Gå til innhold

Dags MTM


Anbefalte innlegg

Takk for hyggelig tilbakemelding, Henrik C. Du er heldig hvis du har kommet over noen skreddere som lager plagg du liker. Hold på dem, det er gøy å få laget unike plagg til seg.

 

Det er litt ensomt både i denne tråden og i bildetråden, flere kunne godt være aktiv både med å poste og kommentere. Noen ganger tar jeg meg i å savne ånden som hersket for noen år siden - selv om jeg ikke savner den dårlige ånden som noen ganger oppsto.

 

Tirsdag drar jeg for å hente antrekket hos Gieves & Hawkes, det skal da være ferdig. Selgeren var litt vennligere enn første gang, men egentlig kunne det bare gå oppover fra da. Det er den følelsen at han bare vil selge og ha meg fortest mulig ut dørene som gjør meg urolig for resultatet. Det var heller ikke perfekt oppfølging ved siste besøk; han pushet godt på der han burde vært lydhør, men han var mindre arrogant og noe mer imøtekommende enn under måtakingen.

Hele Gieves & Hawkes et sterkt preg av varehus, med stativ på stativ med ferdigklær i lokalet, og mangler den intime og personlige atmosfæren som det er hos en skredder. Det trekker sterkt ned.

Gieves & Hawkes kaller MTM-tilbudet sitt for 'personal tailoring', men så langt har det passet bedre med 'unpersonal tailoring'.

 

Men vi får se, det er som kjent sluttresultatet det kommer an på. Og da spiller både passform, fremstillingsmåte og pris en rolle.

Hos Whitcomb & Shaftesbury er det mye håndsøm; alle viktige detaljer er gjort for hånd, krage, fôr, knappehull og selve antrekket er selvsagt tilskjært for hånd fra et mønster laget av han som tok målene av meg. Det er bespoke, men det er et mindre anerkjent firma og mindre jålete navn. Men de er hyggelige, deler av seg selv og jeg tror de bryr seg om at jeg skal bli fornøyd. Prisen er ca £13-1400 + reise. Et pluss var at John sa han ville ha laget antrekk til om jeg hadde hatt med meg tweed fra Hebridene. Jeg vågde ikke handle stoff der mtp at de ikke ville lage noe de selv ikke hadde kjøpt inn.

 

Hos Gieves & Hawkes er alt gjort i maskin, både tilskjæring og sømmene. Hele plagget er urørt av menneskehender, og alle endringer blir gjort ved å tilpasse blokken som de tradisjonelle ferdigplaggene deres bygger på. Pris ca £ 1860,- + reiser. Det er en stiv pris, og det kan være det blir med dette stuntet, selv om det unektelig er kult og pirrer min narsissisme å ha labelen på innsiden av jakken.

 

Som sagt, vi får se når antrekket er tatt i bruk og jeg har fått gått det litt inn.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har litt samme inntrykk der, Dag. Tror det er samme greia som gjelder i Italia også - en del sartoriaer som har en lang, solid historie som gode håndverkere, men som de siste årene (med "the revival of menswear") har blitt mer og mer blaserte overfor hele skredderfaget, og nå primært livnærer seg på RTW-fashion og nyrike som vil ha en skreddersydd italiensk dress som folk har hørt om (Brioni f. eks). 

 

Varene holder selvsagt fortsatt god kvalitet, men der nevneren i price/quality-brøken har stått stille eller til og med sunket, har gjerne telleren skutt i været. Personlig synes jeg din W&S-opplevelse høres uendelig mye bedre ut enn behandlingen og produktet du får fra den gamle giganten G&H, og jeg vil herved slå et slag for de små skredderhusene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er helt sikkert inne på noe vesentlig der, EJN; mange har falt for fristelsen til å tenke volum i stedet for kvalitet, og melker maksimalt ut av merkevarenavn, adresse, kjente kunder osv.

Prisen og kvaliteten på råvarene har vært relativ stabil, mens lønnsutgiftene har steget i været, noe som fører til press på inntjening og økt produksjon. Da er det lett å knipe inn på selve håndverket,  en begynner å slurve, med det resultat at faget forfaller.

Jeg tror det er samme mekanismene i mange håndverksfag som automatiseres og mekaniseres, enten det gjelder matfagene eller byggfagene. 

Da vokser det opp små, uavhengige tilbydere av kvalitetsprodukt som holder en riktigere pris ifht hva de leverer. Utfordringene for oss som kunder er å finne disse produsentene. De har ofte små eller ingen reklamebudsjett, der gigantene har massive muskler i så henseende. Så det blir litt hva en snubler over, eller hva en hører fra andres anbefalinger.

Men det er mye mer sympatisk å vite at pengene jeg betaler går til anstendig lønn til skredderne og at det ligger en lang og stolt tradisjon i produktet som leveres, og at plagget faktisk er laget til meg for å passe så godt som mulig. I tillegg er det også den personlige relasjonen som oppstår; vi blir kjent med hverandre og viser hverandre omtanke og respekt. Det er en del av hele kjøpsopplevelsen som jeg også legger vekt på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På vei mot livet. Siste del av det, hvilket betyr middag med ex-svigers, som er alldeles fantastiske mennesker; viktige menensker i mitt liv.

