Gå til innhold

Bifil, hvordan gå frem med det?


vikky-

Anbefalte innlegg

Halla folkens! Problemet mitt er at jeg med litt tid har funnet ut at jeg er bifil. At jeg er en jente som er små in-love med en vennine, veldig intresert i jenter OG gutter generelt betyr vell egentlig bare 1 ting... Men så har det seg slik at det har plagt meg LENGE at jeg må skjule det. Jeg har 4 kjempegode venniner som jeg veldig gjerne ikke vil miste fordi dem føler jeg prøver meg? Jeg er veldig sånn som kysser rundt på alle, men betyr ingenting fordeom. What to do? De er skiikkelig sånn, jeg kunne ikke vært eller hengt med noen lesbiske, tenk om de prøver seg..... Og der sitter jeg! Hvordan kan jeg gå frem og si det? Hvordan hadde dere reagert om bestevennen deres sa at han\hun var bifil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg var i samme situasjon for 4-5 år siden når eg oppdaget at eg var bifil(er forøvrig mann). Eg bestemte meg ganske enkelt for at andre ikke skulle bestemme hva eg sa, gjorde eller ville, selv om eg var bifil. Samtidig har eg heller ikke skrevet det i panna at eg er bifil, og eg sier det ikke uoppfordret til alle eg kjenner(nye eller gamle). Eg oppfører meg ganske enkelt som om det (for meg) er helt normalt, og når folk så får vite det så reagerer de fleste også som om det (for meg) er helt normalt. Ingen har rett på å få vite din legning. La det komme frem naturlig.

 

Det er ikke alle vennene mine som vet at eg er bifil enda, heller ikke alle kollegaene mine eller alle i slekta. Men det gjør meg ingenting. De får vite det tidsnok, mener eg.

 

Har også fått samme "spørsmål" angående "å prøve seg". Det virker som om mange tror at fordi man er bifil eller homofil så er man løsere enn andre. Det stemmer ikke. Har sittet på et par fester hvor min legning har blitt diskutert(som regel i lystig lag med god tone) hvorpå mannfolkene blir bekymret for om eg skal prøve meg på dem. Eller den klassiske "ville du blitt med han der random typen der hjem"-quizen. Slike spørsmål er det sjeldent eg gidder å kaste bort tid på.

 

Endret på facebook profilen min at eg var interessert i både menn og damer. Ingen reaksjon. Så mitt råd er å ta det helt rolig, la det gå naturlig og ikke skap problemer der hvor de ikke er.

 

Når det gjelder vedkommende du er forelsket i så må du nesten lodde stemningen litt. Er hun bifil/lesbisk? Er hun kanskje også litt småforelsket i deg? Det flaueste er ofte å innrømme ovenfor noen at du er forelsket i dem, uten at det går andre veien. Ikke legningen din.

 

Lykke til! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for et kjempefint svar! Fint å se noen erfarne dele litt greie erfaringer om dette. Vil bare sikre meg om at jeg ikke mister venner pga. legning, hadde vært så utrolig dumt :( Har vell funnet ut med tiden at jeg er bifil. Føler meg ikke helt completed når jeg ikke kan si det videre til noen, føler jeg skjuler så mye! Men får bare ta det sakte fremover da, så får jeg håpe på det beste. ^^

Lenke til kommentar

Eg forstår godt tankene dine. Men det er selvdestruktivt, og du må tenke annerledes.

 

Du må ikke fortelle folk om legningen din. Det avgjør du helt selv. Dersom du hadde vært fra island, men har bodd i Norge i alle dine leveår, hadde du følt at du bærte på en hemmelighet kun fordi du ikke fortale alle du traff at du var islandsk?

 

Og er en tapt venn pga ledning egentlig en venn i første omgang?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fortalt noen at jeg her hetrofil, så hvorfor i alle dager skulle du fortelle at du er bifil? Du trenger ikke fortelle noen om legningen din, la det komme frem naturlig. Jeg husker forøvrig dagen en av mine beste venninner fortalte at hun var lesbisk. Hun fikk ikke annet enn støtte fra vennegjengen, noe som forøvrig er på sin plass. Det virka som hun var nervøs når hun fortalte det. Jeg fatter ikke hvorfor det betyr så mye for andre hvem andre er glade i. Det er da virkelig ikke min sak hvem mine venner forelsker seg i eller har sex med for den del.

 

Jeg kom forøvrig over et litt morsomt sitat i går kveld:

Homophobia: The fear that gay men are going to treat you the way you treat women and that a lesbian will treat your woman better than you.

