Gå til innhold

Ny HTPC under 5000kr


Anbefalte innlegg

Skal nå bygge ny HTPC. Den kommer til å stå i stua så ønsker å ha den så stille som mulig. Kommer til å kjøre XBMC på den, helst med Linux i bunn hvis jeg får alle driverne til å stemme, hvis ikke så blir det med Windows. Vil først og fremst ha interne harddisker, men trenger ikke noe optisk drev.

 

Har satt sammen et forslag her, veldig snilt om noen vil kommentere eller komme med forslag hvis noe burde byttes ut. Budsjettet er ikke veldig fast, men ønsker å få litt igjen hvis jeg skal bruke mer. Kabinettet jeg har satt opp har plass til to 3,5" disker og en 2,5".

 

Hvordan er f.eks. Intel Core i3 2100 iforhold til AMD A8-3870? Hvis jeg skulle gått for intel, hvilket hovedkort er da best?

 

Setter pris på all tilbakemelding.

 

Her er min foreløbige liste

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for tilbakemeldingene, kommer nok til å vente til de nye intel prosessorene er i butikk og se litt på priser/reviews. Llano har litt høy TDP, men grafikkytelsen til HD 6550D scorer jo veldig bra. Maskinen kommer ikke til å brukes til noe spill, og kommer ikke til å trenge 3D-visning så et eget skjermkort tror jeg blir unødvendig.

 

Har vurdert Asus F1A75-M PRO, mister da e-sata, men får en ekstra usb 3.0 kontroller (intern).

 

Har sett på litt psu-tester og vurderer også corsair HX eller AX serien. Har blitt anbefalt å heller kjøre på med en litt for kraftig psu 600-750w for å slippe at den begynner å bråke etter 6mnd'er.

 

Kabinettet fra silverstone passer meg bra så tror jeg kommer til å bygge med det og en ATX-psu.

 

Skal slenge med noen raskere RAM-brikker også.

Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbakemeldingene, kommer nok til å vente til de nye intel prosessorene er i butikk og se litt på priser/reviews. Llano har litt høy TDP, men grafikkytelsen til HD 6550D scorer jo veldig bra. Maskinen kommer ikke til å brukes til noe spill, og kommer ikke til å trenge 3D-visning så et eget skjermkort tror jeg blir unødvendig.

Husk også at TDP ikke direkte sier noe om strømforbruk, men gir et tak strømforbruket vil ligge under. Og når man har en brukbar GPU på samme kort, må den bli høyere enn med tilsvarende intel med relativt mye svakere grafikk. Ville nok heller søkt opp noen reelle tester med maskina i idle for å få et bedre bilde - med mindre du bruker en masse postprosessering, vil idle være et bedre mye bedre mål på reelt strømforbruk enn TDP.

 

Når det er sagt, vent på Ivy. Om det ikke er noe fristende, har du et like godt utvalg som du har nå.

Lenke til kommentar

Så på litt tester av strømforbruk, og idle så er ikke forskjellen på A8-3870 og i3-2120 så veldig store. Men på load var det skikkelig forskjell. Regner med at det uansett går greit med en skikkelig CPU-vifte. Dessverre så kommer ikke ivy bridge i3 prosessorene før sommeren (vet ikke om det er kommet noen dato ennå) og i5 føler jeg blir litt overkill her. Grafikkmotoren på Llano er så mye bedre enn sandy bridge og av det jeg har sett så er den ikke langt unna HD 4000 som kommer med ivy bridge heller. Kunne jo vært interessant å se Trinity men aner ikke hvor lenge det er til den kommer.

 

Har oppdatert lista. Vet at 650w er alt for mye og at systemet selv under load ikke kommer til å trekke 200w engang, men vil gjerne ha litt overdimensjonert PSU.

 

Takk for alle tips og tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...