Gå til innhold

Hunden min biter meg


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke særlig erfaring med hunder fra før, men har overtatt en 5 år gammel han-hund. Av og til, når den møter, eller leker med, andre han-hunder, også av og til hvalper, går den til angrep på dem, og når jeg tar den i nakkeskinnet for å trekke den unna og ut av situasjonen, biter den meg. Ikke lekebiting, men bitt som har sendt meg til legevakta et par ganger. Dette skjer både på "lekeplasser" for hunder, hvor de går fritt, og når den går i bånd, når den "hilser" på andre hunder. Stort sett går det fint når den møter / leker med hunner.

 

Hvorfor gjør hunden dette? Hva kan jeg gjøre for å unngå gjentagelse? Hunden er ellers snill, relativt lydig og grei på alle måter, og er ikke agressiv i det hele tatt, så jeg ønsker å beholde den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke særlig erfaring med hunder fra før, men har overtatt en 5 år gammel han-hund. Av og til, når den møter, eller leker med, andre han-hunder, også av og til hvalper, går den til angrep på dem, og når jeg tar den i nakkeskinnet for å trekke den unna og ut av situasjonen, biter den meg. Ikke lekebiting, men bitt som har sendt meg til legevakta et par ganger. Dette skjer både på "lekeplasser" for hunder, hvor de går fritt, og når den går i bånd, når den "hilser" på andre hunder. Stort sett går det fint når den møter / leker med hunner.

 

Hvorfor gjør hunden dette? Hva kan jeg gjøre for å unngå gjentagelse? Hunden er ellers snill, relativt lydig og grei på alle måter, og er ikke agressiv i det hele tatt, så jeg ønsker å beholde den.

 

Det som slår meg er to ting:

 

1. Hunden anser ikke deg som den autoritære (alpha hannen). Så når du prøver å irettesette hunden, så anser han det som en trussel mot rollen sin, som alpha han, og angriper deg. Kan du fortelle litt om rutinene når dere går tur? fôringsrutiner?

 

2. I tillegg til dette, høres det ut som hunden ikke er sosialisert alt for godt. Som betyr at han alltid utfordrer og vil være alpha hann, noe som lager mye problemer når man møter andre hunder som ikke er underdanning til han.

 

Jeg tror det her handler om å endre på autoritetsrollen i "flokken" deres. Med å ha gode rutiner om hvem som bestemmer, så kan det ordne seg veldig godt. Men fortell litt om vanlige rutiner er du snill.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Vi er 3 familiemedlemmer som bytter på å gå tur med den. Dette er vår første hund, og vi har hatt den bare et par måneder (overtok den som voksen). Vet ikke helt hva du tenker på med rutiner når vi går tur? Tenker du på forberedelser, aktiviteter under turen og avslutning, eller andre ting? Fôr får den 2, kanskje 3, ganger om dagen, tilmålt mengde i forhold til vekt. Vi har fokus på rangordningen, der hunden skal være nederst, men er ikke sikker på om vi gjør dett riktig.

 

2: Tror du er inne på noe her. Den har behov for å dominere andre hanner, og dette forårsaker problemene. Jeg vet ikke i hvilken grad forrige eier har sosialiert den, men vi har forsøkt å ta den med jevnlig til "lekeplassen" for hunder, hvor alle hunder går fritt, og det er ofte her problemene oppstår. Begge gangene den har bitt meg ordentlig, har det vært når jeg har avbrutt den under angrep på andre hunder. Jeg er ikke sikker på om den biter meg fordi den oppfatter at jeg truer den, eller at det er uhell fordi han tror jeg er den andre hunden.

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere må du lære hunden din at det er du som er sjefen. Men, sånt er enklere sagt enn gjort å lære fra "tekstlige beskrivelser" - og i etterkant være helt sikker på at man har faktisk gjør ting riktig (og ikke verre).

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg entet skaffet ei bok eller TV-serien "Hundeviskeren" gitt ut av / innspilt med Cesar Millan. Da får du et litt bedre utgangspunkt om du går inn for å få slutt på denne oppførselen.