Lenke til kommentar

Det høres kanskje veldig rart ut når jeg vil at folk skal vite hvilken legning jeg har, men når jeg har stått frem som hetro i alle mine år, så føles det nå veldig rart og si det. Å være bifil er ikke noe jeg plutselig har blitt, men har gradvis skjønt at jeg blir tiltrukket av begge kjønn! Jeg har kun fortalt til min bifile vennine at jeg er det, og mange har misstenkt meg for det men har aldri turt å sakt noe på det. For dere som er hetro så er det sikkert ikke så lett å skjønne hvor vanskelig dette kan være, egentlig. For meg og min del er det veldig fint for meg å kunne vær åpen om alt mulig, å gå i et skalkeskjul å skjule hvilken legning jeg EGENTLIG har er ikke så veldig lett.. Men jeg skjønner hva du mener da.

Lenke til kommentar

Jo, men det er forskjell på å være åpen om det, og å fortelle alle om det. Det første bør du absolutt være(åpen om det), og er best i det lange løpet. Men det sistnevnte er unødvendig og det trenger du ikke å bekymre deg om.

 

Skulle noen spørre så velger du å svare bifil, eller så sier du at dem ikke har noe med det. Alt etter situasjon og hva du er komfortabel med.

Lenke til kommentar

Tusen takk for et kjempefint svar! Fint å se noen erfarne dele litt greie erfaringer om dette. Vil bare sikre meg om at jeg ikke mister venner pga. legning, hadde vært så utrolig dumt :( Har vell funnet ut med tiden at jeg er bifil. Føler meg ikke helt completed når jeg ikke kan si det videre til noen, føler jeg skjuler så mye! Men får bare ta det sakte fremover da, så får jeg håpe på det beste. ^^

 

uansett hvilken legning du er, er du fortsatt deg, dine veninner vil kun oppleve deg som du alltid har vært.

og hvorfor ville dine veninner føle du prøver deg på dem, du er fortsatt deg. du har vært bifil lenge, men bare ikke sagt det. så hvorofr skulle du plutselig prøve deg på dem.

du sier du allerede har sagt det til en bifil veninne, jeg tipper denne bifile veninnen kjenner de andre veninnene dine. og har veninnene dine oppført seg annerledes mot denne bifile personen enn enn det de gjorde før? og du kan jo be din bifile venn være med når du forteller dette, kansje det er en liten støtte?

man lager bare forestillinger i sitt eget hode, om at alt skal gå galt, katastrofetanker som det heter, man tenker det værst tenkelige, men virkeligheten er anderledes.

når din bifile veninne fortalte deg at hun var bifil, sluttet du å være venn med henne? følte du deg redd for å bli lagt ann på? jeg vil tippe svaret ditt er nei, så hvorfor skal andre tenke noe anderledes enn det du gjør?

 

men de er ikke ordentlige veninner hvis de går vekk fra deg, men jeg er ganske sikker på at de ikke gjør det. veninnene har kansje skjønt det allerede, men kan godt hende de vil vente til du er klar til å si det selv.

jeg sier bare go for it.

Lenke til kommentar

Jeg har en vennine som vi alle trodde var/er bifil... :p Alle trodde hun var det, og hun motsa det aldri... hun ble mobbet og blir det delvis nå også. ( går i 10ende) ! jeg synes at det var dumt, at de mobbet henne. Men jeg selv gjorde ikke noe med det. det angrer jeg på! vis jeg hadde vært lesbisk (noe jeg ikke er. ) ville jeg ha skult det. men vis du syns det er feil så syns jeg du skal si det! Jeg for min del, vil aldri mobbe noen som er bifil! vi er alle mennesker, og man skal ikke bli mobbet for hvilken legning du har. Det syns jeg :) Og vennene dine vis de er ekte venner så vil de nokk akseptere deg for den du er :) ! Du er tøff, husk det!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Skjønner ikke hvorfor du har så behov for å fortelle folk det?

 

Hvis jeg var din venn ville det interessert meg lite om du var hetero/homo.

 

Det som derimot hadde betydd noe er selve vennskapet og hvor god venn du hadde vært for meg (og motsatt såklart). Hvorfor skulle jeg egentlig gidde å bry meg om din seksuelle legning, annet enn at jeg skulle støttet deg opp om du hadde hatt det tungt? Sålenge vi er venner og kun det har jo ikke legningen din noe å si?

