Gå til innhold

Dags MTM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dressen er ferdig. Det tok ca åtte uker. Men Tom Mahon er i USA i to uker nå, og mai er en travel måned her i heimen dette året. Slik at tidligste tidspunkt jeg kunne dra over ville blitt et stykke ut i juni.

 

Men så har det seg slik at vi skal ha deler av ferien i UK i år, og har jeg avtalt med Thomas Mahon at jeg kommer innom 'the castle' i Skotland der han bor og jobber for å få tilpasset dressen. Hvis ikke den krever extreme makeover, så plukker jeg den opp i London når vi kommer dit noen uke senere.

 

Det er lov å komme med kommentarer i tråden.

 

Selv synes jeg skjorten virker litt trang, men det er kanskje en vanesak. Det er deilig å se de ikke helt beine sømmene, som er typisk for håndlagde klær.

 

Jeg hadde egentlig ikke den blå skjorten på ønskelisten, men de var sluttet å føre det stoffet jeg hadde sett meg ut. Så da ble det den.

 

Her er et bilde av Thomas Mahon, rappet fra hjemmesiden hans:

post-181154-0-58501500-1336132550_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser Harvie & Hudson har satt opp prisen til £170 pr skjorte siden jeg var og tok mål i februar. Full bespoke koster £210, men da må du bestille minimum 4 skjorter. MTM må du bestille minst to.

 

Så det er jo er det jo en vurdering hvor mye en vil legge i potten. For meg er dette et steg opp og helt greit i forhold til hva jeg er vant med å betale for skjorter.

 

Var også innom Turnbull & Asser - igjen. Men de har en lang vei å gå i forhold til kundebehandling før de får kronene mine, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle legge ut fitpics av skjorten i cream.

Synes den er for trang, og kunne ønsket meg ca 4 cm mer vidde. Ermene kunne vært et par cm kortere.

Kragen er kortere og mansjettene lengre enn på RTW-skjortene. Vet ikke helt hva jeg synes om det.

post-181154-0-13828900-1336408796_thumb.jpg

post-181154-0-46325800-1336408883_thumb.jpg

post-181154-0-37529300-1336408967_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Her er noen detaljer.

 

Skulderstykkene er relativt smale, som alle Harvie and Hudson sine. Midtsømmen bak er ikke kant-i-kant, men er sydd med betydelig enklere overlapping. Collar stayers (hva heter de på norsk?) er av simpel plast, og heller ikke med logo som de hadde tidligere.

 

Knappene er av perlemor, men de er av de tynne og ikke av de aller dyreste. De er plassert litt tettere enn hva som er vanlig. Det er første gang jeg ser en Jermyn Street-skjorte uten kryssfestede knapper. Da blir det spennende å se hvor lenge de sitter på.

 

Det er ikke vanlig med brystlomme på slike skjorter, og Richard Harvie kunne fortelle at om jeg hadde kommet på jobb i City med en slik skjorte ville lommen blitt revet av første arbeidsdag. Så ville det blitt innsamling på jobb for å skaffe meg en skikkelig skjorte. Andre land, andre skikker.

post-181154-0-56846900-1336409945_thumb.jpg

post-181154-0-96595300-1336410070_thumb.jpg

post-181154-0-29789200-1336410194_thumb.jpg

Endret av dag1234
Lenke til kommentar

Og her er mansjettene. Den venstre er litt større enn den høyre; det er for å gi litt mer plass til uret.

 

Harvie and Hudson sine skjorter er uten 'gussets', den lille trekanten som festes i sidesømmen nede som en forsterkning. Det er egentlig ikke noe savn, for jeg har aldri sett en skjorte gå opp i den sømmen der.

 

Ellers er alle sømmer av ypperste klasse, så langt jeg kan bedømme.

post-181154-0-85518400-1336410762_thumb.jpg

post-181154-0-33368800-1336410849_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er vel ingen tvil om at den kunne vært kortere i ermene. Jeg syns ikke den ser for trang ut, men det er jo mye mer subjektivt enn lengden på ermene. Ermene fikser de vel uten problemer neste gang du drar over går jeg ut i fra.

Lenke til kommentar

Du sier at kragen er kortere enn på RTW-skjortene deres, betyr det at den er lavere, eller at nippene er kortere? Hvis det er snippene som er kortere, rekker de under dressjakkeslagene dine? Selv synes jeg det er ganske viktig.

 

Ellers synes jeg skjorten var fin. Enig i det fkm sier om ermelengde og smalhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kragen er litt lavere så det er litt trangere til slipset, det var også etter råd fra Harvie at jeg valgte den. Han mente jeg hadde en utrolig stor hals. Noe som også stemmer, jeg bruker vanligvis 17",

Snippene en smule videre enn RTW-skjortene. Derfor virker de mindre. Etter litt frem og tilbake så kom vi til at dette ville bli best. De ligger fint under jakken.

 

Ermet vil jeg få kortet ned noe, men skjorten er kun vasket to ganger, så den er nok ikke ferdigkrympet enda. Dessuten kryper skjorten fort en cm opp når jeg har en jakke på. Det er ikke noe problem å få fikset akkurat det her hjemme og få endret målene for fremtidige bestillinger. Verre hvis de var for korte.

 

Jeg tror at jeg vil ha den ut ca to cm livet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tenkte jeg skulle gi en oppdatering av mitt MTM-prosjekt.

 

Å bestille MTM eller bespoke er mer enn bare å kjøpe et plagg. Hele prosessen fra du som kunde blir tatt i mot, til det ferdige produktet er levert, men også oppfølgingen etterpå, er viktig.

 

Å bruke mye penger på noen plagg gjør at det investeres følelser og forventinger. Og det er riktig å forvente sevice av første klasse i det segmentet som Harvie and Hudson retter seg mot.

 

Etter at jeg mottok skjortene, og hadde brukt dem noen ganger, merket jeg at de ikke passet helt, og at de også var ulike i størrelse. Jeg mailte det til Richard Harvie, som hadde tatt mål av meg, da det er viktig å få justert dette til neste bestilling.

 

Samtidig forsto jeg ikke helt beløpet som var trukket fra kortet mitt. Det var høyere enn jeg hadde trodd. Sluttsummen for to skjorter og to slips var ca £100 mer enn jeg hadde estimert. Jeg fant ut at han hadde sendt meg ordinært prisede slipsene, og ikke latt meg nyte godt av 'to for x £' som de hadde gående. Litt sleipt.

 

Så oppdaget jeg at han ikke hadde trukket fra britisk VAT. Det utgjør tross alt 20%, og er gode penger å ta med seg. Hvertfall når når jeg må betale norsk toll og moms i tillegg.

 

Han var ikke uvillig til å sette ned deklarasjonsbeløpet, og satte det selv til £120. Så det var bra.

 

Men å få tilbakebetalt den engelske VATen tok sin tid og noen mailer, og etter en måned kom de.

 

Jeg har ikke fått noen respons på at målene var litt upresise.

 

Litt blandede erfaringer så langt altså.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...