Lenke til kommentar

1. Vi er 3 familiemedlemmer som bytter på å gå tur med den. Dette er vår første hund, og vi har hatt den bare et par måneder (overtok den som voksen). Vet ikke helt hva du tenker på med rutiner når vi går tur? Tenker du på forberedelser, aktiviteter under turen og avslutning, eller andre ting? Fôr får den 2, kanskje 3, ganger om dagen, tilmålt mengde i forhold til vekt. Vi har fokus på rangordningen, der hunden skal være nederst, men er ikke sikker på om vi gjør dett riktig.

 

2: Tror du er inne på noe her. Den har behov for å dominere andre hanner, og dette forårsaker problemene. Jeg vet ikke i hvilken grad forrige eier har sosialiert den, men vi har forsøkt å ta den med jevnlig til "lekeplassen" for hunder, hvor alle hunder går fritt, og det er ofte her problemene oppstår. Begge gangene den har bitt meg ordentlig, har det vært når jeg har avbrutt den under angrep på andre hunder. Jeg er ikke sikker på om den biter meg fordi den oppfatter at jeg truer den, eller at det er uhell fordi han tror jeg er den andre hunden.

 

For å fortsette :)

 

1. Punkt 2 og 1 henger veldig tett sammen, jeg mener hvilke rutiner dere har, hvordan håndterer dere hunden og hvordan/hvem bestemmer når og hva skjer.

 

Eksempelvis, når du skal gi mat til hunden. All form for opphisselse, mener da med at hunden blir ivrig og vil ha maten "kjapt" skal man slå ned på. Trenger ikke irettesette hunden med å ta hunden i nakken, men vær dominant, ikke gi fokus når han er sånn og stopp oppgaven. Når hunden har roet seg så fortsetter man. Prinsippet her skal være gjennomgående i alt som skjer for alle i huset. Skal dere gå tur, vær veldig bestemt, DU skal først ut døra, DU bestemmer hvor dere skal, når dere stopper og hva dere skal gjøre.

 

Selv om man har fokus på rangordning, så er utførelsen vanskelig :) Hund er hund, mann er mann.

 

2. Du får ikke en voksen hund mer sosial med å bare ha den med i parken uten noen form for aktivitet eller plan. Her skulle du gjerne hatt noen venner med hunder, helst en dominant og en ikke. Og få hunden din til å underkue seg. Hunden vil underkue seg så lenge det er du som er alpha hannen i flokken, da vil ikke din hund ha et behov for å sloss med andre.

 

Vil skyte inn at jeg tar noen antagelser, men det er vanskelig når man ikke ser eller vet så veldig mye rundt situasjonen, forsøker bare å hjelpe så det er ikke nødvendigvis alt som er like fornuftig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, her er det et par ting som bør avklares..

 

For det første - om du lar bikkja di havne i slåsskamp, og velger å gå inn og avbryte den sjøl feks ved å dra ut bikkja (da gjerne i nakkeskinnet som du sier), må du regne med å bli bitt.

I den situasjonen er bikkja svært opphetet og skarp, og om noen da kommer og drar den i nakkeskinnet, ja så vil den selvfølgelig prøve å komme unna det, det er neppe spesielt behagelig. Det skulle være både forståelig og forventet at han gjør dette. Det har ingenting overhodet å gjøre med rang og dominans og manglende lederskap.

 

For det andre - om dette har skjedd flere ganger, bør du begynne å vurdere om du gjør et eller annet feil. En hund skal ikke behøve å havne i slåsskamp flere ganger. Det virker som du driver og slipper ham løs på ett eller annet slags "hundejorde", der hundene får springe løse og gjøre som de selv vil.

