Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en gutt på snart 20 år som søker etter bolig i Trondheim i forbindelse med studier. En annen grunn til at jeg søker meg dit, er at jeg vil komme nærmere kjæresten min. Nå bor jeg utenfor Drammen, så det er ganske langt unna.

 

Det jeg lurer på i forbindelse med dette, dreier seg om visning. Jeg har nemlig funnet en flott og sentral leilighet, til "bare" 4500 kr i husleie, inkludert alt: internett, strøm, møbler osv.Det eneste som mangler er en seng, men det burde være greit å skaffe seg til en rimelig penge. Jeg har ennå ikke funnet andre alternativer som er så gode.

 

Problemet er at svært mange har meldt sin interesse for denne leiligheten. Så jeg lurer på hvordan jeg skal vinne fram, og bli den som huseieren velger som leietaker. Siden jeg bor så langt unna, og det kan være kronglete å komme meg dit selv, har jeg fått ei prosjektleder fra studentbolighjelpa til å dra på visning for meg. Hun er i 40-årene, og hun virker som en engasjert dame. Jeg regner med at hun har mye erfaring med å dra på visning for studenter som ikke kan dukke opp selv.

Dilemmaet mitt her er at jeg også har sikret meg "svigermor" til å gå på visning for meg, om hun fra studentbolighjelpa ikke kan. Men så har jeg tenkte at det kanskje er bedre om moren til kjæresten min drar i stedet, siden hun kjenner meg bedre. Dessuten kan jeg kanskje klare å komme meg opp dit selv uten at det blir så dyrt, om jeg bestiller lavprisbilletter snart.

 

Så hvem skal jeg velge? Prosjektlederen fra studentbolighjelpa (som antakeligvis har mye erfaring med å på visning for studenter) eller moren til kjæresten min (som kjenner meg mye bedre)? Og bør jeg dra opp dit selv? Det jeg er redd for om jeg drar opp dit selv, er jo at jeg kanskje ødelegger for meg selv om jeg ikke klarer å gjøre meg presentabel nok, og det er jo veldig kjipt om jeg ikke får leiligheten. For øvrig har jeg laget meg en bolig-CV som jeg skal gi til den som dra på visning for meg, eller evt. at jeg tar med meg selv. Og det burde vel være greit om jeg drar på visninga sammen med svigermoren min? Eller evt. hun fra studentbolighjelpa? Jeg er også litt nervøs pga. at jeg aldri har vært på visning før, og det her blir evt. den første leiligheten jeg leier.

 

Visningen er nå til mandag (7.mai), så det haster! Jeg setter pris på om jeg kan få svar iløpet av de nærmeste dagene, om det så er et relativt kort svar.

 

Mvh.

Stresset og bekymret student

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å sende en stedfortreder på en boligvisning når utleier kan velge og vrake i leietakere, er som å forhåndsekskludere seg selv.

 

Utleier vil se den potensielle leietakeren for å få ett inntrykk av personen, og hvor seriøs vedkommende er. Den muligheten forsvinner når du sender noen for deg, og du er heller ikke garantert at den du sender for deg stiller de rette spørsmålene eller svarer slik du ønsker på spørsmål stilt av utleier. Om det kun er du, eller få, som skal på visning så er det enklere, og kanskje en fordel å ringe litt først for å "vise deg frem". Men med mange potensielle leietakere i et attraktivt område med lav leie så har du nok konkurranse. Og utsikter til budkrig.

Lenke til kommentar

Hvis kjæresten allerede er i Trondheim, og du skal bo sammen med kjæresten, så bør kanskje kjæresten gå på visningen? Ellers kan du jo ta et langhelgbesøk, så får du både truffet kjæresten og gått på visning? Er det også mulig å gå på flere visninger når du først er der, det kan jo hende at du ikke får første og beste bolig du ser på.

 

Det jeg er redd for om jeg drar opp dit selv, er jo at jeg kanskje ødelegger for meg selv om jeg ikke klarer å gjøre meg presentabel nok,

Er du svært opptatt av det, risikerer du å ufrivillig presentere deg dårligere enn du egentlig er. Vær deg selv, det bør være nok. Og at du drar fra Drammen til Trondheim for visning vil sannsynligvisvirke positivt i forhold til å sende en stedfortreder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...