver av disse antrekkene.

 

Jeg var også denne gang innom CT og handlet noen hverdagklær, men derfra har jeg etterhvert lagt ut så mange bilder at det får holde nå. Ellers fikk jeg knapt tid til noe særlig, hadde bare noen få timer i London. 
Så blir det dagstur for å hente klær og prøve den nybestilte i starten av desember.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, jeg er hos Whitcomb & Shaftesbury. Ikke det jeg egentlig ønsker, men det beste jeg har funnet.

 

Prisen varierer selvsagt med stoffvalg, men det er stadig tilbud å få. Prisen ligger vel sånn rundt 1200-1300 £ for en to-delt. Det har i grunnen blitt billigere jo mer jeg har handlet der. Det skyldes nok om at dette er et lite firma med lave utgifter, og at det er dårlige tider i England. Og at de vil holde på meg som kunde. 

 

For tre skjorter, en to-delt dress, en tre-delt dress + ekstra vest og en jakke i cashmere, betaler jeg vel noen og 4000 £.

Sammenliknet med hva jeg ellers har pleid å betale er det ganske rimelig. 

 

Min siste runde hos Gieves & Hawkes, der jeg kjøpte en to-delt sak, kom på 22.000 NOK, og den var urørt av menneskehender; spyttet ut av en maskin. Artig opplevelse, men den kostet flesk.

 

Hos W&S er prisen ca det halve, men det er mye håndarbeid og alt, hele prosessen, er på et helt annet nivå. Kan i grunnen ikke sammenliknes. Gieves & Hawkes er et varehus, Whitcomb & Shaftesbury er bortgjemt bespoke. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

For å være ærlig så er det ikke så mange andre tanker enn at jeg synes det er mye penger å bruke på prøve-og-feile-metoden. Jeg har ikke sånn kjempe peiling at jeg synes det er så enorm forskjell mellom de ulike husene, tror det mest er hype for å skille ut sitt produkt i mylderet.

Kriteriene jeg går etter er dialog, pris og imøtekommenhet. I den rekkefølgen.

 

Egentlig ville jeg brukt Thomas Mahon, men han har så utrolig mye å gjøre at han aldri har tid til å møte meg for å ta mål; de gamle målene virker ikke lengre. Jeg har spurt om han kunne anbefale noe andre enn W&S, men det kunne han ikke.

 

Naboen min anbefalte http://bensonandclegg.com/

Jeg var innom der, men det ga meg ikke noe. Og med tanke på at det var samme nabo som anbefalte Gieves & Hawkes, så var ikke dette noe å gå videre på. Naboen har forresten tatt Bentlyen sin og flyttet, men jeg tror det skyldes at strøket ikke var fint nok, og ikke hans litt tvilsomme anbefalinger. 

 

Så enn så lenge har jeg endt opp med Whitcomb & Shaftesbury; klærne er fine og jeg har en god dialog med dem, og prisen er grei. Det er aldri noe problem å få tilpasninger, også lenge etter at klærne er levert. Alt er ikke like bra, men ingen ting er dårlig. 

Jeg har ikke vært fornøyd med skjortene fra W&S. Selv om de har vært full bespoke og alt håndsydd, silke knapphull og hele bøtteballetten - har jeg ikke likt passformen. Derfor har jeg heller valgt de dyrere, men bedre MTM fra Turnbull & Asser. 

 

Nå har jeg bestilt tre nye skjorter fra W&S, men det var etter at det ble tatt nye mål av meg. Så får jeg se hvordan de blir. Regner med at det kommer noen bilder etter hver.

Fordelen ved å bestille skjorter fra de som lager dressen er at da kan vi finne veldig  gode matcher.

 

Gieves & Hawkes var ikke dårlig, men kan ikke måle seg når det kommer til kvalitet/pris. Det var en samlebåndsopplevelse, og det kan jeg få på Hennes, for å si det sånn. Jeg trengte å prøve noe annet, men om jeg skal opp i samme nivå på produktet som W&S, så må jeg betale dobbelt så mye. Men dressene deres er ikke dobbelt så bra, og da sier det seg selv.

 

Men som sagt så er English Cut/Thomas Mahon førstevalget mitt. Jeg gjør stadig mine hoser grønne for han, og jeg har et håp om at han kan ta mål av meg når jeg drar over 2.desember. Han skulle se hva han fikk til, sa han.


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har et par Carmina støvler i størrelse 42 (UK 7.5) som er for trange og som jeg vil bli av med. Dette er en limited edition. Selvsagt håndsydde, burgdunder, lær såle og brukt kanskje syv ganger.

Ga omlag 3.500,- for dem. Har ett bud, men vil gjerne ha flere.

 

ZFTfcAj.jpg

 

Dette bildet er fra nettet.

 

7apGkd3.jpg

 

Dette er mine. De er litt mørkere enn de på det første bildet, men ikke så svarte som det kan virke som her.

Lenke til kommentar

Interessante synspunkter. Du har hvertfall fått et variert utvalg. 

 

Jeg følger Freuds 'frie assosiasjons metode' eller rettere sagt lar meg styre etter innfall og pungen.

 

Selv om jeg nå har to dresser i produksjon, så er smaken min langt mer mot jakke+bukse konseptet, og jeg vil nok dreie garderoben i den retningen i tiden fremover. Vi får se, når de siste bestillingene er i boks, så synes jeg ikke at jeg mangler noe spesielt.

Skal prøve å få litt mer sving på skoene. Der har jeg et forbedringspotensiale.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

I går var det ny tur til London for å hente klær, og for å prøve nye. Litt julegaveshopping til slekten ble det også tid til i julepyntede gater.

 

 

By2uysb.jpg

Her er 11 St Georg street, i fjerde etasje holder de til.