Slike plasser kan være et rent helvete for enkelte hunder, enkelt og greit fordi de kanskje er litt usikre og utrygge (du har en omplasseringshund? Som angriper hannhunder? Kjenner du historien til hunden?) og fordi slike steder veldig ofte inneholder minst et par mobbere, rene drittbikkjer som er opplært (om enn utilsiktet) til at andre hunder skal mobbes, plages og trykkes ned i dritten. Kommer man dit med en hund som feks har problemer med hannhunder, er utrygg, slike ting, så er man garantert slåsskamp - og slåsskamp er ikke kjekt. Det er mye læring i dette, også for din hund, læring jeg lover deg at du helst skulle vært foruten.

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg styrt langt unna disse hundejordene, og heller funnet noen få "lekekamerater" til hunden din, som den fungerer godt sammen med. Det vil være en mye, mye mer givende og god løsning for deg og din hund.

I tillegg kan du hilse disse som maser om rang, alfa og dominans fra meg, og si at de kan gå og ta seg en kjeks. Alfa-begrepet er ikke-eksisterende i hundeverdenen, og dominans mellom hund og menneske er oppdiktet fjas. Hundehviskeren sparker og kveler hunder, men bøker kan være veldig greit å lese.

 

Om du vil lese ei eneste bok, er det kun ei som kan og bør anbefales - denne - enkelt og greit fordi den inneholder noe av den viktigste informasjonen en hundeeier bør vite om hunden sin, nemlig om språket hunden bruker.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Altså, her er det et par ting som bør avklares..

 

For det første - om du lar bikkja di havne i slåsskamp, og velger å gå inn og avbryte den sjøl feks ved å dra ut bikkja (da gjerne i nakkeskinnet som du sier), må du regne med å bli bitt.

I den situasjonen er bikkja svært opphetet og skarp, og om noen da kommer og drar den i nakkeskinnet, ja så vil den selvfølgelig prøve å komme unna det, det er neppe spesielt behagelig. Det skulle være både forståelig og forventet at han gjør dette. Det har ingenting overhodet å gjøre med rang og dominans og manglende lederskap.

 

For det andre - om dette har skjedd flere ganger, bør du begynne å vurdere om du gjør et eller annet feil. En hund skal ikke behøve å havne i slåsskamp flere ganger. Det virker som du driver og slipper ham løs på ett eller annet slags "hundejorde", der hundene får springe løse og gjøre som de selv vil.

Slike plasser kan være et rent helvete for enkelte hunder, enkelt og greit fordi de kanskje er litt usikre og utrygge (du har en omplasseringshund? Som angriper hannhunder? Kjenner du historien til hunden?) og fordi slike steder veldig ofte inneholder minst et par mobbere, rene drittbikkjer som er opplært (om enn utilsiktet) til at andre hunder skal mobbes, plages og trykkes ned i dritten. Kommer man dit med en hund som feks har problemer med hannhunder, er utrygg, slike ting, så er man garantert slåsskamp - og slåsskamp er ikke kjekt. Det er mye læring i dette, også for din hund, læring jeg lover deg at du helst skulle vært foruten.

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg styrt langt unna disse hundejordene, og heller funnet noen få "lekekamerater" til hunden din, som den fungerer godt sammen med. Det vil være en mye, mye mer givende og god løsning for deg og din hund.

I tillegg kan du hilse disse som maser om rang, alfa og dominans fra meg, og si at de kan gå og ta seg en kjeks. Alfa-begrepet er ikke-eksisterende i hundeverdenen, og dominans mellom hund og menneske er oppdiktet fjas. Hundehviskeren sparker og kveler hunder, men bøker kan være veldig greit å lese.

 

Om du vil lese ei eneste bok, er det kun ei som kan og bør anbefales - denne - enkelt og greit fordi den inneholder noe av den viktigste informasjonen en hundeeier bør vite om hunden sin, nemlig om språket hunden bruker.

 

Veldig interessant å påstå at det ikke finnes alpha hun i et hundemiljø. Da tror jeg du skal undersøke litt mer på historien til hund. Så tror du kan ta deg en kjeks selv.

 

Edit: verd å nevne at det faktisk finnes flere måter å ha dressur på en hund, flere måter å kontrollere. Men alpha rollen finnes, det er ingenting å diskutere.