 

Skjorte - MTM fra Turnbull & A

PS - Metropolitan Museum of art

Jakke - bespoke fra Whitcomb & S

Bukser og strømper  -  Charles T

Sko - Allen E

Mann - avla frem ei iskald vinternatt på Søre Sunnmøre.

 

cPLW2IY.jpg

 

ja4NfA1.jpg

 

lcjriPX.jpg

quBtiAs.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ble en heseblesende dag i går, og jeg fikk ikke gjort alt jeg hadde på listen. Det er typisk.

 

Var innom Richard James; en ganske moderne butikk i Savile Row-målestokk. Prøvde ikke buksene, men likte ganske godt jakken på de håndlagde dressen som jeg mener var priset til £1850. Det er vel der prisleiet er for tiden, og sånn sett verken billig eller dyrt. Hadde jeg hatt bedre tid, ville jeg bokstavelig gått dressen nøyere etter i sømmene. Kunne se ut som om knappehull var litt slurvete utført, men må ta forbehold her.

 

f0SQvN8.jpg

 

Men som dere ser av skjortene her, så holder Richard James en ganske så frisk stil.

 

rLa758O.jpg

 

Hos Chittleborough & Morgan kommer det godt med å ha skikkelig arbeidslys når skulderen på ermet ('the sleevehead') skal skjæres.

Men hvorfor er alle de andre bare opptatt av det som foregår på det andre bordet? 

 

CahnHiL.jpg

 

Måtte også en tur innom å kikke på den nyoppussede butikken til Harvie & Hudson. Riktig fint, åpent og innbydende har det blitt. Jeg har sentimentale følelser for disse folkene, for det var her klesinteressen min tok av. Mr Harvie i midten.

 

wbpgJB3.jpg

 

Var også en tur innom Hilditch & Key, en annen av de velrennomerte skjortebutikkene i Jermyn Street. Fine, klassiske skjorter, men litt lei passform til meg, i allefall gidder jeg ikke bruke £69 når jeg får ok ferdigskjorter til £22 -25 hos Hawes & Curtis, TM Lewin eller Charles Tyrwhitt. Men gøy å se hva de har,

okkesom.

 

xwtbnac.jpg

 

Var også innom Bowen, en liten skobutikk i Piccadilly Arcade, helt øverst. Der hadde de ganske mye fint, bl a Alfred Sargent.  Handlet ikke, men noe å tenke på til neste tur. De hadde bl a noe så sjeldent som sorte semskede til sympatiske £260. 

 

6wEaIGV.jpg

 

Handlet også barberstuff fra Truefitt & Hill, men ingen bilder denne gangen.

Var også innom Foster & Son og kikket på skoene deres. Mye fint, men tok ingen bilder.

Kikket innom hos Chester Barrie, men det er mye likegyldigheter for meg, selv om de har godt rykte på seg.

Hos CT var det salginnspurt, men der har jeg lagt ut så mange bilder fra at jeg gidder ikke flere.

Avla også Crockett & Jones en hastevisitt, og der var alt som før. Vi kan ikke vente oss noen særlige sprell fra den kanten. 

 

Men - egentlig var det for å hente antrekket hos Gieves & Hawkes jeg kom, og selv jeg rekker ikke alt på fem timer i bizzie London.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi prøver oss frem til en slags enighet, men mr Radouan er for mye av en selger, og selgere sier jo så mangt. Nå hører det med at vinklene som bildene ble tatt fra gjerne forvrenger inntrykket, men jeg synes egentlig dette er litt deprimerende. Perfect, sa selgeren. Vel, jeg bør ha brukt plaggene noen ganger før jeg feller endelig dom.

 

wQ4qovf.jpg

 

Buksene har blitt bedre etter forrige tilpasning, men jeg er ikke hoppende glad for den profilen der. Spesielt baksiden fra linningen og ned til kneet har de ikke fått godt nok til. Ser også litt uryddig ut foran i livet. 

Skuldrene er bra og lengden er bra. Ermene er litt for lange. Selve jakken sitter egentlig ganske pent, og gir et litt stramt inntrykk slik G&H skal.

 

RlQYxOy.jpg

 

Her er lite gløtt mot bespoke-avdelingen i det en selger forsøker å selge selgeren stoffer til neste års kolleksjon. Gjennomført interiør. 

 

lvZzVoT.jpg

 

Her vil jeg ... atchooo... jaffal ikke flytte. 

 

TvEjLtZ.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En litt nærmere kikk på detaljene.

 

Mønsterpass er bra, og det skulle bare mangle. Jakkeslagene er mellombrede, kragen er litt lavere enn hva som er vanlig i dag. Ser litt gammeldags ut, gjerne.

Buksene er i et gabardinstoff. 

 

hFDdD5H.jpg

 

Foret er helt tradisjonell og enkelt sydd på.

 

aGp3lBX.jpg

 

Samme er fallen.

 

szX64Q9.jpg

 

Og jakkeermet.

 

GvXNuiR.jpg

 

Og kragen.