 

 

GbbNc8T.jpg

Og hvem holder vel ikke til i etasjen over?

 

E8ZLleb.jpg

En amerikaner i London. Plukker ut stoff til en jakke. Fôret skulle han få spesialdesignet.

 

 

IPVWOsW.jpg

 

3y1OCvE.jpg

Sånn ser kashmir-jakken ut så langt. Noen tweaks må til, men det er ikke verst.

 

 

EletXHH.jpg

Denne blå jakken har blitt mye bedre etter å ha blitt tatt inn over brystet. 

 

gVR6TEc.jpg

Jeg ble helt fornøyd med den navy jakken, buksene hadde jeg alt fått laget til den forrige jakken. Men jeg likte ikke komboen og ville heller bruke dem i en dress.

 

 

7UD5wwO.jpg

 

vGNvvA0.jpg

Vi kikker litt på strukturen i jakken; lerret, hestehår, nytt lag med lerret og vatt i skuldrene. Canvasen er lagt bias; det vil si at den trekker bakover, mens selve stoffet trekker fremover. Slik holdes formen best.

 

Wqb4I1G.jpg

Her er skulderen.

 

O6rBCWn.jpg

Ikke så godt bilde, men det gjenstår en del arbeid før den tredelte dressen er ferdig. Brystet må trimmes og jeg synes den spriker litt i meste laget der neden til.

 

 

Q09k9Lm.jpg

Det går mot jul. Også hos Richard James. Litt på kanten, eller ikke noe mer enn annen kommersialisering av Vår Herres fødsel?

Reagerte med en gang, men det ga seg fort. Hadde ikke tid, det var for mange butikker å rekke.

 

mxNpoAN.jpg

T1oDSPk.jpgFikk også lagt inn et besøk og handel av noe småtjafs hos den smått kjente Kent Wang. Det ble ett slips og to ps.

 

KtBmjD8.jpg

Jeg var også og snokte i flere andre butikker. Cordings har mye fint i mer casual/country-stil. 

 

p7gEqwp.jpg

Var innom Suitsupply. Men handlet ikke. 

 

Så ble det også tid til å handle litt hverdagsklær fra CT. Men der har jeg lagt ut så mange bilder at det får holde. Så blir det tur tilbake i januar for å hente disse plaggene, samt fire skjorter som jeg også bestilte. Fikk tatt nye mål sist jeg var over, og det var laget en ny prøveskjorte. Så får vi se om jeg ikke blir bra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Så fikk denne gamle traveren fra English Cut luftet seg. Skjorten er MTM fra Turnbull & Asser, sko fra Carmina, slips fra Charles Tyrwhitt og PS fra Hawes & Curtis, strømper er Falke, og dypt der inne er det et par seler fra A Thurston.

 

Neste uke er det tur over for å hente en tredelt sak + jakke. Og så lusker jeg med tanken på en grå tredelt i Donegal. Har bestilt noen stoffprøver og W&S, skulle også skaffe noen. Vi får se hva jeg ender opp med.

 

81GOVEX.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fin den der - er det fra online MTM-satsningen?

 

Synes personlig at blåfargen i skjorten er for mettet, men det er jo en smakssak!

 

Nei, dette er fra FTF-satsingen (Face-to-face). Har hatt denne i et par år nå.

 

Jeg har prøvd å få en avtale med Tom Mahon for å ta mål av meg til online-satsingen hans. Det har jeg ikke fått til, for han er aldri i London samtidig som jeg.

Det han har fortalt er at han skal åpne utsalg i London, og at prisene på MTM-sakene da vil stige betraktelig. Men jeg vet ikke hvor han skal starte butikk eller hvor mye prisene vil gå opp.

 

Jeg har det litt på gefühlen at de svært lave prisene (ca 5000 NOK) for en dress, har rettet seg mot det amerikanske publikum - og har vært priset kunstig lavt for å komme inn på et ganske trangt og tettbefolket marked. Når han har klart det, settes prisene opp. 

 

Det ser okkesom ikke ut som om hans og mine veier krysses med det første, så fortsetter jeg å bruke W&S som etter hvert får det ganske bra til, synes jeg. 

 

Jo, den er litt kraftig den blåfargen den skjorten. Vanligvis ville jeg brukt en grå eller lys blå skjorte til. Denne er inspirert av Ralph Fiennes som M. Du har jo sansen for James Bond, du vet jeg.

 

t1MpuWN.jpg

Lenke til kommentar

Hmm, mulig man skal komme seg inn før det er for sent, da! Alltid vært litt usikker på om det britiske snittet fungerer for en (i hvert fall litt) ung mann som meg selv, eller om det blir for boxy. Men kan jo være verdt å prøve. Hva tenker du om konstruksjon og kvalitet?

 

Stor fan av Bond ja. Og i det siste har jo Fiennes vært det største høydepunktet rent stilmessig. Antar for øvrig du har vært inne på http://thesuitsofjamesbond.com ? Svært detaljert om stort sett alt Bond og alle andre har hatt på i løpet av seriens drøye 50 år.

Lenke til kommentar

Det kan funke bra hvis du liker stilen. Det har vært god kvalitet på det jeg har kjøpt, mye håndarbeid, men de trenger to-tre bestillinger før alt sitter som det skal. 

Den engelske stilen er romsligere enn den italienske. Det synes jeg er bra for vi har mer til felles med England enn Italia, både kulturelt, i mentalitet og ikke minst klimatisk er vi mer lik på engelskmenn enn italienere. Derfor tror jeg også vi passer bedre til engelske dresser. Men moten sier noe annet, og det er nesten ikke engelske dresser å få kjøpt i Norge.

 

Jeg kjente til den siden for ett par år siden, men nå er det lenge siden jeg har vært innpå der. Takk for linken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...