Endret av Mephisto-
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Undersøke litt ja .. Du mener universitetsstudier innen atferd/etologi, genetikk og biologi hos hund, samt et utall av ymse instruktørkurs og atferdskonsulentutdannelse ikke er godt nok?

 

Du har selvfølgelig rett i at der er flere veier til Rom, men det skal også sies at ikke alle er like gode. Noen er til og med regelrett farlige, og noen ganger kommer man ikke fram i det hele tatt. Det kommer an på veivalget.

 

Men vi trenger ikke diskutere det - jeg forteller bare hva jeg mener å vite ;)

Endret av jonlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke så mye til hundens historie før den ble omplassert, men det er en "familiehund" som er vant til barn.

 

Fôring er ikke noe problem. Den kan være litt ivrig av og til når maten gjøres klar, men ikke på noen måte plagsom. Den kaster seg heller ikke over maten og spiser alt på en gang, når den har fått 1/2 dagsporsjon på morgenen, kan dette vare til langt på dag.

 

Når vi går tur, er det nok tilfeldig hvem som går ut døren først. Som regel er det hunden som slippes ut først (men i bånd), den er ivrig etter å komme ut. Iløpet av turen for den bestemme tempo av og til, og den som går med den gjør det av og til. Dersom den blir stående for lenge å snuse på noe, får den beskjed om å komme, noe den skjelden gjør første gang.

 

Vi har flere kjente som har hund. Siden vi fikk den, har den jevnlig lekt med en hunn i samme alder og størrelse, det har aldri vært noe problem. En stor han-hund hadde den litt problemer med i starten, med knurring og slåssing, men de er gode venner nå.

 

Når det gjelder besøkene på hundejordet, går det som regel veldig bra. Vi er der ofte, og enkelte ganger er vi der alene, så den får leke/løpe fritt selv om det er båndtvang. De fleste gangene det er andre hunder der, går det som regel også bra, men ved et par anledninger møter den noen som den reagerer veldig på. Problemet er mindre når det er flere hunder der. De fleste som er der, har god kontroll på hundene, og det er svært sjelden det er "bølle-hunder" der, så jeg oppfatter ikke besøkene her som negative. Jeg føler bare at jeg ikke har kontroll over vår hund når jeg ikke har den i bånd.

Lenke til kommentar

I tilfelle du skulle være usikker så er det bare å se helt bort fra de som mener mye om alpha-hanner, den dominante, bestemme strengt m.m. Det er teori som for lengst er påvist at er feil og at det finnes mange bedre måter å få en harmonisk hund.

Fortsetter du med slike metoder som noen skriver her vil du fortsatt bli bitt i fremtiden også.

 

Ja du skal være sjefen, men en som hunden vet at hvis noe skjer så ordner du opp uten at du straffer den fysisk ved å rive i nakkeskinn, vri om øret osv. Du skal være den trygge havnen den kan komme til hvor det alltid er positivt og det venter en godbit. ( jeg, i motsetning til enkelte andre her, har mye erfaring med hund, og vet at dette er den beste veien å gå).

 

Det beste rådet mitt er å finne tak i noen med rolige sikre hunder, hvor du også kjenner eier, og la de leke litt sammen. Og skulle stressnivået øke så ta han til deg og ro han ned. Aldri la han bli så stresset/usikker at han må sloss. Da dette høres ut som en usikker hund som heller vil sloss enn å stikke av.

 

Slipp aldri løs på hundejordet-steder, da du aldri kan vite hva slags hunder som er der, og hvordan eierne er. For det er mange eiere som mener at hundene må sette rang og og bare la dem krangle. Mwn det du fort kan ende da opp med er en fryktaggressiv hund.

Lenke til kommentar

Jeg føler bare at jeg ikke har kontroll over vår hund når jeg ikke har den i bånd.

 

Dette er en viktig side av saken, hvor du må bli mer selvsikker på deg selv.

En løsning er å trene enkel lydighet, som sitt, dekk, bli og ikke minst kom (innkalling).