 

En tidligere kollega var homse. Utrolig hyggelig kar som gjorde en kjempegod jobb og ble dyrket av kundene våre (telecombransjen). Jobbet sammen med ham i et halvt år før jeg fant det ut. Og jeg fant det ut ved at en annen kollega sa det. Alle visste det på deres avdeling. Men når jeg fikk vite dette så tenkte jeg ikke noe særlig over det. Hadde jobbet med ham i et halvt år og blitt nok kjent med ham til å vite at han var en oppegående kjernekar. En liten detalj om hans preferanser er da noe jeg ikke kunne brydd meg om. Annet enn at vi med en god tone på fest kom inn på diskusjonen hvor jeg spurte om hvorfor han ikke syntes ei jente med store pupper og deilig myk rumpe er å foretrekke. Og da svarte han det jeg ville svart om en homo spurte meg om hvorfor jeg ikke digger menn med vaskebrett.

 

Håper du skjønner at sannsynligvis er det du som tar dette alvorlig og ikke dine venner dersom du hadde sagt det. Men jeg forstår absolutt at man LETT kan overreagere når man finner ut noe slikt om seg selv. Jeg hadde taklet det dårlig jeg også, og det er derfor jeg fra et objektivt ståsted ønsker å fortelle deg at ingen bryr seg, i hvertfall ikke mer enn i noen dager. For det er ikke viktig, det er kun en detalj om dine seksuelle preferanser :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Selv om jeg mener folk er i sin fulle rett til å mislike homofili etc., har jeg ikke personlig så mye til overs for folk som faktisk forskjellsbehandler basert på legning. Sånn sett vil du jo få et litt større bilde over hvem du faktisk ønsker å tilbringe tid med/være venn med, om du er åpen om det. Ikke se på det som noe negativt at noen vil stille seg kritisk til det, det er deres problem - hvorfor skulle det være ditt?

 

Men som flere andre sier, det er ingen grunn til å putte det i avisen. Men du har ingen grunn til å skammes eller skjule det, så jeg synes ikke du skal være redd for å være åpen om det. La det komme frem i lyset naturlig. Det gjør det jo, om du ikke aktivt prøver å skjule det. Litt avhengig av hvor gammel du er tror jeg egentlig svært få vil bry seg noe særlig. Legning og slikt er sånt som gjerne virker veldig "stort" for en selv, men det er kanskje _egentlig_ ikke det for alle andre :) Med det sagt skjønner jeg at det kan være tøft å komme ut av skapet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Eg var i samme situasjon for 4-5 år siden når eg oppdaget at eg var bifil(er forøvrig mann). Eg bestemte meg ganske enkelt for at andre ikke skulle bestemme hva eg sa, gjorde eller ville, selv om eg var bifil. Samtidig har eg heller ikke skrevet det i panna at eg er bifil, og eg sier det ikke uoppfordret til alle eg kjenner(nye eller gamle). Eg oppfører meg ganske enkelt som om det (for meg) er helt normalt, og når folk så får vite det så reagerer de fleste også som om det (for meg) er helt normalt. Ingen har rett på å få vite din legning. La det komme frem naturlig.

 

Det er ikke alle vennene mine som vet at eg er bifil enda, heller ikke alle kollegaene mine eller alle i slekta. Men det gjør meg ingenting. De får vite det tidsnok, mener eg.

 

Har også fått samme "spørsmål" angående "å prøve seg". Det virker som om mange tror at fordi man er bifil eller homofil så er man løsere enn andre. Det stemmer ikke. Har sittet på et par fester hvor min legning har blitt diskutert(som regel i lystig lag med god tone) hvorpå mannfolkene blir bekymret for om eg skal prøve meg på dem. Eller den klassiske "ville du blitt med han der random typen der hjem"-quizen. Slike spørsmål er det sjeldent eg gidder å kaste bort tid på.

 

Endret på facebook profilen min at eg var interessert i både menn og damer. Ingen reaksjon. Så mitt råd er å ta det helt rolig, la det gå naturlig og ikke skap problemer der hvor de ikke er.

 

Når det gjelder vedkommende du er forelsket i så må du nesten lodde stemningen litt. Er hun bifil/lesbisk? Er hun kanskje også litt småforelsket i deg? Det flaueste er ofte å innrømme ovenfor noen at du er forelsket i dem, uten at det går andre veien. Ikke legningen din.

 

Lykke til! :)

Om du ikke tåler å høre andre steder at du er bifil så er du nærmere det jeg definerer som homofil.
Lenke til kommentar

Om du ikke tåler å høre andre steder at du er bifil så er du nærmere det jeg definerer som homofil.

1. Les innlegget du skal kommentere, FØR du kommenterer det.

2. Ha kunnskap om emnet du skal kommentere, FØR du skal kommentere det.

3. Formuler deg på en seriøs måte om du ønsker å bli tatt seriøst, selv om vi er på ett nettforum.

4. Hva du mener om legningen min bryr meg i grunn svært lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...