 

NGo7wYl.jpg

 

Buksene er også av enkleste sort, både linning og front er helt plain.

 

iuYppKr.jpg

 

5SXX4JS.jpg

 

Alt er gjort så enkelt som mulig.

 

Selgeren kunne fortelle at fabrikken som produserer antrekkene er plassert på Mauritius. 

 

Jeg har betalt £1860 for dette antrekket. Det er 23.616,- NOK etter dagens kurs. I tillegg kommer det reisen i går på ca 3.000,- og de to andre turene over, selv om jeg da dro dels i annet ærend. 

 

Forsvarer så sluttproduktet en pris på nærmere 30.000,-?

Stoffene er selvsagt av ypperste merke.

Produksjonsstedet, fabrikken på Mauritius kan like gjerne være den som syr for Dressmann; dressen er av samme kategori og ikke mer forseggjort - med unntak av de funksjonelle knappene. Det får du ikke der.

Servicen er vært svært ustabil og ikke holdt samme høye standard som navn og adresse skulle tilsi. 

Det eneste som skiller dette antrekket fra hva som helst annet du får kjøpt er labelen på innsiden.

 

Nå tilhører jeg den kategori mennesker som synes at eierglede er en del av en gjenstands verdi; jeg trives bedre i en Audi enn i en Skoda, og jeg synes det er kjekkere med en høytalerkabel til 10.000,- en til 100,-.

Derfor synes jeg det er verd å betale en del mer for å få en vare som er unik og som kommer fra en unik produsent.

Utover det er selve kjøpsopplevelsen, det å reise over og bli tatt mål av og få velge ut stoff og være med på fremstillingen av plagget, er en erfaring som også er verd en viss sum.

Frister det så å kjøpe mer fra G&H? Ja, men ikke MTM, da tror jeg at jeg kommer like langt med ferdigdressene deres. De har mye fint i butikken, og jeg bør få tre dresser til den summen jeg har punget ut med. Men ikke alle de andre opplevelsene, som sjampis og lunsj. 

Og heller ikke middag hos Gordon Ramsay på Heathrow på veien hjem. God mat, og ikke så mye som en liten stikkflamme fra kjøkkenet.

 

I1ZbekF.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sånn ble det i dag. Dressen er tilbake fra retting; hadde med seks, sju dresser. Det kostet over £1000. Det var litt stivt prisleie når det egentlig var en klage på tidligere retting som ikek var helt bra.

 

IOe0MyW.jpg

 

ygLS0Kx.jpg

 

SsJ3MsZ.jpg

 

Ed: glemte skoene.

Endret av dag1234
Lenke til kommentar

Har mailt W&S og fortalt at jeg kommer over med jakken; den trenger å tas inn over brystet. Den er da liksom sydd til meg og ikke til Esben Esther.

 

Jeg er i grunnen ikke så happy med buksen til den jakken, litt for stor kontrast. Tror kanskje buksene kan bli starten på en blådress, og at jakken er finere med grå bukser.

 

79An1Sc.jpg

p4bslVn.jpg

 

LYaWfjb.jpg

 

Wm9PJ98.jpg

Lenke til kommentar

Dette går vel også under kategorien MTM, selv om det tangerer grensen for narsissimen min å bestille noe slik.

Kunstneren er den lokale helten Craig Flannagan, verdensberømt i Stavanger.

Han sier at han er ferdig og at det ikke er mer å gjøre på bildene. Jeg synes han har gjort det litt enkelt for seg. Det er greit å antyde detaljene, så lenge det vestentlige er helt på plass. Her har det gått litt fort i svingene, synes jeg. Men ikke han. 

 

Er ikke helt happy, verken med meg eller junior; jeg har fått 10 år og fem kilo ekstra, noe som er fatalt i min alder. Det er slik du ser ut sa kunstneren, du ser så gammel ut og har ikke mer hår.

Det er slik du ser meg, sa jeg, og tenkte han er misunnelig; vi er nemlig født samme år.

 

Det er en utfordring når en bestiller et kunstverk; hva om produktet ikke faller i smak, eller kunstneren understreker sider en selv helst ikke vil trekke frem? 

Hos junior er er portrettlikheten litt for lav; jeg ser det er han - samtidig som det ikke er slik han ser ut.

 

Men fine farger. Veldig typisk Flannagan. Bildene fungerer hver for seg og sammen. Liker godt at jeg er satt inn i en litt skitten og tung bakgrunn, mens ungdommen har energi rundt seg og er sett litt nedenfra, litt opphøyd. Sånn skal det være. De gamle står for forfall og undergang, mens ungdommen har fremtiden og kraften.

 

Klærne er btw CT på meg og samme hos sidemannen + at han har H&M t-skjorte under.

 

2FUT60S.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med deg - du ser 10 år yngre ut på fotografiene enn på maleriet - med mindre brillene dine er magiske er dette grunn til å bli noe snurt.

Hvordan er det med reklamasjonsrett og slikt på bestillingsverk? Om det er dårlig - sett bildet på loftet i 15 år, og låt som det er nymalt når du tar det frem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...