 

Gjøres dette riktig, klikkertrening; i form av positive opplevelser for hund, og total fravær av negative, er du sikret en hund som har mye større sjense for åkomme til deg når du roper, da den forbinder deg med noe kult og godt, og ikke en som ofte straffer og gjør vondt.

Lenke til kommentar

Når det gjelder besøkene på hundejordet, går det som regel veldig bra. Vi er der ofte, og enkelte ganger er vi der alene, så den får leke/løpe fritt selv om det er båndtvang. De fleste gangene det er andre hunder der, går det som regel også bra, men ved et par anledninger møter den noen som den reagerer veldig på. Problemet er mindre når det er flere hunder der. De fleste som er der, har god kontroll på hundene, og det er svært sjelden det er "bølle-hunder" der, så jeg oppfatter ikke besøkene her som negative. Jeg føler bare at jeg ikke har kontroll over vår hund når jeg ikke har den i bånd.

Det er gjerne slik med hundeparker at det går bedre når det er mange, men jeg er enig i mye av det som jonlem og Superoivind sier. Jeg ville heller funnet noen som er villig til å gå tur sammen med deg. Så lenge du ikke føler du har kontroll hvis hunden ikke er i bånd, så ville jeg jobbet mye med innkalling og kontakt.

 

At han biter etter deg når du griper nakken hans for å hale ham bort er en naturlig reaksjon, det har absolutt ingen ting med dominans å gjøre. Når han kjenner at han blir forhindret fra å nå den andre hunden biter han etter det som forhindrer ham, samme hva det skulle være.

 

Du skal ikke prøve å "bli alfa" eller dominere hunden, du skal bygge opp et bånd mellom dere der han stoler på deg, og du stoler på ham.

Lenke til kommentar

Veldig snodig at dette med dominans blant dem som ikke liker metoden mener det angår å "angripe" hunden og at man skal sloss med den. Skal slutte å poste her, men det er total vrangforestilling av hva som menes med den metoden jeg bruker OG som fungerer. Har en harmonisk hund som fungerer perfekt med folk og andre hunder, jeg bruker forøvrig ingen fysiske tiltak på hunden heller.

Lenke til kommentar

Veldig snodig at dette med dominans blant dem som ikke liker metoden mener det angår å "angripe" hunden og at man skal sloss med den.

Det handler for meg ikke om å "ikke like metoden" eller hva jeg legger i hvordan folk behandler hunden sin. Det handler enkelt og greit om at hele utgangspunktet, selve prinsippene for hvordan du behandler hunden din - da uavhengig av hva du faktisk gjør i praksis - er grunnleggende feil. Jeg har bokhylla full av bøker, litteratur og forskning på området, som bekrefter dette. Men for all del - om det fungerer for deg så fungerer det jo. Men du skulle sette deg ned og spørre bikkja om det fungerer godt for han eller henne også.

 

Jeg har virkelig vanskelig for å tro at det er mulig å oppdra hund etter disse alfa- og dominansteoriene helt uten å påføre hunden en betydelig mengde helt unødvendig ubehag, både fysisk og psykisk.

 

Med mindre selvfølgelig, du har en helt egen definisjon av disse begrepene. Isåfall fortjener vi en utdypning.

 

Skal slutte å poste her, men det er total vrangforestilling av hva som menes med den metoden jeg bruker OG som fungerer. Har en harmonisk hund som fungerer perfekt med folk og andre hunder, jeg bruker forøvrig ingen fysiske tiltak på hunden heller.

Det er ingen som tvinger deg ..

 

Men, om du greier å oppdra bikkje etter disse dominansteoriene helt uten en og annen kamp, eller helt uten å noensinne måtte gjøre noe for å "hevde" din "posisjon" enten fysisk eller psykisk, så har du enten misforstått hva det handler om, eller du har vært ekstremt heldig med dine hunder.

 

For meg fremstår det som ikke annet enn stressende, å alltid skulle gå rundt og bekymre seg for at hunden "tar over" i heimen, å alltid måtte passe på å gå først ut døra, og alle disse tingene som liksom skal bidra til at hunden holder seg nederst på rangstigen. Noen går til og med så langt at de går etter bikkja og pisser høyere på trærne, og passer på å innimellom dra en slik alfarulle, for å sikre sin posisjon.

Nei, slapp av sier jeg, bikkja har ingen intensjoner overhodet, om å være sjølve storsjefen i huset, den er bare en uforbederlig opportunist (slå det opp).

 

Men misforstå meg for all del rett. Jeg sier ikke på noen måte at jeg tror du med overlegg mishandler hunden din, eller at din hund nødvendigvis er mer dysfunksjonell enn andre.

Men de er dyktige sånn sett, disse søte små, til å tilpasse seg den "flokken" de blir satt til å leve sammen med. En stødig og mentalt sterk hund vil kunne fungere tilsynelatende helt fint, selv gjennom årevis med psykisk og fysisk mishandling.

 

Jeg har en utfordring til deg, som kan være litt interessant.

Om du vil prøve å se på hunden din med litt "nye" øyne noen timer, så prøv å tenk deg følgende; Opportunisten "jobber" i hovedsak for to ting - det handler om å enten oppnå et gode eller en fordel, eller å unngå et onde eller en ulempe.

Når hunden til TS biter, er det høyst sannsynlig fordi den vil komme seg unna ubehaget ved at TS drar han i nakkeskinnet. Ikke fordi TS mangler alfastatusen.

Når hunden din sitter pent ved døra og venter på beskjed for å få komme ut, er det fordi den har lært at det er dette som lønner seg. Ikke fordi du som alfahann bestemmer at det skal være slik.

Når hunden din venter pent og rolig på å få mat, er det fordi den har lært at det er det som lønner seg. Ikke fordi du som alfahann har bestemt at det skal være slik.

Når hunden din ikke hopper opp i fjeset på fremmede (noe som forøvrig er en helt naturlig ting for en hund å gjøre), er det fordi den har lært enten at det straffer seg å gjøre, eller at det lønner seg å la være. Det er ikke fordi du som alfahann har "sagt fra" at det ikke er lov.

 

Sånn kunne vi fortsette ut i uendeligheten. Men jeg håper du skjønner budskapet, resten er opp til deg.

 

 

EDIT;

For sakens skyld, siden du oppfordra til å sjekke historien til hunden. Nå har jeg gjort det.

Dette alfa-prinsippet er noe som er observert og dokumentert hos ulv ja. Og med tiden altfor lettvint overført til tamhunden og tildels misbrukt der.

Men saken er altså slik at dette ble observert hos ville ulver i fangenskap, satt sammen på begrensede områder i unaturlige flokkstrukturer. Det var enkelt forklart en dysfunksjonell flokk i et unaturlig miljø.

Senere har man ikke greid å finne igjen de samme tingene hverken hos viltlevende ulv, eller hos ville eller tamme hunder.

 

Men dette har ikke så mye med saken å gjøre. Problemet til TS løses ikke på denne måten. Min anbefaling til ham bør egentlig være å oppsøke flinke og dokumentert godt utdannede mennesker og få hjelp til hunden sin. Enten det er en atferdskonsulent eller en dyktig instruktør på nærmeste hundeskole. Disse vil kunne gi gode råd og tips til hvordan man bør håndtere slikt. På et forum som dette risikerer man å gå seg vill i all galskapen som finnes der ute, dette slipper man i stor grad unna på de litt mer anerkjente hundeskolene og kursstedene.

Et hverdagslydighetskurs vil også kunne være på sin plass. Det er aldri for sent å lære noe nytt ;)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Aa sporre om hundeoppdragelse er som aa sporre om barneoppdragelse; du faar vilt forskjellige svar avhengig av hvem du spor...

JEG setter min litt aa vaere lederhunden (eller alfa som mange kaller det) for aa faa hunden til aa stole paa meg og folge mine "ordrer". Ikke fordi det straffer seg aa ikke folge meg, men fordi det mest behagelige aa harmoniske stedet aa vaere er sammen med meg; lederhunden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...